toreae Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Abigor skrev (4 minutter siden): Har vært enkelt å finne eksempler på alle tilfeller i mange (tør jeg si alle?) kriger. Kanskje. Men det er uansett en forskjell på hva politikken et lands styre har, og hva den enkelte soldat (eller sivil) gjør. Hva er ditt poeng? Når det plutselig blir krig, så skal ALLE landets innbyggere bli lovgyldige, og følge krigens lover? Dette blir for dumt. 2
Abigor Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Hvilke kriger har ikke hatt brudd på folkeretten da? Jeg har ikke så mye detaljer om hvilke angrep Ukraina påfører. Men leser ofte om Russlands angrep. Sist nå på vg snakkes det om et enormt angrep 5. oktober med 549 våpensystemer. 5 drepte og 18 skadd. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å drepe færre om jeg hadde prøvd? Dette var bare ett eksempel så arrester meg gjerne på det. Men blir ikke overrasket, ja jeg forventer faktisk at det er mye grums alle veier. Det er farlig å tro eller si at en part ikke angriper sivile. Det tror jeg ikke noe på uansett hvilken krig det er.
<generisk_navn> Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Abigor skrev (1 minutt siden): Det er farlig å tro eller si at en part ikke angriper sivile. Det tror jeg ikke noe på uansett hvilken krig det er. Det er brudd på Folkeretten om man bevisst og spesifikt går etter sivile mål, eller om man ikke gjør tilstrekkelige vurderinger for å unngå sivile tap. Likeledes er det brudd på Folkeretten å sette opp våpensystemer i nærheten av sivile mål for å bruke disse som skjold mot angrep. Utilsiktet treff på sivile mål er ikke brudd på Folkeretten. Det er sannsynlig at begge sider har hatt tilfeller av sistnevnte, men det er også sannsynlig at Russland med sine mange og store angrep som har truffet sykehus, skoler, barnehager, kjøpesentre, togstasjoner og boligblokker har gjort dette bevisst, for så dårlige er de ikke til å plukke ut mål, og de er heller ikke så dårlige til å treffe det de ønsker å treffe. 2 1
Simen1 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Jarmo skrev (2 timer siden): https://www.abcnyheter.no/nyheter/ukraina-sier-de-har-truffet-russisk-sprengstoffabrikk-pa-krim/1240365 Det skal være snakk om to ting: 1. oljeterminalen i Feodosia på sørsiden av Krim. Den fungerer som hub mellom skip, tog og veitransport og er en viktig mellomlagring for militært bruk i hele regionen. Denne oljeterminalen ble truffet i forrige uke også. Får håpe det smalt bedre denne gangen så de slipper å gjenta angrepene like ofte. Edit: Det brenner visst svært godt: https://x.com/EuromaidanPress/status/1975105837317201923 2. Sprengstoffabrikken(e) skal være i Dzjerzjinsk 40 mil øst for Moskva. Førstnevnte ble kåret til verdens mest forurensede sted for noen år siden. En miljøkatastrofe og svinesti av verste sort på planeten. Mye av forurensningen skal stamme fra produksjon av kjemiske våpen under 2. verdenskrig og den kalde krigen, som ble liggende å slenge, ruste og lekke over hele det industrielle komplekset som nå er angrepet og en rekke dumpingplasser i området. Video av både 1. og 2. Jeg legger merke til at Ukraina har begynt å kalle det store landet for "det tidligere Russland". Endret 3 minutter siden av Simen1 1 1
Abigor Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jeg har sett Wikipedia artikler på alle slike tilfeller i mange kriger. Så hva er tilsiktet? Hjelper det om jeg finner eksempler? Det kommer alltid en dag da slikt kommer frem. Tror du ikke vi får det fra ukrainsk side? Det ville vært første gangen i menneskets historie.
