Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Asfaltering av tun. Dårlig finish


AW81

Anbefalte innlegg

Jeg hyret et mindre lokalt firma til å legge asfalt i tunet. Når det er vått kommer tydelige valsespor frem over alt samt at det dannes noen pytter. Det ser alt annet enn pent ut. På baksiden har de laget "renner"/små søkk på tvers av asfalten slik at vannet renner bort. De fikk ikke nok høyde mot huset til  skikkelig fall. Jeg mener de burde gitt beskjed om dette. Nå ser det ikke særlig bra ut. 

Hva kan jeg gjøre når firmaet bare avviser klagen?

Jeg sendte en mail i går der jeg sa at jeg ikke ville betale før de kom hit og kikket, og kom med en løsning. Her er svaret jeg fikk:

"

Hei
Det var synd det ser for jævlig ut. Da skulle du bedt om referanser først, så du visste hva du ville få. Vi var godt fornøyd med jobben og jeg var den siste som forlot plassen.
 
Bak, langs med varmepumpe er det noe flatt, vi kom ikke lenger ned pga fjell. Vi valgte heller å prøve, og lagde et par «utløp» for å hindre dammer. Den eneste lille flekken med vann igjen etter alt rundt har tørket er bak der. Kan ikke måles i mm engang. Det gjelder for hele tunet. Alternativ var å legge høyere mot kledning eller leie inn maskin for meisling.
 
Vi diskuterte oss i mellom om vi skulle bruke utlegger, da den legger litt slettere enn når vi håndlegger, slik vi har gjort. Kom fram til at utlegger ikke kunne brukes. Den er 5 m lang, kommer ikke til i kroker, hjørner, der fallet endrer retning, ved kummer. Det ville da blitt en god del skjøter ut av det og minimalt med bruk av den. Vi har lagt hele tunet uten sånn skjøt. 
 
Ja, noen valsespor er det, men noe du ikke vil legge merke til etterhvert. 
 
Naboen nærmest hadde vi håndlagt, mens siste hadde vi brukt utlegger på. Vi håndlegger ca 25000 kvm i året og ca 30000 kvm med utlegger.
 
Asfalten fungerer som den skal, til å kjøres og parkeres på og så blir det også mindre å støvsuge innendørs og i bilene.
 
På onsdag vil regningen bli oversendt til inkasso."

 

IMG20220710131350.jpg

IMG20220710130551.jpg

IMG20220710131002.jpg

IMG20220710141455.jpg

IMG20220710131048.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bca49...5a3 skrev (Akkurat nå):

Det ser helt normalt ut, kan ikke regne med at asjalt er helt slett.

Anonymous poster hash: bca49...5a3

Det finnes standarder på hvordan overflaten skal se ut. Jeg mener at dette ikke er godt nok

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest bca49...5a3 skrev (1 minutt siden):

Det ser helt normalt ut, kan ikke regne med at asjalt er helt slett.

Anonymous poster hash: bca49...5a3

Det svaret er helt utrolig

Jeg har sagt at jeg ikke betaler før han kommer og kikker samt kommer med en løsning. Da var svaret at regning sendes til inkasso. 

 

 

Lenke til kommentar

Det ser ut som helt ordinært utført asfaltarbeid. Det er ingen ting her som tilsier at det er vesentlig dårligere enn du kan forvente ut fra normal arbeidsmetode og ordinær standard for asfaltering av tun. Sett sammen med det vi kan se av huset ser det ut til å samsvare helt greit med den øvrige standarden, og forklaringen du har fått av utførende er helt grei. 

Du kommer til å tape den saken. Garantert. Ser du refererer til standarden for hvordan det skal se ut. Kom gjerne med den standarden, og hvor det avviker. 

Det er fryktelig mange saker hvert år hvor det utføres dårlig eller feil arbeid i Norge. Dette er ikke en sånn. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Saken vil ta mange år dersom du bruker gratis Forbrukerklageutvalget, men i det gjør kanskje ikke noe for deg i denne saken? Stå på ditt, klag det inn skriftlig med nøyaktige krav om hva du krever. Følg saken så langt du kan og bestrid evt. inkasso. Er nok verre for dette selskapet å gå møllen gjennom FKU i 2-3 år uten å ha fått betalt på forskudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (7 minutter siden):

Det ser ut som helt ordinært utført asfaltarbeid. Det er ingen ting her som tilsier at det er vesentlig dårligere enn du kan forvente ut fra normal arbeidsmetode og ordinær standard for asfaltering av tun. Sett sammen med det vi kan se av huset ser det ut til å samsvare helt greit med den øvrige standarden, og forklaringen du har fått av utførende er helt grei. 

Du kommer til å tape den saken. Garantert. Ser du refererer til standarden for hvordan det skal se ut. Kom gjerne med den standarden, og hvor det avviker. 

Det er fryktelig mange saker hvert år hvor det utføres dårlig eller feil arbeid i Norge. Dette er ikke en sånn. 

OJ Doe har rett. Dette ser ut som ganske godt lagt asfalt. Utifra bildene ser vannmengden på veien knapt målbar ut engang, bare en tynn hinne på veien. Hadde det vært dype dammer så hadde det vært noe annet.

Om du ønsket signifikant jevnt fall absolutt overalt på asfalten burde dette vært spesifisert i kontrakten.

De har også rett om valsesporene. Når det ble lagt asfalt her, så hadde valsa kjørt over våt leire under valsingen, og asfalten hadde lange remser med brun asfalt i tillegg til den svarte asfalten. Etter et års bruk er alt borte, den brune "leireasfalten" er grå. Den svarte "rene" asfalten er grå.

