Gå til innhold

5. juni blir det strengere regler på elsparkesykkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Iki skrev (15 minutter siden):

De er allerede forbudt på fortau over 6 km/t om det er gående der.

Det gjelder sykler også.

Ja, men det er for mange unntak og man bør skille på sykler og elsparkesykler på fortau. Aller helst burde det vært helt forbudt slik vegvesenet ønsker.

Skulle gjerne også sett høyere aldersgrense. 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (45 minutter siden):

Ja, er ikke nødvendigvis uenig i det. Men da blir det som nevnt det samme som en moped og hvorfor lage enda en klassifisering som overlapper eksisterende?
Jeg tror ikke vi trenger enda mer byråkrati når det gjelder disse framkomstmidlene 😅

Det blei nok styr då det i 2014 vart innført ein eigen paragraf i trafikkreglane som tok for seg sjølvbalanserande køyretøy.
Alt i 2018 tok ein til fornufta og definerte alt som små elektriske køyretøy utan å skille på om det var ein elsparkesykkel eller Segway.

Eg synes at innføringa av disse reglane er fornuftig, kanskje særleg plikta til å ha ansvarsforskring og promillegrensa.
Samtidig synes eg at det er litt feigt å innføre eit hjelmpåbod som berre gjeld dei som er mellom 12 og 15 år.
Når elsparkesyklane i tillegg blir ei motorvogn som må følgje trafikkreglane og får vikeplikt for både gåande og køyrande om ein køyrer på fortauet, så synes eg at det burde blitt vurdert å tillate litt høgare hastigheit ettersom fleire på elsparkesykkel kjem til å nytte vegbana.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (17 minutter siden):

Når elsparkesyklane i tillegg blir ei motorvogn som må følgje trafikkreglane og får vikeplikt for både gåande og køyrande om ein køyrer på fortauet, så synes eg at det burde blitt vurdert å tillate litt høgare hastigheit ettersom fleire på elsparkesykkel kjem til å nytte vegbana.

Det måtte de før også, hvis jeg forstår jussen riktig. I likhet med bruk av sykkel så ble du ansett som kjørende og måtte følge trafikkreglene, både når det gjelder veibanen og på fortauet.
Kan ikke se at omklassifiseringen fra sykkel til motorvogn skulle ha noe å si i den sammenhengen.

Bra at de har fått på plass en promillegrense, det skulle bare mangle. Det burde være en promillegrense for sykler også.
Det er ikke lov å bruke sykkel når man er full, men handlingsrommet til politiet er mindre enn hvis det var en promillegrense, for det er tross alt ganske alvorlig at en person ferdes i trafikken mens de er ruset.

Jeg kan være enig i at el-sparkesykler kan være en brems i trafikken de gangene hvor de må benytte seg av veibanen, men med tanke på hvor lite som skal til for å gå på trynet, så vet jeg ikke om høyere fart er en spesielt god ide. Jeg snakker av erfaring 😅

 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
1 hour ago, Uderzo said:

Man kan ikke late som man tråkker på en el-sykkel, man må tråkke for å få hjelp av motoren og bare frem til du har nådd 25 km/t. Etter det er du på egenhånd(fot).

Ja, som du nevner selv, de finnes. Men de egner seg overhodet ikke som sykler. Det er, som du er inne på, grunnet at pedalene er lagt til for å gjøre dem lovlige. De er ikke spesielt behagelige å bruke som sykler.
Problemene med disse er at mange tjuvkobler dem, slik at det ikke krever at man bruker pedalene, som dermed gjør dem ulovlige.
Det gjør at de i praksis fungerer som en el-scooter, og da må du ha mopedførerbevis eller førekort, og disse produktene kan ikke omklassifiseres som en el-scooter.

Jeg sjekket hos statens vegvesen, og jo, man kan late som man tråkker. Det er ikke noe krav om at man må måle hvor hardt man tråkker. Så lenge man tråkker pedalene rundt hele tiden.

Jeg skjønner at de ønsker å registrere alle motorkjøretøy for å holde kontroll, men hvordan de lager en forskjell på sykler og sparkesykkel her er merkelig. 

