Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbil med plass til 3 barnestoler


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (30 minutter siden):

Eller hele familien på en scooter. Biler er dyrt, og det blir varmt inni de. Scooter er rimeligere og mer luftig.

Jeg er ofte i Italia pga jobb og familie. Der er det nærmest samme lovgivning som i Norge mtp barneseter, men dette praktiseres i langt mindre grad, og reaksjonene fra politi er færre. Så du ser gjerne en stasjonsvogn med et babysete til minsten, og ett-to barn til uten barnesete baki, dog sikret med setebelte og evt sittepute (det er de flinke til).

I byene ser du flere barneseter enn ute på landet.

 

Men det var en digresjon. Til OP: lykke til - finn heller en nyere brukt bil på finn enn å bestille en bil som omtrentlig løser problemet ditt. Jeg ville selv gått for en pent brukt Tesla X hvis el, eller S-Max/Sharan hvis diesel.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Retroman skrev (1 time siden):

Til OP: lykke til - finn heller en nyere brukt bil på finn enn å bestille en bil som omtrentlig løser problemet ditt. Jeg ville selv gått for en pent brukt Tesla X hvis el, eller S-Max/Sharan hvis diesel.

Takk. Det endte med en Honqi som ble bestilt i går og som ankommer like etter fødsel. Plassmangelen løser vi med takboks og litt kreativ stabling i bilen.

S-Max/Sharan ble vurdert en kort stund, men vi ønsket noe "litt mer" utav bilen, inkludert å kunne kjøre så mye som mulig på elektrisitet. Var noen runder på Finn og der ble i hovedsak Volvo XC90, Audi Q7 E-Tron, og Tesla Model X vurdert. Sistnevnte har litt for dårlig plass i baksetet (får ikke brukt isofix), og med de bakerste setene oppe får man enda mindre plass enn i Honqien. I tillegg har den for store problemer på vintertid (frosne dører, stenger av, mm). Volvoen har nærmest ikke-fungerende hybridbatteri på vinteren, samt at byttingen mellom el og bensin idet 4WD slår inn skaper farlige situasjoner i trafikken. Audi Q7 var den som ble nærmeste konkurrent, men det som eliminerte den var at prisen var såpass høy selv for brukt og "gammel" bil. I tillegg var ikke rekkevidden på el ekstremt god (oppgitt 56 km på sommertid), og den må lades hver dag.

Om noen lurer på prisene, så endte Honqien opp på 860 000 (toppmodellen, med hengerfeste, frunk og piggdekk).
Volvo XC90 2018-modell kostet 750 000.
Audi Q7 E-Tron 2018-modell kostet ca 650 000.
Begge de to sistnevnte var med 1 års gjenstående nybilgaranti, mot 5 år på Honqi (8 år for batteriet). Det var også ganske avgjørende, mtp den "lille" prisforskjellen.

Takker for alle innspill fra alle her. Det har vært nyttig, selv om jeg endte opp på "utgangspunktet".

Endret av Gringorilla
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (7 minutter siden):

Takk. Det endte med en Honqi som ble bestilt i går og som ankommer like etter fødsel. Plassmangelen løser vi med takboks og litt kreativ stabling i bilen.

S-Max/Sharan ble vurdert en kort stund, men vi ønsket noe "litt mer" utav bilen, inkludert å kunne kjøre så mye som mulig på elektrisitet. Var noen runder på Finn og der ble i hovedsak Volvo XC90, Audi Q7 E-Tron, og Tesla Model X vurdert. Sistnevnte har litt for dårlig plass i baksetet (får ikke brukt isofix), og med de bakerste setene oppe får man enda mindre plass enn i Honqien. I tillegg har den for store problemer på vintertid (frosne dører, stenger av, mm). Volvoen har nærmest ikke-fungerende hybridbatteri på vinteren, samt at byttingen mellom el og bensin idet 4WD slår inn skaper farlige situasjoner i trafikken. Audi Q7 var den som ble nærmeste konkurrent, men det som eliminerte den var at prisen var såpass høy selv for brukt og "gammel" bil. I tillegg var ikke rekkevidden på el ekstremt god (oppgitt 56 km på sommertid), og den må lades hver dag.

Om noen lurer på prisene, så endte Honqien opp på 860 000 (toppmodellen, med hengerfeste, frunk og piggdekk).
Volvo XC90 2018-modell kostet 750 000.
Audi Q7 E-Tron 2018-modell kostet ca 650 000.
Begge de to sistnevnte var med 1 års gjenstående nybilgaranti, mot 5 år på Honqi (8 år for batteriet). Det var også ganske avgjørende, mtp den "lille" prisforskjellen.

Takker for alle innspill fra alle her. Det har vært nyttig, selv om jeg endte opp på "utgangspunktet".

Grattis med spennende bil. Hongqi har registrert snart 800 biler hittil i år, så det er et merke som tydeligvis har funnet sin plass i Norge.

      Periode
Nr. Merke Modell Antall Andel
  Total for rapport   37 437 100,00%
1 Tesla Model Y 3 385 9,04%
2 Audi Q4 e-tron 1 980 5,29%
3 BMW iX 1 972 5,27%
4 Hyundai IONIQ 5 1 961 5,24%
5 Tesla Model 3 1 778 4,75%
6 Polestar Polestar 2 1 747 4,67%
7 Volkswagen ID.4 GTX 1 711 4,57%
8 Skoda Enyaq 1 523 4,07%
9 Ford Mustang Mach-E 1 431 3,82%
10 Volvo XC40 1 399 3,74%
11 Audi e-tron 1 337 3,57%
12 Nissan Leaf 1 091 2,91%
13 Kia EV6 873 2,33%
14 Kia e-Niro 866 2,31%
15 Hyundai Kona electric 857 2,29%
16 Hongqi E-HS9 796 2,13%
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei!

