Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Gjest 2dcae...4fe

Hvordan tror dere markedet vil være for selvstendige nå? (la oss anta at den utleieloven oppheves i morgen). 10+ års erfaring som konsulent innen utvikling, primært frontend de siste årene, var en del .net før det, men det er kanskje 5+ år siden. Vurderer litt å starte selvstendig over sommeren, dersom utleieloven fjernes eller revideres.

Anonymous poster hash: 2dcae...4fe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Guest 2dcae...4fe said:

Hvordan tror dere markedet vil være for selvstendige nå? (la oss anta at den utleieloven oppheves i morgen). 10+ års erfaring som konsulent innen utvikling, primært frontend de siste årene, var en del .net før det, men det er kanskje 5+ år siden. Vurderer litt å starte selvstendig over sommeren, dersom utleieloven fjernes eller revideres.

Anonymous poster hash: 2dcae...4fe

Frontend har ellevill konkurranse. Glem det med mindre du kan gå under full-stack paraplyen eller "kjenner noen". 

10+ er imidlertid et stort pluss så jeg ville selv gått et til to prosjekt hos en av de større leverandørene og insistert på fullstack prosjekter for å styrke cv til bedre tider.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
Gjest 2dcae...4fe skrev (10 timer siden):

Hvordan tror dere markedet vil være for selvstendige nå? (la oss anta at den utleieloven oppheves i morgen). 10+ års erfaring som konsulent innen utvikling, primært frontend de siste årene, var en del .net før det, men det er kanskje 5+ år siden. Vurderer litt å starte selvstendig over sommeren, dersom utleieloven fjernes eller revideres.

Anonymous poster hash: 2dcae...4fe

Innleieforbudet blir neppe fjernet av denne regjeringen. Du må nok dessverre vente til tidligst høsten 2025 eller starten på 2026 før forbudet blir fjernet, ettersom det tar noe tid å få igjennom endringen. Evnt. kan du prøve å få oppdrag hos oppdragsgivere som tolker dagens regelverk mindre strengt enn andre. 

Lenke til kommentar
Gjest b9ada...fa4 skrev (På 10.5.2024 den 2:46 PM):

Jobber i en bedrift som er veldig glad i lønnstatistikk fra Nito og Tekna.. Mtp 2023-statistikken som har kommet ut og en årlig justering på drøye 5% så lander jeg på ca 800k i år og er egentlig fornøyd med det. Mye vil ha mer osv, men tror ikke det er så galt til å jobbe inhouse og vet jeg har en trygg jobb - har det stort sett ganske fritt og rolig på jobb og ingen press til å fakturere timer osv. Det blir i grunn mer spennende til neste år, da Nito-kalkulatoren stopper på 4 år og neste trinn er 5-9.. 

Kalkulatoren er inndelt i segmenter ja, men i statistikkheftene NITO publiserer kan du jo enkelt selv regne ut snittet eksakt for de antall årene med erfaring du har, samt justere dette for område i landet, stillingsgruppe, bransje, etc.

Lenke til kommentar
Gjest 23bfa...cc1

Noen som har erfaring som provisjonsbasert konsulent kombinert med småbarnsliv, typ 2 under 3 år? Har fått et tilbud med en litt stusselig garantilønn, men mulighet for å tjene veldig bra ved 100% fakturering, men minker betydelig ved 90%. Fungerer dette i praksis? Altså, her tenker jeg da på organisering med syke barn, tannlege, foreldresamtaler, henting i barnehage you name it…

Har i dag en trygg 8 til 4 jobb med en OK+ lønn og mye frihet, men et potensielt hopp på 300K i året er jo fristende ved full fakturering. 

Noen som kan fortelle om noen erfaringer?

