Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (18 timer siden):

Dagbladet: Den "norske" pro-russiske milliardæren Atle Berge (73) ofret forholdet til sine egne barn for sin interesse i Russland og hans investeringer der.

Noe sier meg at barna hans er bedre i stand til å forvalte formuen hans på en måte som ikke kaster Norge under bussen. Fyren virker jo totalt russifisert.

Det kommer også fram at han har gitt pengestøtte til russiske barnehjem på okkupert ukrainsk jord - der det antagelig finnes mange bortførte ukrainske barn som interneres/hjernevaskes.

Kritiske spørsmål fra journalisten avfeies med usaklige påstander om russofobi.

Det høres ut som denne landsforræderen ikke bare er landsforræder, men også skyldig i alvorlig kriminalitet i form av menneskehandel, særlig av forsvarsløse barn fra Ukraina. Er grunnen til at han ikke er pågrepet og varetektsfengslet at han er i Russland?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
oddeh skrev (11 timer siden):

Hungarian PM Orbán: “I Couldn’t Face My Conscience If I Allowed Ukraine to Join the EU”
https://united24media.com/latest-news/hungarian-pm-orban-i-couldnt-face-my-conscience-if-i-allowed-ukraine-to-join-the-eu-8855

Satan for en rasstapp!

Orbán, statsminister i Ungarn, har vel faen ikke noe han skulle ha sagt om hvorvidt Ukraina blir medlem av EU eller ikke, det er opp til Ukraina å evt. søke EU-medlemskap og EU som helhet å behandle søknaden.

Jeg antar det kreves godkjenning fra alle medlemsland for å bli tatt opp og det inkluderer vel Ungarn, men Orbán selv har ikke 💩 x1 han skulle sagt hvis det ungarske folket og/eller de som representerer landet i EU, stemmer for.

J*vla wannabe-Putin.

• Liker 4
Skrevet
Markiii skrev (2 timer siden):

Hvorfor tenker ikke alle russerne som bor i vestlige land det fra før da?

Jeg gjorde noen søk på Facebook, og der var det haugevis av russere, særlig russiske kvinner gift med norske menn, med Z-symboler, lovprising av Putin, støtte til krigen mot Ukraina, osv.

Helt enig. Dette narrativet er snart påtide å få debunket. De fleste russere vet at Vesten eller Europa er langt bedre å bo i sammenlignet med hølet i Russland. 

Dette handler ene alene om russisk imperialisme. Jeg er heller ikke enig i at Putin vil bli drept av noen dersom han trekker seg. Folk som sier han er "ferdig" snakker bare tull. Han er den mest beskyttede mannen i Russland. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Russland er en kreftsvulst, og burde vært fjernet med kirurgi eller cellegift.

jeg foreslår dynamitt, "all forskning viser at svulster som er sprengt bort sjelden kommer tilbake" :p

• Liker 5
Skrevet (endret)

Bare se på russerne. De hadde i utgangspunktet tilgang på massevis av informasjon, men de støtter likevel diktatur og Putins ondskap.

Det er ikke at velgerne er blitt dumme. Det er at særlig Russland har bidratt til å gi de dumme og onde i vestlige land ekstrem synlighet (se f.eks. inkompetente kronidioter som Tim Pool og Dave Rubin), slik at de kan påvirke andre dumme. De dumme har våknet og gått sammen i et dumhetsforbund, og alt basert på ren løgn og bedrag. Kombiner dette med sosiale medier, og man kan se hvordan man får et forbund av dumme (som ikke vet bedre og lar seg manipulere) og onde (som bevisst sprer løgner for å påvirke andre, eller bare for å tjene penger eller få oppmerksomhet).

Russland er en kreftsvulst, og burde vært fjernet med kirurgi eller cellegift.

Er enig i mye av dette, men vi må være forsiktige med å bare si de er "dumme". Intelligensen er nok på plass, men de har med morsmelken fått inn et annet verdisyn og en annen verdensanskuelse. Dette gjelder i bunn og grunn om hvilket verdenssyn som er "det riktige", og hvilke verdier vi ønsker å kjempe for og bevare. 

