Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Asfaltering av tun. Dårlig finish


AW81

Anbefalte innlegg

Gjest c712c...abe

Dette ser da ut til å være godt innenfor hva som er normalen for asfaltarbeid i boligområder. Så med mindre det er avtalt spesielt at finishen skulle være ekstra nøye utført, ser jeg i alle fall ikke hvordan det skulle være mulighet for å få avslag i pris eller krav om oppretting.

PS: Når det er helt nylagt ser ikke det like fint ut som det blir etter litt bruk. Om et år ser det helt flott ut.

Anonymous poster hash: c712c...abe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest c712c...abe skrev (6 minutter siden):

Dette ser da ut til å være godt innenfor hva som er normalen for asfaltarbeid i boligområder. Så med mindre det er avtalt spesielt at finishen skulle være ekstra nøye utført, ser jeg i alle fall ikke hvordan det skulle være mulighet for å få avslag i pris eller krav om oppretting.

PS: Når det er helt nylagt ser ikke det like fint ut som det blir etter litt bruk. Om et år ser det helt flott ut.

Anonymous poster hash: c712c...abe

Ja det er som sagt mulig at det er jeg som har feil her og er for pirkete. Men det kommer ikke like godt frem på bildene. Har bedt leverandøren utsette innsending av inkassokrav til jeg får noen til å vurdere jobben. 

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor dere asfalterte deler av et område der ugresset trives. Og asfalten slutter ut mot grus og jord uten en fast avgrensning. Uten skikkelig grunnarbeid blir det uansett dårlig kvalitet og holdbarhet på dette. Prisen er lav, men sjelden lurt å spare på grunnarbeid.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor dere asfalterte deler av et område der ugresset trives. Og asfalten slutter ut mot grus og jord uten en fast avgrensning. Uten skikkelig grunnarbeid blir det uansett dårlig kvalitet og holdbarhet på dette. Prisen er lav, men sjelden lurt å spare på grunnarbeid.

Grunnen til at det er stoppet slik er at resten av området muligens skal bygges ut og derfor har vi vurdert det slik at det dersom jeg setter opp mur etc så er det stor sannsynlighet for at det må ned igjen. i dag er det utmark i øst og dyrket mark i nord, helt inn i grensa mi. Mot det hvite huset kunne jeg selvsagt laget en kant. I nordre enden er tomta vår gravd ut fra dyrket mark. Veitene fra den marka går rett ut i tomta vår. Marka ligger ca en halv meter høyere. Dette førte til store vannproblemer i tunet. Derfor har vi lagt drensrør i ytterkant langs hele tomta slik at vannet ledes bort. Vi kan derfor ikke tette helt igjen. Her vil det etter planen komme vei til nye tomter. Det hele er litt uavklart kan man si. 

 

Jeg spurte alle som gav pris om det var ok å avslutte slik. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AW81 skrev (3 timer siden):

Hva mener du med "sett sammen med det vi kan se av huset"? Er det noe galt der?

Som nevnt så må jeg få andre til å se på jobben iom at jeg bare synser, men jeg har funnet standarder for veilegging, mem dette kan nok ikke overføres direkte til tun. 

Det ser ut som et normalt bygg, bygd på vanlig vis. Da er helt ordinær løsning også akseptabelt. Hadde du hatt et hus tegnet av Snøhetta ti 25 millioner, og det gikk mot avslutning mot marmorskifer, da er det rimelig å vente at arbeidet skal være særs bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (46 minutter siden):

Det ser ut som et normalt bygg, bygd på vanlig vis. Da er helt ordinær løsning også akseptabelt. Hadde du hatt et hus tegnet av Snøhetta ti 25 millioner, og det gikk mot avslutning mot marmorskifer, da er det rimelig å vente at arbeidet skal være særs bra. 

Haha, kledning nede, men resten er marmor😁

Neida, huset er tegnet av svigerfar. 

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt besøk av en fra bransjen og kikket på det og han sier at det er slurvet under valsingen. Disse markante sporene kunne vært unngått om de hadde valset skikkelig under nedkjølingsfasen. Det dannes også pytter 5-6 steder og dette skal det jo ikke gjøre på nylagt asfalt. Men så er det vanskelig å bygge noen sak på det da det ikke virker å være tydelige krav/retningslinjer til hvordan finish skal være i private tun. Det finnes klare regler på vei, og parkeringsplasser. 

