Gå til innhold

5. juni blir det strengere regler på elsparkesykkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ansvarsforsikring? Tidligere har det jo gått på innboforsikring.

Edit: Jeg forventer også at de samme reglene og restriksjonene blir innført for vanlige sykler også. Blir stadigvekk "forbisyklet" av idioter i kondomdress når jeg er ute på sparkesykkelen min.

Endret av Kajac
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ansvarsforsikring? Tidligere har det jo gått på innboforsikring.

Edit: Jeg forventer også at de samme reglene og restriksjonene blir innført for vanlige sykler også. Blir stadigvekk "forbisyklet" av idioter i kondomdress når jeg er ute på sparkesykkelen min.

Hva har dette med innboforsikring å gjøre?

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Aner ikke. Men pr. i dag så dekkes skader påført av elsparkesykler av innboforsikringen. Hvorfor ikke bare fortsette med det?

Fordi dette har ingenting med innboforsikring å gjøre? Den kan dekke skader du påfører din egen el-sparkesykkel(uhell), men ikke skader du skulle påføre andre mennesker eller andre sine eiendeler, som jeg vil tro er meningen med en ansvarsforsikring? Hvis du kjører på et annet menneske eller bulker en bil, så vil ikke din innboforsikring være mye til hjelp.

Jeg vil tro det er få som kommer til å skaffe seg en (trolig?) dyr ansvarsforsikring for en privat el-sparkesykkel. Så jeg er skeptisk til at det vil ha en stor effekt.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (5 minutter siden):

Fordi dette har ingenting med innboforsikring å gjøre? Den kan dekke skader du påfører din egen el-sparkesykkel(uhell), men ikke skader du skulle påføre andre mennesker eller andre sine eiendeler, som jeg vil tro er meningen med en ansvarsforsikring? Hvis du kjører på et annet menneske eller bulker en bil, så vil ikke din innboforsikring være mye til hjelp.

Jeg vil tro det er få som kommer til å skaffe seg en (trolig?) dyr ansvarsforsikring for en privat el-sparkesykkel. Så jeg er skeptisk til at det vil ha en stor effekt.

Innboforsikringen gjelder skade du påfører andre så lenge sykkelen din ikke går fortere enn 20 km/t. Det finnes egne sparkesykkel-forsikringer, men de er for å dekke tyveri, skader og havari av selve sparkesykkelen. Her er en oversikt fra DNB f.eks.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (32 minutter siden):

Innboforsikringen gjelder skade du påfører andre så lenge sykkelen din ikke går fortere enn 20 km/t. Det finnes egne sparkesykkel-forsikringer, men de er for å dekke tyveri, skader og havari av selve sparkesykkelen. Her er en oversikt fra DNB f.eks.

Det var jeg ikke klar over. Sjekket min egen innboforsikring, den inkluderer ansvarsforsikring men den dekker ikke el-sparkesykler. Så det kommer helt an på innboforsikringen din om den dekker rettslig erstatningsansvar i denne sammenhengen.
Den egne el-sparkesykkel forsikringen dekker også ting som skjer med sparkesykkelen utenfor hjemmet, og er noe som er et tillegg til innboforsikringen.

Grunnen til at det nå kreves ansvarsforsikring er fordi el-sparkesykkel nå blir omklassifisert til motorvogn som krever det.
Forsikringen er mer omfattende og dekker også høyere summer.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Aner ikke. Men pr. i dag så dekkes skader påført av elsparkesykler av innboforsikringen. Hvorfor ikke bare fortsette med det?

Det er nok fordi ikke alle har innboforsiking. Nå kreves det ansvarsforsikring på selve kjøretøyet, slik som med bil. Er nok enklere måte å bli kvitt mye spørsmål på når en ulykke skjer, og det har nok også vært ett ønske fra forsikringsbransjen for å selge mer også.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (18 timer siden):

Hvorfor ansvarsforsikring? Tidligere har det jo gått på innboforsikring.

Hvis du har ansvarsforsikring på innboforsikringen din så er det vel greit da? Men nå har du altså et krav om å ha det. Det er ikke nødvendigvis alle som har det. Det er ikke noe krav om å ha innboforsikring.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 timer siden):

Skulle vært lov å ha sparkesykkel med sete på, merkelig lovgivning i Norge

Jeg vil ikke si at det er så merkelig i dette konkrete eksemplet. For da er kjøretøyet blitt det samme som en moped. Og med det så blir kravene langt strengere, og sparkesyklene vil ikke kunne møte de kravene uten videre. Det vil også bety at du må ha førerkort.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (10 minutter siden):

Jeg vil ikke si at det er så merkelig i dette konkrete eksemplet. For da er kjøretøyet blitt det samme som en moped. Og med det så blir kravene langt strengere, og sparkesyklene vil ikke kunne møte de kravene uten videre. Det vil også bety at du må ha førerkort.

Med denne logikken så er en elsykkel også en moped, da den også har både motor og sete.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (28 minutter siden):

Med denne logikken så er en elsykkel også en moped, da den også har både motor og sete.

Nei, for reglene er sånn at elsykler kun kan gå 6 km/t. Deretter kan du ha en hjelpemotor som tar deg videre opp til 25 km/t. Elsykler som går fortere enn 6 km/t kun ved hjelp av en knapp er også ulovlige, akkurat som elsparkesykler med sete.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så sette på en liten dressin vippepedal på sparkesykkelen vil omklassifisere den som sykkel?

Er det regulert hvor mange kW muskel kraft som må brukes? For på elsykler trenger man jo bare late som om man tråkker...

Hvordan får man typegodkjent noe som sykkel, er det statens vegvesen?

1433905069_Screenshot2022-05-24at10_53_51.thumb.png.38e0eb5084626ac8543cddf34b46c8df.png

Ser at det finnes sånne

https://www.pd.no/lokale-nyheter/samferdsel/frykter-ulykker-med-el-scooter/s/5-40-38867

1198805589_Screenshot2022-05-24at11_01_28.thumb.png.d51e58876e82a875f18f71ce066d5a12.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (3 timer siden):

Jeg vil ikke si at det er så merkelig i dette konkrete eksemplet. For da er kjøretøyet blitt det samme som en moped. Og med det så blir kravene langt strengere, og sparkesyklene vil ikke kunne møte de kravene uten videre. Det vil også bety at du må ha førerkort.

Det du tilføyer bekrefter for meg at det er merkelige regler, men man kan selvsagt være uenig om hva som er merkelig. Jeg er ingen ekspert men for meg virker det logisk at sparkesykkel med sete og noe kraftigere hjul er langt mer sikkert med tanke på personskader enn en sparkesykkel uten sete.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (19 minutter siden):

Det du tilføyer bekrefter for meg at det er merkelige regler, men man kan selvsagt være uenig om hva som er merkelig. Jeg er ingen ekspert men for meg virker det logisk at sparkesykkel med sete og noe kraftigere hjul er langt mer sikkert med tanke på personskader enn en sparkesykkel uten sete.

Ja, er ikke nødvendigvis uenig i det. Men da blir det som nevnt det samme som en moped og hvorfor lage enda en klassifisering som overlapper eksisterende?
Jeg tror ikke vi trenger enda mer byråkrati når det gjelder disse framkomstmidlene 😅

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Så sette på en liten dressin vippepedal på sparkesykkelen vil omklassifisere den som sykkel?

Er det regulert hvor mange kW muskel kraft som må brukes? For på elsykler trenger man jo bare late som om man tråkker...

Hvordan får man typegodkjent noe som sykkel, er det statens vegvesen?

Man kan ikke late som man tråkker på en el-sykkel, man må tråkke for å få hjelp av motoren og bare frem til du har nådd 25 km/t. Etter det er du på egenhånd(fot).

Ja, som du nevner selv, de finnes. Men de egner seg overhodet ikke som sykler. Det er, som du er inne på, grunnet at pedalene er lagt til for å gjøre dem lovlige. De er ikke spesielt behagelige å bruke som sykler.
Problemene med disse er at mange tjuvkobler dem, slik at det ikke krever at man bruker pedalene, som dermed gjør dem ulovlige.
Det gjør at de i praksis fungerer som en el-scooter, og da må du ha mopedførerbevis eller førekort, og disse produktene kan ikke omklassifiseres som en el-scooter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...