Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (14 minutter siden):

NATO bør ikke intervenere med styrker, for det gir Putin et påskudd for å åpne en ny front mot NATO, som nasjonalpolitisk avledningsmanøver fra den katastrofalt elendige invasjonen av Ukraina. NATO bør egentlig ikke gjøre så mye ut over å bidra med etterretning og politisk støtte. Våpen bør fortsatt leveres av enkeltland (ikke i NATO-regi).

Angripe med hva ?

Putin vet utmerket at ett angrep på Nato ville være dødfødt. Når han ikke håndterer Ukraina så vil Nato fullstendig ødelegge Putin.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutes ago, Simen1 said:

Jeg er helt uenig. Den russiske økonomien sliter og vanlige folk (bileiere og alle som bruker taxi, buss etc) merker dette nå som det er enorme køer for å skaffe bensin. Det merkes også på pensjoner som ikke øker selv om alle varer og tjenester blir dyrere pga inflasjon. Denne virkningen vil bare øke.

Å ta tilbake areal koster veldig mange liv. Sånn militærteknisk regner man gjerne 3 ganger høyere tap for en angripende styrke som tar seg framover enn for en forsvarende styrke som trekker seg bakover. Ukraina har ikke nok menn til å sløse med soldatliv på den måten. De er helt avhengig av at russerne taper sine soldater med 3:1 tapsrate eller bedre. Altså at russerne er på frammarsj. Frammarsjen er så treg at det ikke har betydning for utfallet av krigen.

NATO bør ikke intervenere med styrker, for det gir Putin et påskudd for å åpne en ny front mot NATO, som nasjonalpolitisk avledningsmanøver fra den katastrofalt elendige invasjonen av Ukraina. NATO bør egentlig ikke gjøre så mye ut over å bidra med etterretning og politisk støtte. Våpen bør fortsatt leveres av enkeltland (ikke i NATO-regi).

Helt enig. Dette virker som eneste farbare vei akkurat nå. En god strategi. Og så må Ukrainas allierte bare fortsette å støtte dem så mye som mulig, bra for dem og oss! Før eller siden rakner det katastrofalt for russland. Jeg ser mange tegn på det allerede. Særlig de daglige angrepene på russisk olje er med på å fremskynde fallet.

Gårsdagens angrep på raffinerier var meget bra! 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
9 minutes ago, agvg said:

Angripe med hva ?

Putin vet utmerket at ett angrep på Nato ville være dødfødt. Når han ikke håndterer Ukraina så vil Nato fullstendig ødelegge Putin.

Det er nettopp dette jeg sliter med å forklare folk. Til og med familien min. De er livredde for russland. Selv når jeg spør hvordan de mener russland skal klare å ta Norge, Sverige, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike, Spania, Portugal, England, Canada m.f.l. når de ikke engang klarer å avansere mer enn et par meter om dagen i Ukraina?

• Liker 5
Skrevet
sedsberg skrev (26 minutter siden):

De er livredde for russland.

Det er forståelig, og på en måte helt riktig. Vi *skal* frykte russland. Men det gjelder å styre frykten i riktig retning. Det farligste er å la seg kue til å 'forholde seg nøytral'. Det svekker Ukraina, øker russernes seiersjanser og legger oss åpne for russisk angrep senere når de bare har kommet seg litt.  Det nest farligste er å ignorere ukraina og fokusere utelukkende på eget forsvar. Det er fristende å fylle opp egne våpenlagre i stedet for å sende ting til ukraina men det svekker ukraina og øker sjansen for at vi får bruk for våpnene selv. 

Det riktige er å øke egen produksjon av våpen men sende mest mulig til ukraina. For å ta artilleri  som et eksempel bør vi øke produksjonen av granater og kanoner men det meste bør sendes til ukraina. Vi bør bare beholde det minimum vi trenger for å trene opp egne soldater.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Pratet med noen russere her angående bensin krise. Dem har ikke lagt merke til noe her, og prisen har stått på det samme i lang tid. Ikke noe køer eller noe. Ser selv at det er samme liter pris som tidligere. Men dem sa at det kan for være øst i Russland. 

Folk er mer og mer bekymret i Russland merker jeg. Ikke så lenge siden jeg var her sist, men jeg merker at mye har gått opp i pris siden sist jeg var her. 

Jeg kjøper som regel det samme i butikken. Her er noen av prisene:

Ost skiver 125g 27kr, nå 32kr

Brød: 15kr, nå 21kr 

Vann 1,5l: 7kr, nå 8kr

Nudler: 8 kr, nå 10 kr

Cola 1,5l: 22kr, nå 33kr 0,5dl er også økt i pris.

