Gå til innhold

Elon Musk kjøper Twitter for 44 milliardar dollar


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

8 hours ago, uname -i said:

Det mest interessant fra intervjuet er hvordan Elon Musk synes veldig synd på seg selv. Hvor hardt han har hatt det og sånn. Han nevnte ikke de tusenvis av ansatte som fikk sparken og som på toppen må gå til retten for å få det avtalte sluttvederlaget. Eller at han sparket Yoel Roth og etterpå formdilet en påstand om at han var pedofil til sine hjernedøde fans slik at Roth og familien måtte flykte fra sitt hjem.

Moralen er klar. Den vi skal synes synd på er verdens rikeste mann som gjentatte ganger skyter seg selv i foten og ikke alle de som rammes av oppførselen til denne inkompetente sosiopaten.

Dødvekt ble sparket. Ingenting av verdi ble tapt. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Yakamaru skrev (9 minutter siden):

Dødvekt ble sparket. Ingenting av verdi ble tapt. 

I følge Musk selv så er Twitter nå verdt $20 milliarder, ned fra de $44 milliardene han var så dum å betale for selskapet. Det er ganske mye verdi det.

Et stykke til 0 hvor de klarer seg "fint" med 100 ansatte som drifter noe som vil ha TruthSocial som nærmeste konkurrent. Gir det noen måneder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

I følge Musk selv så er Twitter nå verdt $20 milliarder, ned fra de $44 milliardene han var så dum å betale for selskapet. Det er ganske mye verdi det.

Et stykke til 0 hvor de klarer seg "fint" med 100 ansatte som drifter noe som vil ha TruthSocial som nærmeste konkurrent. Gir det noen måneder.

De av oss som har fulgt med i 5 minutter(og for den saks skyld mer) visste at Twatter ikke var verdt 44 milliarder i det hele tatt, på det beste ca 22-25 milliarder. Elon Musk visste at Twatter ikke var verdt 44 milliarder men han tenker langsiktig. Skal dette være overraskende for i det hele tatt noen av oss? Det er en god del mer til et firma/selskap/plattform enn hva den totale verdien av den er, det vet da alle. Om Elon Musk taper "litt"(litt er meget relativt her) penger på kort sikt men tjener det tilbake igjen over tid med renter og mer så ser jeg ikke problemet.

Twatter var i nett minus $4 millioner Dollar per DAG, altså ~$120 millioner Dollar per måned. De var flere milliarder Dollar i gjeld. Var bare et spørsmål om tid før Twatter gikk i dass og investorene ville ha penga sine tilbake om ikke Elon Musk hadde kjøpt dem opp. Nå er Twatter ca break even og vil ende opp med i nett positiv de kommende månedene. 

Når det er sagt så gir jeg faen i hva som skjer med Twatter. Om det er ca det samme som før, blir mer liknende det Elon Musk faktisk har visjoner når det gjelder plattformen, eller om det rett og slett brenner ned og havner i dassen er det samme for meg. Dette er for meg meget underholdende uansett hva som skjer. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (2 timer siden):

De av oss som har fulgt med i 5 minutter(og for den saks skyld mer) visste at Twatter ikke var verdt 44 milliarder i det hele tatt, på det beste ca 22-25 milliarder. Elon Musk visste at Twatter ikke var verdt 44 milliarder men han tenker langsiktig.

LOL. Sa du langsiktig? Han har styrt Twitter som en manne-baby uten impulskontroll. Det er tydelig at Musk ikke orker å tenke noe særlig eller rådføre seg med noen etter at han har fått en av sine glupe ideer. Det er bare å se på den totalt ydmykende fadesen da han skulle kjøpe selskapet.

Yakamaru skrev (2 timer siden):

Twatter var i nett minus $4 millioner Dollar per DAG, altså ~$120 millioner Dollar per måned. De var flere milliarder Dollar i gjeld.

Dette er 100% feil. Siste regnskapsår før Musk la sin stødige hånd på rattet, så gikk Twitter med 200 mill i underskudd av en omsetning på 4,4 milliarder. De hadde kun $1,7 milliarder i gjeld.  Det er åpenbart at man kun trengte moderate endringer for å få snudd et lite underskudd til pluss.