Endret av Drogin
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (Akkurat nå):

Saken vil ta mange år dersom du bruker gratis Forbrukerklageutvalget, men i det gjør kanskje ikke noe for deg i denne saken? Stå på ditt, klag det inn skriftlig med nøyaktige krav om hva du krever. Følg saken så langt du kan og bestrid evt. inkasso. Er nok verre for dette selskapet å gå møllen gjennom FKU i 2-3 år uten å ha fått betalt på forskudd.

Ja det er det som er problemet. Det vil ta mange år og mye tid for oss begge. Men dette er et lite firma som jeg vil tro er avhengig av kontinuerlig inntjening, men strategien hans nå er å ikke svare på mail. 

 

Men jeg skal få noen eksterne til å få jobben vurdert. Så har jeg eventuelt noe å slå i bordet med. Mulig jobben er innafor, men jeg syns ikke finishen er god nok. 

Lenke til kommentar

Det vil koste det selskapet faktiske kroner og øre dersom du klager de inn. Det vil kun koste deg tid og litt energi. Når du først har sendt inn krav og dokumentasjon så er det fint lite arbeid for deg imens det går gjennom systemet.

Men se gjerne gjennom andre lignende saker på einnsyn.no så du kan få tips til hvordan du bør formulere dine egne krav for max damage

Lenke til kommentar
Drogin skrev (2 minutter siden):

OJ Doe har rett. Dette ser ut som ganske godt lagt asfalt. Utifra bildene ser vannmengden på veien knapt målbar ut engang, bare en tynn hinne på veien. Hadde det vært dype dammer så hadde det vært noe annet.

Om du ønsket signifikant fall/avrenning absolutt overalt på asfalten burde dette vært spesifisert i kontrakten.

De har også rett om valsesporene. Når det ble lagt asfalt her, så hadde valsa kjørt over våt leire under valsingen, og asfalten hadde lange remser med brun asfalt i tillegg til den svarte asfalten. Etter et års bruk er alt borte, den brune "leireasfalten" er grå. Den svarte "rene" asfalten er grå.

Ja som nevnt ovenfor så kan det hende at det er jeg som er for pirkete. Men valsesporene er såpass markante at de kjennes når jeg går på dem. 

 

Ang fall så me markerte jeg opp hvilken retning jeg ville ha fallet i. Baksiden hvor disse rennene er, visste vi kunne ha noe fjell under grusen enkelte steder i ytterkant (bort fra huset) så dette er ikke noe jeg kommer til å klage mer på. Men de kunne tatt en telefon når de visste at de måtte ty til nødløsning. 

Ellers har vi en kum og her er overflaten grovere rundt, mindre komprimert. 

IMG20220623224857.jpg

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (11 minutter siden):

Hva er prisen på jobben? Og hvem gjorde grunnarbeidet?

Prisen er 87000kr for 274m2 asfalt inkl grunnarbeid. Dvs vi fikk drenert langs tunet samt lagt inn kum for fire år siden og tomten ble planert da vi bygde i 2015. Firmaet skulle avrette, lage riktig fall, koble en takrenne inn på kum samt asfaltere. 

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (24 minutter siden):

Det ser ut som helt ordinært utført asfaltarbeid. Det er ingen ting her som tilsier at det er vesentlig dårligere enn du kan forvente ut fra normal arbeidsmetode og ordinær standard for asfaltering av tun. Sett sammen med det vi kan se av huset ser det ut til å samsvare helt greit med den øvrige standarden, og forklaringen du har fått av utførende er helt grei. 

Du kommer til å tape den saken. Garantert. Ser du refererer til standarden for hvordan det skal se ut. Kom gjerne med den standarden, og hvor det avviker. 

Det er fryktelig mange saker hvert år hvor det utføres dårlig eller feil arbeid i Norge. Dette er ikke en sånn. 

Hva mener du med "sett sammen med det vi kan se av huset"? Er det noe galt der?

Som nevnt så må jeg få andre til å se på jobben iom at jeg bare synser, men jeg har funnet standarder for veilegging, mem dette kan nok ikke overføres direkte til tun. 

Lenke til kommentar
Drogin skrev (22 minutter siden):

OJ Doe har rett. Dette ser ut som ganske godt lagt asfalt. Utifra bildene ser vannmengden på veien knapt målbar ut engang, bare en tynn hinne på veien. Hadde det vært dype dammer så hadde det vært noe annet.

Om du ønsket signifikant jevnt fall absolutt overalt på asfalten burde dette vært spesifisert i kontrakten.

De har også rett om valsesporene. Når det ble lagt asfalt her, så hadde valsa kjørt over våt leire under valsingen, og asfalten hadde lange remser med brun asfalt i tillegg til den svarte asfalten. Etter et års bruk er alt borte, den brune "leireasfalten" er grå. Den svarte "rene" asfalten er grå.

Vannmengden i dette tilfellet er ubetydelig. Jeg brukte vannslange for å få frem stripene. Jeg har vært to uker på ferie og asfalten ble lagt like før vi dro så jeg har ikke fått sett det etter skikkelig regnfall enda. 

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (Akkurat nå):

Totalt off-topic,  men er det ikke litt problematisk på vinteren å ha varmepumpa helt nede på bakken?

Har ikke vært noe problem da vi knapt har vinter her på vestlandet, men nå kom nivået på asfalten høyere så ja den kunne nok stått høyere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...