Gå til innhold

Måle DC-adapter med multimeter, hvordan?


Anbefalte innlegg

Har en Gardena robotklipper som gikk ut i streik med meldingen "intet sløyfesignal". Ser ladestasjonen er svart, (ja jeg har sjekket at det er strøm i kontakten) og konkluderer med at enten er adapter eller selve ladestasjonen er død, men hvem av de? Tenkte å teste adapter med et multimeter jeg har liggende, men egentlig aldri helt har lært meg å bruke. 

IMG_20220608_191207.thumb.jpg.569882e1e8c97b379f6d1c0f0b8298ce.jpg

Før jeg leste bruksanvisningen sto ledningene motsatt, altså i senter (svart) og høyre port. Da fikk jeg 0.04 på VDC 20, men ikke noe utslag ellers. Leste så at ved alt over 200mA så skal 10A porten brukes, så jeg skiftet over, men nå får jeg ikke noe som helst utslag samme hva jeg velger på VDC eller ADC.

Men, så vet jeg heller ikke hva den skal stå på, og hvordan jeg skal lese av tallene, ut over at jeg gjetter at jeg skal sette den på det minste tallet som er over forventet output? Men jeg aner jo egentlig ikke.

Noen som kan si noe om hvor den skal settes, og hva jeg burde forvente av resultat. Måler da rett på kontakten på de to ledningene som går ut fra adapter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står i 220V på veggen ja. Fant fram en pc-lader, denne viser 20.1, som stemmer med 20V, så da tror jeg det virker. 

Skjønner ikke helt hvorfor det står 200 på velgeren da. Ser desimalene hoppe, men hvorfor ikke inndeling i 10 og 100? Og 600 på neste hopp, skjønner ikke helt greia.

Men, da virker det som det er selve laderen som har tatt kvelden.

@Bjerknez

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (Akkurat nå):

Står i 220V på veggen ja. Fant fram en pc-lader, denne viser 20.1, som stemmer med 20V, så da tror jeg det virker. 

Skjønner ikke helt hvorfor det står 200 på velgeren da. Ser desimalene hoppe, men hvorfor ikke inndeling i 10 og 100, og 600 på neste hopp, skjønner ikke helt greia.

Men, da virker det som det er selve laderen som har tatt kvelden.

200 og de tallene du ser er oppløsningem displayet kan vise og har spiller ikke så stor rolle egentlig i dette tillfellet hva du setter den i. 

Husk at det KAN være brudd på ledningen også. Altså på DC siden. Det er kanskje det vanligste problemet. Er ganske sjelden disse adapterene tar kvelden. Så sant du da ikke har kortsluttet det ved å måle feil i starten. Men da hadde du trolig hørt det. (Ikke sikkert). 

har su mulighet så skru ut skruene på boksen og mål spenningen der du ser de to DC ledningene går ut fra kretskortet inni. Måler du 28V der, så er det brudd på kabel ett sted. 

måler du fortsatt 0V så har su trolig søket en sikring i den. Hvis det er komponent som jar tatt kvelden så kjenner du som lftest en ganske sterk lukt. Se også om du finner noen brente områder. Der har du trolig feilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

200 og de tallene du ser er oppløsningem displayet kan vise og har spiller ikke så stor rolle egentlig i dette tillfellet hva du setter den i. 

Husk at det KAN være brudd på ledningen også. Altså på DC siden. Det er kanskje det vanligste problemet. Er ganske sjelden disse adapterene tar kvelden. Så sant du da ikke har kortsluttet det ved å måle feil i starten. Men da hadde du trolig hørt det. (Ikke sikkert). 

har su mulighet så skru ut skruene på boksen og mål spenningen der du ser de to DC ledningene går ut fra kretskortet inni. Måler du 28V der, så er det brudd på kabel ett sted. 

måler du fortsatt 0V så har su trolig søket en sikring i den. Hvis det er komponent som jar tatt kvelden så kjenner du som lftest en ganske sterk lukt. Se også om du finner noen brente områder. Der har du trolig feilen. 

På denne er det 10cm ledning fra adapteren, så en plugg der man kobler til den lange ledningen som går til ladestasjonen. Jeg har koblet av denne ledningen og måler på pluggen. Har også plugget denne rett i ladestasjonen uten den lange ledningen. Så, jeg er temmelig sikker på at det ikke er brudd på ledningen som er problemet.

Tror heller ikke jeg har ødelagt den, siden grunnen til at jeg begynte var at noe hadde dødd. Har ikke vært noe lyd, gnist eller lukt av noe slag.

 

Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Hvis du har lyst. Og mest for morroskyld finne ut mere, så send den gjerne til meg så skal jeg ta en titt på den. Du betaler portoen begge veier, hvis du vil ha den tilbake og hvis jegnskulle klare og reparere den :) 

Det er garanti på denne saken, så jeg må høre med butikken først i alle fall, men takk for tilbudet.

Lenke til kommentar

Ja, var det ikke ødelagt før så er det gjerne ødelagt nå. Men forhåpentligvis bare en sikring.

For fremtiden - vær forsiktig med multimeter, spesielt ved måling av strøm. Om du f.eks forsøker måle strøm på samme måte som du gjorde her i sikringskapet ditt så kan multimeteret eksplodere. (Det er ikke typisk - men det kan ikke utelukkes.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ja, var det ikke ødelagt før så er det gjerne ødelagt nå. Men forhåpentligvis bare en sikring.

For fremtiden - vær forsiktig med multimeter, spesielt ved måling av strøm. Om du f.eks forsøker måle strøm på samme måte som du gjorde her i sikringskapet ditt så kan multimeteret eksplodere. (Det er ikke typisk - men det kan ikke utelukkes.)

For måling på 230V, og spesielt i inntaksskap, bør (må) man ha et skikkelig multimeter med Cat III eller IV rating. Både meteret og probene må ha III/IV rating. (Høyere jo bedre).

Safety_Conformance.gif.e58fe0de19274bef81466a9661fcaa07.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...