Gå til innhold

Volkswagen viser fram ID. Buzz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan det være at ca WLTP-rekkevidde avsløres i displayet? Hos tek.no viser de et bilde der det står 362 km 77% på batteristatusen. Da er det bare å regne ut, 100% = 470 km.

Uansett, jeg er føler engasjementet i media ligger mange hakk over mitt eget. Er det bare meg eller kan dette bli årets flopp?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Uansett, jeg er føler engasjementet i media ligger mange hakk over mitt eget. Er det bare meg eller kan dette bli årets flopp?

Vanskelig å si. Føler vel at media blåser opp dette pga at VAG har lansert 4 konsepter på denne modellen. Den første for over 20 år siden, så en kan trygt si at mange har ventet lenge på denne bilen. Folk flest vet jo ikke dette, og bryr seg neppe. Det som kan gjøre denne bilen til en storselger er imidlertid at det, så vidt jeg kan komme på, er den første elektriske flerbruksbilen. Nå har jo interessen for flerbruksbiler stupt de siste årene, men det er kanskje den mest interessante biltypen for elektrisk fremdrift så man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (28 minutter siden):

Kan det være at ca WLTP-rekkevidde avsløres i displayet? Hos tek.no viser de et bilde der det står 362 km 77% på batteristatusen. Da er det bare å regne ut, 100% = 470 km.

Uansett, jeg er føler engasjementet i media ligger mange hakk over mitt eget. Er det bare meg eller kan dette bli årets flopp?

Eh nei? Den er jo dritbra i sitt segment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Kan det være at ca WLTP-rekkevidde avsløres i displayet? Hos tek.no viser de et bilde der det står 362 km 77% på batteristatusen. Da er det bare å regne ut, 100% = 470 km.

Uansett, jeg er føler engasjementet i media ligger mange hakk over mitt eget. Er det bare meg eller kan dette bli årets flopp?

Tviler sterkt på at man kan forvente en flopp, men at den på flere områder skuffer i forhold til det som har vært "lovet" gjennom prototypene, er ikke å ta for hardt i. 

Jeg har sagt at dette kan være modellen som hadde fått meg til å velge et VW-produkt, til tross for at jeg ikke har høye tanker om selskapet. Men, på tross av noen plusser (ladehastighet og mer aerodynamisk enn Stellantis-firlingene), så er det såpass mye som ikke er der jeg håpet, at jeg vel kommer til å overse denne foreløpig. Men mye kommer an på rekkevidden.

Innvendig synes jeg dashboardet er grusomt, som med ID-bilene ellers. ellers er det en Transporter med noen fiffige detaljer. Utvendig er den som sagt noe mer aerodynamisk enn konkurrentene, ser det ut til, og virker grei med 2-tone-lakk. Men den er alt for nærme Transporter og alt for langt fra gamle VW Bus til at jeg får noe slags nostalgi-følelse.

Føler totalt sett at denne skuffer like mye som både Audi E-Tron og ID.3 når man ser konsept vs faktisk produkt. Så igen, nå kommer det mest an på om jeg kan overse alt det jeg synes den skuffet på, og om faktisk rekkevidde og ladefart, i tillegg til det praktiske, er nok.

Rekkeviddetallet tror jeg dessverre er for det batteriet som kommer med lang versjon og 4WD når vi kommer til 2024(?), og ikke denne med 77 kWh-batteri. Jeg tviler sterkt på at de får så mye mer rekkevidde ut av denne som Stellantis får ut av 75 kWh-batteriet.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Snowleopard said:

Stellantis får ut av 75 kWh-batteriet.

Det er vel bygd på et fossilt karosseri, og batteriet er 75 brutto. Denne har 77 netto. Det blir litt forskjell. Ikke minst bør det være himmelvid forskjell på ladefart mellom de modellene. Men man vil vel helst ha 100-105 kwh i en slik bil, men da blir det long wheelbase og trolig nærmere millionen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Det er vel bygd på et fossilt karosseri, og batteriet er 75 brutto. Denne har 77 netto. Det blir litt forskjell. Ikke minst bør det være himmelvid forskjell på ladefart mellom de modellene. Men man vil vel helst ha 100-105 kwh i en slik bil, men da blir det long wheelbase og trolig nærmere millionen.

Ladefarten har jeg nevnt som en av de stedene der denne er bedre. Dog, toppeffekt vs faktisk ladetid trenger i praksis ikke være så veldig forskjellig.

Sånn lett fikling med tall, der Stellantis-bilene har 69 kWh netto, så skal rekkevidden som der gir 330 km, tilsi en rekkevidde på 370-390 km på denne. Dog er ikke en slik omregning akkurat noe sikkert, men mer som et løst anslag å regne.

Til sammenligning så har EQV 90 kWh tilgjengelig ifølge vintertesten til TU, og har 357 km rekkevidde. Tallet for ID.Buzz kan altså være litt vel optimistisk, så kanskje 350 er nærmere sannheten. Men igjen, tester får vise hva som er virkeligheten.

https://elbil.no/elbiler/zafira-e-life/
https://www.tu.no/artikler/en-elektrisk-folkefrakter-med-et-snev-av-luksus/505842

Stellantisbilene og EQV har dog skinnesystemer, så fleksibiliteten er langt større der. VW har dog vært biler man finner mye tilleggsutsyr til, både offisielt og uoffisielt, så kan hende man kommer langt med å slenge tusenlapper på slikt.

Med Stellantisbilene, inkludert Toyota sin versjon, er så like hverandre og ikke veldig forskjellig fra ice-variantene til VW, så vil nok tilgjengelig ekstrautstyr fort være vel så godt på disse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Kan det være at ca WLTP-rekkevidde avsløres i displayet? Hos tek.no viser de et bilde der det står 362 km 77% på batteristatusen. Da er det bare å regne ut, 100% = 470 km.

