Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbil med plass til 3 barnestoler


Anbefalte innlegg

Noen som har tips til elbiler med plass til 3 barnestoler? Helst med Isofix på 3 seter, og helst med god plass i bagasjerommet.

Så langt føler jeg den mest aktuelle bilen er Honqi E-HS9, men jeg føler baksetet på 7-seteren er for trangt, og 6-seteren får for lite bagasjerom. Føler dette går igjen i omtrent alle bilene jeg har funnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (39 minutter siden):

Tesla Model Y?

Virker som det går 3 barneseter baki den, og bagasjerommer er stort.

Har vurdert den, men det er lang leveringstid (får ikke oppgitt pris engang), og jeg TROR baksetet blir for lite. En ting er å få plass til 3 mennesker, men 3 barnestoler krever VIRKELIG plass.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gringorilla said:

Har vurdert den, men det er lang leveringstid (får ikke oppgitt pris engang), og jeg TROR baksetet blir for lite. En ting er å få plass til 3 mennesker, men 3 barnestoler krever VIRKELIG plass.

Prisen står jo på nettsiden og levering er september-november som er best i klassen de fleste andre må du regne med rundt et års tid leverings tid unntaket er f.eks byd tang som har biler på lager men model y kan bli litt for trang for 3 barne stoler avhengig hvor store de er

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Naboen har tre småbarn og kjører e-tron 55. De har ikke plass til tre ordentlige isofix-seter. Eldstejenta har blitt "ofret" med et dårligere sete i midten bak. De har heller ikke plass til bagasjen sin og kjører konstant med takboks. Bilen har et gigantisk fysisk fotavtrykk utenfra, men plassen inni er for dårlig for småbarnsfamilier. 

En kollega med tre småbarn kjører Maxus Euniq 5. Den har mengder av plass, men det er en ekstremt lite gjennomtenkt bil med mange dårlige løsninger. Eksempelvis er det to isofixfester på hver av seteradene, som betyr at en av ungene er forvist til rad 3. Det er allikevel godt med bagasjeplass. Kan allikevel ikke anbefale den bilen på noen måte.

Jeg ble personlig skuffet over at ID Buzz bare kommer med to isofix-fester. Så for meg det som en god erstatter for Touran som er helt fenomenal på andre seterad med tre individuelle stoler og 5 isofix-fester.

Så hva står du igjen med? Ingenting. Å få tre tette barn i elbil-Norge er økonomisk selvmord når det kommer til bil.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (28 minutter siden):

Det vil kanskje lønne seg å vente med å bytte over til elbil til ungene har gått over til sittepute? 

Statens Vegvesen anbefaler sittepute med rygg opp til 11 år. Eldste er 6 år. Jeg får barn nummer 3 i høst. Blir en stund å vente.

I tillegg, jeg MÅ bytte bil fordi jeg får barn nummer 3 (har en Rav4 fra før, som definitivt blir for liten). Hadde ikke planer om å bytte bil i hytt og gevær, og ønsker derfor det skal være riktig allerede nå. Momsen går opp fra nyttår også, så jeg tenkte det var et greit tidspunkt å komme inn på elbilmarkedet nå.

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (2 minutter siden):

Statens Vegvesen anbefaler sittepute med rygg opp til 11 år. Eldste er 6 år. Jeg får barn nummer 3 i høst. Blir en stund å vente.

I tillegg, jeg MÅ bytte bil fordi jeg får barn nummer 3 (har en Rav4 fra før, som definitivt blir for liten). Hadde ikke planer om å bytte bil i hytt og gevær, og ønsker derfor det skal være riktig allerede nå. Momsen går opp fra nyttår også, så jeg tenkte det var et greit tidspunkt å komme inn på elbilmarkedet nå.

Om du MÅ ha elbil nå, så er det Skoda Enyaq som leverer det beste forsøket på familiebil imo. iX3 kan også være et alternativ.

Endret av Dassen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (2 minutter siden):

Så hva står du igjen med? Ingenting. Å få tre tette barn i elbil-Norge er økonomisk selvmord når det kommer til bil.

Haha, det er dette jeg også føler. Honqi-en føler jeg er det mest økonomiske valget, og der er prislappen på nesten 900 000. Men beveger jeg meg utenfor elbil blir det nesten enda dyrere. Jeg vurderer også en Audi Q7 E-Tron (som har 3 isofix og er ladbar hybrid), og den koster over 600 000 for en 2018-modell.

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Gringorilla said:

Har vurdert den, men det er lang leveringstid (får ikke oppgitt pris engang), og jeg TROR baksetet blir for lite. En ting er å få plass til 3 mennesker, men 3 barnestoler krever VIRKELIG plass.

Er masse Y på bruktmarkedet du kan få på dagen da. Dog har en del av dem lav nyttelast da de ble levert med det i starten.

Får en ganske mye mere effektiv bil da enn den Honquien. Den er jo som en murstein. Så om rekkevidde betyr noe ville jeg mye heller gått for Y.

Skulle det bli knebert å få inn 3 seter ville jeg heller kjøpt mere egnede barnestoler enn å kjøpe en dårligere og dyrere bil.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nissan Leaf? En jeg kjenner kjører en sånn med tre barneseter. Hvor god plass er god nok plass for deg? Alt er relativt.

Husk også at biler koster mye mer enn barneseter, så du kan spare mye på å velge de riktige barnesetene, i stedet for å velge bil som passer de største barnesetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Så om rekkevidde betyr noe ville jeg mye heller gått for Y.

Rekkevidde betyr mindre enn annet som er nevnt. Klart, jeg foretrekker jo LITT rekkevidde, men rundt 300 km holder for min del. Er begrenset hvor lange kjøreturer man kan ta uten pauser når man har bilen full av barn uansett.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Nissan Leaf? En jeg kjenner kjører en sånn med tre barneseter. Hvor god plass er god nok plass for deg? Alt er relativt.

Husk også at biler koster mye mer enn barneseter, så du kan spare mye på å velge de riktige barnesetene, i stedet for å velge bil som passer de største barnesetene.

Leaf faktisk. Kan ikke drømme om at den er stor nok for mine "behov".

Jeg gikk en runde med barnestoler og har blant de minste stolene. Der enkelte firer på kravene sine er som regel sikkerheten, og her har jeg samboeren min over meg som en hauk. Problemet med biler som ikke har isofix (eller ikke kan benytte isofix grunnet et barnesete i midten som tar plass) er at man får vekta av stolen som presser på under kollisjon. I tillegg "ramler" de ut av posisjon når man går inn og ut av bilen, noe som nok blir et pes.

Jeg har forøvrig også vurdert kassebil, som f.eks. Toyota Proace Verso, men den har ikke 4WD, og er i tillegg alt for klumpete til å bruke i det daglige.

Lenke til kommentar

Har vore litt i samme båt med 3 unger i barnesetealder. Først må en skille på bakovervendt og forovervendte barneseter då bakovervendte tar betydelig større plass. Forovervendte seter er et enklare reknestykke når det kjem til plass.

Model X er nok den enklaste med 3 separate seter - og det skal nok gå fint med 5-seter varianten. Model S mistenker eg skal klare det også, men usikker på isofixstatus på 3 seter. Fordelen her er også tilgang til fleire ladestasjoner på veien (om du køyrer litt rundtomkring).

Nokon som har sjekka ut BYD Tang og size på baksete der? Monster utaifrå iallefall. Ellers er det jo slike "kassebil" alternativer til både merc og peugeot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...