Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
skaftetryne32 skrev (51 minutter siden):

Faktum er at det ganske enkelt ikke er smart midt i en konflikt, og det er også mot loven, det er så enkelt faktisk, og du nevner ikke de stemmeberettigede på okkupert jord, det er ganske enkelt ikke praktisk mulig å gjennomføre et valg.

Angående korrupsjon så er det vel blitt gjort mer under krigen for å hindre korrupsjon enn før krigen, så jeg synes det er et litt stusselig argument uansett, det går fremover med Ukraina, selv under krig.  

Zelensky ønsket å permanent fjerne antikorrupsjons-departementene.
Kun svære demonstrasjoner i gatene fikk han på bedre tanker. For da ville han blitt kastet på hodet og ræva ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Hva slags avstemming? Jeg regner med at du ikke tenker at det kan gjennomføres folkeavstemming under krig og okkupasjon.

På et eller annen tidspunkt så syns jeg det bør gjøres en stor innsats for å få til dette på en best mulig måte. Merk, rådgivende.

Etter de nye avsløringene rundt korrupsjonen til kretsen til Zelensky så mener jeg det tidspunktet nærmer seg.

Endret av Mars2029
Skrevet (endret)
Mars2029 skrev (3 minutter siden):

Nei den biter meg ikke i ræva.

Det er mulig å få info ut fra konfliktsoner, men det er veldig mye mer som ikke blir oppdaget.

Jo den gjør faktisk det , selv om du nå tydeligvis mener det er mulig å få ut informasjon, sånn var det ikke for 5 minutter siden, da var man uærlig om man antydet noe sånt noe, nå er det ett problem at kildene er for nære Zelensky, det er noe nytt hver gang. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 4
Skrevet
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Jo den gjør faktisk det , selv om du nå tydeligvis mener det er mulig å få ut informasjon, sånn var det ikke for 5 minutter siden, da var man uærlig om man antydet noe sånt noe, nå er det ett problem at kildene er for nære Zelensky, det er noe nytt hver gang. 

Jeg sa det var uærlig(om enn kun med deg selv) å tro man kan få nok informasjon til å vite hvilken vei korrupsjonen går.

Skrevet
Dudeliduu skrev (3 minutter siden):

Kun svære demonstrasjoner i gatene fikk han på bedre tanker. For da ville han blitt kastet på hodet og ræva ut.

Han hadde vettet til å snu, det er faktisk en nyttig egenskap i dagens politiske landskap der løgn er like mye verdt som fakta.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Hele denne såkalte fredssamtalen er bare vrøvl. Ukraina kommer aldri til å gi opp Øst-Ukraina. Og Putin har signalisert lenge de vil fortsette å hive apatiske russerere til døden i krigen helt til det er folketom i Russland. Denne krigen kan kun sluttes hvis en av partene er bekjempet, enten med økonomisk kollaps eller intern folkemotstand mot de som styrer landet. 

Endret av ForTheImperium
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Han hadde vettet til å snu, det er faktisk en nyttig egenskap i dagens politiske landskap der løgn er like mye verdt som fakta.

Cope.
Når noen blir truet er det ikke "vettet" som styrer. Det er frykten for det motsatte.
Hele den ukrainske politiske eliten er gjennomsyret korrupt faenskap.
Kanskje ikke like ille som det russiske, men det er definitivt sammenlignbart

https://www.politico.eu/article/volodymyr-zelenskyy-ukraine-corruption-scandal/

Skrevet
Mars2029 skrev (5 minutter siden):

På et eller annen tidspunkt så syns jeg det bør gjøres en stor innsats for å få til dette på en best mulig måte. Merk, rådgivende.

Hvorfor det? En slik avstemming vil ikke ha noen som helst verdi, ei heller noen legitimitet.