Derfor blir det jo fort synsing og skjønn. 

Fikk også svar fra firmaet i går:

"Jeg har dessverre ikke tid til å ta turen. Har lange dager fram mot ferien til helga, og da reiser jeg vekk i 3 uker. "Sesurert" driver ikke med asfalt, de bruker underleverandører, deriblant meg. Men, sa anleggsleder noe om begrensning av bruk? Vil asfalten smuldre bort? Sa han noe om at ved håndlegging komprimeres asfalten 1-1,5 cm, mens maskin har innebygd vibrering, slik at valsing er overfladisk? Hva mener han bør gjøres? Jeg kan slipe til sporene med vinkelsliper, men det vil du garantert ikke ha gjort. Hva mener du jeg skal gjøre? Rive vekk, grave lenger ned, meisle fjell og maskinlegge? Du vil da tydelig se forskjell på maskin og håndlegging + jeg kan ikke garantere at det blir uten valsespor og ujevnheter der håndlagt + en god del skjøter vil vise. Jeg har dessverre ingen andre måter å legge tunet ditt. Legger ved et bilde der det blå er håndlegging. Hittil å år har vi 163 kunder, deriblant 9 entreprenører som vi gjør flere jobber for. 1 klage.
Jeg har utsatt fakturaen."

 

Han mener tilsynelatende at finish ikke er viktig så lenge asfalten opprettholder sin funksjon. 

 

Legger ved noen bilder etter siste regnfall

IMG20220713092522.jpg

IMG20220713094800.jpg

IMG20220713092544.jpg

IMG20220713092438.jpg

IMG20220713094823.jpg

IMG20220713094805.jpg

IMG20220713092355.jpg

IMG20220713092416.jpg

Lenke til kommentar

Det virker som om dette ikke er helt fagmessig arbeid, men vanskelig å rette? Så svaret på hva som bør gjøres er antakelig "prisavslag". (Edit: Jf. håndverkertjenesteloven § 25 jf. § 21 jf. § 17 jf. § 5.) I så fall bør du bestemme deg for et passende avslag og betale resten. Jo større avslag du krever jo mer sannsynlig er det at firmaet er villig til å ta saken videre.

Endret av Ståle Nordlie
lovhenvisning
Lenke til kommentar
AW81 skrev (1 time siden):

Men så er det vanskelig å bygge noen sak på det da det ikke virker å være tydelige krav/retningslinjer til hvordan finish skal være i private tun. Det finnes klare regler på vei, og parkeringsplasser. 

På offentlige veier er det klare krav til utførelse. Men på parkeringsplasser...? Tvilsomt.

Lenke til kommentar
Ståle Nordlie skrev (12 minutter siden):

Det virker som om dette ikke er helt fagmessig arbeid, men vanskelig å rette? Så svaret på hva som bør gjøres er antakelig "prisavslag". (Edit: Jf. håndverkertjenesteloven § 25 jf. § 21 jf. § 17 jf. § 5.) I så fall bør du bestemme deg for et passende avslag og betale resten. Jo større avslag du krever jo mer sannsynlig er det at firmaet er villig til å ta saken videre.

Ja, dette tror jeg også er eneste mulighet. 

Lenke til kommentar

Kjedelig med vanndammer. Særlig hvis de blir noen cm dype. Tar evigheter før de tørker. Har en slik utenfor garasjen. Den ligger såklart slik at når man går ut døren på bilen tråkker man rett i. Skal sies vi har lite å klage på. Men nytt ferdiglagt arbeid bør man være fornøyd med arbeidet.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Det er helt klart slett arbeid med valsinga. Jeg opplevde det samme for noen år siden ifbm asfaltering ved et hus jeg leier ut. Forskjellen er da at firmaet var helt enig med meg, og jeg fikk litt avslag på prisen. Orket ikke å gå flere runder med å klage. Så det ble ikke perfekt, men jeg synes ikke det var helt verdt det å gå videre med.

Lenke til kommentar

Har ikke lest alt her, men skummet fort. 

