Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kahuna skrev (10 timer siden):

Når de nå i tilegg monteres på enveisdroner har administratorene i praksis bare minutter på seg for å finne ut om en terminal er operert av russerne. Tror Ukraina i samarbeid med starlink må utarbeide hvitelister over registrerte terminaler for å bekjempe dette. Det vil legge til et ekstra lag med knot for Ukrainas bruk av starlink men jeg ser ikke at de har særlig valg.

Det er jo heller ikke utenkelige, desverre, at Starlink ikke har noen stor plan eller ønske om å stoppe bruken.

Har vært mye frem og tilbake med Ukrainsk starlink etter hva jeg har fått med meg også, nok til at støtten kanskje ikke er utelukkende på Ukrainsk side.

Starlink tjener jo penger uavhengig av hvem som bruker og kjøper de..

  • Liker 2
Skrevet

Det er vel ca et år nå der tilgangen til Starlink i Ukraina styres av Pentagon. Man kan vel anta at Pentagon ikke ønsker at Russland benytter Starlink i Ukraina.

Spørsmålet er mer om SpaceX har gode nok verktøy til å filtrere på ønsket bruk og uønsket bruk. Om det er behov for bedre verktøy kan det hende at Pentagon må betale SpaceX for å lage disse verktøyene.

  • Liker 2
Skrevet
Penny skrev (8 timer siden):

Lurer på om Ukraina overhodet bruker Starlink på noe som beveger seg så fort som en Shahed. Hvis Ukraina ikke har bruk for så raske terminaler burde det være trivielt å blokkere enhver terminal i den delen av verden som holder for høy hastighet. Evt kombinere med en whitelist, hvor for høy hastighet resulterer i blokkering med mindre terminalen samtidig er på whitelist. Dermed blir det veldig få terminaler som må registreres, de øvrige ukrainske terminalene som brukes stasjonært og på kjøretøy fungerer siden de ikke går >100 km/t. 

Å filtrere på hastighet gjøres allerede på andre typer terminaler av rent kommersielle grunner. Man selger selve terminalen billig og vips kan den brukes på hytten, men så krever operatøren at brukeren i tillegg kjøper lisens for mobilitet hvis den skal brukes mens den beveger seg i moderat fart (bil og båt), og en ekstra dyr lisens for aero.

 

Vet du hvordan de registrerer hastighet på terminalene? Kan det gjøres på andre måter enn å se på hvor lang tid det tar å bevege seg til neste celle? 

Jeg finner egentlig ikke noe definitivt på nett om cellestørrelse, starlink oppgir 7-8 miles mens brukere ved testing har funnet det dobbelte. Antar forskjellen handler om med og uten overlapp. Siden antennene er phased array så *antar* jeg at dette kan konfigureres i software. Med andre ord *burde* de kunne øke 'oppløsningen' noe men de må fortsatt innføre en spesialordning for Ukraina med hvitliste osv.

  • Liker 2
Skrevet
14 minutes ago, Kahuna said:

Vet du hvordan de registrerer hastighet på terminalene? Kan det gjøres på andre måter enn å se på hvor lang tid det tar å bevege seg til neste celle? 

Jeg finner egentlig ikke noe definitivt på nett om cellestørrelse, starlink oppgir 7-8 miles mens brukere ved testing har funnet det dobbelte. Antar forskjellen handler om med og uten overlapp. Siden antennene er phased array så *antar* jeg at dette kan konfigureres i software. Med andre ord *burde* de kunne øke 'oppløsningen' noe men de må fortsatt innføre en spesialordning for Ukraina med hvitliste osv.

Terminalene har GPS og det er antatt at de sender posisjon tilbake til SpaceX.

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Terminalene har GPS og det er antatt at de sender posisjon tilbake til SpaceX.

