Gå til innhold

Anbefalte innlegg

WiiBoy skrev (5 timer siden):

En mulla, eller hvem som helst andre, har en soleklar rett til å nekte å bli løftet av andre. Helt uavhengig av grunnen.
Det var svært, svært respektløst det som ble gjort i den debatten der.
 

 

knutinh skrev (5 timer siden):

Jeg forstår det fremdeles ikke. Hvis kroppen er ukrenkelig så bør det også gjelde sure gubber som vi ikke liker. Hvis mullahen følte seg ukomfortabel ved å bli løftet av en kvinne, hvorfor er det mer akseptabelt enn om jeg gjør noe med en kvinnekropp mot hennes vilje? Kan vi tvinge igjennom gjensidig respekt ved å opptre respektløst?

Jeg kjenner ikke detaljene ved (sub-)kulturen til Rehman eller Mullahen (jeg forstår fremdeles ikke denne greia med å kaste skoene på folk man ikke liker), men fra en tradisjonell Norsk kultur-kontekst så tenker jeg at stuntet ikke var bra.

-k

Det er lov å mene det. Skjønner også det med å respektere at folk har litt forskjellige grenser. Jeg har ihvertfall ingen interesse av å tråkke på tær. Men det må også være mulig å kunne være uenig og samtidig kunne ha en litt spøkefull tone, uten at man mener noe vondt med det. Ellers blir alt fryktelig stivbent. Dette var jo på Smuget hvor man hadde en avslappet og uhøytidelig tone, gjerne med en øl eller to. Det var der Torsdagsklubben også holdt til. For de som ikke er kjent med dette så er det ikke helt som Nytt på Nytt, men mer i den gaten enn f.eks. NRK debatten. Hadde dette vært gjort i studio hos Fredrik Solvang så hadde jeg nok vært enig med dere, men jeg tror det er sunt å ha litt ulike arenaer hvor snippen er litt mindre stiv enn ellers. Slik at man skjønner at man kan være riv ruskende uenig, men likevel kunne være "kompis". Jeg liker ikke hån og latterliggjøring, men jeg klarer ikke å se at det var noe vondt ment fra Rehman's side.

Selv har jeg vært på "lhbt-bar" og hatt festlig lag med alle der, selv om jeg antakelig ville være veldig uenig med flere av dem i politiske saker. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

 

..Jeg liker ikke hån og latterliggjøring, men jeg klarer ikke å se at det var noe vondt ment fra Rehman's side...

 

Det er helt åpenbart at Rehman kjente veldig godt til mullaens synspunkter på å bli løftet av en kvinne og hvilken skam som, for han, var knyttet til det. Helt fullstendig tullete etter mitt syn, men det er "offeret" for handlingen man må tenke på i slike saker. Mullaen, og alle andre, må tåle å høre argumenter om hvor tåpelig, udatert,++ det er, men å gå fysisk på en person som har gitt tydelig uttrykk for ikke aksept er langt over streken. 

Dersom jeg mener at ingen kvinner tar skade av å bli strøket over rompa når man står bak de i kø, så har jeg all rett til å proklamere det men ingen rett til å gjøre det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Det er helt åpenbart at Rehman kjente veldig godt til mullaens synspunkter på å bli løftet av en kvinne og hvilken skam som, for han, var knyttet til det. Helt fullstendig tullete etter mitt syn, men det er "offeret" for handlingen man må tenke på i slike saker. Mullaen, og alle andre, må tåle å høre argumenter om hvor tåpelig, udatert,++ det er, men å gå fysisk på en person som har gitt tydelig uttrykk for ikke aksept er langt over streken. 

Dersom jeg mener at ingen kvinner tar skade av å bli strøket over rompa når man står bak de i kø, så har jeg all rett til å proklamere det men ingen rett til å gjøre det.

Ok. Jeg klarer ikke å sammenligne det Rehman gjorde med å kladde folk på rompa. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (12 minutter siden):

Ok. Jeg klarer ikke å sammenligne det Rehman gjorde med å kladde folk på rompa. 