Jeg så ikke at du skrev noe om grunnarbeid? Var det avtalt at entreprenør skulle utføre grunnarbeid også, eller bestilte du dem til å legge asfalt på gårdsplassen slik den var? 

Når asfalt legges, så gjøres dette i en gitt tykkelse, og vil i stor grad følge underlaget. Om gårdsplassen på forhånd ikke er tilstrekkelig opparbeidet med riktig fall og utjevning av søkk, samt at det er ikke brukt stabile masser, så er det gode sjanser for at resultatet ikke blir optimalt. Man får ikke tatt ut riktig fall  og fjernet søkk med asfaltmaskinen alene. 

Så, om du ba dem komme å legge asfalt så har du fått det du har bestilt. Men, om grunnarbeid ikke har vært diskutert så burde nok dette ha vært gjort. 

Asfaltkaten ser grei nok ut. Valsesporene er imidlertid ikke noe du skal se og kjenne veldig tydelig, men du kan ikke nødvendigvis forvente at de er 100% usynlige heller.

La nylig asfalt her, og ser ingen valsspor. Vi gjorde solid grunnarbeid og underlaget var helt jevnt og stabilt før legging. 

Om det er en villa til 25 mill eller 250K er uvesentlig for forventet resultat. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (26 minutter siden):

Har ikke lest alt her, men skummet fort. 

Jeg så ikke at du skrev noe om grunnarbeid? Var det avtalt at entreprenør skulle utføre grunnarbeid også, eller bestilte du dem til å legge asfalt på gårdsplassen slik den var? 

Når asfalt legges, så gjøres dette i en gitt tykkelse, og vil i stor grad følge underlaget. Om gårdsplassen på forhånd ikke er tilstrekkelig opparbeidet med riktig fall og utjevning av søkk, samt at det er ikke brukt stabile masser, så er det gode sjanser for at resultatet ikke blir optimalt. Man får ikke tatt ut riktig fall  og fjernet søkk med asfaltmaskinen alene. 

Så, om du ba dem komme å legge asfalt så har du fått det du har bestilt. Men, om grunnarbeid ikke har vært diskutert så burde nok dette ha vært gjort. 

Asfaltkaten ser grei nok ut. Valsesporene er imidlertid ikke noe du skal se og kjenne veldig tydelig, men du kan ikke nødvendigvis forvente at de er 100% usynlige heller.

La nylig asfalt her, og ser ingen valsspor. Vi gjorde solid grunnarbeid og underlaget var helt jevnt og stabilt før legging. 

Om det er en villa til 25 mill eller 250K er uvesentlig for forventet resultat. 

Helt enig med deg. Jeg har kjøpt et produkt og forventer å få kvalitet. 

 

Imidlertid virker det som at firmaet mener at funksjon er apt og at utsenede og finish ikke er viktig. 

Vi bygde huset i 2015. Tomta ble planert ut ca 2013 og området det gjelder består av steinfylling med grus og singel oppå. Jeg fikk noen andre til å drenere og legge inn kum i 2016. 

Avtalen nå var at asfaltleggerne gjør nødvendig forarbeid for å få tilfredsstillende resultat. Prisen var 87000kr for 274m2 asfalt inkl forarbeid hvor "firmaet" skulle ordne grunnarbeid og fall. Jeg tegnet opp hvordan jeg ville ha fall, samt hvor kanten skulle gå. Jeg krevde også 5cm mot 4 i tilbudet. 

 

Spør du meg har de jobbet ustrukturert og selv om mesteparten av vannet renner bort fremstår fall noe tilfeldig. Forran carport har de laget en "markant grop" mot kum. Se bilde. Fremstår overdrevent. Men dette kan jeg leve med

 

IMG20220713141522.jpg

IMG20220713141517.jpg

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (23 minutter siden):

 

Asfaltkaten ser grei nok ut. Valsesporene er imidlertid ikke noe du skal se og kjenne veldig tydelig, men du kan ikke nødvendigvis forvente at de er 100% usynlige heller.

La nylig asfalt her, og ser ingen valsspor. Vi gjorde solid grunnarbeid og underlaget var helt jevnt og stabilt før legging. 

Om det er en villa til 25 mill eller 250K er uvesentlig for forventet resultat. 