Hugo_Hardnuts Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Abigor skrev (35 minutter siden): Har vært enkelt å finne eksempler på alle tilfeller i mange (tør jeg si alle?) kriger. Mange, trolig de fleste, men ikke alle og ikke fra alle parter. Det er dessuten en vesensforskjell mellom land der målrettede angrep mot sivile er en del av den militære doktrinen, og land der angrep mot sivile er brudd på denne. 3
Simen1 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Abigor skrev (9 minutter siden): Jeg har sett Wikipedia artikler på alle slike tilfeller i mange kriger. Så hva er tilsiktet? Hjelper det om jeg finner eksempler? Det kommer alltid en dag da slikt kommer frem. Tror du ikke vi får det fra ukrainsk side? Det ville vært første gangen i menneskets historie. Jeg tror du misforstår i en slags søken på en hypotetisk puristisk glorie. Det er selvsagt sivile tap i en krig. Forskjellen ligger i systematikken av krigsforbrytelser og at det ikke handler om uheldige sideeffekter eller når det klikker for enkeltsoldater. Russland driver systematiske krigsforbrytelser. Militære ordre som går fra topp til bunn i kommandokjeden om å angripe sivile. Ukraina driver ikke med slikt. De har ikke systematikk i angrep mot sivile, selv om det har skjedd enkeltepisoder med soldater som har brutt ordre, lover og regler. Det finnes også tap av uskyldige forbipasserende på russisk side også og f.eks skudd på avveie. Dette er IKKE systematisk og IKKE brudd på folkeretten og IKKE krigsforbrytelser. Du må lære reglene og skille mellom hvem som følger og bryter de. Mønsteret er veldig veldig tydelig! 3
Simen1 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Ukrinform: North Korea supplies up to half of Russia’s ammunition needs – Ukrainian intel North Korea currently provides Russia with 35–50% of its ammunition requirements, delivering 200,000–260,000 shells of 152 mm and 122 mm per month. Noe som også gjør Nord-Korea og våpentransport derfra til legitime militære mål. Jeg har flere ganger ment at Ukraina burde ha marinejegere i grenseområdet ved Vladivostok som kan sprenge bruer, skip og lasteterminaler fjernstyrt/tidsinnstilt etter at de har forlatt området. Eller sende noen containere med falsk tak fylt med droner... Endret 1 time siden av Simen1 3
Simen1 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Uidentifiserte droner over Munchen lufthavn i går søndag, 17 avganger innstilt og 3000 passasjerer rammet. Friedrich Merz antar det er Russland som står bak. To dager tidligere var det Praha lufthavn i Tsjekkia som ble rammet av uidentifiserte droner. Det er ca 4 timer kjøring mellom de to stedene. Endret 1 time siden av Simen1 2
Snikpellik Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden <generisk_navn> skrev (34 minutter siden): Det er brudd på Folkeretten om man bevisst og spesifikt går etter sivile mål, eller om man ikke gjør tilstrekkelige vurderinger for å unngå sivile tap. Likeledes er det brudd på Folkeretten å sette opp våpensystemer i nærheten av sivile mål for å bruke disse som skjold mot angrep. Utilsiktet treff på sivile mål er ikke brudd på Folkeretten. Det er sannsynlig at begge sider har hatt tilfeller av sistnevnte, men det er også sannsynlig at Russland med sine mange og store angrep som har truffet sykehus, skoler, barnehager, kjøpesentre, togstasjoner og boligblokker har gjort dette bevisst, for så dårlige er de ikke til å plukke ut mål, og de er heller ikke så dårlige til å treffe det de ønsker å treffe. Russland har ofte begrunnet angrep på f.eks. leilighetsblokker med at det er et "militært mål". For eksempel fordi en ukrainsk offiser har befunnet seg hjemme. Siden Russland ikke bryr seg om å følge internasjonale lover og konvensjoner, slik Ukraina gjør, bomber de likevel. Det er helt åpenbart i strid med proporsjonalitetsprinsippet i krigens folkerett. Det er også slik Israel holder på - de kan jevne en hel blokk med jorda bare fordi én Hamas-terrorist bor der eller befinner seg der og "bruker sivile som skjold" eller "planlegger angrep". Med så omfattende angrep i forhold til den forventede militære fordelen blir de sivile tapene raskt voldsomt store. 3
Dragavon Skrevet 19 minutter siden Skrevet 19 minutter siden Sitat Zelenskyj: Vestlige deler funnet i russiske droner og raketter Ukraina har funnet titusenvis av utenlandske deler i droner og raketter som ble brukt i et russisk angrep i helga, ifølge president Volodymyr Zelenskyj. https://www.vg.no/nyheter/i/Av6PPA/zelenskyj-vestlige-deler-funnet-i-russiske-droner-og-raketter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå