Delvis Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Cervinus skrev (7 minutter siden): Utrolig at den russiske befolkningen ikke blir drittlei av denne fyren, men russere er jo litt enkle og lettlurte, så kan ikke forvente for mye av dem. Sikkert mange som er det, men hva skal de gjøre? Sier de noe, så vil de ble merket eller havne i fengsel eller noe. De fleste tør naturligvis ikke ta sjanser på å snakke regimet i mot, uten å være viss på at det fører fram. Det som må til, er at en leder/gruppering går i bresjen og klarer å få mer folk med seg. Men det er ikke lett. putin har hatt 26 år på seg til å skaffe seg kontroll i russland. 1 1
Regenburg Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Simen1 skrev (44 minutter siden): Kina vil ha Ytre Manchuria. Kina tenker svært langsiktig og har ikke glemt at Russland annekterte dette området fra dem i 1860. Dette området har i alle år vært et horn i siden på Kina. Jeg ser denne påstanden ganske ofte. Er det noen egentlig kilde eller driv for akkurat dette? Virker som det stort sett er Taiwan som opptar guttene i Beijings Barad-Dur på heltid.
Simen1 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Thor. skrev (1 time siden): Nattens angrep. "Russia launched about 700 UAVs, up to 50 Kh-101/Caliber missiles and 2 Kinzhals" Russerne har drept 5 og skadet 16 bare i natt. Sivile selvsagt. Et industribygg i Lviv ble satt i brann Det er en utrolig Ukrainsk selvbeherskelse at de ikke synker ned på russisk nivå og begynner med terror mot sivile. Vi må bare støtte ennå mer opp om deres militære forsvar, inkludert langtrekkende motangrep mot olje og gass-infrastruktur, strøm og annet. Putin kan fint provosere fram et mørklagt Moskva gjennom mørketida.. 4 2 1
Regenburg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Delvis skrev (Akkurat nå): Sikkert mange som er det, men hva skal de gjøre? Sier de noe, så vil de ble merket eller havne i fengsel eller noe. De fleste tør naturligvis ikke ta sjanser på å snakke regimet i mot, uten å være viss på at det fører fram. Det som må til, er at en leder/gruppering går i bresjen og klarer å få mer folk med seg. Men det er ikke lett. putin har hatt 26 år på seg til å skaffe seg kontroll i russland. 2 millioner folk i Moskva protesterte fint da sovjetunionen kollapset, det samme under 1993 kuppforsøket. Da var det russernes egen ræv det gjaldt, og da kunne de fint marsjere i gatene og kjempe. 4
xRun Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Thor. skrev (1 time siden): Nattens angrep. "Russia launched about 700 UAVs, up to 50 Kh-101/Caliber missiles and 2 Kinzhals" Også er det "nesten underlig" ( ) at ingen av dem "kom på avveie" og krysset grensen til et NATO-land. Klarer de virkelig å unngå å gjøre det? Styrker absolutt den allerede gode teorien om at grensekrenkelsene med droner inn i Polen, Romania etc. ikke var noe uhell. 2 2
Simen1 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Regenburg skrev (5 minutter siden): Jeg ser denne påstanden ganske ofte. Er det noen egentlig kilde eller driv for akkurat dette? Virker som det stort sett er Taiwan som opptar guttene i Beijings Barad-Dur på heltid. Jeg har ofte gjentatt denne påstanden og er godt overbevist om at det er planen. Taiwan er en rød klut som trekker oppmerksomheten bort fra det bakholdsangrepet Kina egentlig planlegger, og som er mye mer realistisk å klare rent militært. Jeg svarte på dette litt tidligere i tråden og siterer meg selv. Se gjerne de tre videoene. Han kunne godt kondensert videoene/praten bedre. Simen1 skrev (På 27.9.2025 den 15.08): Ingen er en overdrivelse. Men Putin er nok godt rundlurt. Ikke at han hadde så mye valg, men