Det er forskjell på metode, valsespor blir mer synlige ved andre metoder. Det må også nevnes at asfalt slites litt over tid, og da kommer "kantene" på valsesporene til å bli rundet av litt, og bli mindre synlige. 

Dammene ser ut til å være noen få millimeter, sånn for moro skyld; kravet til høydeavvik på gulv inne er 3 mm på 2 meter, så man kan faktisk vente større "dammer" på stuegulvet inne. Det blir litt i overkant å vente mer enn det. 

Det er helt vanlig skikk at man utfører arbeidet til normal fagmessig standard for typen arbeid. I dette tilfelle synes jeg at asfaltarbeidet er til normal fagmessig standard(alle jobber blir ikke perfekte, det er bare sånn med håndverk, men det betyr ikke at det er dårlig, det er bare ikke perfekt). Det er derimot helt vanlig, og å forvente (står faktisk i loven også) at utførende skal rådgi kunden om løsningen. 

Asfalt er en løsning som først og fremst er praktisk og rask å utføre - det er derfor man ofte legger stein, heller eller fliser på "pene" uteområder, en løsning som er mer krevende og dyrere. Å asfaltere et tun til et helt vanlig hus, i et helt vanlig område er derfor, en helt vanlig løsning, som står til huset, det er ikke naturlig å rådgi kunden til å velge en annen løsning. 

Om kunden ville asfaltere på badet, er det en veldig uvanlig løsning, og man bør rådgi kunden til å velge en mer hensiktsmessig løsning. Det samme gjelder om man har brent av 25 millioner på et hus med marmorfasade - da er det lurt å ta opp hva asfalt er, hvordan det ser ut, og hvordan sluttresultatet kan bli, og om det står i stil til kundens forventninger, som har valgt en svært høy standard/eksklusivitet - asfalt er ikke et produkt som er eksklusivt. Her er ikke det tilfelle. 

Jeg mener at dette er et tilfelle hvor kunden har hatt høye forventninger, som kunne blitt innfridd dersom alt lå helt til rette, og alt ble perfekt. Så har det gått helt greit i stedet - ikke fantastisk, ikke dårlig, men et sted midt mellom. Helt godt nok. Det er også som utførende svarer - helt vilt dyrt å få et bedre resultatet, det koster ENORMT mye mer enn det den marginale oppgraderingen vil være verdt, spesielt når det er greit utført arbeid. 

Så skal jeg være helt enig med TS at det alltid er kjedelig når fagarbeid ikke blir så bra som det kunne vært - det er derfor man betaler fagfolk, men dette er ikke dårlig TS, det er faktisk ganske bra, men ikke perfekt. Jeg tror du bør ta kontakt med utførende, og skrive noen linjer om hva du hadde forventet, at du ble skuffet, og si at du forstår at det ikke kan løses på noen god måte, at du ikke er fornøyd med resultatet, men at du forstår at det er sånn det er, og be om et lite prisavslag. Så må du bevege deg videre i verden. Så et lite ninjatriks for å bli mer fornøyd - ta pengene du får i avslag, og bruk de på noe som gir deg glede. Om det er å spise ute med familien en gang i måneden frem til jul, så gjør du det, og sier høyt til deg selv når du skal betale at det er "Firma X som betaler". Da blir det bedre. Har erfaring. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (7 minutter siden):

Det er forskjell på metode, valsespor blir mer synlige ved andre metoder. Det må også nevnes at asfalt slites litt over tid, og da kommer "kantene" på valsesporene til å bli rundet av litt, og bli mindre synlige. 

Dammene ser ut til å være noen få millimeter, sånn for moro skyld; kravet til høydeavvik på gulv inne er 3 mm på 2 meter, så man kan faktisk vente større "dammer" på stuegulvet inne. Det blir litt i overkant å vente mer enn det. 

Det er helt vanlig skikk at man utfører arbeidet til normal fagmessig standard for typen arbeid. I dette tilfelle synes jeg at asfaltarbeidet er til normal fagmessig standard(alle jobber blir ikke perfekte, det er bare sånn med håndverk, men det betyr ikke at det er dårlig, det er bare ikke perfekt). Det er derimot helt vanlig, og å forvente (står faktisk i loven også) at utførende skal rådgi kunden om løsningen. 

