Gå til innhold

Sjaman Durek


Anbefalte innlegg

Bastu skrev (33 minutter siden):

Og jo mer jeg leser om Durek, jo mer begynner man å stille spørsmål ved Märtha-Louses dømmekraft.

Jeg må si du kommer sent, men bedre sent enn aldri. Det har lenge versert litt snakk om at hun hadde ytterliggående interesser, men det ble først feid bort som litt opprørsk annerledeshet tidlig i voksenlivet. Det var først i kjølvannet av opprettelsen av engleskolen i 2007 at hun virkelig markerte seg som genuint fiendtlig mot vitenskap, skolemedisin og fakta og totalt oppslukt i overnaturlige fenomener. Da gikk kokko-alarmen for alvor for min del. Siden den gangen har kokko-alarmen kimet konstant. Hun er uhelbredelig opptatt av overnaturlige fenomener, fantasier og alternativbevegelsen. Ari Behn var ikke kokko nok og dypt nok inne i alternativbevegelsen. Behn var ganske jordnær selv om han var svært kunstnerisk og poetisk anlagt, han fornektet aldri vitenskap og fakta så vidt jeg vet. Men Marthas brennende interesse for det overnaturlige gjorde nok Ari til ikke god nok for henne slik hun så det. Dermed dumpet hun Ari til fordel for en totalt kokko alternativ-svindler (definert av handlinger, ikke hudfarge, må man visstnok understreke hver gang det sies). Ari var trist som faen som før og bruddet gjorde det definitivt ikke lettere. Det endte som kjent tragisk og Martha tar fortsatt absolutt ingen selvkritikk for at det var hun som ble kokko, hun som dumpet Ari, og Ari kan neppe ha følt det særlig kult å bli forbigått av en kynisk alternativsvindler. Ari hadde klasse - Marthas "oppgradering" til Durek raserte naturlig nok Aris selvbilde.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"You'ver all been had."  (Dere har blitt lurt).

Durek tror han er en sjaman like lite som Icke tror på månebaser og reptiler i forklending. Det er kun god forretning enten han er ute etter penger eller oppmerksomhet.

Bedre å være selvutnevnt sjaman enn en tilfeldig fyr ingen har hørt om.

Hva skulle kongen ha sag på TV i beste sendetid  hvis det var du som var sammen med Prinsessa? "Det finnes ikke noe interessant med denne mannen, men han er grei innerst inne hvis man setter seg ned og virkelig går inn for å bli kjent. Vel og merke hvis man ikke sovnet før 5 minutter var passert, gjesp." Kongehuset er et spill i utgangspunktet så da har man øverste talsamann i et spill som uittaler seg diplomatisk om en annen som spiller et spill.

Det må være noe oppsiktsvekkende i ei god historie. Det blir ikke god TV av å lage en virkelighetstro serie om en fyr som drar på Kiwi og kjøper en pakke Fjordland som han spiser før han går til sengs. Det var oppriktig det han gjorde, men det finnes ikke interessant. Sjamaner som selger medaljonger derimot, det skaper straks hevede øyenbryn.

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det bare var negative skriverier om prinsessen i går angående intervjuet i Sverige. Men kanskje ikke så rart, siden hun angriper pressen. Mulig det var på dagsnytt 18 jeg hørte en person med litt mer sympatiske ordelag, nemlig at det går an å bli overveldet av pressen selv om man har erfaring i fra å omgås dem. Det hadde man sett før.

Og at det skal en god del mer til for å vise forståelse overfor priviligerte mennesker enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis en kjendis sier eller gjør noe kritikkverdig - hvorfor i alle dager skal media vinkle det både fra den positive og negative siden? Eller hvorfor skal media være en bransje som opptrer sånn at de balanserer hverandres utsagn? Det henger jo ikke på greip. Fortjener en kjendis kritikk så er det helt greit at media kritiserer unisont. Petter Northug, Atle Antonsen, Arfan Batti, Vidkun Quisling - alle har fått unison kritikk når de fortjente det. Helt greit at Martha får unison kritikk for manglende dømmeevne og virkelighetsoppfatning. Hun er selvsagt ikke Norges mest kritiserte person, selv om det sikkert føles litt tøft å stå oppe i det når hun gang på gang ikke skjønner problemet med å markedsføre kvakksalveri. Hun skjønner det fortsatt ikke og kommer neppe til å skjønne det i framtiden heller. Det er bare et tidsspørsmål før neste kvakksalverisak etterfulgt av velfortjent kritikk i media og deretter gråtkvalte desperate beskyldninger om mobbekultur i media.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Knausgård om Märtha og Durek: – Norge driver en total avvisning

Sitat

Knausgård mener vi bør prøve å forstå hva sjamanen mener, før vi utelukker hans synspunkter helt.

– Vi hørte at han trodde han kunne kurere covid med en medaljong og sånt. Men hva handler sjamanismen hans om? Vi vet ikke, så vi må prøve å tenke: «Hva er dette, hva gjør han?»

Sitat

Knausgård, som en av Norges mest omdiskuterte forfattere, ser ut til å se en intellektuell treghet i kritikken av prinsessen.

– Norge driver med en total avvisning av henne og hennes tanker om universet. Hun er opptatt av det åndelige og engler, og det er ikke normalt. Hun er totalt fordømt.

Forfatteren mener også at hennes forlovede, den kontroversielle sjaman Durek Verrett, er fordømt.

– Det blir sett på som om det er noe skammelig de gjør. Men det er det ikke, det er et slags søk. Hvorfor skulle det være farlig?

– Ikke fordi jeg tror på engler, men jeg synes holdningen til henne er mye verre.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (15 timer siden):

Jeg avviser gjerne totalt sjarlataner. Jeg har ikke noe spesielt behov for å lære noe mer om han enn at han selger uvirksomme remedier for å kurere covid, eller skal løse avtrykk i vagina for løsaktige kvinner. Kanskje er han veldig trivelig mot barna, eller en kløpper i Ludo, men det får være en sak mellom ham og familien.

-k

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

– Er det noen som har opplevd et mediekjør?

Sitat

Fra scenen på Quality Hotel i Tønsberg, snakker Märtha Louise til samlet norsk presse under årets SKUP-konferansen.

Da hun ble intervjuet i Sverige, var det bare en journalist på NRK radio som viste forståelse for det presset hun blir utsatt for fra pressen. Og Kristin Clemet.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/GMwKQx/pressens-reaksjoner-paa-intervjuet-med-prinsesse-martha-louise-er-helt-ute-av-proporsjoner

Sitat

Vi vet at det er mye prinsessen kunne gjort annerledes. Men er det noe pressen kunne gjort annerledes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (25 minutter siden):

Da hun ble intervjuet i Sverige, var det bare en journalist på NRK radio som viste forståelse for det presset hun blir utsatt for fra pressen...


Som man reder, som man ligger.

Det er ingenting i veien for at hun kunne levd et nogenlunde stille og tilbaketrukket liv, men i stedet har hun valgt mest mulig offentlighet, engleskoler, bøker, intervjuer og annet, som hun har tjent særdeles gode penger på.

Det samme gjelder hennes nye mann, som ser ut til å villig vekk stille opp på alt han kan, så lenge han kan tjene noen kroner, men som heller ikke liker å omtales .. med mindre det er positivt selvfølgelig, da er det veldig bra å komme i avisen og på fjernsynet, men når man omtales som kvakksalver og to gærninger, så er det angivelig pressen som gjør noe galt.

Forstå den som kan? Man må kanskje være sjaman, utnevnt av tidligere generasjoner, for å forstå slikt?

Derek, som han selvfølgelig egentlig heter, hevder å være sjette generasjon sjaman, fra norsk urfolksmedisin og voodoo fra Haiti.
Hans mor har norske aner, hvorvidt de bedrev "norsk urfolksmedisin" er ukjent, hva enn det er, og farens familie kan spores tilbake i flere hundre år i USA (til minst 1814), uten at det foreligger noen tegn til at de noen gang kom fra Haiti, eller hadde noen befatning med voodoo og sjamanisme.

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (55 minutter siden):

Som man reder, som man ligger.

Det er ingenting i veien for at hun kunne levd et nogenlunde stille og tilbaketrukket liv, men i stedet har hun valgt mest mulig offentlighet, engleskoler, bøker, intervjuer og annet, som hun har tjent særdeles gode penger på.

Det samme gjelder hennes nye mann, som ser ut til å villig vekk stille opp på alt han kan, men som heller ikke liker å omtales .. med mindre det er positivt.

Å være kongelig, ha engleskole, være sjaman er nok roller/yrker man burde holde seg unna nå for tiden, hvis man ønsker å leve et stille liv, ja. Det kan bli litt mye for likhetslandet Norge.

Saker og ting kan diskuteres ved virksomheten deres.

Rent personlig, mener jeg vi burde behandle prinsessen vår litt penere - i den grad hun fortsatt har tittelen - for nå virker hun veldig presset. Hun er egentlig en blid og positiv person.

Lenke til kommentar

I dette såkalte intervjuet stiller prinsessen opp med en power-point presentasjon og kjører fullstendig sin egen agenda; som er å "ta" pressen.
Intervjuer Mads Andersen slipper ikke til med sine spørsmål, og hun anerkjenner knapt at han er der.
For det første er det rimelig frekt å takke ja til et sceneintervju, for så å ikke la seg intervjue. Og for det andre så undergraver det hennes egen troverdighet; For her gjorde hun jo nøyaktig det hun proklamerte at hun ikke liker å bli utsatt for selv!

For bare tenk dere overskriftene i dag hvis Mads Andersen stilte på scenen med en powerpoint presentasjon der han listet opp alt det dumme prinsessen har gjort i sitt liv, og ikke lot henne slippe til for å forsvare seg selv om hun faktisk satt der!
Han hadde aldri fått jobbe som journalist igjen. Men når prinsessen gjør det er det liksom pressens skyld...
Hun har selv brukt pressen, statusen og tittelen sin til fulle! Og har man først åpnet den kranen lar den seg ikke skru igjen. Det vet hun og visste hun. Alt hun gjør nå bare hiver mer ved på bålet. Spesielt når hun fortsetter å gjøre frekke og nedlatende ting som som dette.

Endret av ozone
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (5 timer siden):

I dette såkalte intervjuet stiller prinsessen opp med en power-point presentasjon og kjører fullstendig sin egen agenda; som er å "ta" pressen.
Intervjuer Mads Andersen slipper ikke til med sine spørsmål, og hun anerkjenner knapt at han er der.
For det første er det rimelig frekt å takke ja til et sceneintervju, for så å ikke la seg intervjue. Og for det andre så undergraver det hennes egen troverdighet; For her gjorde hun jo nøyaktig det hun proklamerte at hun ikke liker å bli utsatt for selv!

For bare tenk dere overskriftene i dag hvis Mads Andersen stilte på scenen med en powerpoint presentasjon der han listet opp alt det dumme prinsessen har gjort i sitt liv, og ikke lot henne slippe til for å forsvare seg selv om hun faktisk satt der!
Han hadde aldri fått jobbe som journalist igjen. Men når prinsessen gjør det er det liksom pressens skyld...
Hun har selv brukt pressen, statusen og tittelen sin til fulle! Og har man først åpnet den kranen lar den seg ikke skru igjen. Det vet hun og visste hun. Alt hun gjør nå bare hiver mer ved på bålet. Spesielt når hun fortsetter å gjøre frekke og nedlatende ting som som dette.

Tydelig at damen begynner å bli desperat.

På høy tid at hun og sjamanen flytter til USA. Både for å få arbeidsro og «parkere» en mørk skygge over kongehuset.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (4 timer siden):

I dette såkalte intervjuet stiller prinsessen opp med en power-point presentasjon og kjører fullstendig sin egen agenda; som er å "ta" pressen.
Intervjuer Mads Andersen slipper ikke til med sine spørsmål, og hun anerkjenner knapt at han er der.
For det første er det rimelig frekt å takke ja til et sceneintervju, for så å ikke la seg intervjue. Og for det andre så undergraver det hennes egen troverdighet; For her gjorde hun jo nøyaktig det hun proklamerte at hun ikke liker å bli utsatt for selv!

For bare tenk dere overskriftene i dag hvis Mads Andersen stilte på scenen med en powerpoint presentasjon der han listet opp alt det dumme prinsessen har gjort i sitt liv, og ikke lot henne slippe til for å forsvare seg selv om hun faktisk satt der!
Han hadde aldri fått jobbe som journalist igjen. Men når prinsessen gjør det er det liksom pressens skyld...
Hun har selv brukt pressen, statusen og tittelen sin til fulle! Og har man først åpnet den kranen lar den seg ikke skru igjen. Det vet hun og visste hun. Alt hun gjør nå bare hiver mer ved på bålet. Spesielt når hun fortsetter å gjøre frekke og nedlatende ting som som dette.

https://www.nrk.no/norge/skup_-martha-louise-er-arets-hemmelige-gjest-1.16383388

Martha Louise er en person - pressen er hvor mange tilsammen? Av det lille klippet vi ser, virker hun veldig frustrert og har behov for å ta igjen.

Før i tiden kunne hun le av spørsmål hun fikk fra pressen. Kan det være at rasismen mot mannen fyrer opp enda mer. Hun snakker for to.

Enig med henne -  hvem av oss ville klart et slikt mediepress gjennom 30 år? Som et enkelteksempel, kritikk av navnene hun har valgt på barna sine og totalen blir for mye.

Hun har nok bare fulgt interessene sine og vært tro mot seg selv i de kontroversielle valgene hun har gjort.

De kongelige har tradisjon for diplomati, uavhengig av hva som møter dem. Sånn sett synes jeg foreldrene hennes har taklet oppstyret på en "elegant" måte. Og Mette-Marit har tilpasset seg kongehuset eksemplarisk.