Anonymous poster hash: 23bfa...cc1

Lenke til kommentar

Har ikke barn selv, men jobber med folk som har barn og jeg legger merke til (uten å dømme) at de ganske ofte må ta seg fri for å styre med barna. Nå er vel det å få barn ganske stressende i seg selv, så det høres ikke veldig gøy ut å ha fakturerings-stresset oppå der igjen. Kan også føre til dårlig stemning med partneren din hvis du er i siste uken av måneden og on-track til å oppnå 100% fakturering så derfor "kan" du ikke ta hånd om barna og det blir partneren din sin jobb.

Hvor stort hopp er det mellom 90% og 100%? Det burde vel ikke være så stort hopp etter min erfaring.

Det er absolutt mulig å få det til, men det krever nok at både du og partneren er on-board for konsekvensene av å ha en slik fakturerings-basert jobb. Se for dere worst case scenario og om dere godtar det. For det er barna det kan gå utover om det ikke fungerer.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med dagens marked høres dette ut som en stor risk i denne situasjonen. Sitt stille i båten, vær bevisst på hva du tar på deg av oppgaver som kan styrke cv og gjør en revurdering om et år eller to (da forhåpentlig markedet er langt bedre). Det er på ingen måte ordinært med et stort gap mellom 90 og 100% fakturering så det er i seg selv et rødt flagg.

Lenke til kommentar
Gjest 23bfa...cc1 skrev (20 timer siden):

Noen som har erfaring som provisjonsbasert konsulent kombinert med småbarnsliv, typ 2 under 3 år? Har fått et tilbud med en litt stusselig garantilønn, men mulighet for å tjene veldig bra ved 100% fakturering, men minker betydelig ved 90%. Fungerer dette i praksis? Altså, her tenker jeg da på organisering med syke barn, tannlege, foreldresamtaler, henting i barnehage you name it…

Har i dag en trygg 8 til 4 jobb med en OK+ lønn og mye frihet, men et potensielt hopp på 300K i året er jo fristende ved full fakturering. 

Noen som kan fortelle om noen erfaringer?

Anonymous poster hash: 23bfa...cc1

Jeg jobbet som provisjonsbasert konsulent mellom 2018 og 2021. Da jeg startet hadde jeg to barn på 0 og 1 år og på slutten hadde jeg tre barn på 2, 3 og 4 år. Gikk helt fint det.

Hvis det var tannlegetime eller foreldresamtale osv. jobbet jeg enten en time mindre eller jobbet det inn etter leggetid på kvelden. Akkurat som jeg ville gjort i en hvilken som helst annen jobb.

Fruen var oftere hjemme med syke barn enn meg siden det ikke gikk ut over hennes lønn.

Jeg skulle egentlig ut i pappaperm i 2020 som ville gitt litt lavere inntekt i en periode, men da pandemien traff valgte jeg å jobbe likevel siden vi uansett satt hjemme hele gjengen.

Med den ordningen jeg hadde ga 95% fakturering 95% lønn så jeg følte aldri noe press om å måtte nå 100%. Jeg fakturerte likevel mellom 1700 og 1800 timer de årene jeg var konsulent.

Det er kanskje ikke for alle, men for meg var det aldri noe problem å være konsulent som småbarnspappa. Det er faktisk mer stress nå når jeg jobber in-house i en travel bedrift.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Stvgr said:

Jeg jobbet som provisjonsbasert konsulent mellom 2018 og 2021. Da jeg startet hadde jeg to barn på 0 og 1 år og på slutten hadde jeg tre barn på 2, 3 og 4 år. Gikk helt fint det.

Vel og bra men markedet fikk en betydelig justering i 2022 og har ikke kommet tilbake. Dette betyr at man nå risikerer måneder på benken som passer ekstremt dårlig med et faktureringskrav nærmere 100%. Alle velger hvilken risiko de ønsker å ta men som småbarnsfar (som også fikk en svært overraskende runde på benken) er mitt råd om å vente litt ikke tatt ut av luften.

Endret av ps5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ps5 skrev (1 time siden):

Vel og bra men markedet fikk en betydelig justering i 2022 og har ikke kommet tilbake. Dette betyr at man nå risikerer måneder på benken som passer ekstremt dårlig med et faktureringskrav nærmere 100%. Alle velger hvilken risiko de ønsker å ta men som småbarnsfar (som også fikk en svært overraskende runde på benken) er mitt råd om å vente litt ikke tatt ut av luften.

