Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mbappe09 skrev (3 minutter siden):

En ting er å ikke gi oppmerksomhet, men det burde være mulig å få disse dronene bort - billig- uten å gi Kreml oppmerksomhet.

du lurer ikke russerne ved å late som man ikke bryr seg, all den tid media både her i landet og EU er fulle av oppslag om saken + det er tydelig at politikerne er irritert/frustrert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mbappe09 skrev (1 minutt siden):

En ting er å ikke gi oppmerksomhet, men det burde være mulig å få disse dronene bort - billig- uten å gi Kreml oppmerksomhet. Også bør man snart skyte ned flyene deres dersom de igjen er på europeisk luftrom. 

Ja om nødvendig, men det har aldri vært nødvendig, du kom med noen stygge anklager mot meg engang, jeg føler at jeg på samme grunnlag som du brukte(tynt) legitimt kan rette de mot deg om du seriøst mener dette er en god ide. Altså jeg forstår fristelsen veldig godt, men det er kort og godt ikke smart på dette punkt. Det er bedre at vi bygger opp støtte mot russland, enn at vi med egne media skaper støtte for russland, det ønsker vel ingen av oss?

Skrevet

Er det helt umulig å skyte ned noen disse dronene med hagle? Står man mer eller mindre rett under så gjør jo ikke hagl noen skader når de kommer ned igjen. Eller skygge dem med ei annen drone med lengre flygetid? Slik at man kan kartlegge hvor de kommer fra og beslaglegge? Evt bare krasje inn en den så den styrter

Skrevet
Mr.M skrev (14 minutter siden):

du lurer ikke russerne ved å late som man ikke bryr seg, all den tid media både her i landet og EU er fulle av oppslag om saken + det er tydelig at politikerne er irritert/frustrert.

Russerne er i besittelse av et enormt propagandaapparat. Om nødvendig bruker de av den 'hæren' de har av kaprede og falske SoMe-profiler for å skape oppmerksomhet om dronene.

De kan til en viss grad styre narrativet allerede. Vi burde kanskje rette fokuset den veien? Altså nøste opp i hvem det er som fyrer opp om dette? 

Vi bør generelt bli flinkere på digitalt selvforsvar. På tide å kreve en merkeordning for identitet i sosiale medier? Dessuten bør ikke historier med anonym eller falsk avsender ha mulighet til å gå viralt.

Skrevet
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Russerne er i besittelse av et enormt propagandaapparat. Om nødvendig bruker de av den 'hæren' de har av kaprede og falske SoMe-profiler for å skape oppmerksomhet om dronene.

De kan til en viss grad styre narrativet allerede. Vi burde kanskje rette fokuset den veien? Altså nøste opp i hvem det er som fyrer opp om dette? 

Vi bør generelt bli flinkere på digitalt selvforsvar. På tide å kreve en merkeordning for identitet i sosiale medier? Dessuten bør ikke historier med anonym eller falsk avsender ha mulighet til å gå viralt.

På Hudd så må man identifiseres med bankID

Skrevet
griped skrev (2 minutter siden):

Er det helt umulig å skyte ned noen disse dronene med hagle? Står man mer eller mindre rett under så gjør jo ikke hagl noen skader når de kommer ned igjen. Eller skygge dem med ei annen drone med lengre flygetid? Slik at man kan kartlegge hvor de kommer fra og beslaglegge? Evt bare krasje inn en den så den styrter

Hagle er mulig men de har kort rekkevidde. Er den 50 meter over bakken kan du bare glemme det. Å skygge dem med andre droner er en mulighet men også det forutsetter nærhet. Vi må i praksis ha egne droner forhåndsutplassert ved alle mål av en viss betydning. Jegerdroner med nett eller andre mulighet for fysisk inngripen blir akkurat det samme, vi må ha dem på plass på forhånd. Og dette er kapasiteter som heller burde sendes til ukraina.

Skrevet
griped skrev (3 minutter siden):

På Hudd så må man identifiseres med bankID

Det er i såfall et eksempel på identitet av høy kvalitet. 

Jeg sier ikke at alle SoMe må ha bankid, bare at det merkes på en forpliktende måte. Kontoen jeg bruker her ville fått lav 'kvalitetsscore'. Anonymitet bør fortsatt være lov men det bør merkestilsvarende.

Skrevet
Kahuna skrev (9 minutter siden):

med all respekt, det er å feie bitre realiteter under teppet. Jo russerne bedriver propaganda om alt mulig, men drone-materien står på egne ben.

vi blir latterliggjort og ydmyket av det som skjer

https://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/ekspert-de-flyver-hvor-de-vil-naar-de-vil/10958712

• Liker 1
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (3 minutter siden):

med all respekt, det er å feie bitre realiteter under teppet. Jo russerne bedriver propaganda om alt mulig, men drone-materien står på egne ben.

vi blir latterliggjort og ydmyket av det som skjer

https://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/ekspert-de-flyver-hvor-de-vil-naar-de-vil/10958712

100% enig. Derfor er det et hån mot oss å se disse dronene fly uten at man gjør noe med det. Det er så ydmykende at jeg ikke finner ord. 

Endret av Mbappe09
Skrevet
skaftetryne32 skrev (43 minutter siden):

du kom med noen stygge anklager mot meg engang

Ja, fordi jeg har null toleranse for å la fremmedmakter ydmyke oss slik russerne gjør, og det er alt for mange pro-russiske propagandister som driver med dette. Ikke at jeg kaller deg en propagandist, men du forstår hva jeg mener. 

Skrevet

En ting er at man ikke kan, eller ikke vil, skyte dem ned. Verre er det at tiden går og man ikke klarer å finne ut av hvem/hva/hvor/hvordan dette skjer.

• Liker 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (9 minutter siden):

100% enig. Derfor er det et hån mot oss å se disse dronene fly uten at man gjør noe med det.

de "gjør" noe med det, det kommer en haug politifolk som står med hendene i lomma og (selvsagt) ikke får gjort noe fra eller til med problemet..

AdHraXb.png

Skrevet (endret)
halnes1 skrev (10 timer siden):
Sitat

The agreements provide for the sale by Russia to China of:

• 37 BMD-4M, light amphibious assault vehicles with a 100 mm gun and 30 mm automatic cannon.
  • 11 Sprut-SDM1 light amphibious anti-tank self-propelled guns with a 125 mm cannon.
  • 11 BTR-MDM ‘Rakushka’ airborne armoured personnel carriers.
  • Several Rubin command and observation vehicles and KSHM-E command vehicles.

Nå skal jeg prøve å komme Paul Warberg i forkjøpet. (Spørs om det lykkes :p )

Salget vil svekke Russland militært (dette er kjøretøy som er verdifulle i bruk mot Ukraina under Rasputista, gjørmesesongen). Kinas hensikt er nok å svekke Russland militært sånn at det blir lettere med en offensiv mot de senere. Kina kan i teorien bruke disse amfibiekjøretøyene mot Russland, om ikke de bare kjøres rett i til gjenvinning. Taiwan-pratet er en hendig villedning av Putin og Putin har gått rett på limpinnen og blitt rundlurt igjen. Kinas forhold til Taiwan er som tyrefekting - det tar bort fokuset fra deres egentlige planer om å annektere halve Russland (øst for Ural). At Kina betaler for kjøretøyene i en tid der Putin er desperat etter penger betyr bare at Kina må ha fått en god pris. Strategisk vet Kina at Ukraina knuser Russland økonomisk så pengene fra kjøpet gjør egentlig ikke noe fra eller til når det kommer til styrkeforholdet mellom Kina og Russland. Til sist: Dette er vekslepenger for et land som Kina.

• Putin er ørten ganger smartere enn Trump og lurer han trill rundt på daglig basis.
  • Xi Jinping er ennå ørten ganger smartere enn Putin og lurer han trill rundt på daglig basis.
Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Kahuna skrev (43 minutter siden):

Hagle er mulig men de har kort rekkevidde. Er den 50 meter over bakken kan du bare glemme det. Å skygge dem med andre droner er en mulighet men også det forutsetter nærhet. Vi må i praksis ha egne droner forhåndsutplassert ved alle mål av en viss betydning. Jegerdroner med nett eller andre mulighet for fysisk inngripen blir akkurat det samme, vi må ha dem på plass på forhånd. Og dette er kapasiteter som heller burde sendes til ukraina.

Å skulle sende opp enda flere droner mot uønskede droner i områder rundt lufthavner og annen infrastruktur vil trolig være kontraproduktivt. All den tid man er usikre på så og si alt fra om det i enkelte tilfelle faktisk er droner til å ikke vite hva slags droner øker risikoen for uønskede hendelser.

Jeg er enig med de som mener at man ikke skal vie dette altfor stor oppmerksomhet. Russerne spiller et "lufta er for alle"-spill der de mer og mer desperat forsøker å provosere frem en hendelse som de kan bruke i sin anti-vestlige propagandamaskin. 

Det beste forsvaret vi har mot slike hendelser må da heller være å sette opp store radiosendere som problematiserer den russiske økonomien, f.eks. gjennom å fokusere på drivstoff og andre råvarepriser. Rett og slett sende informasjon inn i Russland som propagandamaskineriet må jobbe på spreng for å dementere. Da vil de ikke ha tid til å holde på som de gjør i dag.

Og om russiske fly kommer inn i våre luftrom så kan om nødvendig vi radar-tagge de med målsøkingsradarer. Altså at piloten får signal fra eget fly om at en fiendtlig luftvernradar har lås på flyet og kan skyte det ned når de vil. Etter det jeg forstår er det ikke mange militære piloter som er komfortable med å fly slik lenge.

I ytterste konsekvens kan man forsøke tvinge flyet ned på vestlig territorium gjennom å avskjære de om de forsøker å returnere til russisk luftrom. Da kan de svive rundt der oppe til de går tom for drivstoff.

Nedskyting må være siste utvei.

Skrevet
Mbappe09 skrev (30 minutter siden):

Ja, fordi jeg har null toleranse for å la fremmedmakter ydmyke oss slik russerne gjør, og det er alt for mange pro-russiske propagandister som driver med dette. Ikke at jeg kaller deg en propagandist, men du forstår hva jeg mener. 

JEg skjønner motivasjonen din men hvor mye synes du det er verdt å gjøre noe med dette? Dette er noe russerne kan gjøre ekstremt billig. De kan kontakte et kriminelt nettverk(crime as a service) og betale dem for å fly en drone i nærheten av en flyplass. Droner har russerne i bøttevis, alt de trenger gjøre er å montere på en kraftig lommelykt i stedet for sprengstoff så de kan være sikre på at den er synlig. Russernes materialkostnad per aksjon er kanskje så lavt som NOK 10-20k. 

For å bekjempe dette må vi ha 1)sensorer 2)droner og 3)operatører utplassert på en lang liste av 'viktige' mål. Operatørene kan kanskje sentraliseres om dronene fjernstyres men vi ender fortsatt med en installasjonskostnad per lokasjon på NOK100k(minimum, foreslå din egen Jenks Faktor). Plus driftskostnader på sikkert flere millioner i året. Droneoperatører på standby er *ikke* billig, med mindre vi oppretter droneavdelinger i forsvaret og lar vernepliktige eller befalstudenter stå for  beredskapen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...