Vi har lenge vært alt for naive, og trodd at dette kommer litt av seg selv. At bare vi viser hvor bra vesten er, så vil alle andre ønske oss dette. Dette har vist seg å være feil. Vi skal gjøre dette også, men samtidig er det enkelte diktaturer og terrororganisasjoner som kun kan nedkjempes med våpen i hånd. De er villige til å drepe oss helt uten skrupler, og ved at de dreper og undertrykker sine fiender (som ofte er våre "venner"), øker de sin egen innflytelse og verdibase på bekostning av mer fornuftige verdisyn.

Da vil det å bare vende det andre kinnet til bety et sakte selvmord. De "onde" vil vinne med en slik strategi.

Når Russland sakte men sikkert brer om seg og okkuperer sine naboer, hjelper det ikke å bare si at dette er feil. Vi må aktivt stå imot. Dette gjelder også andre lignende regimer og organisasjoner som f.eks. ISIS e.l.

Endret av KalleKanin
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Om folk tror at folket i Russland tror at Vesten er bra så er det ganske så feil. Dem er vokst opp med propaganda fra tidlig alder, historie dem lærer på skolen er annerledes enn vesten. Rett og slett fra tidlig alder får dem vite at vesten er imot Russland. 

Så er det dette med å tenke selv, spesielt når man blir eldre. Men er det så ekstremt lett da, om man har blitt hjernevasket fra starten av livet. Mange nettsider er blokkert, nyheter man får kommer fra Russland selv. 

En ting skal russere ha, dem er ekstremt glad i landet sitt og historien dem har blitt lært opp. Rakker man ned på Russlands historie i en diskusjon med en russer så blir dem ekstremt grinete. Tror ikke nordmenn bryr seg like mye om sitt land som russere gjør. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet

Og så held det kanskje fram på same måten med dei som bur i Vesten. Ein held fram med å velje nyheiter på sitt eige språk, og som støttar det verdisynet som ein er innpoda med. Blir verdisynet utfordra er det alle andre som har feil.

Ein såg akkurat det same under presidentvalet i Romania. Rumenerar som budde i utlandet stemte i større grad på nasjonalisten og Putin-vennen enn dei som budde i heimlandet.

• Liker 2
Skrevet (endret)
engavif skrev (36 minutter siden):

Tror ikke nordmenn bryr seg like mye om sitt land som russere gjør.

Det er eg ikkje einig i. Men vi er vel meir opplært til at heller ikkje vi er perfekte. Vi er opne for å ta inn over oss ny informasjon og har større evne til sjølvransaking. Eksempel er jødeforfølgingane og behandlinga av urfolk og minoritetar. Og ein har trua på at ein ved å erkjenne feil som har blitt gjort gjennom historia kan skape ei betre framtid.

Endret av torbjornen
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Det er eg ikkje einig i. Men vi er vel meir opplært til at heller ikkje vi er perfekte. Vi er opne for å ta inn over oss ny informasjon og har større evne til sjølvransaking. Eksempel er jødeforfølgingane og behandlinga av urfolk og minoritetar. Og ein har trua på at ein ved å erkjenne våre feil kan skape ei betre framtid.

Helt greit å ikke være enig. Det som er bra på ett diskusjonsforum. 

Selvfølgelig har du rett at vi er mer åpne med å ta ny informasjon, for dette har vi jo vokst opp med. Vi får informasjon om hele verden, lite begrensninger på hvor vi kan finne dette, og vi er også relativtstødigei engelsk. Men i Russland er det mye som er blokkert, så ikke like fritt, og russere er heller ikke like dyktige med engelsk som oss.

Men jeg føler og tror at nordmenn er mer likegyldig når det kommer til sit eget land enn det russere er. Ender du opp i en diskusjon med en russer om historie og sier noe imot den så får man en reaksjon der. Men omvendt så hadde dem fleste nordmenn ikke brydd seg.

Som sagt bare det jeg har merket meg i Russland og Norge er at russere er mer patriot for sitt land enn nordmenn er.

• Liker 1
Skrevet
engavif skrev (47 minutter siden):

Om folk tror at folket i Russland tror at Vesten er bra så er det ganske så feil. Dem er vokst opp med propaganda fra tidlig alder, historie dem lærer på skolen er annerledes enn vesten. Rett og slett fra tidlig alder får dem vite at vesten er imot Russland. 