Vi må nesten anta at russerne vet hvordan de kan sette denne funksjonaliteten ut av spill.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Penny skrev (28 minutter siden):

Hvis Starlink baserer returkanalen (altså det terminalen laster opp) på time-division multiple access (TDMA), noe som fremstår sannsynlig, kan de få et problem med støy dersom posisjonen er ukjent eller bevisst satt feil.

Jeg tror starlink *må* ha en eller annen form for innebygget robusthet mot bortfall av GPS-posisjonsdata. Ukrainske starlink-terminaler vil nødvendigvis befinne seg i områder som blir rammet av russisk GPS-jamming store deler av tiden.

En bitteliten lokal GPS-jammer er kanskje den enkleste måten for russerne å sikre seg at starlink-terminalene de plasserer på dronene ikke har GPS-dekning.

Penny skrev (41 minutter siden):

For en flyvende terminal mot en LEO-satellitt er forskjellen større, potensielt så stor at det er direkte problematisk hvis man ikke aktivt håndterer dette ved å implementere en frequency offset, dvs at man justerer sendefrekvensen opp eller ned for å treffe satellitten med riktig/forventet frekvens.

Det er satelitten selv som lager den kraftigste dopplereffekten. Eventuell bevegelse for terminalen blir en liten offset men kanskje den kan brukes til å utlede terminalens hastighet?

For øvrig: Takk for detaljert post. :)

  • Liker 3
Skrevet

Mange typer terminaler tillater manuell input av posisjon, evt husker den siste posisjonen de fikk inn. Dette beskytter til dels mot jamming, siden beregning av TO ikke stiller noen krav til opphavet til posisjonsinformasjonen, men korrekt beregning av TO forutsetter fortsatt at posisjonen er korrekt.

For LEO er satellitten den største kilden til dopplereffekt ja, men satellittens hastighet og posisjon er nødvendigvis kjent for jordstasjonen som da kan håndtere kompensering for satellittens andel av dopplereffekten. Å beregne korrekt FO for terminalen uten å vite terminalens posisjon eller hastighet... Au. Får håpe den er så lav at den kan settes til 0 og fortsatt fungere.

I letingen etter MH370 ble det for øvrig gjort analyser av TO og FO fra flyets Inmarsat-terminal som snakket med en satellitt i GEO, men det var betydelig usikkerhet knyttet til resultatene da denne spesifikke satellitten var i "inclined orbit", altså at den pendlet litt nordover og sørover istedenfor å ligge presist på ekvator, noe som naturligvis påvirker disse verdiene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet

USA med klasevåpen til Ukraina: – Kvittar seg med gammalt drit
Sivilbefolkninga, og særleg barn, betalar den høgste prisen, meiner Norsk Folkehjelp, som reagerer sterkt på at USA sender klasevåpen til Ukraina.

https://www.nrk.no/norge/norsk-folkehjelp-fordommer-usas-hjelpepakke-med-klasevapen-til-ukraina-1.17058975

iirc så skal i hvertfall feilraten på amerikanske vs russiske være betydelig mindre. Finner ingen kilde kjapt men mener å huske ~2% vs 20-30%. Gjerne korriger meg.

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
oddeh skrev (2 timer siden):

USA med klasevåpen til Ukraina: – Kvittar seg med gammalt drit
Sivilbefolkninga, og særleg barn, betalar den høgste prisen, meiner Norsk Folkehjelp, som reagerer sterkt på at USA sender klasevåpen til Ukraina.

https://www.nrk.no/norge/norsk-folkehjelp-fordommer-usas-hjelpepakke-med-klasevapen-til-ukraina-1.17058975

iirc så skal i hvertfall feilraten på amerikanske vs russiske være betydelig mindre. Finner ingen kilde kjapt men mener å huske ~2% vs 20-30%. Gjerne korriger meg.

Mr Sullivan told reporters that the cluster munitions America will send to Ukraine have a dud rate of less than 2.5%, describing that as far below Russia's cluster munition dud rate, which US officials say is between 30-40%.
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-66134663

Var ikke langt unna

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...