Asfalt er en løsning som først og fremst er praktisk og rask å utføre - det er derfor man ofte legger stein, heller eller fliser på "pene" uteområder, en løsning som er mer krevende og dyrere. Å asfaltere et tun til et helt vanlig hus, i et helt vanlig område er derfor, en helt vanlig løsning, som står til huset, det er ikke naturlig å rådgi kunden til å velge en annen løsning. 

Om kunden ville asfaltere på badet, er det en veldig uvanlig løsning, og man bør rådgi kunden til å velge en mer hensiktsmessig løsning. Det samme gjelder om man har brent av 25 millioner på et hus med marmorfasade - da er det lurt å ta opp hva asfalt er, hvordan det ser ut, og hvordan sluttresultatet kan bli, og om det står i stil til kundens forventninger, som har valgt en svært høy standard/eksklusivitet - asfalt er ikke et produkt som er eksklusivt. Her er ikke det tilfelle. 

Jeg mener at dette er et tilfelle hvor kunden har hatt høye forventninger, som kunne blitt innfridd dersom alt lå helt til rette, og alt ble perfekt. Så har det gått helt greit i stedet - ikke fantastisk, ikke dårlig, men et sted midt mellom. Helt godt nok. Det er også som utførende svarer - helt vilt dyrt å få et bedre resultatet, det koster ENORMT mye mer enn det den marginale oppgraderingen vil være verdt, spesielt når det er greit utført arbeid. 

Så skal jeg være helt enig med TS at det alltid er kjedelig når fagarbeid ikke blir så bra som det kunne vært - det er derfor man betaler fagfolk, men dette er ikke dårlig TS, det er faktisk ganske bra, men ikke perfekt. Jeg tror du bør ta kontakt med utførende, og skrive noen linjer om hva du hadde forventet, at du ble skuffet, og si at du forstår at det ikke kan løses på noen god måte, at du ikke er fornøyd med resultatet, men at du forstår at det er sånn det er, og be om et lite prisavslag. Så må du bevege deg videre i verden. Så et lite ninjatriks for å bli mer fornøyd - ta pengene du får i avslag, og bruk de på noe som gir deg glede. Om det er å spise ute med familien en gang i måneden frem til jul, så gjør du det, og sier høyt til deg selv når du skal betale at det er "Firma X som betaler". Da blir det bedre. Har erfaring. 

Det er litt sånn jeg tenker og har svart firmaet i siste mail. Jeg er ikke fornøyd, men godt mulig dette er innafor standard. Jeg er ydmyk for det og kanskje tar jeg feil og settee for høye krav. Jeg er fult klar over at jeg er veldig nøye på ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om dammene ikke er dype, kunne de også vært unngått med litt gjennomtenkt forarbeid. Hvis man på forhånd har avtalt at det skulle legges fall tilstrekkelig for å unngå damer, så er da også dette en del av oppdraget, uten at jeg kjenner til detaljene i avtalen eller eventuelle praktiske utfordringer i forhold til dette. Videre skal det ikke bli et 3 cm dypt søkk over 50cm med tilstrekkelig grunnarbeid. 

Jeg mener derfor at det er av betydning om grunnarbeid var en del av bestillingen eller ikke. 

Om det ikke er mulig å opparbeide tilstrekkelig fall er dette naturligvis noe man må forholde seg til, men da bør det også kommuniseres om dette er en del av bestillingen. 

 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Selv om dammene ikke er dype, kunne de også vært unngått med litt gjennomtenkt forarbeid. Hvis man på forhånd har avtalt at det skulle legges fall tilstrekkelig for å unngå damer, så er da også dette en del av oppdraget, uten at jeg kjenner til detaljene i avtalen eller eventuelle praktiske utfordringer i forhold til dette. Videre skal det ikke bli et 3 cm dypt søkk over 50cm med tilstrekkelig grunnarbeid. 

Jeg mener derfor at det er av betydning om grunnarbeid var en del av bestillingen eller ikke. 

Om det ikke er mulig å opparbeide tilstrekkelig fall er dette naturligvis noe man må forholde seg til, men da bør det også kommuniseres om dette er en del av bestillingen. 

 

Samme firma har gjort grunnarbeid. Så de kan ikke skylde på noen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...