Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

tigerdyr skrev (29 minutter siden):

Mottatt syns jeg 950K for en UX-designer er sjokkerende høyt.  Uten å vite det vil jeg tro det blir vanskelig å finne en jobb der betaler så mye for den jobben i det nåværende market. 

Mitt inntrykk også, jeg tror personen bør vurdere å bli om lønn er viktig.

UX er jo også noe som sliter i ett vanskelig marked, dessverre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest edc99...0b5
Comma Chameleon skrev (45 minutter siden):

Har du familie/hus/barn eller noe som gjør at du må ta mindre risiko, eller står du fritt til å gamble på å finne noe nytt i løpet av de 6 månedene?

Har verken mann, barn eller bil, men eier bolig alene. Har egentlig ganske god økonomi, slik at jeg sånt sett kunne gått ned 100k i lønn uten at det hadde påvirket livsstilen min nevneverdig. Men det er jo alltid kjedelig å måtte gå ned i lønn når man har jobbet for å nå det man har.

tigerdyr skrev (46 minutter siden):

Mottatt syns jeg 950K for en UX-designer er sjokkerende høyt.  Uten å vite det vil jeg tro det blir vanskelig å finne en jobb der betaler så mye for den jobben i det nåværende market. 

Ja, jeg ligger nok i toppen lønnsmessig for en in-house UX-designer. Har gjort gode karrierevalg og har en sterk CV og portefølje. Har gjort at jeg tidligere har kunne velge og vrake i jobb, og jeg er flink til å alltid forhandle hardt på lønn.

Tror nok ikke jeg kommer til å ha problemer med å finne en ny jobb, men det er vel lønna i dagens marked som er hovedrisikoen.

Anonymous poster hash: edc99...0b5

Lenke til kommentar
Gjest edc99...0b5 skrev (3 minutter siden):

Har verken mann, barn eller bil, men eier bolig alene. Har egentlig ganske god økonomi, slik at jeg sånt sett kunne gått ned 100k i lønn uten at det hadde påvirket livsstilen min nevneverdig. Men det er jo alltid kjedelig å måtte gå ned i lønn når man har jobbet for å nå det man har.

Ja, jeg ligger nok i toppen lønnsmessig for en in-house UX-designer. Har gjort gode karrierevalg og har en sterk CV og portefølje. Har gjort at jeg tidligere har kunne velge og vrake i jobb, og jeg er flink til å alltid forhandle hardt på lønn.

Tror nok ikke jeg kommer til å ha problemer med å finne en ny jobb, men det er vel lønna i dagens marked som er hovedrisikoen.

Anonymous poster hash: edc99...0b5

Er redd det fort kan være 2-300 000 ned i lønn. Men du virker jo å ha en del erfaring så det blir sikkert ikke så galt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest edc99...0b5 skrev (40 minutter siden):

Tror nok ikke jeg kommer til å ha problemer med å finne en ny jobb, men det er vel lønna i dagens marked som er hovedrisikoen.

Da er det kanskje bedre å ta i mot de 6 mnd lønn, finne en ny jobb kjapt som mulig, og så da få nye lønnen + sluttpakken. Siden du tydeligvis har vært flink til å forhandle deg opp så er det jo mulig at du klarer å få det til nå også. Men det går litt på flaks med timing også. Det er vel generelt lettere å bytte jobb mens man har jobb også, så jeg ville utnyttet sjansen til å se videre allerede nå selv om du tenker å ta sluttpakken. Pass også på at du faktisk får lov til å jobbe i løpet av de 6 mnd uten å miste noen av utbetalingene, sikkert noen som prøver seg på mye rart med noen teknikaliteter.

Jeg er også på det stadiet der jeg blir kontaktet av recruitere hele tiden, men fordi jeg tjener over snittet for min erfaring så er det færreste som klarer å matche. Ingen har tilbydd meg mer. Jeg ville nok vært i din situasjon også hvis jeg fikk samme valget som deg, og jeg hadde nok personlig tatt den sluttpakken og gamblet på å finne et nytt sted. Omså med en ferie på 2-3 mnd inni der. Jeg vet at jeg ikke hadde vært særlig fornøyd med å bli værende i et team man ikke trives i, i en bedrift som kutter ned hele team/avdelinger, men det er meg. Skal sies at jeg er fullstack-utvikler, med fokus på backend, og markedet for meg er bedre enn UX. Vet ikke hva jeg hadde gjort som UX-designer nå.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting som er viktig å tenke på er at sluttpakker kan forhandles. Jeg hadde f.eks aldri godtatt en sluttpakke med arbeidsplikt, jeg skulle hatt fri, eller muligheten til å selv bestemme hvor lenge jeg skulle jobbe i perioden.

Det er også mulig å forhandle f.eks når utbetalingen skjer samt lengden på oppsigelsestiden. Noen vil heller be om at alt utbetales med en gang og arbeidsforholdet opphører med en gang (at oppsigelsestiden settes kortere enn antall måneder man har blitt forespeilet betaling for).

Også viktig å huske på at ved nedbemanning så vil mange først prøve med tilbud om sluttpakker og overflytning først for å unngå å måtte gå gjennom all formalia som kreves for å sikre saklig oppsigelse av ansatte. Dvs. arbeidstager sitter ofte med en del makt til å gjøre krav utover det som er tilbudt.

Gjest edc99...0b5 skrev (På 23.5.2024 den 4:10 PM):

Tror nok ikke jeg kommer til å ha problemer med å finne en ny jobb, men det er vel lønna i dagens marked som er hovedrisikoen.

Anonymous poster hash: edc99...0b5

Hadde jeg sittet i dine sko ville jeg blitt med på en overflytning til ny avdeling/stilling. Du må i så fall sikre deg at du får samme lønnsbetingelser. Da slipper du stresset med at du  finne ny jobb innen 6 mnd.

Samtidig observerer jeg at bare på finn ligger det ganske mange stillinger ute. 850k ser ut til å være toppen i det offentlige, men at høyere lønn kan vurderes for spesielt kvalifiserte søkere. Så kanskje du kan stikke fingeren ut i markedet asap og prøve å sondere litt. Sjekk når fristen for å akseptere sluttpakken er, om du kan få den utsatt litt kanskje du rekker å få noen tilbud som du kan la bedriftene konkurrere på for å få opp lønnen.

Endret av Feh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest cc8d7...4db

Noen som jobber i mindre byer/kommuner? La oss si under 30.000 innbyggere. Hva ligger lønn på da? 

Anonymous poster hash: cc8d7...4db

Lenke til kommentar
Gjest 2d531...e0d
Gjest cc8d7...4db skrev (7 minutter siden):

Noen som jobber i mindre byer/kommuner? La oss si under 30.000 innbyggere. Hva ligger lønn på da? 

Anonymous poster hash: cc8d7...4db

Min arbeidsgiver har hovedkontor i en slik by/kommune. Dog bor jeg og har mulighet for kontor i en litt større by, men ikke mye.

990 fast + en del reising. Dette er før årets oppgjør.

Har dog personalansvar i utlandet.

Anonymous poster hash: 2d531...e0d

Lenke til kommentar
Gjest 8e784...904

Prøver å gjøre en lang historie kort. 
ble kontaktet av leder for 1mnd siden og ble spurt om jeg kunne tenke meg en lead-stilling. Jeg var positiv til dette, men leder måtte gå via HR, og håpte på en rask prosess. Dagen etterpå tar leder kontakt og sier HR forteller vi må lyse ut stillingen internt før jeg kan få tilbud. Ok greit nok, tiden går, og jeg har purret på leder etter utlysningen, men den er ennå ikke publisert. Kjenner jeg begynner å bli utålmodig. Mase mer, eller la det gå sin gang og håpe på at prosessen skal snart begynne å gå fremover? Relativt stort firma (3000+ ansatte), ikke offentlig.  

Anonymous poster hash: 8e784...904

Lenke til kommentar
Gjest 8e784...904 skrev (5 minutter siden):

Prøver å gjøre en lang historie kort. 
ble kontaktet av leder for 1mnd siden og ble spurt om jeg kunne tenke meg en lead-stilling. Jeg var positiv til dette, men leder måtte gå via HR, og håpte på en rask prosess. Dagen etterpå tar leder kontakt og sier HR forteller vi må lyse ut stillingen internt før jeg kan få tilbud. Ok greit nok, tiden går, og jeg har purret på leder etter utlysningen, men den er ennå ikke publisert. Kjenner jeg begynner å bli utålmodig. Mase mer, eller la det gå sin gang og håpe på at prosessen skal snart begynne å gå fremover? Relativt stort firma (3000+ ansatte), ikke offentlig.  

Anonymous poster hash: 8e784...904

Å stille spørsmål er ikke mas. Jeg er selv leder og oppfordrer mine ansatte til å grave å spørre til de ikke orker mer. Og om det noen gang skulle bli for mye gir en bare tilbakemelding. Kommunikasjon er viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Guest 8e784...904 said:

Prøver å gjøre en lang historie kort. 
ble kontaktet av leder for 1mnd siden og ble spurt om jeg kunne tenke meg en lead-stilling. Jeg var positiv til dette, men leder måtte gå via HR, og håpte på en rask prosess. Dagen etterpå tar leder kontakt og sier HR forteller vi må lyse ut stillingen internt før jeg kan få tilbud. Ok greit nok, tiden går, og jeg har purret på leder etter utlysningen, men den er ennå ikke publisert. Kjenner jeg begynner å bli utålmodig. Mase mer, eller la det gå sin gang og håpe på at prosessen skal snart begynne å gå fremover? Relativt stort firma (3000+ ansatte), ikke offentlig.  