Dette er tull. De eldre ja; de yngre har tilgang til Internet og sosiale medier. De aller fleste under 40 vet veldig godt hvordan Vesten er, dette gjelder da millenials og de yngre. 

• Liker 3
Skrevet
engavif skrev (52 minutter siden):

En ting skal russere ha, dem er ekstremt glad i landet sitt og historien dem har blitt lært opp

er kanskje utslag av "stormakt" komponenten og ikke spesielt russisk?

amerikanere er også tildels ekstremt patriotiske, og i begge landene er det nærmest blasfemi å ikke være det.

Tyrkere er også enormt patriotiske, selv om Tyrkia ikke er en stormakt. Men "de er det" i egen oppfatning, så det blir det samme. :grin2:

• Liker 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (13 minutter siden):

Dette er tull. De eldre ja; de yngre har tilgang til Internet og sosiale medier. De aller fleste under 40 vet veldig godt hvordan Vesten er, dette gjelder da millenials og de yngre. 

Reis til Russland å se hvor mange nettsider som er blokkert. Ja tilgang til nett, betyr ikke automatisk at dem har tilgang overalt. Vpn er forresten ulovlig der, selv om enkelte bruker det. Men skal strammes ytterligere inn på dette.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
engavif skrev (1 time siden):

Så er det dette med å tenke selv, spesielt når man blir eldre. Men er det så ekstremt lett da, om man har blitt hjernevasket fra starten av livet. Mange nettsider er blokkert, nyheter man får kommer fra Russland selv. 

En ting skal russere ha, dem er ekstremt glad i landet sitt og historien dem har blitt lært opp. Rakker man ned på Russlands historie i en diskusjon med en russer så blir dem ekstremt grinete. Tror ikke nordmenn bryr seg like mye om sitt land som russere gjør. 

Gode poenger. 

Jeg synes det skal være mulig å være stolt over sin russiske historie, samtidig som man må kunne være kritisk til det som ikke var så bra, og ikke minst være kritisk til de som regjerer i dag. 
(Edit: Vi er f.eks. stolte av vikingene, men de gjorde jo mye grusomt på sin vei, noe vi også bør huske på og minne folk på)

Jeg ønsker ikke å ødelegge Russland eller russere som sådan, det er den delen av den russiske kulturen som er en "ukultur" som man bør bekjempe. 
Dette er selvsagt ikke lett....

Men et par ting:
- Nå hvor det er regulær krig vil man måtte ofre sivile russere for å oppnå dette. Selv om "den jevne russer" ikke direkte er en fiende, må man heller ikke være naiv med tanke på grunnsynet til de fleste russere, og ikke minst at det er mange russere som aktivt ønsker å fremme sin agenda og syn på bekostning av vårt.

- Når det er mer fredstid må vi vise at vi er villige til å sette makt bak våre verdier. De ER verd å kjempe for. Og vi må ikke være så redde for å "pushe" vårt syn. Noen verdier ER etter mitt syn bedre enn andre. Man skal ha respekt for andre syn, men samtidig mene at noen syn er bedre enn andre. Vi må ikke våre så redde for å stå for dette. Vi har i alt for stor grad ment at andre land og kulturer har rett på sin mening uten at de blir utfordrret på dette. Jeg er for ytringsfrihet, og alle skal få lov til å ha sin mening, også sterkt ufyselige meninger og verdier, men vi må også tørre å stå opp for våre egne verdier. F.eks. skjems jeg over hvor mye vi skraper for Kina og ikke er hardere i klypa mot dem.

Endret av KalleKanin
  • Liker 4
Skrevet
Sitat

Trump-utsending frykter følgene av ukrainsk droneangrep

Publisert klokken11:59 iKrigen i Ukraina

Faren for opptrapping av krigen i Ukraina har økt kraftig som følge av helgens droneangrep mot russiske flybaser, sier president Donald Trumps Ukraina-utsending Keith Kellogg.

– Risikonivået øker kraftig, se hva som skjedde i helgen, sier Kellogg til Fox News.