Det er vel litt av utfordringen min her: for meg er det ikke tabu å bli løftet av en dame, så hvordan skal jeg relatere til krenkelsen han følte?

Noen damer føler at det er ubehagelig å bli klappet på magen av fremmede når de er gravid. En mann som er skallet føler kanskje at det er nedverdigende om noen klapper på den glatte issen.

Jeg synes at det er vanskelig å kreve at en kvinnes kropp er hellig og skal ikke røres uten samtykke, uten samtidig å tilgodese en eldre muslimsk herre samme respekt.

-k

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Ok. Jeg klarer ikke å sammenligne det Rehman gjorde med å kladde folk på rompa. 

Det er som sagt ikke opp til deg å definere hvordan noen har rett til å krenke en tredjeparts kropp.

Jeg synes det at noen religiøse kvinner dekker til håret er tullete, men det gir meg ingen rett til å dra av de sjalet. 

Jeg synes at enkelte mennesker tydelig har fått nok å spise på en stund, men det gir meg ingen rett til å røske sjokoladen ut av hendende deres.

osv. 

I hvor ille det er å bli tatt på rumpen av fremmede, løftet av kvinner, bli sett uten tildekt hår eller å bli nektet godteri pga. vekt er subjektivt. 

Vi har fri rett til ytringer, men ikke fri rett til kroppskontakt med andre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

 

Jeg kunne forresten fortsatt med å besvare @knutinh og @WiiBoy's sammenligninger ovenfor av alt fra å bli klappet på magen, til det å rappe sjokoladen utav noen's hender, men det er (som nevnt) nok av tråder her inne fra før til slikt. Ønsker dette skal være en humor-tråd uten å koke bort i diskusjon, men for å forsøke et siste svar (som jeg ikke kommer til å besvare videre)..

Hvis man ikke skjønner at ting kan ha forskjellig betydning avhengig av tid, sted, bakgrunn, kontekst, stemning/tone-leie, alvorlighetsgrad, krenkelses-mani etc, men heller er opptatt av å ro rundt i en slags altomfattende subjektivisme - hvor alt bare er opp til ethvert subjekts godkjenning (eller indignasjon) for om noe er riktig eller galt, så kan jeg neppe være til hjelp uansett. Selvsagt har et individ selvbestemmelse, men hvis vi skal leve i et noenlunde ok samfunn av ulike individer så må vi også tolerere at folk har litt ulike synspunkt og tilnærminger til ting, uten at krenkelses- eller hatprat-flagget heises for hver minste ting man ikke liker. Vi bør klare å skille mellom spøk og alvor. Skille mellom om vi er på galla-middag eller det lokale gatekjøkkenet. Om vi er kledd ok eller kommer i speedo/bikini på restauranten - kontra beach-baren. Om vi er i egen eller naboens hage når vi fyrer opp grillen med egne (hellige) bøker/flagg. Om vi er på badestranden på høylys dag - kontra strippeklubben nattestid. Om noen roper "jævla kuk" til noen som nettopp var utro - kontra til en tilfeldig passasjer på bussen. Om man ble tatt på ryggen eller magen - kontra rompa eller skrittet. Om man ble tatt på rompa med vilje. Om en venn bare køddet, eller om en fremmed snudde seg rundt i en trang kø og bare tilfeldigvis skumplet hånda borti rompa. Om noen klappet deg på hodet og sa "godt jobbet!" på pub-quiz-aften - kontra om en kollega vet du sliter med komplekser for hårtapet, men likevel stadig hånende ler når han klapper deg på den skallede issen. Om en Mullah ikke vil bli berørt av en kvinne fordi "kvinner hører til hjemme, og hvis de skulle lure seg ut av huset, så må det være med en sekk tredd over kroppen, så han ikke lar seg friste" - kontra om man kan vise gjensidig respekt, forståelse og toleranse (som når en muslimsk kvinne tar hånden til brystet istedenfor å håndhilse) etc. Jeg mener.. man må selvsagt kunne spise svinekjøtt, også vedsiden av en muslim, men skal man servere julemiddag, så bør man sørge for at det ikke bare er ribbe tilgjengelig hvis man skal ha muslimer på besøk. Evt be dem ta med egen mat hvis det blir veldig mye ekstra arbeid, f.eks. om man har folk som har både mat-intoleranser og av diverse overbevisninger ikke kan spise det man serverer. Man kan ikke stå å lage individuelle retter til hvert enkelt individ heller.

