Gå til innhold

Fjerning av kobbernett uten 5G


Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått brevet jeg har venta på. Telenor legger ned kobbernettet i området jeg bor i. De tilbyr 5G antenne som erstatter, men av det jeg finner er det ingen planer om utbygging av 5G i nærmeste fremtid her jeg bor.

Forstår at det ikke er noe folkerett med en viss internett hastighet, men alternativet er altså 4G til husstanden med to små. Det høres tregt ut. Fiber finner jeg ingen leverandører på som bygger ut til boligen min (Lenge leve distriktet). 

Noen umiddelbare tanker eller tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilbys vel abo med opptil 60 Mbps via 4G. Det er vel trolig bedre enn det du hadde på DSL-forbindelsen? (med mindre du ikke var tett på en sentral med VDSL-støtte...).

Om man ikke har "helt spesielle behov", der hver av dere skulle sitte med 4K-streaming og mer til i parallell, skulle 60 Mbps holde fint til de fleste praktiske formål om man ikke har særskilte behov. Men kan jo være at dere er langt unna basestasjon e.l., slik at kun lavere hastighet leveres.

Hadde en periode på noen måneder hvor jeg var på 60 Mbps 4G-forbindelse til en familie på 5 - inkl. tre tenåringer. Dette da med hjemmekontor og hjemmeskole. Ikke praktiske utfordringer.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, NULL said:

Tilbys vel abo med opptil 60 Mbps via 4G. Det er vel trolig bedre enn det du hadde på DSL-forbindelsen? (med mindre du ikke var tett på en sentral med VDSL-støtte...).

Om man ikke har "helt spesielle behov", der hver av dere skulle sitte med 4K-streaming og mer til i parallell, skulle 60 Mbps holde fint til de fleste praktiske formål om man ikke har særskilte behov. Men kan jo være at dere er langt unna basestasjon e.l., slik at kun lavere hastighet leveres.

Hadde en periode på noen måneder hvor jeg var på 60 Mbps 4G-forbindelse til en familie på 5 - inkl. tre tenåringer. Dette da med hjemmekontor og hjemmeskole. Ikke praktiske utfordringer.

Stemmer, vi fikk tilbud om 60Mbps, men trodde ikke det gjaldt 4G.  Har faktisk 75 i dag. 

Fitn å høre synspunkter, da kan jeg kanskje roe meg mer med at det vil være helt ok

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Dubious said:

Har du testet dette?

De selger "opp til", og de raskeste hasitghetene gjelder kun nærmest sentralen, og om du ligger så nærme så burde du ha tilgang på fiber.

Ja, det er testet hastighet (ikke trådløst mot routeren)

Ser nå at de tilbyr 30 mbps og ikke 60 som jeg fikk i brevet

Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår ikke at det ikke er en folkerett. Internett har etterhvert blitt et krav for deltakelse i samfunnet. Uten internett kan en for eksempel ikke søke på jobber og ikke gjøre leksene sine.

Så og si alle kan få internett som er rask nok til å søke på jobber og gjøre leksene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
1 minute ago, PosteMonopolet said:

Jeg forstår ikke at det ikke er en folkerett. Internett har etterhvert blitt et krav for deltakelse i samfunnet.

I praksis skal man vel bo ganske så spesielt for å ikke få nett her til lands. Men hvilken båndbredde "deltagelse i samfunnet" krever blir vel en annen diskusjon.

Ifølge NKOM har 90% av norske husstander tilbud om 100 Mbps eller mer pr. Juni 2021. 86,5 % har tilbud om gigabit.

https://www.nkom.no/aktuelt/norge-tar-nye-steg-mot-gigabitsamfunnet

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (På 27.2.2022 den 22.03):

Ja, det er testet hastighet (ikke trådløst mot routeren)

Ser nå at de tilbyr 30 mbps og ikke 60 som jeg fikk i brevet

Testet med router eller mobil?

For router har kraftigere antenner som kan gi bedre hastigheter enn telefon.

Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (På 27.2.2022 den 22.08):

Jeg forstår ikke at det ikke er en folkerett. Internett har etterhvert blitt et krav for deltakelse i samfunnet. Uten internett kan en for eksempel ikke søke på jobber og ikke gjøre leksene sine.

Han snakket ikke om internett eller ikke, han snakket om hastighet. Det er ikke noen folkerett å ha 5G-hastigheter. Men 4G/4G+ er godt nok for de fleste; HVERTFALL til å søke jobb og gjøre lekser.

Mephisto- skrev (På 27.2.2022 den 22.03):

Ser nå at de tilbyr 30 mbps og ikke 60 som jeg fikk i brevet

Vet ikke hvordan de opererer, men har du egentlig noe annet valg? 5G-utstyr på 4G-nett er jo mer en sikring for fremtiden. 5G er nytt og tilbys først og fremst i de største byene. Hvis du og naboene dine henger dere på denne skal dere ikke se bort i fra at oppgraderingen går litt kjappere også. Trafikkmengden er fort en av tingene de ser på i prioriteringene sine da dette er en av de største styrkene til 5G, nemlig at flere kan kjøre på samtidig uten å stjele så mye fra hverandres båndbredde.

Lenke til kommentar
8 hours ago, N|troXx said:

Testet med router eller mobil?

For router har kraftigere antenner som kan gi bedre hastigheter enn telefon.