Hvordan gikk det, 1,5 år senere? Har akkurat sett etter løsninger selv nå som barn nummer 2 kom, men fruen og jeg snakker allerede om hva vi gjør hvis det blir en tredje til ila 2024-2025. De to første er 14 mnd mellom.. Hyundai Kona fungerer nå kun til nød, men vi ser på akkuratt samme modeller som du har nevnt, dog virker det ikke som det har kommet eller kommer noe gjennombrudd enda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha testet litt rundt med mine barneseter i forskjellige biler.

ID4, og Enyaq er trangere enn Toyotaen. Dette med et stort bakovervendt, og et rimelig stort framovervendt sete. Skal det sitte noen i midten var det omtrent umulig med ID4/Enyaq. Toyota gikk, men ikke spesielt behagelig. Model Y var bredest av dem alle (i dette sjiktet).

Har du 3 barn, og 2 av dem kommer til å sitte bakovervendt ville jeg sett mot ID buzz. (eller model X om du tåler de dørene). Eller generelt biler med 3 separate seter baki, merc/pegeuot/nissan(?) har vel noe slikt i kassebilsortimentet sitt.

Endte selv på model Y - men kun ett bakovervendt sete, det har litt å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (På 19.5.2022 den 10:12 AM):

Takk. Det endte med en Honqi som ble bestilt i går og som ankommer like etter fødsel. Plassmangelen løser vi med takboks og litt kreativ stabling i bilen.

S-Max/Sharan ble vurdert en kort stund, men vi ønsket noe "litt mer" utav bilen, inkludert å kunne kjøre så mye som mulig på elektrisitet. Var noen runder på Finn og der ble i hovedsak Volvo XC90, Audi Q7 E-Tron, og Tesla Model X vurdert. Sistnevnte har litt for dårlig plass i baksetet (får ikke brukt isofix), og med de bakerste setene oppe får man enda mindre plass enn i Honqien. I tillegg har den for store problemer på vintertid (frosne dører, stenger av, mm). Volvoen har nærmest ikke-fungerende hybridbatteri på vinteren, samt at byttingen mellom el og bensin idet 4WD slår inn skaper farlige situasjoner i trafikken. Audi Q7 var den som ble nærmeste konkurrent, men det som eliminerte den var at prisen var såpass høy selv for brukt og "gammel" bil. I tillegg var ikke rekkevidden på el ekstremt god (oppgitt 56 km på sommertid), og den må lades hver dag.

Om noen lurer på prisene, så endte Honqien opp på 860 000 (toppmodellen, med hengerfeste, frunk og piggdekk).
Volvo XC90 2018-modell kostet 750 000.
Audi Q7 E-Tron 2018-modell kostet ca 650 000.
Begge de to sistnevnte var med 1 års gjenstående nybilgaranti, mot 5 år på Honqi (8 år for batteriet). Det var også ganske avgjørende, mtp den "lille" prisforskjellen.

Takker for alle innspill fra alle her. Det har vært nyttig, selv om jeg endte opp på "utgangspunktet".

Jeg var i samme situasjon og endte på en 2018 Q7 e-tron diesel hybrid. Denne har fungert helt perfekt.
Med behov for 3x isofix i bakseter og mulighet til å dra tung henger på 3,5 tonn så fant jeg på det tidspunktet ingen elbiler som oppfylte kriteriene. Mulig det gjør det nå.

 

Lenke til kommentar
erlendstorm skrev (På 29.11.2023 den 0.30):

Hei!

Hvordan gikk det, 1,5 år senere? Har akkurat sett etter løsninger selv nå som barn nummer 2 kom, men fruen og jeg snakker allerede om hva vi gjør hvis det blir en tredje til ila 2024-2025. De to første er 14 mnd mellom.. Hyundai Kona fungerer nå kun til nød, men vi ser på akkuratt samme modeller som du har nevnt, dog virker det ikke som det har kommet eller kommer noe gjennombrudd enda. 

Jeg er strålende fornøyd med Hongqi i alle fall. Den dekker alle behovene mine og mer til. Eneste aberet er at den kun trekker 1500 kg på henger, men det er ekstremt sjelden jeg trenger mer.

Vi var på en ukeslang bilferie i sommer, og det funket helt perfekt. Rekkevidde som er god nok til å komme frem selv i Nord-Sverige (hvor det er langt mellom ladepunkter), behagelig kjøring hele veien, og plass til alt vi trengte for en uke. Hadde takboks, men bagasjeromsplassen hjelper mye på også.

Det er ikke Isofix på bakerste rad, men det er romslig, så vi har størstegutten der, som er 7 år nå. Det viktigste er at de to yngste får isofix, og i de mindre bilene gjør det tredje setet slik at isofix ikke kan brukes på noen av setene.

Jeg hadde nok ikke angret på å velge Tesla Model X heller, men komforten og romsligheten i setene er merkbart bedre på Hongqi. Selv i de bakerste setene er det plass til godt voksne mannfolk (som meg, som er 187 cm og like over 100 kg). Dog er software på Model X ganske mye kulere, enn så lenge.

Med Hongqi får man i alle fall MYE bil for pengene, og nå får man den jo relativt billig som bruktbil. Jeg ville anbefalt å prøvekjøre den i det minste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (6 timer siden):

i var på en ukeslang bilferie i sommer, og det funket helt perfekt. Rekkevidde som er god nok til å komme frem selv i Nord-Sverige (hvor det er langt mellom ladepunkter)

Hvordan er egentlig rekkevidden på den?

Begge de to som jeg kjenner som kjøpte en sånn, kvittet seg med den temmelig raskt p.g.a. høyt forbruk, som resulterte i kort rekkevidde visstnok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...