Gjest spurte om konkrete erfaringer med å kombinere rollene som småbarnsforelder og konsulent, og jeg delte min erfaring.

Jeg tolket det ikke som et spørsmål om risikoen for å havne på benk, men heller hvordan man løser det praktisk i hverdagen, og det mener jeg er uproblematisk for de fleste.

Endret av Stvgr
Lenke til kommentar
Gjest 2dcae...4fe
4 hours ago, Stvgr said:

Hvis det var tannlegetime eller foreldresamtale osv. jobbet jeg enten en time mindre eller jobbet det inn etter leggetid på kvelden. Akkurat som jeg ville gjort i en hvilken som helst annen jobb.

Nå er det vel slik at de fleste jobber dekker vel slikt? Så dersom du jobbet en time mindre, mistet du fakturerbar tid, mens en «fast ansatt» slipper å jobbe inn timen og får fortsatt betalt for den legetimen. 
 

Syns også det høres rart ut at du klarte å jobbe fulltid selv om du egentlig skulle vært i perm. Dersom barnet ikke sover helt vilt mye, så må man jo passe på det ganske mange timer i døgnet, og å kombinere det med fulltidsjobbing høres ut som et mareritt imo. 

Anonymous poster hash: 2dcae...4fe

Lenke til kommentar
Gjest d4227...fb0
On 8.8.2023 at 10:27 AM, Guest d4227...fb0 said:

Stillingstittel: Engineering Manager
Sektor: Privat
Alder: 35
Erfaring9år
Sertifisering: Azure Fundamentals
Arbeidsoppgaver: Team lead, Arkitekt
Utdanning: Fagbrev IKT, Master i Informatikk, Bachelor i Økonomi/Administrasjon
Årsinntekt: 1.5M
Sted: Oslo/ Hjemmekontor

Anonymous poster hash: d4227...fb0


Fikk en forfremmelse, så 
Stillingstittel: Engineering Manager
Sektor: Privat
Alder: 37
Erfaring9år
Sertifisering: Azure Fundamentals
Arbeidsoppgaver: Team lead, Arkitekt, Prosjekt leder
Utdanning: Fagbrev IKT, Master i Informatikk, Bachelor i Økonomi/Administrasjon
Årsinntekt: 1.7-2M
Sted: Oslo/ Hjemmekontor

Anonymous poster hash: d4227...fb0

Lenke til kommentar
Gjest 2dcae...4fe skrev (16 timer siden):

Nå er det vel slik at de fleste jobber dekker vel slikt? Så dersom du jobbet en time mindre, mistet du fakturerbar tid, mens en «fast ansatt» slipper å jobbe inn timen og får fortsatt betalt for den legetimen. 
 

Syns også det høres rart ut at du klarte å jobbe fulltid selv om du egentlig skulle vært i perm. Dersom barnet ikke sover helt vilt mye, så må man jo passe på det ganske mange timer i døgnet, og å kombinere det med fulltidsjobbing høres ut som et mareritt imo. 

Anonymous poster hash: 2dcae...4fe

Det overordnede svaret er at både arbeidsgivere og kunder i dag generelt sett er veldig fleksible. Så lenge du leverer er det ingen som bruker millimetermål på timene dine. Skulle det dukke opp en tannlegetime i ny og ne er det det minste problemet.

Igjen må jeg poengtere at jeg bare beskriver min egen erfaring. Andre kan sikkert ha helt andre opplevelser. Men det er dette jeg har erfart på tvers av 8 forskjellige arbeidsgivere, hvorav 3 konsulenthus, og X antall kunder. 

Da jeg skulle i pappaperm var det som nevnt pandemi, og derfor var vi begge hjemme og kunne dele på å passe ungene. Igjen var det veldig stor forståelse blant både arbeidsgivere og kunder at det var unntakstilstand og at man tilpasset seg etter beste evne. Hadde det vært normale tilstander hadde jeg tatt pappaperm med litt mindre lønn.

