Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

13 hours ago, Salvesen. said:

E9g

 

Riktig. Store endringer er helt vanlig i firma som taper penger. Det er jo ganske tydlig at Twitter hadde altfor mange ansatte som ikke var nødvendige når man som bruker ikke har merket noe som helst til bemanningskuttet.

Det er jo på grensen til komisk hvor mye oppstyr det ble rundt oppsigelsene, bare fordi enkelte ikke liker Musk.

For ikke å nevne at oppsigelser av hvilken som helst grunn er helt vanlig i USA. Man er ikke spesielt beskyttet som arbeidstaker der slik vi er vant med i Norge.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (13 timer siden):

E9g

Screenshot_20230330_200157_blind.jpg

Er ikke enig i påstanden om at Twitter har fungert like bra siden oppkjøpet, det har vært flere ganske lange avbrudd der siden ikke har fungert. Det har vært langvarig trøbbel med notifications, med likes, med visning av tweeter, med Twitter Blue, og at brukere og innhold har forsvunnet fra søk. Det var midlertidig forbudt å lenke til andre sosiale medier. Siden har vært tregere i lengre perioder, og designet har vært ødelagt på iPhone og spesielt Android-appen. De har fjernet muligheten til å bruke tredjeparts-apper og plugins, og lagt utviklerverktøy bak betalingsmurer. Mer spam ligger synlig i kommentarer uten at det fanges opp.

I tillegg er den nye standardtidslinja veldig kjip der man får opp masse ting man ikke følger, og det har blitt en god del mer reklame, både på tidslinja og i kommentarer. Jeg tror de fleste misliker dette. Fra og med i dag vil Twitter Blue-abonnenter prioriteres hardt over vanlige brukere, og en del funksjoner fjernes for de som ikke betaler - som for eksempel å stemme i en poll.

Noe av det positive:
- Bokmerker har fått en snarvei
- Den nye Community Notes funksjonen (var allerede utviklet før Musk)

Ellers kommer jeg ikke på noe som er blitt bedre for vanlige brukere..?

Til og med en av Musks største "fans" ser ut til å være misfornøyd nå:

FseSwyzaAAI5U7q?format=jpg&name=small

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (49 minutter siden):

Riktig. Store endringer er helt vanlig i firma som taper penger. Det er jo ganske tydlig at Twitter hadde altfor mange ansatte som ikke var nødvendige når man som bruker ikke har merket noe som helst til bemanningskuttet.

Det er jo på grensen til komisk hvor mye oppstyr det ble rundt oppsigelsene, bare fordi enkelte ikke liker Musk.

For ikke å nevne at oppsigelser av hvilken som helst grunn er helt vanlig i USA. Man er ikke spesielt beskyttet som arbeidstaker der slik vi er vant med i Norge.

 

Jepp, flere er nå ærlig på feks tiktok at de var ansatt i fang før oppsigelsene uten arbeid. De ble ansatt for å vise 'vekst' eller fjerne de fra konkurenter etc.

Det er stort sett disse og flere som har fått sparken nå.

Mange hr folk var ansatt i over 12 mnd uten å ha intervjuer med folk eller ansette noen.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (42 minutter siden):

Er ikke enig i påstanden om at Twitter har fungert like bra siden oppkjøpet, det har vært flere ganske lange avbrudd der siden ikke har fungert. Det har vært langvarig trøbbel med notifications, med likes, med visning av tweeter, med Twitter Blue, og at brukere og innhold har forsvunnet fra søk. Det var midlertidig forbudt å lenke til andre sosiale medier. Siden har vært tregere i lengre perioder, og designet har vært ødelagt på iPhone og spesielt Android-appen. De har fjernet muligheten til å bruke tredjeparts-apper og plugins, og lagt utviklerverktøy bak betalingsmurer. Mer spam ligger synlig i kommentarer uten at det fanges opp.