Forsikringsordningen er enda merkeligere, man må altså ha en personlig ansvarsforsikring dersom man skal låne en sparkesykkel?

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (16 minutter siden):

Jeg sjekket hos statens vegvesen, og jo, man kan late som man tråkker. Det er ikke noe krav om at man må måle hvor hardt man tråkker. Så lenge man tråkker pedalene rundt hele tiden.

Jeg skjønner at de ønsker å registrere alle motorkjøretøy for å holde kontroll, men hvordan de lager en forskjell på sykler og sparkesykkel her er merkelig. 

Forsikringsordningen er enda merkeligere, man må altså ha en personlig ansvarsforsikring dersom man skal låne en sparkesykkel?

Det kommer helt an på sykkelen hvor mye hjelp du får av motoren på gitte gir, men de er ofte justert slik at bruken av sykkelen er mest mulig effektiv med tanke på strømforbruk. Så ja, på noen sykler så kan du helt sikkert få hjelp i lave gir og dermed ikke kreve mye av deg som syklist, hvis det er det du legger i "late som".

Jeg vil nå si at det gir mer mening at de nå er klassifisert som motorvogn, i og med at de faktisk ikke er sykler.

Jeg synes det gir mening med en ansvarsforsikring, men i praksis så vil det være få som vil bry seg om å skaffe seg det for en privat el-sparkesykkel. Så hvis målet er å demre opp for noe av skadepotensialet, finansielt sett, så tror jeg ikke dette vil hjelpe.
Hvis man leier en el-sparkesykkel så vil utleier ha egen forsikring. Men hvis du låner en av en kompis f.eks, så vil du trenge en forsikring for å lovlig bruke den, hvis jeg forstår det riktig.
 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (48 minutter siden):

Ja, men det er for mange unntak og man bør skille på sykler og elsparkesykler på fortau. Aller helst burde det vært helt forbudt slik vegvesenet ønsker.

Skulle gjerne også sett høyere aldersgrense. 

Hvorfor bør man skille mellom sykkel og elsparkesykkel?

Bør begge bli ulovlige på fortau? 

Skal de holde samme hastighet som nå selv om de da kommer ut i veibanen? 

Skal en alternativ aldersgrense også gjelde sykkel? 

Hva med ansvarsforsikring på sykkel?

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (6 timer siden):

Ja, er ikke nødvendigvis uenig i det. Men da blir det som nevnt det samme som en moped og hvorfor lage enda en klassifisering som overlapper eksisterende?
Jeg tror ikke vi trenger enda mer byråkrati når det gjelder disse framkomstmidlene 😅

Synes nå det er for firkantie regler jeg, men hver sin smak🙂

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 time siden):

Så balansebrett med "go-kart kit" er strengt tatt ulovlig? Det er jo ganske populært blant den yngre garde

Det skulle de være, ja, da de fjerner den selvbalanserende egenskapen.

Er vanskelig å si om man kan klare å forklare det bort med at selve kjøretøyet er selvbalanserende før du setter det inn i go-karten.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (18 timer siden):

Så ja, på noen sykler så kan du helt sikkert få hjelp i lave gir og dermed ikke kreve mye av deg som syklist, hvis det er det du legger i "late som".

Det er ikke snakk om lave gir, men på min el-sykkel så kan jeg tråkke seint rundt mens motoren da går fortere enn jeg tråkker og da er det teknisk sett kun motoren som gir fremdrift.

Lenke til kommentar
On 5/24/2022 at 10:13 AM, Kajac said:

Med denne logikken så er en elsykkel også en moped, da den også har både motor og sete.

poenget er at at sete gjør kjøretøyet mye mer anvendelig (minus at du kan hoppe av). alt mennesker liker, kan skattes, for de vil fortsette å drive med det på tross av skatten. 

Lenke til kommentar

Minstekravet for elsykkel er at ein må holde trå/sveive for at elmotoren skal kunne være innkopla, det er ikkje stilt krav til kor fort ein må trå/sveive eller kor stor motstand det skal være. Det vil derfor være nok at det er ein konstant rotasjon.

Frå køyretøyforskrifta § 5-2 punkt 12:

Sitat
12. Sykkel: Kjøretøy som drives frem ved trå- eller veivanordning, unntatt kjøretøy som bare er beregnet for lek.

Som sykkel regnes også kjøretøy som nevnt i første ledd og som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå/veive. Det tillates at kjøretøyet har fremdrift kun ved motorkraft opp til 6 km/t. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2.

Sykkel med to sitteplasser kan ha elektrisk hjelpemotor med nominell effekt på høyst 0,5 kW når det kan dokumenteres at kjøretøyet er tildelt eller utlånt som hjelpemiddel fra Arbeids- og velferdsetaten. Det er tilstrekkelig at én av syklistene trår/veiver for at hjelpemotoren skal gi effekt. For øvrig gjelder kravene i forrige ledd. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2.

 Mine uthevingar. Det er nok at ein trår eventuelt sveiver om det er ein handikaptilpassa sykkel. Det er likevel lov å bruke elsykkelen utan å trå opp til 6 km/t, såkalla starthjelp. Skal ein over 6 km/t så må ein pedalane gå rundt, og så må hjelpemotoren kutte effekten om farta kjem opp i 25 km/t.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (53 minutter siden):

Det er ikke snakk om lave gir, men på min el-sykkel så kan jeg tråkke seint rundt mens motoren da går fortere enn jeg tråkker og da er det teknisk sett kun motoren som gir fremdrift.

Skjønner. Det er helt sikker ulike måter de ulike produsentene av motorene tuner motorene, mulig de kinesiske produsentene er litt rundere i kantene her 😛
Hvilken type motor er montert i din sykkel?

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (4 minutter siden):

Skjønner. Det er helt sikker ulike måter de ulike produsentene av motorene tuner motorene, mulig de kinesiske produsentene er litt rundere i kantene her 😛
Hvilken type motor er montert i din sykkel?

Det er en Momas Jason med Bewo-motor.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (22 minutter siden):

Skjønner. Det er helt sikker ulike måter de ulike produsentene av motorene tuner motorene, mulig de kinesiske produsentene er litt rundere i kantene her 😛
Hvilken type motor er montert i din sykkel?

Som nevnt her, eneste kravet er at pedalene roteres for at motoren skal gå. Er ikke få ganger jeg har sett gamle damer på elsykkel suse forbi racersyklister i oppoverbakke, samtidig som det ser ut som de slapper av.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (8 minutter siden):

Som nevnt her, eneste kravet er at pedalene roteres for at motoren skal gå. Er ikke få ganger jeg har sett gamle damer på elsykkel suse forbi racersyklister i oppoverbakke, samtidig som det ser ut som de slapper av.

Motoren kan heller ikke være mer enn 250 watt, så det blir en del naturlige begrensninger også.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (33 minutter siden):

Det er en Momas Jason med Bewo-motor.

Ikke overrasket, kinesisk klon av en annen kinesisk motor. At E-Wheels selger disse syklene er typisk, de kan til og med kjøpes med motoren ulåst(ikke lovlig). Så at denne motoren befinner seg i en gråsone er ikke rart.

Kajac skrev (18 minutter siden):

Som nevnt her, eneste kravet er at pedalene roteres for at motoren skal gå. Er ikke få ganger jeg har sett gamle damer på elsykkel suse forbi racersyklister i oppoverbakke, samtidig som det ser ut som de slapper av.

Jeg vil tro at det vil påvirke rekkevidde i stor grad og at disse syklene befinner seg i en gråsone, hvor de er lovlige i henhold til dagens regelverk men at de i praksis ikke fungerer slik som var tanken bak dagens reguleringer.
Jeg er ganske sikker på at seriøse produsenter av sykler og motorer ikke tuner motor og gir til å fungere slik, men være mest mulig effektiv og behagelig å bruke, at du får akkurat så mye hjelp du trenger, ikke kjører på full guffe når pedalene såvidt er i bevegelse.

Jeg er temmelig sikker på at Bosch lager ganske avanserte motorer som analyserer alt i sanntid og juster alt i henhold til hvordan syklisten bruker sykkelen.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...