– Når du angriper en del av motstanderens nasjonale overlevelsessystem, atomtriaden, så innebærer det at risikonivået øker. Du vet ikke hva motparten kommer til å gjøre, du kan ikke være sikker, sier han.

Ukraina gjennomførte søndag droneangrep mot flere russiske flybaser og ødela en rekke kampfly.

(NTB)

Amerikanarane er visst dritredde.

• Liker 2
Skrevet
torbjornen skrev (2 minutter siden):
Sitat

Trump-utsending frykter følgene av ukrainsk droneangrep

Publisert klokken11:59 iKrigen i Ukraina

Faren for opptrapping av krigen i Ukraina har økt kraftig som følge av helgens droneangrep mot russiske flybaser, sier president Donald Trumps Ukraina-utsending Keith Kellogg.

– Når du angriper en del av motstanderens nasjonale overlevelsessystem, atomtriaden, så innebærer det at risikonivået øker.

selv om flyene er (var) del av atomberedskapen, brukes de jo også til å frakte/avfyre missiler inn over Ukraina. Er det som må være avgjørende for valg av mål.

f.eks.. det kunne likså godt vært et strategisk marinefartøy eller ubåt, som samtidig brukes mot Ukraina, skal man da bare la de få holde på? Det ville vært urimelig.

• Liker 3
Skrevet
Markiii skrev (4 timer siden):

..og torturen og drapene vil fortsette. Russland vil drive knallhard undertrykking av befolkningen. De vil leve som slaver, og vil bli tvangsmobilisert til Russlands neste krig. Sannsynligvis mot resten av Ukraina senere. 

Bare skremmselsprpaganda.

Jeg har gjort rede for hvordan dine holdninger vil gi mer konflikt og krig, og du har ikke argumentert mot dette. Det eneste du har sagt er at du tror at Russland helt magisk vil forholde seg til en fredsavtale for første gang i historien.

Det er ingenting magisk i dette. Når avtalen innebærer fredsbevarende styrker og sikkerhetsgarantier er dette noe som vil gjøre det for risikabelt for Russland å angripe igjen uten å risikere krig med vesten.

La oss oppsummere bare noen få ting da:

1. Jeg har påpekt flere direkte selvmotsigelser i argumentasjonen din. Du påstår ting som er innbyrdes motstridende. Du fortsetter bare å holde på på samme måte.

2. Jeg og andre har gjort rede for hvordan det å gi etter for Russland vil gi mer krig, og også øke sannsynligheten for at atomvåpen vil bli brukt. Du ignorerer dette og bare gjentar, enten uten argumenter eller ved å bruke de tidligere nevnte selvmotsigende argumentene, at Russland plutselig vil forholde seg til fredsavtaler. For første gang i historien.

3. Du klager over å bli stemplet, samtidig som du kaller alle som ønsker å støtte Ukrainas frihetskamp for "krigshissere". Dette blir som å si at de som støttet kampen mot nazi-Tyskland under andre verdenskrig "krigshissere". Appeasement-politikken feilet den gang, og den har feilet flere ganger med Putin allerede. Dette bryr du deg ikke om.

1. Nei. Du dikter opp dette, men det er ingen selvmotsigelser i det jeg skriver. Hvorfor har jeg forklart deg flere ganger allerede selv om du fortsetter å avspore og kverulere. Flaut.

2. Det blir ikke mer krig når Russland vil hindres av sikkerhetsgarantier og fredsbeverande styrker.Og her vises jo pro-ukrainernes selvmotsigelse, ettersom dere jo gjentar at Russland er så militært svakt, og likevel tror dere de skal angripe NATO😄🤡

3. Jeg debatterer sak, det greier ikke dere, ikke et eneste innlegg uten persondebatt, avsporing og stråmenn har dere klart å komme med. Flaut😄🤡

Skrevet

Siden du er så opptatt av å vente til Russland invaderer vårt eget land, så regner jeg med du vil stå aller først i køen når vi trenger soldater på frontlinjene for å forsvare Norge?

Trenger ikke stå i noen kø, skremmselspropagandaen om at Russland skal angripe NATO tror ikke dere ukraina-tilhengere på engang selv😄🤡

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...