Ukrainerne har stemt før. Alle oblaster stemte for å være en del av den ukrainske nasjonalstaten.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 hours ago, Simen1 said:

Jeg ser du forsøker å så tvil og usikkerhet rundt jussen her, men la meg være krystallklar: Hverken Ukrainsk grunnlov eller Budapestmemorandumet er de facto. Du har kommet med stadige pro-kreml stikk i tråden her. Får du betalt for det? Kan du ikke bare være ærlig om motivasjonen og ideologien din? Fortell oss hvorfor du snakker pro-kremlsk til stadighet!

Det er ikke mye å så tvil om fordi det er to forskjellige ting.

I Axios teksten står der "Crimea, Luhansk and Donetsk will be recognized as de facto Russian, including by the United States". Det er med andre ord ingen krav til at Ukraina skal oppgi suvereniteten. De facto er bare en anerkjennelse om det er Russland som har kontrollen der, uten å gi jurdisk gi fra seg suverentiet eller land.

Hvis du mener dette er "pro-kremlsk", så bør du ta en en kikk på kartet og se hvordan realiteten der borte egentlig er.

Skrevet

korrupsjon i krigstid (tyveri av statens midler) burde idømmes etter landssvik-paragrafer, og ikke som vanlig økonomisk kriminalitet. Det ville nok skremt flere fra å forsøke berike seg selv, mens fedrelandet blør.

jeg aner dog ikke hvordan lovene er i Ukraina på dette punktet (eller i Norge for den sak skyld)

Skrevet (endret)

Synes denne var interessant:

https://www.nrk.no/urix/de-snakker-om-atomvapen-hele-tida-1.17660773

Når man ser den barbariske krigføringen mot sivile som Russland driver med så fremstår de jo som bøddelen som vil ødelegge hele jorden. Jeg tror faktisk ikke russere flest bryr seg om verden overhodet. De hjernevaskes til å tro at de kan  vinne en atomkrig. Det er vel bare et tidsspørsmål før de bruker atomvåpen. Jeg tror krigen mot Russland må kjempes innenfra. Det er der galskapen dyrkes frem.

Endret av obygda
  • Liker 5
Skrevet
Mars2029 skrev (Akkurat nå):

Jeg sa det var uærlig(om enn kun med deg selv) å tro man kan få nok informasjon til å vite hvilken vei korrupsjonen går.

Ja du sier veldig mye, men det er altså informasjon som tyder på en retning, tro det eller ei, det har gått i en retning siden 2015, de sliter fremdeles med korrupsjon, men det er ingen grunn til å bryte grunnloven må du jo skjønne, den største hindringen akkurat nå er nok krigen, ikke politikere, også er det det med å ha valg midt i en konflikt, tror du seriøst det vil redusere korrupsjonen i Ukraina? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Dudeliduu skrev (16 minutter siden):

Dette er regelrett løgn.

I sommer signerte Zelensky et lovforslag fra et demokratisk flertall i radaen som skulle fjerne den uavhengige statusen til to av Ukrainas antikorrupsjonsorganer: NABU og SAPO. Loven var ment å gi mer kontroll til riksadvokaten, som er politisk ansvarlig overfor presidenten. Flertallets argumenter for lovendringen var å øke effektiviteten til byråene og hindre russisk infiltrasjon.

Kort tid etter, etter protester, signerte han et nytt lovforslag som gjenopprettet denne uavhengigheten.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Ja du sier veldig mye, men det er altså informasjon som tyder på en retning, tro det eller ei, det har gått i en retning siden 2015, de sliter fremdeles med korrupsjon, men det er ingen grunn til å bryte grunnloven må du jo skjønne, den største hindringen akkurat nå er nok krigen, ikke politikere, også er det det med å ha valg midt i en konflikt, tror du seriøst det vil redusere korrupsjonen i Ukraina? 

At det er ting som kan tyde på at det går en eller annen vei er noe annet enn å vite. 

Ser en annen her skriver at det ble store protester mot Zelensly på et eller annet anti-korrupsjons greier. Høres jo ikke bra ut det heller.