Uansett, jeg er føler engasjementet i media ligger mange hakk over mitt eget. Er det bare meg eller kan dette bli årets flopp?

Kor ofte har GOM eit estimat som tilsvarar WLTP? Umogleg å vite korleis bilen er kjørt for at den skal spå den batteriprosenten, og korleis det måler seg mot WLTP.

Eg trur denne kan bli populær om det er ein god bil. Mange som vil ha ein grei kvardagsbil med stor plass bak, der ein berre kan lempe ting inn. Blir nok ikkje noko rekkeviddemonster, men det kan mange leve med.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (6 minutter siden):

Kor ofte har GOM eit estimat som tilsvarar WLTP? Umogleg å vite korleis bilen er kjørt for at den skal spå den batteriprosenten, og korleis det måler seg mot WLTP.

Kan noen finne et forholdstall for GOM/WLTP på ID.3 eller 4? Da kunne vi oversatt dette til Buzz.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (47 minutter siden):

Kan noen finne et forholdstall for GOM/WLTP på ID.3 eller 4? Da kunne vi oversatt dette til Buzz.

Med kva kjørestil, hastigheit osv? GOM vil jo ha store forskjellar avhengig av korleis bilen er kjørt. Og me veit ikkje korleis Buzz-en er kjørt, så korleis kan det hjelpe med tal for ID-bilane?

Lenke til kommentar

Engasjementet mitt er i hvertfall veldig lavt etter å ha "ventet" på denne i 20 år.

Et bilde viser 92% og 454 km -> ca 490 km rekkevidde. Leser man alt i artikkelen står det "større varianter kommer senere" (altså batterivarianter).

Bilnorge har en artikkel her: https://www.yrkesbil.no/elektrisk-volkswagen-idbuzz-volkswagen-nyttekjoretoy/provekjort-volkswagen-id-buzz-er-den-nye-folkevognbussen/167873

Der antyder de 90kWh. 490/90 -> 1,83 Wh/km, altså never gonna happen senario.

Forøvrig, svært korte overheng kan vel umulig være kollisjonssikkert(?).

Lenke til kommentar

Noterer med at Tesla Ukeblad har «glemt» å nevne at ID Buzz har støtte for V2G og V2X. To tema Tesla Ukeblad som de «grønne» og «tekniske» folkene burde kunne skrevet mye om potensialet til. Regner med dette kommer når Musk har «funnet» opp V2G og V2X. For de som lurer så er det første for at bilen skal kunne brukes som batteribuffer for huset/solcellene dine, det andre for å nærme oss noe som ligner på selvkjørende biler. Regner med dette blir håndfast og konkret for Tesla Ukeblad å skrive om.

Endret av Roger Moore
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
RTA0VA7X skrev (5 minutter siden):

Super kjedelig. Fra konseptfasen til nå har bilen blitt til en vanlig VW Transporter med et ID.3 ansikt.

Fancy innredning med snubare seter og opp til 6(?) seter har også blitt til en helt standard 5-seter.

1000 kg hengerfeste er jo også ganske middelmålig. Ikke noe for folk med båt eller campingvogn, unntatt minimalistene.

Flerbruksbiler finnes det jo flere elektriske konkurrenter av, Nissan e-NV200, Opel combo e-life, zafira e-life (og en del rebrands av disse). Det finnes altså konkurrenter både opp og ned i prisklasse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Fancy innredning med snubare seter og opp til 6(?) seter har også blitt til en helt standard 5-seter.

1000 kg hengerfeste er jo også ganske middelmålig. Ikke noe for folk med båt eller campingvogn, unntatt minimalistene.

Flerbruksbiler finnes det jo flere elektriske konkurrenter av, Nissan e-NV200, Opel combo e-life, zafira e-life (og en del rebrands av disse). Det finnes altså konkurrenter både opp og ned i prisklasse.

Leser dog at den lange utgaven med 4WD og større batteri (90 kWh? og rekkevidde nærmere 450-470 km) vil få 1800 kg på kroken. Men som alltid med VW, tall må tas med den største klype salt til det er bekreftet, så som f.eks. økning i lade-effekt på 170 kW ble til 135 kW, opp fra 125 kW om jeg huske riktig. Altså en svært begrenset økning i forhold til det som ble lovet, og sikkert fikk mange til å signere kontrakt mens de før det var i tvil.

Men det løser selvsagt ikke hovedproblemet med ID-dashboard, manglende skinner og et relativt mye mindre spennende interiør og eksteriør enn det flere av oss håpet og trodde (ja, med en bøtte alt) at skulle komme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (10 timer siden):

Noterer med at Tesla Ukeblad har «glemt» å nevne at ID Buzz har støtte for V2G og V2X. To tema Tesla Ukeblad som de «grønne» og «tekniske» folkene burde kunne skrevet mye om potensialet til. Regner med dette kommer når Musk har «funnet» opp V2G og V2X. For de som lurer så er det første for at bilen skal kunne brukes som batteribuffer for huset/solcellene dine, det andre for å nærme oss noe som ligner på selvkjørende biler. Regner med dette blir håndfast og konkret for Tesla Ukeblad å skrive om.

Har stusset litt på hvorfor Tesla ikke har hatt dette i bilene sine så langt. Er vel ingen god grunn til å ikke tilby det. Klart, det er en økt kostnad ved å implementere det, men synes det er skuffende at de ikke tilbyr det. Når jeg tenker meg om, så tipper jeg de er keen på å selge Powerwall istedet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...