det er nå uansett sånn det ser ut. Kinas imperialisme og hundreårige ønske om å ta tilbake ytre manchuria som de mistet under 2. verdenskrig er ikke glemt. I tillegg har vi ressurssituasjonen (vann) der de gjerne skulle hatt tilgang til Baikalsjøen. Kina har en genuint imperialistisk kultur så det bør ikke overraske noen at de tenker på ekspansjon. Men Taiwan er urealistisk så den øya handler mest om taktikk - villeding. Hvis du vil ha et dypdykk i temaet så anbefaler jeg tre videoer på rappen fra Warburg: Vis skjult innhold Det er selvsagt også en rekke andre videoer om temaet på nett. Blant annet fra Military Show som jeg husker. De forklarer hvilke ressurser som finnes hvor og hvorfor Kina ønsker seg dem. Andre videoer forklarer Kinas "The art of war" som er et mesterverk av tidløse krigsstrategier. (obligatorisk pensum for enhver general i verden) og andre som forklarer Kinas langsiktige tankegang og at de ikke har glemt det pinlige tapet av ytre Manchuria. 1 1
Enceladus Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det blir veldig interessant å se hva som skjer i russland denne vinteren! 3 4
Regenburg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Enceladus skrev (2 minutter siden): Det blir veldig interessant å se hva som skjer i russland denne vinteren! Om Ukraina har kapasitet til å opprettholde angrepene på oljeraffineriene, kan det bli en tidlig slutt på krigen. Virker som Russland ikke har krefter til å ta mer territorie heller siste månedene. Er bare skjermysler på fronten, 1 og to og tre soldater i slengen. USA burde bare gi dem tomahawks og ha en "big week" alla Gulfkrig 1, og slå til samtidig mot mange av de største raffineriene. 3 2
Regenburg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Simen1 skrev (30 minutter siden): Jeg har ofte gjentatt denne påstanden og er godt overbevist om at det er planen. Taiwan er en rød klut som trekker oppmerksomheten bort fra det bakholdsangrepet Kina egentlig planlegger, og som er mye mer realistisk å klare rent militært. Jeg svarte på dette litt tidligere i tråden og siterer meg selv. Se gjerne de tre videoene. Han kunne godt kondensert videoene/praten bedre. Ok. Kikket litt på videoene. Warburg er ikke Sinolog etter hva jeg forstår. Gjenforeningen med Taiwan står nok fremfor alle andre hensyn for Beijing i uoverskuelig fremtid. Kan ikke se at Kina skulle finne på noe mer enn kanskje et par stunt der de okkuperer noen små grenseområder (alla india-angrepet i 1960 tallet). Å tukle med russiske atomvåpen i en territoriell krig blir neppe aktuelt. Russland kommer til å beskytte vladivostok med atomraketter om de må. Kina vil jo også da få en fiendtlig nabo i nord, alt de har bygget opp av samarbeid og handel med russland vil kollapse, og de vil ha Rusland på nakken i en eventuell krig over Taiwan (som Beijing faktisk ønsker). De får også noen millioner russere & co i denne området, som de må enten deportere eller administerere. Taiwan på sin side, er kinesisk etter mange målestokker og en okkupasjon/anneksjon vil ikke føre til noen særlige bruduljer i det internasjonale samfunn, om de bare klarer gjennomføre det på noen måneder. Klarer ikke å se på dette som noe annet enn lenestolsanalyser med islett av for mye Hearts of Iron III og Europa Universalis. 1
torbjornen Skrevet 58 minutter siden Skrevet 58 minutter siden Thor. skrev (2 timer siden): Nattens angrep. "Russia launched about 700 UAVs, up to 50 Kh-101/Caliber missiles and 2 Kinzhals" Merkeleg nok ser det ikkje ut til at nokon av dronene hamna i f.eks. Polen. Det kan ikkje vere mykje tvil om at provokasjonen mot Polen var med vilje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå