Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Regenburg skrev (15 minutter siden):

Lukasjenko var sjef for en traktorfabrikk før han ble diktator. Det er vel belarus sin eneste eksportartikkel av verdi foruten noen råvarer man ikke får andre steder.

Det er jo faktisk åpent for to tolkninger.

1: Lukasjenko er stolt av traktorene sine. Då er det jo en fin gave, på en måte.

2: Ukrainere kaprer russiske tanks med traktor. Då er det ett knallhardt ballespark og en massiv fornærmelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Noen" synes å benytte Kremls teknikk rundt sannhet og hva som er fakta knyttet til denne Krim broen. Og Kremls teknikk er å skape et bilde av at ingenting er sant, alt mulig kan være sant og at ingen kan vite. Typisk der massakren i Bucha ble fremstilt som en ukrainsk provokasjon.

Her er et bidrag til Krim bro sannheten, det var en meteor;

https://twitter.com/i/status/1578998624960516096

 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (4 minutter siden):

Poenget mitt er hva som har dannet fundamentet for dette menneskefiendtlige systemet, og ikke minst hvorfor det synes så vanskelig å gjøre noe med det.

Putin og dagens Russland har ingen annen idèeologi enn den utilslørte russonasjonalisme, men dette hadde ikke kunne ha utviklet seg uten 70 års "forarbeid" der Marxist - leninismen var fundamentet. Du kan gjerne ta med Stalin også, på 70 - tallet var det ikke uvanlig å ha bilder av både Lenin, Marx og Stalin på en og samme vegg.

Den nye boken av Anthony Beevor, "Russia - Revolution and Civil War 1917-1921" som må oversettes til norsk snarest mulig (og i bedre format) har kort oppsummert at det var en sterk amoralsk konflikt der ingen av partene var uskyldige eller moralsk ansvarlig, men bolsjevikene var i en særplass med systematisk ondskap og hensynsløshet styrt av morderiske galninger som Lenin, som selv Stalin ikke kunne måle seg mot når det gjelder drapslyst. Det var et stort feilgrep av ententemaktene å ikke gå sterkt inn, men situasjonen var uoversiktig og de hvite var rett og slett amoralske idioter som Putins krigsparti i dag. 

Og det er ikke første gang; fra boken "Det russiske imperiet - fra sammenbrudd til triumf" av Halvor Tjønn har skildret liknende scener fra en ekstrem brutal konflikt kalt "Stenka Razins opprør" i 1667-1671 da donkosakkene gjort opprør mot tsarregimet som valgt å utrydde alt og enhver med en vold som var spesielt sjokkerende den gang. Kosakkene klarte ikke å få allmuen med seg, da mange valgt å støtte tsaren og kirken, og disse ble allikevel grufullt behandlet med en terrorkampanje - hundretusener skal ha blitt drept og fordrevet i en tid da befolkningen i det som het Storrussland (var ikke en egne stat, mer en territorial definisjon) var ikke særskilt stor. 

Allerede den gang var ekstrem brutalitet og lammende grusomhet tatt i bruk i systematiske kampanjer av den russiske eliten som heller ikke behandlet hverandre mye bedre med snikmord, baksnakk, tortur, grufulle henrettelser og vilkårlig drap som konspirasjoner med dødelige utfall. Ennå aksepterte russerne dette, for de stolte ikke på hverandre som bevitnet under "Forvirringens tid" fram til 1613, og dette satt sitt preg på russernes valg som for ettertiden er galskap, der man gav avkall på frihet og rettigheter for bare den rettroende herskeren i samråd med den rettroende kirken.

Dette er trekk som er velkjent fra stepperikenes interne prosesser fordi det er ikke godt kjent at det store mongolimperiet falt fra hverandre inn i mange khanater som sloss mot hverandre som reves fra innsiden i en endeløs syklus av allmektige herskere, opprører og kriger som klankonflikter. Alt og enhver var tillatt i sann lovløshet hvor bare makt rådet. Mongolene var tvunget til å støtte seg på eksisterende byråkrati og embetsvesen i siviliserte land de underlagt seg, men gjort ingenting for å lære av dette. Så snart Dsjengis Khans tyranniske diktater mistet sin verdi blir stepperikene primitivt på nytt. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (15 minutter siden):

"Noen" synes å benytte Kremls teknikk rundt sannhet og hva som er fakta knyttet til denne Krim broen. Og Kremls teknikk er å skape et bilde av at ingenting er sant, alt mulig kan være sant og at ingen kan vite. Typisk der massakren i Bucha ble fremstilt som en ukrainsk provokasjon.

Her er et bidrag til Krim bro sannheten, det var en meteor;

https://twitter.com/i/status/1578998624960516096

Jeg har ennå en: Det var et lyn som slo ned i gjødsel-bilen - og kapoff. Ingen ond vilje bak det fra noen side. Noen av videoene antyder et lys som kom ovenfra før det smalt. Ergo er lyn-teorien støttet. :green:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Angående den grønntintede "night vision-videoen" av to missiler mot Kerch-broa postet her tidligere.

Den er falsk, og det er helt åpenbart også. Vær så snill å sjekke opp ting, og post kilder!

Alvorlig talt! Oppfatter du at jeg la denne ut som en sannhet? Hele forordet før jeg la den ut, indikerer jo det stikk motsatte.

Jeg heller fortsatt mot lastebilteorien. Hadde russiske myndigheter vært litt pålitelige og litt kompetente,  så hadde vi allerede hatt svaret, kriminalteknisk er det enkelt å finne ut om denne lastebilen ble ødelagt av en eksplosjon i tilhengeren, eller en påvirkning fra utenfor kjøretøyet.

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (Akkurat nå):

Alvorlig talt! Oppfatter du at jeg la denne ut som en sannhet? Hele forordet før jeg la den ut, indikerer jo det stikk motsatte.

Nei, jeg sikter ikke til videoen du la ut, den tror jeg alle forstår at er humor. Men den superrhino la ut noen sider tilbake er det flere som tilsynelatende lar seg lure av.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Snikpellik said:

Angående den grønntintede "night vision-videoen" av to missiler mot Kerch-broa postet her tidligere:

  Reveal hidden contents

Den er falsk, og det er helt åpenbart også. Vær så snill å sjekke opp ting, og post kilder!

Har du kilde på dette? Og hvorfor er det åpenbart at den er falsk?

Det kan være vanskelig å selv bedømme hva som er ekte og ikke, så da er jeg avhengig av kildekritiske autoriteter sin analyse og at kilder legges ved.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (43 minutter siden):

Har du kilde på dette? Og hvorfor er det åpenbart at den er falsk?

Det kan være vanskelig å selv bedømme hva som er ekte og ikke, så da er jeg avhengig av kildekritiske autoriteter sin analyse og at kilder legges ved.

For meg er den videoen så tydelig og åpenbart falsk at jeg tror det er få som gidder å bry seg med å "bevise" det.

Bellingcats Eliot Higgins f.eks:

Spoiler

 

Tar du en halvnær titt på eksplosjonen ser du at den er en asset klippet inn og ikke en gang rotert til å passe. Bunnen av eksplosjonen er helt flat, og matcher ikke hvor nedslaget treffer. Lyset fra flammene lyser ikke opp hverken vannet eller området rundt. Det er to missiler, som ikke matcher de ekte videoene. For ikke å snakke om skyggen av broa, som indikerer at originalen er et bilde/video fra dagtid. Videoen er gjort grønn, men det er ikke noe IR-video. 

917334300_Skjermbilde2022-10-09kl_13_38_42.thumb.png.95ad0d696a4920a13dfd8462a18c2ed0.png

1834753930_Skjermbilde2022-10-09kl_13_41_08.thumb.png.7dac160bff69c468f171aacc513087aa.png


En annen, trolig ekte overvåkingsvideo fra langt unna, ingen "missiler" synlig:

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Ifølge det russiske nyhetsbyrået Ria Novosti falt en mann rekruttert i den russiske forretningskampanjen fra et vindu på et rekrutteringssenter i republikken Jatkutia.

Ifølge opplysninger på sosiale medier skal mannen ha falt om natten da han skal ha forsøkt å ta seg ned fra vinduet ved hjelp av et tau laget av laken.

Ria rapporterte om en lignende sak tidligere i uken, der en mann som også ble rekruttert falt fra vinduet til rekrutteringssenteret i Novosibirsk.

Endret av Jarmo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Litt mer fra USA. Trumps nasjonale sikkerhetsrådgiver Michael Flynn. Føderalt straffedømt forbryter i Russland-saken, senere benådet av Trump i de siste ukene han satt som president.