Nå har Twitter $13 milliarder i gjeld som det må betales opp mot $1,5 milliarder i renter på hvert år. Samtidig har omsetningen gått ned med kanskje 70% fordi annonsørene ikke vil ha noe å gjøre med en så kjip type som Musk. Det går selvfølgelig ikke opp.

Det skal bli fornøyelig å se dette gå helt i dass. Kommer Musk til å prøve å redde selskapet ved å selge enda mer Tesla-aksjer? Blir spennende.

image.png.195122465902c815d36970f19ae8ec31.png

  • Liker 6
Lenke til kommentar
8 hours ago, thomassit0 said:

Og om det ikke er problematisk nok, det brygger antagelig opp til større søksmål senere rundt hvorvidt selskapet tar personvern og sikkerhet på alvor. Dette er noe som man kommer unna med i Amerika, men Europa begynner å kjøre knallhardt på personvern og informasjonsikkerhet. Når vi vet at Musk sparket så og si hele sikkerhetsavdelingen, fjernet / begrenset kanalene for å kunne søke informasjon og hjelp samt fjernet flerfaktor (MFA) på SMS uten at brukerne selv valgte dette (en ikke - optimal MFA er bedre enn ingen MFA), ja da har man en nokså sterk sak om at Twitter ikke prioriterer personvern og informasjonssikkerhet. Dette tar nok noe tid, men når det omsider kommer opp vil Musk ha et alvorlig problem. Han kan da ikke svare med bæsje-tegn eller memes beregnet for 12-åringer når han skal snakke med domstol og advokater. Eller joda, han kan det, men da vil han nok få tidenes faktura i retur. 

Endret av The Very End
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Dette liker jeg ikke. Begrensingene er hva som har gjort Twitter så bra! Sykt lange tweets, bold, italic og så videre betyr mer støy. 

Ikke at dette er det største steget, men vi får se om økt kompleksitet gir økt nytteverdi for brukerne eller om det øker avstanden mellom brukerne og produktet.

Det har vært nok av apper som har gått til grunne fordi de legger på nye funksjoner hele tiden i ett forsøk på å gjøre alt men ender opp i å gi nye brukere en så bratt læringskurve at de velger noe annet.

Jeg vet ikke om dette er ett steg på veien til Musk's Everything App, men det hinter den veien når Twitter plutselig er X

 

https://www.businessinsider.com/elon-musk-x-everything-app-twitter-details-2022-10?r=US&IR=T

2 hours ago, Snikpellik said:

Det er også dumt at det blir så store forskjeller mellom betalende brukere og normale brukere, blir nesten to forskjellige plattformer.

P2W

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, uname -i said:

LOL. Sa du langsiktig? Han har styrt Twitter som en manne-baby uten impulskontroll. Det er tydelig at Musk ikke orker å tenke noe særlig eller rådføre seg med noen etter at han har fått en av sine glupe ideer. Det er bare å se på den totalt ydmykende fadesen da han skulle kjøpe selskapet.

Dette er 100% feil. Siste regnskapsår før Musk la sin stødige hånd på rattet, så gikk Twitter med 200 mill i underskudd av en omsetning på 4,4 milliarder. De hadde kun $1,7 milliarder i gjeld.  Det er åpenbart at man kun trengte moderate endringer for å få snudd et lite underskudd til pluss.

Nå har Twitter $13 milliarder i gjeld som det må betales opp mot $1,5 milliarder i renter på hvert år. Samtidig har omsetningen gått ned med kanskje 70% fordi annonsørene ikke vil ha noe å gjøre med en så kjip type som Musk. Det går selvfølgelig ikke opp.

Det skal bli fornøyelig å se dette gå helt i dass. Kommer Musk til å prøve å redde selskapet ved å selge enda mer Tesla-aksjer? Blir spennende.

image.png.195122465902c815d36970f19ae8ec31.png

Nå har folk lov til å ha meningene sine. Men siden du åpenbart er 100% korrekt kan vi like så godt gjøre et veddemål?

Jeg vedder 1,000kr på at Twatter kommer til å ende opp i nett positiv inntjening de neste 6-12 månedene. Du bestemmer hva de 1,000 kronene skal brukes på, om det så er å gi dem som en donasjon til en gruppe, institusjon, etc, som du velger selv eller sender til deg direkte i posten. Samme kriterier gjelder for meg hvis jeg vinner. Jeg bestemmer hvor de 1,000kronene skal gå henn. 

4 hours ago, Snikpellik said:

Dette liker jeg ikke. Begrensingene er hva som har gjort Twitter så bra! Sykt lange tweets, bold, italic og så videre betyr mer støy. Det er også dumt at det blir så store forskjeller mellom betalende brukere og normale brukere, blir nesten to forskjellige plattformer.

Skjønner ikke problemstillingen her. Dette er noe folk har bedt om bokstavelig talt i flere år. Skal dette liksom være et problem? Det kalles for abonnement. Plattformen er ellers 100% gratis å bruke. Er det samme som de har på Telegram, Discord, +++.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (10 minutter siden):

Skjønner ikke problemstillingen her. Dette er noe folk har bedt om bokstavelig talt i flere år. Skal dette liksom være et problem? Det kalles for abonnement. Plattformen er ellers 100% gratis å bruke. Er det samme som de har på Telegram, Discord, +++.

Jeg har vel ikke sagt det er et problem at det finnes et abonnement med flere funksjoner, men jeg mener det er et problem for plattformen at disse betalende brukerne prioriteres massivt i søk, i feed og overalt ellers. Jeg mener det er negativt for ytringsfriheten og at det er synd ellers godt innhold nedprioriteres bare fordi brukeren bak ikke betaler.

Ellers mener jeg som sagt at det som har gjort Twitter til en så bra plattform er enkelheten, at meldingene man kan skrive må være relativt korte, og at man har vært fritatt for mye annen støy slik som på andre plattformer. Disse smale rammene er etter min mening Twitters sterkeste fordel. Brukere har bedt om alt mulig rart i mange år, det vil de fortsette med uansett. Twitters utfordring fremover blir å holde på det som gjør plattformen unik og ikke legge til for mye ræl.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg har vel ikke sagt det er et problem at det finnes et abonnement med flere funksjoner, men jeg mener det er et problem for plattformen at disse betalende brukerne prioriteres massivt i søk, i feed og overalt ellers. Jeg mener det er negativt for ytringsfriheten og at det er synd ellers godt innhold nedprioriteres bare fordi brukeren bak ikke betaler.

Ellers mener jeg som sagt at det som har gjort Twitter til en så bra plattform er enkelheten, at meldingene man kan skrive må være relativt korte, og at man har vært fritatt for mye annen støy slik som på andre plattformer. Disse smale rammene er etter min mening Twitters sterkeste fordel. Brukere har bedt om alt mulig rart i mange år, det vil de fortsette med uansett. Twitters utfordring fremover blir å holde på det som gjør plattformen unik.

"De er en privat plattform. De kan gjøre som de selv vil" er det vel noen som har brukt som et argument for en stund siden. Vel, de er en privat plattform, de kan gjøre som de selv vil på den(så lenge det er innenfor amerikanske lover).

Brukere som ikke betaler blir ikke nedprioritert. De som betaler blir prioritert høyere enn det som er "vanlig"(aka ikke-betalende), det er en subtil men nokså viktig forskjell der. Er noe ala det samme som reklamering. Du får meget sjeldent gratis reklame for hva nå enn du promoterer, og er noe du må betale for for at det skal spres lengere enn det det vanligvis ville nådd med tanke på publikum/lesere/seere. 

Du er fri til å ytre deg som du vil. Du har derimot ingen rett til å bli hørt mer eller mindre enn andre. En nøytral plattform er en god plattform, og er ikke interessert i å ta sider i politikk eller ideologier. Dette er også i følge hva Elon hadde som planer for plattformen da han ville gjøre det om til "the public square it's meant to be", for å sitere nokså grovt hva han sa for en stund siden.

Endret av Yakamaru
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Yakamaru said:

En nøytral plattform er en god plattform, og er ikke interessert i å ta sider i politikk eller ideologier. Dette er også i følge hva Elon hadde som planer for plattformen da han ville gjøre det om til "the public square it's meant to be", for å sitere nokså grovt hva han sa for en stund siden.

utopisk tankegang som aldri har fungert. "la trollene slippe til så sprekker de i dagslyset" var mantraet i flere år, før vi innså at vi ga trollene tilgang til å rekruttere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (På 4.4.2023 den 17.11):

Lurer på hvor mye Musk tjener på denne pumpen & dumpen. Og det er ikke første gangen.