I hårsårhetens ånd passer vel disse nå:

 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Jeg kunne forresten fortsatt med å besvare @knutinh og @WiiBoy's sammenligninger ovenfor av alt fra å bli klappet på magen, til det å rappe sjokoladen utav noen's hender, men det er (som nevnt) nok av tråder her inne fra før til slikt. Ønsker dette skal være en humor-tråd uten å koke bort i diskusjon, men for å forsøke et siste svar (som jeg ikke kommer til å besvare videre)..

 

Plukker opp en kommentar som er over tre måneder gammel, i en avsporing som for lengst er lagt død, kun for å si at man ikke vil diskuterer avsporingen videre (for så å prestere og skrive et langt innlegg som tar avsporingen videre)..

..det ligger en slags ironisk humor i det, som passer inn i tråden 🥸

  • Liker 5
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 time siden):

Plukker opp en kommentar som er over tre måneder gammel, i en avsporing som for lengst er lagt død, kun for å si at man ikke vil diskuterer avsporingen videre (for så å prestere og skrive et langt innlegg som tar avsporingen videre)..

..det ligger en slags ironisk humor i det, som passer inn i tråden 🥸

Fint du har lagt den død. Det hadde jeg også, men så den igjen da jeg postet her, og ville bare gi beskjed om hvorfor jeg ikke besvarte for lenge siden, men tenkte du skulle få et avsluttende svar. Så må du bare åpne ny tråd, og besvare videre der om du har behov for det. Da kan denne tråden fortsette i tiltenkt hensikt uten slike avsporinger. Win-Win :xmas:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 7.6.2023 den 15.18):

En mulla, eller hvem som helst andre, har en soleklar rett til å nekte å bli løftet av andre. Helt uavhengig av grunnen.
Det var svært, svært respektløst det som ble gjort i den debatten der.
 

Det var svært, svært respektløst og SVÆRT, SVÆRT MODIG OG KULT.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Nepa skrev (12 minutter siden):

Med et høydekrav for imamer, vil de ikke kunne løftes opp like lett, av komikerdamer? Nesten pinlig å ta fram Herodes Falsk sin gourmetkokk Ante Valente. 

Jeg hadde nesten helt helt glemt ante valente, men med ujevne mellomrom så bruker jeg ordene jatta jatta jatta, i riktig rekkefølge til å med, rart hva som fester seg 🙄

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Kakepersoner på Stortinget

Denne passer vel best her i humor-seksjonen. Kakemann er jo såpass ut (må vite) at man må huske på å være politisk korrekt. Spesielt i de politisk korrekte korridorer, sånn at ingen blir krenket av julekakene.

- Jeg er drita lei av folk som drar forhastet slutninger basert på kunnskapsmangel og en misforstått toleranse som faktisk fører til det stikk motsatte. Vi blir mindre mangfoldige om variasjon blir erstattet av enfold. Og humoren forsvinner i dette tullet i tillegg, fordi folk blir redde for å krenke andre. Det siste idiotiske jeg hørte var «kvinneske» for å inkludere kvinner i menneskebegrepet. Nei, spar meg, sier Klinge.

- Hadde du forventet at Stortinget endret mening og sluttet med «kakepersoner» etter kritikken i fjor?

- Nei, jeg forventer bare at det blir verre. Det neste er vel at de kaller bakverket «kaketing» fordi «person» jo er et hankjønnsord, sier Klinge og humrer.

Neida Jenny. Det heter "en ting" også (hankjønnsord), så da er man like fordømt langt (og krenket) likevel 😜 Bli kvitt alle ord? Er det en idè?

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...