Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Reklame der de sier at alkohol gir økt risiko for kreft.


Nokia1803

Anbefalte innlegg

Det jeg tenker når jeg hører den der de ikke ber folk slutte med alkohol men redusere som gir mindre sjanse for kreft… alkohol tas med silke hansker i motsetning til røyk. Hvorfor det?? Røykere hetses mer i dagens samfunn enn de som drikker alkohol når begge er like ille ?? Hvorfor skal alkohol forsvares for en hver pris ?? Til og med polet måtte holde åpent i verste pandemien sa det meste 😂😂jeg syns jo det er bare komisk sånn egentlig. Men ikke alt som henger på greip.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nokia1803 skrev (7 minutter siden):

Det jeg tenker når jeg hører den der de ikke ber folk slutte med alkohol men redusere som gir mindre sjanse for kreft… alkohol tas med silke hansker i motsetning til røyk. Hvorfor det?? Røykere hetses mer i dagens samfunn enn de som drikker alkohol når begge er like ille ?? Hvorfor skal alkohol forsvares for en hver pris ?? Til og med polet måtte holde åpent i verste pandemien sa det meste 😂😂jeg syns jo det er bare komisk sånn egentlig. Men ikke alt som henger på greip.

Forskjellen er at røyk var noe som skjedde hele dagen, over alt, hver dag i uken, og man kunne ikke unngå det om man var i nærheten. 

Selv om det er en del problemer knyttet til alkohol, har det helhetlig mindre daglig innvirkning på 3. part. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alkohol blir til forskjell fra røyk brukt også av kultiverte dannede mennesker. De/vi må da kunne hygge oss litt uten at kosen skal ødelegges av staten. Litt som at når dannede mennesker med kommunikasjonsrådgivere stjeler fra staten så skal de selvsagt ikke behandles som noen Nav-klienter.

;)

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (8 timer siden):

Alkohol blir til forskjell fra røyk brukt også av kultiverte dannede mennesker. De/vi må da kunne hygge oss litt uten at kosen skal ødelegges av staten. Litt som at når dannede mennesker med kommunikasjonsrådgivere stjeler fra staten så skal de selvsagt ikke behandles som noen Nav-klienter.

;)

å nyte alkohol til et måltid ett glass vin eller to er det ikke snakk om her. Det skal jo være bra. Men kreftrisikoen menes vel de som er på fylla hver helg..og ikke klarer å holde seg uten alkohol en eneste helg i året tenker jeg da. 

Lenke til kommentar

Det er masse ting som øker kreftrisiko. Alkohol er en av dem. Røyking f.eks øker risiko for lungekreft vesentlig. Prosessert kjøtt som f.eks pølser øker tarmkreft risiko vesentlig. Har man først fått kreft fungerer faktisk sukker og animalia (spesielt mye casein fra melk) som godt gjødsel for kreften som får den til å trives og vokse godt. Folk vet stort sett hva som er sunt og usunt, så de valgene man tar er man selv ansvarlig for konsekvensen av enten man liker det eller ikke. Man blir normalt redusert mer og mer med økende alderen, men man styrer selv den delen man har kontroll over i form av livsstilen og treningsøktene en har.

Mayo Clinic har publisert disse 7 tipsene for å redusere kreftrisiko;

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/cancer-prevention/art-20044816

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Nokia1803 skrev (På 9.4.2022 den 19.46):

Men kreftrisikoen menes vel de som er på fylla hver helg

De som drikker mest risikerer å dø allerede før 30-35. For mange shots er dødelig i seg selv. I tillegg kommer skrumplever, og risikoen for å falle ned i en grøft og fryse ihjel eller kveles av oppkast. 

Det er de som overlever dette som har risiko for å utvikle kreft litt senere i livet? Og da påstås det at vanlig drikking kan føre til kreft i munn og svelg, og kan linkes til andre typer kreft som brystkreft.

Samtidig er det vel ikke slik at alle som får brystkreft drikker mye. Kanskje legene erfarer det, men hvorfor kaller de da inn avholdsfolk til mammografi? Og mange har sett sin gamle onkel, som har røykt som en skorstein hele livet og ikke vært avholdsmann.. man har sett at han merkelig nok har en god helse. 

Det er ikke populært å si at alkohol er en gift. Når det er sagt, kan nok hasj føre til uønskede personlighetsforandringer. Blant annet. Det beste er å drikke sin furunålste. 

Lenke til kommentar
Nokia1803 skrev (På 9.4.2022 den 10.57):

Det jeg tenker når jeg hører den der de ikke ber folk slutte med alkohol men redusere som gir mindre sjanse for kreft… alkohol tas med silke hansker i motsetning til røyk. Hvorfor det?? Røykere hetses mer i dagens samfunn enn de som drikker alkohol når begge er like ille ?? Hvorfor skal alkohol forsvares for en hver pris ?? Til og med polet måtte holde åpent i verste pandemien sa det meste 😂😂jeg syns jo det er bare komisk sånn egentlig. Men ikke alt som henger på greip.

Fordi man ikke har forskningsmessig belegg for å si at et lavt forbruk av alkohol gir økt risiko. Ergo er det å gi råd om å redusere inntaket det faglig riktige for alkohol, mens for røyking kan man si at all bruk innebærer økt risiko.

Budeia skrev (1 time siden):

Det beste er å drikke sin furunålste. 

Det beste for hva? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...