I og med at han ikke trader aktivt, så tjener han vel ingenting.  

Red Frostraven skrev (På 1.4.2023 den 1.05):

Twitter kan ikke dø så lenge platformen virker og genererer reklameinntekter og Musk er villig til å fortsette å tape penger på Twitter.

Når skal han gå i pluss og hvordan..?

Twitter regner visstnok med å kunne å oppnå overskudd i andre kvartal.  

uname -i skrev (På 8.4.2023 den 12.54):

Kan se ut som Apartheids store sønn neppe kan forvente at annonesinntektene tar seg særlig opp.

Before meeting with Elon Musk, top advertisers privately debate his “racist rhetoric”

Var ikke Musk-familien kjent for anti-apartheidarbeid? Faren hans stilte visst til valg på en anti-apartheidplattform.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (16 timer siden):

Og om det ikke er problematisk nok, det brygger antagelig opp til større søksmål senere rundt hvorvidt selskapet tar personvern og sikkerhet på alvor. Dette er noe som man kommer unna med i Amerika, men Europa begynner å kjøre knallhardt på personvern og informasjonsikkerhet. Når vi vet at Musk sparket så og si hele sikkerhetsavdelingen, fjernet / begrenset kanalene for å kunne søke informasjon og hjelp samt fjernet flerfaktor (MFA) på SMS uten at brukerne selv valgte dette (en ikke - optimal MFA er bedre enn ingen MFA), ja da har man en nokså sterk sak om at Twitter ikke prioriterer personvern og informasjonssikkerhet. Dette tar nok noe tid, men når det omsider kommer opp vil Musk ha et alvorlig problem. Han kan da ikke svare med bæsje-tegn eller memes beregnet for 12-åringer når han skal snakke med domstol og advokater. Eller joda, han kan det, men da vil han nok få tidenes faktura i retur. 

På tide at eussr får sin egen versjon av twitter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, debattklovn said:

Data fra uavhengige kilder viser at Twitter vokser og tjener mer penger på ads. Alle annonsører som sluttet å annonsere er på vei tilbake. Musk vil etter all sannsynlighet klare å oppnå lønnsomhet de førstkommende månedene. 

Er vanskelig å si hva som stemmer. Artikkelen du viser til ser utelukkende på antall besøkende til et domene, noe som kan og kan ikke være en indikator.

Forsøkte å søke litt rundt men virker som andre er mer usikre, og at konsensusen er at de tjener mindre enn før på reklame. Og hvis man bruker ordet vokser er det viktig å ta utgangspunktet når Twitter var på sin høyde (relevant når man leser kilden til Reuters som ser vekst ut i fra absolutte bunnivå som er langt under toppen før Musk tok over).

1) https://www.marketingbrew.com/stories/2023/04/12/twitter-s-ad-revenue-will-fall-drastically-this-year-according-to-estimates

2) https://www.reuters.com/technology/twitters-advertising-business-seen-facing-slow-recovery-2023-04-13/

3) https://www.livemint.com/news/world/twitters-ad-revenue-drops-89-since-elon-musk-takeover/amp-11680233597031.html

4) https://guardian.ng/technology/twitter-ad-revenue-to-fall-by-28-in-2023/

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dessverre har litt for mange her kun opptatt av svertingen av Musk, som ikke er annet enn en drittpakke som kom som en lett forutsigbar reaksjon da han besluttet å avsløre amerikanske myndigheters innblanding i meningsutvekslingen på Twitter.

George Gooding gir en svært god oppsummering av hele Twitter-saken her. Verdt å få med seg.
 

 

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (18 minutter siden):

Dessverre har litt for mange her kun opptatt av svertingen av Musk, som ikke er annet enn en drittpakke som kom som en lett forutsigbar reaksjon da han besluttet å avsløre amerikanske myndigheters innblanding i meningsutvekslingen på Twitter.

George Gooding en svært god oppsummering av hele Twitter-saken her. Verdt å få med seg.
 

 

Er ikke Wolfgang og Gooding på cancel lista til forumet? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...