Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil som har vært rustsveiset


Helm

Anbefalte innlegg

Vurderer en bil som ifølge selger er nesten rustfri, men har vært rustsveiset og fått laget nye kanaler.

 

Er det viktig om dette ble gjort av et godkjent verksted? Jeg er usikker på hvor vanskelig det er å utføre dette arbeidet korrekt. Heller aner jeg ingen ting om loven stiller krav til dette. Det som er viktig for meg er at reparasjonen er gjort på en holdbar måte men jeg er ingen sveiser. Det er en 33 år gammel Mazda som ellers ser veldig fin ut, men ingen foto fra undersiden.

 

Tips til gode spørsmål jeg kan stille til selger angående sveisingen?

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er definitivt viktig for sikkerheten at sveisejobben er utført skikkelig og godkjent verksted har den påkrevde kompetansen til slikt arbeid.

Jeg vet lite om papirarbeid/dokumentasjon, men du må nesten bare etterspørre/kreve papirer på arbeidet som er gjort.
Så lenge de kan dokumentere at jobben er utført iht. gjeldende forskrifter og utført av utdannet/godkjent sveiser og bilen er kontrollert og godkjent etter sveisingen burde alt være i orden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det en MX-5?

Mazda er kjent for å ruste, spesielt på nedsiden av kanaler, MX-3, 323, MX-5 (bla.) er spesielt utsatt for dette pga. dreneringen. Ofte tett & fuktig, ruster fra innsiden & ut. Håpløst design i grunn.

Uproblematisk at den har blitt rustsveiset, da dette er en ganske universal svakhet på Mazda.

Det er ikke noe problem om det er gjort privat, så lenge jobben er gjort skikkelig. Måtte ut med 25 000,- på min. Synd, for de ruster sjelden andre steder. Evnt. ta den med til NAF el. Vanskelig å bedømme & se når de som sagt ruster fra innsiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, bruker-540634 said:

Er vel ikke så mye annet man kan gjøre enn å få den inspisert av noen som kan det.

Det er veldig langt unna så inspeksjon blir det ikke før jeg er mer sikker på at jeg vil ha bilen.

 

6 hours ago, Pizza3333 said:

Er det en MX-5?

929

 

 

Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært en nyere bil som hadde vært rustsveiset, så vill jeg ha vært veldig skeptisk. Det betyr jo at korrosjon utvikler seg raskt og at ny rust normalt vil utvikle seg ganske raskt. Hvis det der i mot dreier seg om en gammel veteran så bør det vel kanskje være litt mer akseptabelt og "normalt" at det er sveiset rust.

Har hatt ganske mange gamle biler selv og de har fungert faktisk akkurat like bra som nye biler (etter litt skruing), men når det har blitt for mye rust så har det vært "kvelden". 

Hvis man kjøper an så gammel bil med reparerte rustskader, så bør man nok være litt "bilmekaniker".

En NAF test lik eller tilsvarende EU kontroll ville sikkert kunne gi en del svar.

Hvordan er det med å få tak i deler, inklusive slitedeler, til denne bilen/modellen, det er jo også en problemstillling. Hvis det er "viktige ting" som ikke langre kan skaffes, så står man jo der.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (16 timer siden):

Har hatt ganske mange gamle biler selv og de har fungert faktisk akkurat like bra som nye biler (etter litt skruing), men når det har blitt for mye rust så har det vært "kvelden". 

Den fungerer like bra helt til et rotehue ratter bilen over i ditt kjørefelt og det smeller før man rekker å reagere. Der man i en moderne bil potensielt kan spasere fra ulykken, så vil man i en bruksveteran som en 929 sveve opp til de høyere makter eller leve resten av livet med alvorlige skader. Heldigvis hører man sjelden om alvorlige ulykker med veteran-biler. 

Godt poeng det med tilgang til deler for gamle biler. Selv på gamle biler man skulle tro der dette ikke var noe problem, som R129 SL600, så kan man få seg en overraskelse. (se fra 12:40)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet ikke hva en kanal er men likevel vil du kjøpe en veteranbil. Hva er planen videre da? Levere den på verksted ved den minste ting? Er kanalen sveist hjemme på gårdsplassen av noen, så kan det både være gjort i en fei eller det kan være gjort ordentlig. 

Hadde aldri i verden kjøpt en sånn bil uten i det minste å ha fått med meg noen som kan bli med å se over hele bilen. 

Endret av Opelduude
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Hollabaloo said:

Den fungerer like bra helt til et rotehue ratter bilen over i ditt kjørefelt og det smeller før man rekker å reagere.

Volvo 240/245 for min del. Ble faktisk påkjørt et par ganger, men det gikk bare ut over de andre bilene.

Hadde 3 stk men kvittet meg med dem når det ble for mye rust. Ville nok tro at "mye rustsveising" er noe som kan svekke karosseriet og medføre en redusert grad av sikkerhet, hvis det da ikke er utført på en veldig bra måte.

1 hour ago, Opelduude said:

Hadde aldri i verden kjøpt en sånn bil uten i det minste å ha fått med meg noen som kan bli med å se over hele bilen. 

Det er nok et vesentlig poeng. Man behøver å gi "kjøpsobjektet" en grundig gjennomgang. 

Gamle biler kan på den annen side være mye enklere å skru på enn nye biler. For biler nevnt over så var det 0 vekstedbesøk i løpet av 30 år. Det er nok ikke alle nye biler som klarer det.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/27/2022 at 11:00 AM, Opelduude said:

Du vet ikke hva en kanal er men likevel vil du kjøpe en veteranbil. Hva er planen videre da? Levere den på verksted ved den minste ting?

Jeg bruker merkeverksted for alt unntatt bensinfylling. 😆

On 4/27/2022 at 12:36 PM, arne22 said:

Volvo 240/245 for min del. Ble faktisk påkjørt et par ganger, men det gikk bare ut over de andre bilene.

Gamle biler er sterke. :yes:

 

Lenke til kommentar

Gamle biler kan være sterke de, men ikke der det trengs.

Nye biler er veldig sterk i kupeen der man sitter og veldig myk ellers for å skåne de i bilen.

Eldre biler bruker også å skyte rattet rett i hodet ved en kollisjon, og å klappe sammen ved dørstolpen. Kombiner det med manglende airbag så er det ikke spesielt trygt kontra nyere biler.

Fint med søndagstur i veteranbil men ikke noe jeg selv ville kjørt daglig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Complexity said:

Gamle biler kan være sterke de, men ikke der det trengs.

Nye biler er veldig sterk i kupeen der man sitter og veldig myk ellers for å skåne de i bilen.

Eldre biler bruker også å skyte rattet rett i hodet ved en kollisjon, og å klappe sammen ved dørstolpen. Kombiner det med manglende airbag så er det ikke spesielt trygt kontra nyere biler.

Fint med søndagstur i veteranbil men ikke noe jeg selv ville kjørt daglig.

Kjenner ikke til andre vetaranbiler enn Volvo 240/244/245, men der er det jo større og lengere deformasjonssoner for å oppta kreftene ved kolisjon enn for mange moderne biler. Rattstammen er "kallapsbar" slik at den ikke skal gå inn i kupeen og det finnes 3 punkt sikkerhetsbelter. Bilen ble markedsført og solgt for å være bygd for å oppnå en maksimal grad av sikkerhet.

Karroseriet er bygd slik at det er stivt og lite utsatt for skade ved mindre kollisjoner, men med forholdsvis store deformasjonssoner for å ta opp kreftene ved større kollisjoner. Ut i fra naturlover så må de kreftene man blir utsatt for ved kollisjon bli en god del større hvis man kjører en moderne småbil, i stedet for en Volvo 244, som er i god stand.

Ellers så er vel bilføreren en like viktig eller kanskje viktigere faktor enn bilen. De kreftene som utløses ved kollosjon er proporsjonal med kvaderatet av hastigheten, slik at hastigheten er en ganske viktig faktor. Noen bilførere kjører fort og er nå og da innblandet. Andre bilførere kjører forsiktig og har vært på veien i 30-40 år uten en eneste ulykke. Det er vel også en faktor.

Men når det gjelder "gammel rustsveist mazda" så tror jeg at jeg ville vært ganske skeptisk. Det er nok mulig å rustsveise på en slik måte at det ser pent us, samtidig som karrosseriet har mistet ganske mye av sin opprinnelige styrke og stivhet. En "pen bil" kan allikevell være farlig å kjøre.

Man må ellers kunne skru selv, eller ha noen andre bekjente som kan gjøre det. Det er ikke praktisk eller økonomisk å bruke merkeverksted for en veteranbil, i alle fall i lengden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, arne22 said:

Kjenner ikke til andre vetaranbiler enn Volvo 240/244/245, men der er det jo større og lengere deformasjonssoner for å oppta kreftene ved kolisjon enn for mange moderne biler. Rattstammen er "kallapsbar" slik at den ikke skal gå inn i kupeen og det finnes 3 punkt sikkerhetsbelter. Bilen ble markedsført og solgt for å være bygd for å oppnå en maksimal grad av sikkerhet.

Karroseriet er bygd slik at det er stivt og lite utsatt for skade ved mindre kollisjoner, men med forholdsvis store deformasjonssoner for å ta opp kreftene ved større kollisjoner. Ut i fra naturlover så må de kreftene man blir utsatt for ved kollisjon bli en god del større hvis man kjører en moderne småbil, i stedet for en Volvo 244, som er i god stand.

Ellers så er vel bilføreren en like viktig eller kanskje viktigere faktor enn bilen. De kreftene som utløses ved kollosjon er proporsjonal med kvaderatet av hastigheten, slik at hastigheten er en ganske viktig faktor. Noen bilførere kjører fort og er nå og da innblandet. Andre bilførere kjører forsiktig og har vært på veien i 30-40 år uten en eneste ulykke. Det er vel også en faktor.

Men når det gjelder "gammel rustsveist mazda" så tror jeg at jeg ville vært ganske skeptisk. Det er nok mulig å rustsveise på en slik måte at det ser pent us, samtidig som karrosseriet har mistet ganske mye av sin opprinnelige styrke og stivhet. En "pen bil" kan allikevell være farlig å kjøre.

Man må ellers kunne skru selv, eller ha noen andre bekjente som kan gjøre det. Det er ikke praktisk eller økonomisk å bruke merkeverksted for en veteranbil, i alle fall i lengden.

12 år gammel video så den lille bilen Volvoen kræsjer med er også gammel nå, men 940 er vel enda tryggere enn 240 og man ser jo tydeligvis hvilken bil som gjør det best her..

(Se fra 5 minutter)

https://youtu.be/emtLLvXrrFs

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...