I tillegg er den nye standardtidslinja veldig kjip der man får opp masse ting man ikke følger, og det har blitt en god del mer reklame, både på tidslinja og i kommentarer. Jeg tror de fleste misliker dette. Fra og med i dag vil Twitter Blue-abonnenter prioriteres hardt over vanlige brukere, og en del funksjoner fjernes for de som ikke betaler - som for eksempel å stemme i en poll.

Noe av det positive:
- Bokmerker har fått en snarvei
- Den nye Community Notes funksjonen (var allerede utviklet før Musk)

Ellers kommer jeg ikke på noe som er blitt bedre for vanlige brukere..?

Til og med en av Musks største "fans" ser ut til å være misfornøyd nå:

 

Jeg synes det er merkelig at de som "støtter" Musk hardest ser ut til å tilhøre en politisk fløy. Dette har tydelig appelert til amerikansk ytre-høyre velgere. Det samme ser man igjen i brukermassen her på forumet, hvor folk som gjerne støtter Trump eller er kritiske til Woke kulturen har tatt samme standpunkt.

Det er rart hvordan politsk ståsted endrer hvordan vi reagerer og forholder oss til nyheter. Jeg tror mange av de som elsker det som har skjedd er politisk motivert til å støtte slike manøvre i fremtiden også. Det som i bunn og grunn er en ekstremt dårlig bedriftsledertaktikk blir godkjent og hauset opp til de grader, veldig rart å se.

Om noen andre hadde kjøpt noe annet og gjort det samme med samme resultat - hadde meningen deres endret seg? Noen kjører et firma i dass økonomisk og er "lollete" på en utrolig flau måte. Jeg tipper det, mitt ståsted hadde dog vært helt likt.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, DrAlban3000 said:

Noen kjører et firma i dass økonomisk

Hadde nå det bare vært sant så.

Twitter var på vei i dass før Musk kjøpte det. Han måtte ta grep for å prøve å redde det.

Om han klarer det eller gjør det på riktig måte gjenstår å se, men noe måtte gjøres.

11 minutes ago, DrAlban3000 said:

Jeg tipper det, mitt ståsted hadde dog vært helt likt.

Hvordan er ditt ståsted angående Facebook som sa opp 10.000? Kjører Zuckerberg også firmaet sitt i dass?

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (12 minutter siden):

Hadde nå det bare vært sant så.

Twitter var på vei i dass før Musk kjøpte det. Han måtte ta grep for å prøve å redde det.

Om han klarer det eller gjør det på riktig måte gjenstår å se, men noe måtte gjøres.

Hvordan er ditt ståsted angående Facebook som sa opp 10.000? Kjører Zuckerberg også firmaet sitt i dass?

Altså, å føre noen diskusjon med deg tror jeg har lite for seg. 

Jeg er ikke satt inn i den saken på samme måte som Twitter oppkjøpet, men det kan absolutt hende at jeg er. Det å være konsis i kritikken sin er viktig og jeg er ikke i det minste overrasket over at det er så fjernt for deg. Det er ikke antallet som ble sagt opp, men metoden og hvor lite det viste seg at Musk visste om disse kritiske funksjonene. 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Etter 1. april så forsvinner Legacy checkmarks. Da slipper man å bruke 1,5 sekunder på å finne ut om gjeldende person er en som er litt viktig og ikke en Elon-simp eller MAGA bondeknøl med 17 følgere. Er bare å blokkere alt som er blått etter dette.

Takk, Elon Musk.

Endret av uname -i
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 minutter siden):

Hvordan er dette positivt med tanke på at du ser ut til å bruke Twitter selv? Du hater Musk så mye at du håper Twitter forsvinner?

Dess fortere det kommer et alternativ dess bedre. Twitter er jo sjanseløst uansett så like greit at det skjer så fort som mulig.

