Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

ps5 skrev (4 minutter siden):

Dette er nok et felt som er ekstremt godt egnet for ai, jeg ville i hvert fall ikke startet på karrierebygging her nå om jeg ikke allerede var etablert (ikke jeg men altså da hypotetisk). Men tipper du tråkket på noen ømme sap tær her uten å være sikker 😄

Nei jeg hadde ikke heller gått den veien men når en først har spesialisert seg i noe så sært så er det kanskje en mulighet om bankene ikke gir innpass😅

Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, Salvesen. said:

Nei jeg hadde ikke heller gått den veien men når en først har spesialisert seg i noe så sært så er det kanskje en mulighet om bankene ikke gir innpass😅

Min hypotese er at ts ikke har cobol i sekken men ser etter en rask payday og fant noen eldgamle tips om at cobol var veien (som det var i 1999). 

ps5 skrev (2 minutter siden):

Min hypotese er at ts ikke har cobol i sekken men ser etter en rask payday og fant noen eldgamle tips om at cobol var veien (som det var i 1999). 

Ja det er en veldig rar greie å komme ut med, eneste mulighet jeg ser er at ts er selvlært og har av en eller annen grunn valgt cobol og ikke .net eller annet som typisk læres ved universitetene om dagen på entry level. 

Gjest 19c61...35b
20 minutes ago, Salvesen. said:

Ja det er en veldig rar greie å komme ut med, eneste mulighet jeg ser er at ts er selvlært og har av en eller annen grunn valgt cobol og ikke .net eller annet som typisk læres ved universitetene om dagen på entry level. 

https://sebgroup.com/career/who-are-you/graduates-and-students/seb-cobol-academy

Anonymous poster hash: 19c61...35b

20 minutes ago, Guest 19c61...35b said:

Hvis du har fullført denne bør du søke hos seb. Cobol-implementasjoner  er i hovedsal ekstremt tilknyttet/tilpasset hver organisasjon og du har derfor helt sikkert fått kursing spesielt tilpasset sebs behov. Dette i sterk kontrast til mer moderne språk og rammeverk som er langt mer generelle og kan brukes på tvers av organisasjoner uten større onboarding.

Endret av ps5

Jungeltelegrafen sier at man kan trykke penger hvis man er ung og kan COBOL i dag. Det skal være fordi den originale COBOL-gjengen har pensjonert seg, samtidig som bankene fremdeles trenger COBOL-vedlikehold her og der.

Når det er sagt, så har jungeltelegrafen sagt dette i 10 år allerede, og jeg har hatt et COBOL-jobbsøk på Finn like lenge. Hvis det faktisk finnes selskaper i Norge som skriker etter COBOL, så leter de etter denne kompetansen andre steder enn Finn. Og i løpet av de to årene jeg har vært selvstendig konsulent, har jeg aldri sett et COBOL-oppdrag tikke inn gjennom de vanlige kanalene.

• Innsiktsfullt 1

DNB oppskalerte kjernesystemteamene sine (COBOL) for ikke så lenge siden (2023-2024?), de mest sentrale kjernesystemene deres kjører vel i stor grad fremdeles på platformen. De ansatte yngre folk med generell IT-kompetanse også den gangen.

COBOL forsvinner ikke like fort som utviklerene pensjonerer seg, så det kan være penger å tjene der fremover. Men det er nok ikke et karrierevalg som varer noe særlig lenger enn 10-20 år til.

Bikker 10 års erfaring til sommeren, jobber inhouse. 7% økning i år, samt 1%-poeng økning i pensjonen (den var 2% når jeg startet 😬, klatret over 1%-poeng hvert år heldigvis...)

image.png.7e65a334ab214cab4c55d7f376c213e6.png

Tjener mindre enn om jeg ville forblitt konsulent (var det frem til 2021),og mangler litt goder (feks forsikringer, aktiviteter og slikt), men trives. 3 røffe år i bedriften uten særlig økning men kommet seg litt.

Fornøyd med økningen. Ba om 2 uker ubetalt permisjon umiddelbart etter jeg fikk vite den. Aka en halv månedslønn mindre utbetalt i løpet av året, men da fortsatt mer totalt enn før lønnsjusteringen, og mere fri. Prioriteringer.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Matsemann skrev (16 timer siden):

Bikker 10 års erfaring til sommeren, jobber inhouse. 7% økning i år, samt 1%-poeng økning i pensjonen (den var 2% når jeg startet 😬, klatret over 1%-poeng hvert år heldigvis...)

image.png.7e65a334ab214cab4c55d7f376c213e6.png

Tjener mindre enn om jeg ville forblitt konsulent (var det frem til 2021),og mangler litt goder (feks forsikringer, aktiviteter og slikt), men trives. 3 røffe år i bedriften uten særlig økning med kommet seg litt.

Fornøyd med økningen. Ba om 2 uker ubetalt permisjon umiddelbart etter jeg fikk vite den. Aka en halv månedslønn mindre utbetalt i løpet av året, men da fortsatt mer totalt enn før lønnsjusteringen, og mere fri. Prioriteringer.

Interessant med slik data! Her er min utvikling, den er ikke så detaljert og kun info i fra skattevesenet(2025 er såklart bare en estimering):
image.thumb.png.be9a84da5bbf763286ab9dbc1704d135.png

Oppdatert for å gi litt bedre innsikt slik hen over meg: 

image.png.691c670a29572728d2134ef658a38c01.png

Endret av Salvesen.
  • Liker 1

Matsemann skrev (3 timer siden):

Tjener mindre enn om jeg ville forblitt konsulent (var det frem til 2021),og mangler litt goder (feks forsikringer, aktiviteter og slikt), men trives. 3 røffe år i bedriften uten særlig økning med kommet seg litt.

image.thumb.png.d1a0f18526f9022111fe8352bf51ae66.png

Nesten samme historie her. Har gått litt feil vei etter at jeg sluttet som konsulent i 2021. Arbeidsgiver lever fra hånd til munn og jeg har det såpass gøy at jeg sliter med å forhandle.

• Liker 1
38 minutes ago, discostu said:

Hva er beste tipset for å jage lønn? Bytte jobb ofte?

Bytter du for ofte er det et svært rødt flagg på cv for neste arbeidsgiver - arbeidstakere er en kostbar investering. Konsulent-sporet er antageligvis det du ser etter, da har du muligheten til å starte selv etter noen år - hvis du er ettertraktet på det tidspunktet og markedet finnes.

1 hour ago, tommy18 said:

Er det noen her   som jobber i konsulentselskap (feks webstep) med 60/40 modell og kan sette opp et regnestykke hva man får i brutto månedslønn? 150 timer i måneden og ute hos kunde hele tiden og timepris 1450.

Da jeg jobbet der for mange år siden var det ganske enkelt bare 1450 * 150 * 0.6 - 14.1% 

SIden da har "arbeidsgiver"-avgiften økt fra 14.1% til 19.1% når du passerer 850K, så jeg antar de da bruker 1450 * 150 * 0.6 - 19.1% når du passerer det punktet, men det får du jo selv sjekke med de. 

tommy18 skrev (1 time siden):

Er det noen her   som jobber i konsulentselskap (feks webstep) med 60/40 modell og kan sette opp et regnestykke hva man får i brutto månedslønn? 150 timer i måneden og ute hos kunde hele tiden og timepris 1450.

(1450 * 150 * 0,6) / (1,141 * 1,12) = 102 119 brutto

Du må trekke fra arbeidsgiveravgift og feriepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...