Anonymous poster hash: 8e784...904

Antar dette er Sopra? Uansett er dette definitivt ute av din leders hender så å mase på han/henne vil neppe medføre noen fremgang - i verste fall irritasjon. 

Lenke til kommentar
Gjest 8e784...904
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Å stille spørsmål er ikke mas. Jeg er selv leder og oppfordrer mine ansatte til å grave å spørre til de ikke orker mer. Og om det noen gang skulle bli for mye gir en bare tilbakemelding. Kommunikasjon er viktig.

Joda, men jeg etterspurte videre fremgang i prosessen for en 10 dager ish. Ble da fortalt at det hadde vært mye annen jobb som hadde måtte bli prioritert, men håpte på rolige tider fremover, og sa jeg skulle få beskjed asap det var klart. Er det jeg som er utålmodig her, og slike prosesser tar tid, eller burde jeg kunne forventet mer? Kan nevne jeg utfører jobben allerede i dag (techlead). Så det er kun det formelle som må på plass.. 

Anonymous poster hash: 8e784...904

Lenke til kommentar
Gjest 8e784...904
ps5 skrev (1 minutt siden):

Antar dette er Sopra? Uansett er dette definitivt ute av din leders hender så å mase på han/henne vil neppe medføre noen fremgang - i verste fall irritasjon. 

Neida, ikke noe konsulentselskap. 

Anonymous poster hash: 8e784...904

Lenke til kommentar
ps5 skrev (10 minutter siden):

Antar dette er Sopra? Uansett er dette definitivt ute av din leders hender så å mase på han/henne vil neppe medføre noen fremgang - i verste fall irritasjon. 

Dog er min erfaring at HR også trenger oppfølging.. Og det er en del av en leders "liv", deale og pushe på HR for å få ting til å skje.

Og om den ansatte da ikke legger press på sin leder så går det fort i glemmeboken der også. 

Så sitter en sur og irritert uten at noen forstår det, kjedelig situasjon:)

Lenke til kommentar

Det går en grense mellom mas og oppfølging. Det er uansett ikke noe nytt at administrasjon i store selskaper kan bevege seg tregt.

Foreslår du smører deg inn med litt tålmodighet og heller spør fint etter en oppdatering på neste 1:1 møte.

Lenke til kommentar
krikkert skrev (57 minutter siden):

Én måned er ikke lang tid når den måneden er mai. De siste fire ukene har i realiteten vært tre arbeidsuker - det har vært fire helligdager/inneklemte dager, med tilhørende omprioriteringer. 

Godt poeng! Som en kollega sier, inneklemt måned😅

Lenke til kommentar
14 hours ago, Aksjeladden said:

Noen her som har erfaring med Mnemonic? Har de generelt gode vilkår? Godt miljø?

Startlønn med MSc i 2017 var 435 000. Utbetalt kollektiv bonus i 2017 var ca. 200k.

Flere av de dyktigste sikkerhetsfolkene jeg kjenner, enten jobber der eller har jobbet der.

Endret av nyansattnr5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Meoth skrev (På 8.12.2023 den 8:02 AM):

Oppdatering

 

Stillingstittel: Full-stack utvikler (privat) 

Erfaring: 3 år

Sertifisering: ingen

Arbeidsoppgaver:  utvikling

Utdanning: bachelor i informatikk + master i økonomi fra før av. 

Årsinntekt:  656 000 + mobilabonnement, trening, delvis bredbånd hjemme.

Område: Oslo, mye hjemmekontor 

Kan nevne alder denne gangen: 39 år. 
Har byttet jobb 1 gang på disse 3 årene (gått fra staten til privat for snart 2 år siden). Det blir en lønnsøkning snart, men det har blitt signalisert at vi ikke kan forvente mye (fikk +46k ifjor). Vurderer kanskje å bytte til noe annet, men markedet er ikke på sitt beste nå slik jeg skjønte det.

Gikk opp til 720 000 (samme jobb).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takket ja til ny jobb etter å ha blitt nedbemannet rett etter nyttår. Blir nå konsulent etter å kun jobbet in-house hittil. Blir forøvrig gøy å komme første arbeidsdag i august og fortelle at det blir fem måneder pappaperm og ferie til våren igjen 😀

Stillingstittel: Senior Engineer 

Erfaring: 6 år (selv om med pappaperm og arbeidsledighet er det i praksis 5 år 😛)

Arbeidsoppgaver:  utvikling

Utdanning: Master i informatikk 

Årsinntekt:  955 000 (hadde 840 i gamle jobben, samt dårligere fordeler) + det vanlige + ekstra uke ferie 

Område: Drammen 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...