Kongehuset i England har enda mer støy.

Å trekke seg tilbake en stund ville nok uansett vært det lureste, men så er hun på instagram.

Martha Louise ble forøvrig rost av generalsekretæren i Norsk Redaktørforening for opptredenen. Jeg synes det var modig av henne å møte opp.

Sitat

Prinsessen var «offensiv» og hadde «et klart budskap», sier generalsekretær Reidun Kjelling Nybø i Norsk Redaktørforening etter seansen.

Til NRK roset hun Märtha Louise for å dele sin opplevelse av norsk presse, og anerkjente at Märtha Louise selv opplever pressens søkelys som for mye.

– Så har prinsessen valgt en offentlig rolle: Hun har, i tillegg til å være prinsesse, valgt å gjøre en del kontroversielle valg.

Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Kan det være at rasismen mot mannen fyrer opp enda mer.

Hvorfor er det alltid rasisme når en farget person blir utsatt for saklig og grei kritikk, men når det er en hvit person kommer det aldri påstander om rasisme? Jeg trodde den hvite og den svarte rase var likeverdige jeg!

Durek Verret har uttalt hårreisende ting som at barn ønsker på seg kreft for å slippe unna verdens elendighet, og at folk heller bør komme til ham enn å gå til lege. Og han selger amuletter som i følge ham selv kan kurere alle sykdommer.
Da er han ikke bare en profiterende sjarlatan, men livsfarlig! Og fortjener å gås etter med lupe, uansett hudfarge.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (18 minutter siden):

Hvorfor er det alltid rasisme når en farget person blir utsatt for saklig og grei kritikk

Jeg tror kanskje du misforstår litt.

Det har vært masse stygg og svært grov rasisme mot Durek, som ikke er bra.

Det har også vært en hel masse saklig og grei kritikk mot de sjuke uttalelsene og kvakksalveriet hans, som er bra.

Dette er to helt forskjellige ting man må skille på og som ikke utelukker hverandre, hvorav den ene er galt uansett og den andre er noe han må tåle.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Jeg tror kanskje du misforstår litt.

Det har vært masse stygg og svært grov rasisme mot Durek, noe som ikke er bra.

Det har også vært en hel masse saklig og grei kritikk mot kvakksalveriet hans, noe som er bra.

Dette er to helt forskjellige ting man må skille på og som ikke utelukker hverandre, hvorav den ene er galt uansett og den andre er noe han må tåle.

De er helt forskjellige ting, men de kan også bli blandet sammen.  Reaksjonen til andres handlinger påvirkes av ens forhold og syn på vedkommende.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Jeg tror kanskje du misforstår litt.
Det har vært masse stygg og svært grov rasisme mot Durek, som ikke er bra.

Jeg misforstår ingenting (i denne saken iallefall, hehe)
Nå har jeg riktignok bare lest artiklene og ikke kommentarfelt, men i artiklene har ikke jeg sett noen "stygg eller grov rasisme". Han har utelukkende blitt tatt hardt for sine meninger! Det har aldri vært snakk om at rasen hans har noe med saken å gjøre.
Har du noen linker til denne grove rasismen han har vært utsatt for?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (12 minutter siden):

Jeg misforstår ingenting (i denne saken iallefall, hehe)
Nå har jeg riktignok bare lest artiklene og ikke kommentarfelt, men i artiklene har ikke jeg sett noen "stygg eller grov rasisme". Han har utelukkende blitt tatt hardt for sine meninger! Det har aldri vært snakk om at rasen hans har noe med saken å gjøre.
Har du noen linker til denne grove rasismen han har vært utsatt for?

Det er postet noen eksempler i tråden her tidligere.

Noen søk på Facebook gir meg:

  • «Der var det en Apekopp der med 🦧»
  • «Får håpe Durek bruker Durex, så slipper vi å risikere en liten neger-konge»
  • «Nå har den tåpelige engleprinsessen forlovet seg med en falsk ufyselig neger»
  • «Han vil ødelegge blodlinja med sine negergener»
  • "Hadde jeg ikke vist hvor gal martha er så skulle jeg vært bekymret for at hun hadde blitt hjernevasket av negeren"

Orker ikke å ordne skjermbilder og lenker nå som jeg er på mobilen.

I tillegg sier han at de har mottatt rasistiske meldinger og trusler fra nordmenn, noe som ikke akkurat er så vanskelig å tenke seg at de har gjort.

Så det er absolutt ikke innafor, helt uavhengig av hvor idiot han er. Legitim kritikk mot Dureks kvakksalveri og forkastelige uttalelser som sagt noe helt annet, og bare bra.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...