Jeg har sagt det før og sier det igjen, jeg mener krigens gang potensielt kan avhenge i veldig stor grad av om en MAGA-politiker tar makten igjen i USA eller ikke. Dette er kanskje det siste skikkelige verktøyet Putin har igjen. 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Dagner skrev (12 minutter siden):

Hvordan er egentlig ståa i det russiske militæret nå? Har de egentlig noe igjen? Eller sparer de på "det skikkelige militæret" ved å sende ut fullt av nylig rekrutterte som egentlig ikke ønsker å delta?

Det er det mange som lurer på. Selv liker jeg å sjekke minusrus.com , men husk at absolutt alle tallene må taes med en klype salt. Da mener jeg både antall og kvaliteten / styrken som hvert tall representerer. F.eks er det stor forskjell på en T-62 og en T-90 stridsvogn og forskjell på en godt trent og en helt fersk soldat. Tallene stammer fra Ukrainsk etteretning så de kan også være optimistiske i deres favør. Jeg tror du får en bedre analyse ved å følge med i meda og se hva russiske soldater utstyres med, hvilke våpen som blir brukt i hvilke kvanta, hva som kapres eller dokumenteres ødelagt osv. Men minusrus gir i hvert fall en veldig forenklet versjon kokt ned til enkle tall om det blir for komplisert å følge med på nyansene.

Lenke til kommentar

Putin skal lede møte i Russlands sikkerhetsråd

i dag kl 14:36av NTB

President Vladimir Putin skal lede et møte i det russiske sikkerhetsrådet mandag.

Den opplyser den russiske regjeringstalsmannen Dmitrij Peskov.

Hva som står på dagsordenen, er ikke kjent. Møtet finner sted to dager etter eksplosjonen på broen mellom Russland og den annekterte Krymhalvøya.

Lenke til kommentar
Dagner skrev (26 minutter siden):

Hvordan er egentlig ståa i det russiske militæret nå? Har de egentlig noe igjen? Eller sparer de på "det skikkelige militæret" ved å sende ut fullt av nylig rekrutterte som egentlig ikke ønsker å delta?

Mesteparten av det russiske forsvaret står på ulike bankkonti på Kypros.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (52 minutter siden):

Litt mer fra USA. Trumps nasjonale sikkerhetsrådgiver Michael Flynn. Føderalt straffedømt forbryter i Russland-saken, senere benådet av Trump i de siste ukene han satt som president.

Jeg har sagt det før og sier det igjen, jeg mener krigens gang potensielt kan avhenge i veldig stor grad av om en MAGA-politiker tar makten igjen i USA eller ikke. Dette er kanskje det siste skikkelige verktøyet Putin har igjen. 

 

At MAGA-politikerne i USA er forræderne som vil forråde det amerikanske folkets verdier, er ikke dårlig kjent, men på nytt har de nådd et bunnivå ettersom et klart flertall i USA støtter Ukraina. Konservative republikanerne er gått lei av det hele, og mange har begynte å innse, spesielt etter skandaløse retorikk mot McConnell av Trump, at MAGA er blitt en fare for dem. Trump har mer eller mindre tatt til orde for å svikte Ukraina og deretter forbrøt seg mot en gyldig regel; USAs lojalitet mot sine allierte. Mye skal sies om USAs behandling av sine allierte, men da de forlot Sør-Vietnam hadde sørvietnameserne altfor sent forvandlet seg, og at Afghanistan var forlatt var det fordi det afghanske folket ikke vil slåss. 

Abortsaken har etter hvert blitt en katastrofe for republikanerne, og bin Salmans produksjonskutt lot til å skape et fiendebilde i det amerikanske folket som på nytt hentet fram sin skepsis mot Midtøsten, og Putin er svært dypt upopulært. Ennå er det sett at MAGA "republikanere" er så forblendet, at de ikke realisere at de bare gjør det vanskeligere for seg. De har blitt fascister som beundrer Putins grusomheter fordi de vil ha grusomheter mot enhver som "ikke passe inn", det var seriøs bablering om at Mexico er lik farlig som Ukraina, og det merkes at retorikken er i ferd med å ta en vending mot det verste omkring minoritetsfolkrettigheter og dissidenter i USA. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...