Lenke til kommentar
Gjest 6b499...23a
Solmåne skrev (På 30.4.2024 den 12:07 PM):

Hva kan man forvente i lønn med master og 7 års erfaring i Oslo?

Noen som har tilgang til Teknas lønnsstatistikk?

Anonymous poster hash: 6b499...23a

Lenke til kommentar
Gjest 6b499...23a skrev (12 timer siden):

Noen som har tilgang til Teknas lønnsstatistikk?

Anonymous poster hash: 6b499...23a

Tekna sier ikke så mye om demografi. Privat sektor og 5-9 års erfaring innen IKT gir snittlønn 935.000 i 2023.

Kode24 sin lønnsundersøkelse for utviklere er kanskje mer relevant: https://www.kode24.no/artikkel/utvikleres-lonn-2024-her-i-norge-tjener-du-minst-og-mest/81345181

Utviklere med 8 års snitterfaring tjener 922.000 i Oslo.

Lenke til kommentar
Gjest edc99...0b5

Vet ikke hvor relevant dette er siden jeg er en UX-designer, men føler ikke det er så mange andre steder å gå dersom man ønsker å være anonym.

Det skal være nedbemanning i bedriften vår, og teamet mitt blir lagt ned. Har fått tilbud om enten gå over til et annet team (som jeg ikke har lyst til å være på) eller få en sluttpakke på 6 måneder. Vurderer egentlig å ta sluttpakken, da jeg har vært her i 4 år og godt kunne tenkt meg å prøve noe nytt igjen. Samtidig er jo markedet dårligere nå, og jeg er usikker på om jeg klarer å få samme lønn ett annet sted.

Dagens situasjon nå; Har 7 års in-house erfaring fra ulike store norske selskaper som UX-designer, og tjener 950k. Har vært ansvarlig for rekruttering tidligere, og vil si at CVen og porteføljen min er ok attraktiv her i Norge.

Føler meg usikker på om jeg bør ta det trygge valget og bli, med tanke på at markedet kanskje ikke er så bra. Så også kode24 artikkelen der gjennomsnittslønn for UX var sjokkerende lavt. Samtidig er det jo fristende å prøve noe nytt og få 6 måndeder med gratis lønn.

Anonymous poster hash: edc99...0b5

Lenke til kommentar

Jeg ville nok satt ut noen følere på markedet så kjapt som mulig. Prøve å finne ut hvor attraktiv du er, hva mulighetene er og hvilken lønn de tilbyr. Hør med recruiters, venner, sjekk annonser. Jeg tror den mest realistiske "faren" her er at du vil slite med å finne noen som tilbyr >= nåværende lønn. Hvis du har en tidsfrist på å svare så ville jeg utnyttet den maks for å se om du får nytt tilbud.

Jeg går utifra at denne sluttpakken er gyldig selv om du starter i ny jobb med en gang, så det kan jo sees på som en heftig bonus om du finner ny jobb ganske kjapt.

Så får du tenke hva som er verst, sitte der og ikke finne ny jobb/dårligere betalt jobb eller å være i et team du ikke ønsker å være i. For mange så er det å bli dyttet rundt til et nytt team på den måten uholdbart og de slutter uansett, for andre så klarer de seg fint. Det må du kjenne på selv med tanke på deg og det nye teamet.

Har du familie/hus/barn eller noe som gjør at du må ta mindre risiko, eller står du fritt til å gamble på å finne noe nytt i løpet av de 6 månedene?

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Guest edc99...0b5 said:

Så også kode24 artikkelen der gjennomsnittslønn for UX var sjokkerende lavt.

Mottatt syns jeg 950K for en UX-designer er sjokkerende høyt.  Uten å vite det vil jeg tro det blir vanskelig å finne en jobb der betaler så mye for den jobben i det nåværende market. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...