Så at Musk mente Twitter nå var verdt $20 milliarder, ned fra $44 milliarder som han kjøpte det for bare for noen måneder siden. Et lite stykke til null, men god progresjon og bra jobba av dette forretningsgeniet.

PS! Husk å blokkere alle som gir penger til Musk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (15 minutter siden):

Jeg verdsetter mobilen min til 100 mrd. Betyr det at jeg er en av verdens rikeste menn? 
 

Hvis du finner en kjøper så. Ja, absolutt!

Det er rimelig å anta at Musk har litt peiling på verdisetting, og hans syn er at selskapet p.t. er verdt ca halvparten av kjøpesum. 

Dersom noen mot formodning skulle ønske å kjøpe Twitter fra Musk, er det sannsynlig at budet må være i denne størrelsesorden for å bli vurdert. Kanskje enda bittelitt høyere? 

Noen euforisk budkrig på Twitter kommer vi ikke til å se. Det finnes ikke noen som har uttrykt sin interesse.

Ergo kan vi trygt legge Musk sin vurdering til grunn. Ja, faktisk er det vel mer sannsynlig at han hadde fått vesentlig mindre for selskapet, enn mer – ved et hypotetisk salg. (Men det blir bare et sløvt tankeeksperiment, all den tid Musk ikke har det travelt med å selge Twitter!)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
15 minutes ago, qualbeen said:

Hvis du finner en kjøper så. Ja, absolutt!

Det er rimelig å anta at Musk har litt peiling på verdisetting, og hans syn er at selskapet p.t. er verdt ca halvparten av kjøpesum. 

Du kan gå til en investeringsbank og spørre hva de mener en aksje i selskap X bør prises og få 50 til svar, gå til en annnen bank og få 80 til svar. Selv ekspertene tar feil.. 
Twitter er også en ekstremt illikvid investering som det kan ta mange år å få solgt. Det er ekstremt få personer/selskaper som har midlene og er interessert i å lange ut 200+ mrd kr for Twitter. Det gir rett og slett lite mening å snakke om verdsetting av selskapet all den tid ingen bud ligger på bordet og selskapet ikke er til salgs.

Quote

Noen euforisk budkrig på Twitter kommer vi ikke til å se. Det finnes ikke noen som har uttrykt sin interesse.

Ergo kan vi trygt legge Musk sin vurdering til grunn. Ja, faktisk er det vel mer sannsynlig at han hadde fått vesentlig mindre for selskapet, enn mer – ved et hypotetisk salg. 

Som du sier er det ingenting som tyder på at Musk skal selge selskapet. Han har akkurat kommet ombord i skuta og er i ferd med å plugge alle hullene der vannet før fosset inn. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (28 minutter siden):

Det gir rett og slett lite mening å snakke om verdsetting av selskapet all den tid ingen bud ligger på bordet og selskapet ikke er til salgs.

Det gir liten mening at jeg eller andre forumbrukere prøver å verdier Twitter. Absolutt.

Det som hadde skjedd her, var derimot at Elon Musk himself kom med verdisettingen. Og om det var uklart; dette er selvfølgelig en høyst usikker og omtrentlig verdi. Og du har helt rett i at øvelsen blir teoretisk og kanskje litt fordummende(?), siden det hverken foreligger planer om å selge eller kjøpe Twitter - fra begge sider av bordet.

Allikevel; CEO og styret i et selskap kan - og bør etter min mening - ha en viss fornemmelse av hvordan selskapet kanskje kunne ha prestert i en salgsprosess i morgen. Det er helt innafor at de vurderer Twitter til å ha verdi i en gitt størrelsesorden. 

Men ta for all del beløpet med en klype salt! Musk er ikke kjent for å være pinlig nøyaktig i sine spådommer. Noen ganger er han for optimistisk. Andre ganger for pessimistisk. Og hvem vet - kanskje foreligger det en agenda bak verdisettingen? (Tvilsomt, men man vet jo aldri...)

Endret av qualbeen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...