Skrevet
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Dette er regelrett løgn.

I sommer signerte Zelensky et lovforslag fra et demokratisk flertall i radaen som skulle fjerne den uavhengige statusen til to av Ukrainas antikorrupsjonsorganer: NABU og SAPO. Loven var ment å gi mer kontroll til riksadvokaten, som er politisk ansvarlig overfor presidenten. Flertallets argumenter for lovendringen var å øke effektiviteten til byråene og hindre russisk infiltrasjon.

Kort tid etter, etter protester, signerte han et nytt lovforslag som gjenopprettet denne uavhengigheten.

Du forklarer det samme jeg sa men med andre ord. "Waah waah, regelrett løgn"

skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Da jeg stoler på @Snikpellik har du dokumentasjon for påstandene dine? 

Selvfølgelig stoler runkesirkelen på andre i sirkelen. Men det endrer ikke noe når han sier akkurat det samme, men tror det betyr noe annet. Dersom det IKKE hadde vært svære protester i samtlige store byer i Ukraina, SAMTIDIG SOM DET ER FULL KRIG, noe som tvang Zelensky til å endre loven tilbake, ville vi verken hatt informasjon eller handling rundt korrupsjonen der den dag i dag.
https://www.politico.eu/article/volodymyr-zelenskyy-ukraine-corruption-scandal/
https://www.aljazeera.com/news/2025/7/29/why-zelenskyy-tried-to-curb-autonomy-of-ukraines-anticorruption-agencies
https://meduza.io/en/feature/2025/07/26/zelensky-s-reasons
https://apnews.com/article/russia-ukraine-war-corruption-law-trust-zelenskyy-66bd83681bb6df4ac9fe8335ede9385a

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mars2029 skrev (1 minutt siden):

At det er ting som kan tyde på at det går en eller annen vei er noe annet enn å vite. 

Den eneste som snakker om å vite er deg. Man kan se på bevisene å se at det går i en distinkt retning, om ikke veldig fort, det er strengt tatt du som som nå vrir og vender på alt som skrives for at du skal komme bedre ut av det, ingen har sagt noe om å vite alt som foregår i Ukraina, men informasjon kommer ut, i motsetning til hva du faktisk sa.  

Hør etter nå, det er ikke smart, det er ikke lovlig, det er faktisk så enkelt.

Mars2029 skrev (1 minutt siden):

Ser en annen her skriver at det ble store protester mot Zelensly på et eller annet anti-korrupsjons greier. Høres jo ikke bra ut det heller.

og andre skriver at det den personen skriver var ren løgn, så mye det samme. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Den eneste som snakker om å vite er deg. Man kan se på bevisene å se at det går i en distinkt retning, om ikke veldig fort, det er strengt tatt du som som nå vrir og vender på alt som skrives for at du skal komme bedre ut av det, ingen har sagt noe om å vite alt som foregår i Ukraina, men informasjon kommer ut, i motsetning til hva du faktisk sa.  

Hør etter nå, det er ikke smart, det er ikke lovlig, det er faktisk så enkelt.

og andre skriver at det den personen skriver var ren løgn, så mye det samme. 

Fikk ikke inntrykket av at det var løgn at det var store protester?

Og jo, du var sikker i din sak om hvilken vei det gikk.

Endret av Mars2029
Skrevet
Dudeliduu skrev (1 minutt siden):

forklarer det samme jeg sa men med andre ord. "Waah waah, regelrett løgn"

Du må forstå det at andre ord noen ganger betyr andre ting, jeg synes du fremstår som ekstremt usaklig.

Dudeliduu skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig stoler runkesirkelen på andre i sirkelen. Men det endrer ikke noe når han sier akkurat det samme, men tror det betyr noe annet.

Dette er projisering, du tenker åpenbart sånn, så da gjør alle andre det også? Feil ikke alle er som deg. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...