Det er det jeg finner tilbudt på telenor.no. Men jeg kjørte test med mobilen nå. Den var faktisk veldig lovende. 80/17, det er da 4G+

8 hours ago, Nimrad said:

Han snakket ikke om internett eller ikke, han snakket om hastighet. Det er ikke noen folkerett å ha 5G-hastigheter. Men 4G/4G+ er godt nok for de fleste; HVERTFALL til å søke jobb og gjøre lekser.

Vet ikke hvordan de opererer, men har du egentlig noe annet valg? 5G-utstyr på 4G-nett er jo mer en sikring for fremtiden. 5G er nytt og tilbys først og fremst i de største byene. Hvis du og naboene dine henger dere på denne skal dere ikke se bort i fra at oppgraderingen går litt kjappere også. Trafikkmengden er fort en av tingene de ser på i prioriteringene sine da dette er en av de største styrkene til 5G, nemlig at flere kan kjøre på samtidig uten å stjele så mye fra hverandres båndbredde.

Helt enig, jeg skrev folkerett med internett, men mente jo selvfølgelig "brukbare" hastigheter. 

Jeg er nok tvunget til å gå på den løsningen uansett, er ingen som graver fiber i 2022. Egentlig håper jeg jo litt omvendt (ref. hastighet over), sånn at jeg slipper å dele med så veldig mange. 5G er nok laaangt unna nord norsk distrikter

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (11 minutter siden):

er ingen som graver fiber i 2022.

Å, jo, det er mange som graver fiber fortsatt. Mine foreldre fikk fiber på hytta i 2020, deretter i privatbolig i 2021 og nå snakkes det i sameie/velforening om graving til den nye hytta. Til huset måtte det til en dugnad i nabolaget med underskrifter fra de interesserte. De gravde selv og leverandør la fiberen og kobla.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Nimrad said:

Å, jo, det er mange som graver fiber fortsatt. Mine foreldre fikk fiber på hytta i 2020, deretter i privatbolig i 2021 og nå snakkes det i sameie/velforening om graving til den nye hytta. Til huset måtte det til en dugnad i nabolaget med underskrifter fra de interesserte. De gravde selv og leverandør la fiberen og kobla.

*ingen som graver fiber i nærheten av meg i 2022

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (4 minutter siden):

*ingen som graver fiber i nærheten av meg i 2022

Fatter. Jeg vet ikke hvor du bor, men det er blitt gitt en del støtte til kommunene for utgraving av fiber nå i det siste som kobbernettet fases ut. Det kan også være en ide å gå sammen som nabolag som jeg nevnte.

Lenke til kommentar

Hva skal du ha nett til? 

Har selv 1gb fiber, men om jeg ikke hadde hatt muligheten for det så hadde det nok blitt 2x(meg og samboer) Ice 7gb mobilabonnementet (249kr/mnd) + data frihet (99kr/mnd) og datasim (29kr/mnd). Da får du 1000gb data(10mb/s) og mobiltelefon med fri bruk for 2x 377kr/mnd. Med 2x trådløse routere, en dedikert til tv/data og en til "resten" 

Lenke til kommentar

Jeg må nøye meg med 30Mbps/s over 4G (TV via parabol). Abonnement for 60Mbit/s er ikke tilgjengelig, uten at jeg vet hvorfor. Fiber kan tydeligvis naboene få, men ikke jeg. Det er litt stusselig, må jeg innrømme, men det går stort sett greit nok. 5G skal være på vei. Da blir det nok vesentlig bedre. Lykke til.

Endret av Verm
Lenke til kommentar
On 2/27/2022 at 8:59 PM, Mephisto- said:

Nå har jeg fått brevet jeg har venta på. Telenor legger ned kobbernettet i området jeg bor i. De tilbyr 5G antenne som erstatter, men av det jeg finner er det ingen planer om utbygging av 5G i nærmeste fremtid her jeg bor.

Forstår at det ikke er noe folkerett med en viss internett hastighet, men alternativet er altså 4G til husstanden med to små. Det høres tregt ut. Fiber finner jeg ingen leverandører på som bygger ut til boligen min (Lenge leve distriktet). 

Noen umiddelbare tanker eller tips?

 

Antennen er en 5g antenne, men det er ikke dermed sagt at du får 5g. Jo høyere "bånd", jo nærmere må du være/mer rett linje må du ha til sender. Det bygges dog ut fler og fler sendere med 5g

 

 

20 minutes ago, Verm said:

Jeg må nøye meg med 30Mbps/s over 4G (TV via parabol). Abonnement for 60Mbit/s er ikke tilgjengelig, uten at jeg vet hvorfor. Fiber kan tydeligvis naboene få, men ikke jeg. Det er litt stusselig, må jeg innrømme, men det går stort sett greit nok. 5G skal være på vei. Da blir det nok vesentlig bedre. Lykke til.

 

Det går mye på kapasitet i sentralen ang hvilken hastighet du kan få når det gjelder mobilt bredbånd.

Fiberleverandørene kan være ganske kresne noen ganger til hvem de bygger ut til. Kommer an på hvor ivrig du er, men du kan jo høre om du kan bidra med mer egenarbeid. Spørs litt om du må grave kommunalt og det er masse søknader som skal til. 

 

Jeg fikk "bare" 200 mbit inn på telefonen i dag, så kommer det 5g, så skal det ikke være vanskelig å holde følge med utviklingen (bortsett fra ping hvis man spiller).

Jeg har sett opp til 120mbit på 4G+. Burde holde i noen år til det.

 

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...