Alkohol koster det samme, smør noe økning. Generelt en del økning på pris på 1 måned.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)

Trump administration approves sale of 3,350 extended range missiles to Ukraine

The Trump administration has approved the sale of 3,350 Extended Range Attack Munition (ERAM) missiles to Ukraine, providing a potentially powerful tool to Kyiv as it continues to face a relentless assault by Russia. 

Although the Trump administration has approved a number of sales of equipment to sustain existing weapons, this appears to be the first major arms sale of new weapons to Ukraine announced by the administration. 

A source familiar said that if the sale is concluded as expected, the missiles – which have a range of 150-280 miles (240-450 km) – could be delivered later this year. 

“Ukraine will use funding from Denmark, the Netherlands, and Norway and Foreign Military Financing from the United States for this purchase,” the notice from the State Department said. “The ERAM is an example of working together with our NATO allies to develop a capable and scalable system capable of being delivered on a fast timeline.”

Endret av jallajall
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Sitat

Zelenskyj: Russland har samlet om lag 100.000 soldater nær Pokrovsk i Øst-Ukraina

Publisert klokken14:40 iKrigen i Ukraina

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj sier at Russland bygger opp en styrke på rundt 100.000 soldater nær den østlige ukrainske byen Pokrovsk, som Russland hevder er deres territorium.

– Det er en oppbygging og fiendtlig konsentrasjon der, opp mot 100.000. Det er det vi har siden i dag tidlig. De forbereder utvilsomt en offensiv, sier Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj under en pressekonferanse.

• Innsiktsfullt 6
Skrevet
sedsberg skrev (5 timer siden):

Det er nettopp dette jeg sliter med å forklare folk. Til og med familien min. De er livredde for russland. Selv når jeg spør hvordan de mener russland skal klare å ta Norge, Sverige, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike, Spania, Portugal, England, Canada m.f.l. når de ikke engang klarer å avansere mer enn et par meter om dagen i Ukraina?

Tja, propagandaen til Russland virker, de liker og fremstille seg selv som like sterke som Sovjetunionen var en gang i tiden, men nå har Ukraina vist at det var tomt prat. Mye av de Russiske våpnene har vist seg helt ubrukelige, alt er pill råttent, soldatene ofres helt uten en tanke på effektivitet, Russland har åpenbart ikke kommet seg videre fra Stalin sin taktikk fra andre verdenskrig.

Jeg tror Russland vil gå i oppløsning, akuratt som da andre imperiumene i historien, de vil i såfall ikke bli savnet av noen som lever i skyggen av bandittstaten.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
5 hours ago, sedsberg said:

5 hours ago, agvg said:

Angripe med hva ?

Russland har ofret 30.000 liv i måneden (eller noe slikt) i over to år.  Hvis det skulle bli splid mellom landene i NATO, kan Putin fint spise land uten særlig motstand, rett og slett fordi Russland har råd til å kaste bort titusenvis av liv, noe nasjoner som Norge ikke kan.

når de ikke engang klarer å avansere mer enn et par meter om dagen i Ukraina?

Russland hadde tatt nasjoner som de baltiske landene og Norge, i løpet av få dager. Rett og slett fordi nasjoner som Norge har verken nok våpen eller ammunisjon til å stoppe russiske kjøtt-angrep. 

Den norske hær består av 10811 personell. Noe Russland kan utslette i løpet av kort tid. 

Endret av Krig og fred
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Krig og fred skrev (3 minutter siden):

Russland har ofret 30.000 liv i måneden (eller noe slikt) i over to år.  Hvis det skulle bli splid mellom landene i NATO, kan Putin fint spise land uten særlig motstand, rett og slett fordi Russland har råd til å kaste bort titusenvis av liv, noe nasjoner som Norge ikke kan.

Hvorfor ofrer han ikke mer i Ukraina for og vinne krigen?

Og vi har andre forsvarsorganisasjon enn Nato, nettop av den grunnen du nevner, Nato er for stort og tregt.

Skrevet
Just now, agvg said:

Hvorfor ofrer han ikke mer i Ukraina for og vinne krigen?

Logistikk. 

Og vi har andre forsvarsorganisasjon enn Nato, nettop av den grunnen du nevner, Nato er for stort og tregt.

Tenker du på nordisk forsvarssamarbeid? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...