Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Hugo_Hardnuts skrev (16 minutter siden):

....og dermed blottstille seg for et fremtidig russisk angrep som etter alle solemerker vil komme 

Problemet med å diskutere i et "ekko-kammer", hvor alle nyanser kanselleres som "pro-russiske", er at feilslutninger blir sannheter og grunnlag for nye feilslutninger.

Hvis det er riktig at Putin er gal og ønsker å erobre hele Europa  ("ny Hitler") er det riktig at et nytt angrep etter alle solemerker vil komme. Hvis det er feil vil et slikt grunnpremiss gi feilslutninger.

Jeg tror ikke Putin er en ny Hitler. Jeg tror krigen handler om den strategiske viktigheten til områdene som de snart har tatt og at de ikke er interessert i mer av Ukraina. Hvis de får disse områdene tror jeg de vil ha mer enn nok med å reparere alle skadene etter krigen internt.

Tilsvarende tror jeg Europas tilbakeholdenhet med direkte krig mot Russland handler om "timing". Vi trenger noen år til å bygge opp, men når det har skjedd viser historien - dessverre - at styrken vil bli brukt.

Endret av Orake1et
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Trump må felles for sine ugjerninger og usympatiske sider, av sine egne.

Det er tegn på at det vil komme snart. Trump er blitt veldig upopulært - andelen som så langt støttet ham, gjort det for deres egne vinninger - som de nå innser er i ferd med å gå opp i røyk. 

Det er en spådom - jeg tror Trump har allerede fullbyrdet spådommen om "en avtale med Russlands konge som ryster alle fiender" - om at en trompe som lage for mye bråk vil bli avsatt - ordet "Trump" kan likestilles med det engelsk/franske ordet "trump/trompe" fra den gang spådommen var forutsett. Det kommer til å bli meget roterende og endog blodig, men amerikanerne trenger å ta et oppgjør med det utdaterte politiske systemet. 

Dessverre... er det også en spådom som antyder bruk av atomvåpen. Men; det vil ikke lede til verdenskrig. Det kan istedenfor lede til Russlands undergang, for alle kjente spådommer etter dette punktet helt tiet om russerne. 

• Innsiktsfullt 6
Skrevet
Orake1et skrev (1 minutt siden):

Problemet med å diskutere i et "ekko-kammer", hvor alle nyanser kanselleres som "pro-russiske", er at feilslutninger blir sannheter og grunnlag for nye feilslutninger.

Hvis det er riktig at Putin er gal og ønsker å erobre hele Europa  ("ny Hitler") er det riktig at et nytt angrep etter alle solemerker vil komme. Hvis det er feil vil et slikt grunnpremiss gi mange feilslutninger.

Jeg tror ikke Putin er en ny Hitler. Jeg tror krigen handler om den strategiske viktigheten til områdene som de snart har tatt og at de ikke er interessert i mer. Hvis de får disse områdene tror jeg de vil ha mer enn nok med å reparere alle skadene etter krigen internt.

Tilsvarende tror jeg Europas tilbakeholdenhet med direkte krig mot Russland handler om "timing". Vi trenger noen år til å bygge opp, men når det har skjedd viser historien - dessverre - at styrken vil bli brukt.

Jeg har ikke skrevet at du er pro-russisk, og da tenker jeg det er litt urettferdig av deg å straks tillegge meg å ha begått feilslutninger og å leve i et ekko-kammer, særlig når du ikke besvarer spørsmålet jeg stilte. Dette er nemlig temmelig sentralt når det kommer til hva vi kan forvente fra Russland: Hvis Putin virkelig ønsker en varig fred, hvorfor vil han ikke tillate at Ukraina får reelle sikkerhetsgarantier?

• Liker 8
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (6 minutter siden):

Det er jo lite som vitner om forhandlinger fra russisk side, kun en forventning om å kunne diktere vilkårene for fred.

Alle kriger avsluttes med at den vinnende part dikterer vilkårene for fred. Alternativet er at den andre part forsvinner.

Hvis man ønsker å endre det må man styrke Ukraina nok til at de blir den vinnende part, men vi har prøvd og ikke lykkes...

Don`t shoot the messenger, men jeg syns det er på tide at debatten blir mer ærlig. 

Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (25 minutter siden):

Gjør de seg noen tanker om hvordan man kan snakke om "forhandlinger" når Putin ikke har endret på sine krav overhodet ila. de 3 årene som er gått? Det er jo lite som vitner om forhandlinger fra russisk side, kun en forventning om å kunne diktere vilkårene for fred.

Problemet er jo russiske befolkningen får servert at Russland har kommet med en fredsavtale, hva som står i den betyr ikke så mye. Det er en avtale som kommer fra Russland som Ukraina og Vesten avslår. Som igjen bygger videre på narrative at Russland kun ønsker fred, men vesten er imot. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

For min del oppfatter jeg "Fredsplanen" fra Trump som et frekt forsøk på å berede grunnen for et ukrainsk kleptokrati der USA favoriseres, men for at alle skal ha et forhold til hva den innebærer sakser jeg inn de 28 punktene i planen her:

Sitat

Her er alle 28 punktene i Trumps fredsplan:

1. Ukrainas suverenitet skal bekreftes.
  2. En omfattende ikkeangrepsavtale skal inngås mellom Russland, Ukraina og Europa. Alle uklarheter fra de siste 30 årene skal betraktes som løst.
  3. Det forventes at Russland ikke invaderer naboland, og at NATO ikke utvider seg ytterligere.
  4. En dialog skal finne sted mellom Russland og NATO, med USA som megler, for å løse alle sikkerhetsspørsmål og skape forutsetninger for nedtrapping, for å sikre global sikkerhet og øke muligheter for samarbeid og fremtidig økonomisk utvikling.
  5. Ukraina vil motta pålitelige sikkerhetsgarantier. Akkurat hva dette innebærer, er ikke klart.
  6. Størrelsen på de ukrainske væpnede styrker skal begrenses fra 800.000–850.000 til 600.000. Før krigen var den på 250.000.
  7. Ukraina godtar å forankre i sin grunnlov at landet ikke skal bli medlem av NATO, og NATO godtar å inkludere en bestemmelse i sine vedtekter som fastslår at Ukraina ikke skal bli medlem i fremtiden.
  8. NATO godtar å ikke stasjonere tropper i Ukraina.
  9. Europeiske jagerfly skal stasjoneres i Polen.
  10. Den amerikanske garantien:
    – USA får kompensasjon for garantien
    – Hvis Ukraina invaderer Russland, mister de garantien
    – Hvis Russland invaderer Ukraina, vil det – i tillegg til et avgjørende koordinert militært svar – bli gjeninnført globale sanksjoner, anerkjennelse av nytt territorium og alle andre fordeler fra avtalen vil bli tilbakekalt
    – Hvis Ukraina avfyrer et missil mot Moskva eller St. Petersburg uten grunn, vil sikkerhetsgarantien anses som ugyldig
  11. Ukraina kvalifiserer for EU-medlemskap og får kortsiktig preferanseadgang til det europeiske markedet mens denne saken behandles.
  12. En omfattende global tiltakspakke for å gjenoppbygge Ukraina, inkludert, men ikke begrenset til:
    – Opprettelse av et utviklingsfond for Ukraina for å investere i raskt voksende industrier, inklusive teknologi, datasentre og kunstig intelligens
    – USA vil samarbeide med Ukraina for å gjenoppbygge, utvikle, modernisere og drive Ukrainas gassinfrastruktur, inkludert rørledninger og lagringsanlegg
    – Felles innsats for rehabilitering av krigsrammede områder for restaurering, gjenoppbygging og modernisering av byer og boligområder
    – Infrastrukturutvikling
    – Utnyttelse av mineraler og naturressurser
    – Verdensbanken skal utvikle en egen finansieringspakke for å akselerere disse innsatsene
  13. Russland skal reintegreres i den globale økonomien:
    – Oppheving av sanksjoner skal diskuteres og godkjennes trinnvis og fra tilfelle til tilfelle
    – USA vil inngå en langsiktig økonomisk samarbeidsavtale med Russland for gjensidig utvikling innen energi, naturressurser, infrastruktur, kunstig intelligens, datasentre, prosjekter for utvinning av sjeldne jordmetaller i Arktis og andre gjensidig fordelaktige forretningsmuligheter
    – Russland vil bli invitert til å gjenoppta medlemskap i G8
  14. Frosne midler skal brukes som følger:
    – 100 milliarder dollar i frosne russiske eiendeler skal investeres i USA-ledet innsats for å gjenoppbygge og investere i Ukraina
    – USA skal motta 50 % av overskuddet fra dette prosjektet. Europa skal legge til ytterligere 100 milliarder dollar for å øke investeringsnivået for Ukrainas gjenoppbygging.
    – Frosne europeiske midler vil bli frigjort. De gjenværende frosne russiske midlene vil bli investert i et separat amerikansk-russisk investeringsfond for å gjennomføre felles prosjekter innen spesifikke områder. Dette fondet skal bidra til å styrke relasjoner og øke felles interesser for å skape sterke incentiver mot ny konflikt
  15. En felles amerikansk-russisk arbeidsgruppe for sikkerhetsspørsmål skal opprettes for å fremme og sikre etterlevelse av alle bestemmelsene i avtalen.
  16. Russland skal lovfeste sin politikk om ikke-aggressivitet overfor Europa og Ukraina.
  17. USA og Russland skal bli enige om å forlenge gyldigheten av traktater om ikke-spredning og kontroll av atomvåpen, inkludert START I-traktaten
  18. Ukraina samtykker i å forbli en ikke-atomvåpenstat i henhold til Traktaten om ikke-spredning av atomvåpen.
  19. Zaporizjzja kjernekraftverk skal settes i drift under overvåkning av IAEA, og den elektriske kraften skal fordeles likt mellom Russland og Ukraina – 50:50.
  20. Begge land forplikter seg til å gjennomføre undervisningsprogrammer i skoler og samfunnet med mål om å fremme forståelse og toleranse for ulike kulturer og å eliminere rasisme og fordommer:
    – Ukraina skal innføre EU-regler om religionsfrihet og beskyttelse av språklige minoriteter
    – Begge land skal bli enige om å avskaffe alle diskriminerende tiltak, og garantere rettighetene til ukrainske og russiske medier og utdanning
    – All nazistisk ideologi og virksomhet må avvises og forbys
  21. Territorier:
    – Krim, Luhansk og Donetsk skal anerkjennes som de facto russiske, også av USA
    – Kherson og Zaporizjzja skal «fryses» langs kontaktlinjen, som innebærer de facto anerkjennelse langs kontaktlinjen
    – Russland skal gi avkall på øvrige kontrollerte territorier utenom de fem regionene
    – Ukrainske styrker skal trekke seg ut fra den delen av Donetsk oblast de i dag kontrollerer. Dette området vil bli ansett som en nøytral demilitarisert buffersone, internasjonalt anerkjent som territorium tilhørende Russland. Russiske styrker skal ikke gå inn i denne demilitariserte sonen
  22. Etter enighet om fremtidige territorielle ordninger forplikter både Den russiske føderasjonen og Ukraina seg til ikke å endre disse ordningene med makt. Eventuelle sikkerhetsgarantier vil ikke gjelde ved brudd på denne forpliktelsen.
  23. Russland skal ikke hindre Ukraina fra å bruke Dnipro-elven til kommersiell virksomhet, og det skal inngås avtaler om fri transport av korn over Svartehavet.
  24. En humanitær komité skal opprettes for å løse gjenværende saker:
    – Alle gjenværende fanger og døde skal utveksles på «alle mot alle»-basis
    – Alle sivile fanger og gisler, inkludert barn, skal returneres
    – Et program for gjenforening av familier skal gjennomføres
    – Tiltak skal iverksettes for å lindre lidelsen til ofrene for konflikten
  25. Ukraina skal gjennomføre valg innen 100 dager.
  26. Alle parter i konflikten skal innvilges full amnesti for sine handlinger under krigen og enige om å ikke fremme krav eller klager i fremtiden.
  27. Denne avtalen skal være juridisk bindende. Implementeringen skal overvåkes og garanteres av Fredsrådet ledet av president Donald J. Trump. Sanksjoner vil ilegges ved brudd.
  28. Når alle parter har godkjent dette memorandumet, vil en våpenhvile tre i kraft umiddelbart etter at begge sider trekker seg tilbake til avtalte punkter for å iverksette avtalen.

Kilde: VG

Se spesielt punktene 10, 12 og 14 som alle legger opp til at USA favoriseres og tilgodeses med avtaler om utbygging og overskudd. Dette bærer mer preg av en forretningsavtale mellom et selskap i maktposisjon og et selskap i økonomiske vanskeligheter. USA (les: Trump) ser på dette som en ordinær forretningsavtale der man skal sikre rask fortjeneste på en ytelse, og ser ikke på dette som et politisk og diplomatisk byggverk med lang horisont.

Er det rart at land som Kina med sine langsiktige strategier er en supermakt i emning?

Jeg tenker at EU og resten av Europa her må komme på banen og lage et rent, europeisk alternativ som tilgodeser Ukraina som en fullverdig medlem av det europeiske fellesskapet. I det ligger selvsagt EU-medlemskap i en relativt nær fremtid, samt full deltagelse i de av Europas politiske og militære samarbeidsorganer og -fora Ukraina ønsker å delta i.

Å skulle overlate fredsarbeidet i en krig til aggressoren og en mildt sagt tvilsom partner alene er ikke et utkast til fredsavtale. Det er et kompaniskap i planlagt plyndring og gravrøveri.

Endret av <generisk_navn>
la til ord for å sikre mening
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 7
Skrevet (endret)
Orake1et skrev (19 minutter siden):

Alle kriger avsluttes med at den vinnende part dikterer vilkårene for fred. Alternativet er at den andre part forsvinner.

Hvis man ønsker å endre det må man styrke Ukraina nok til at de blir den vinnende part, men vi har prøvd og ikke lykkes...

Don`t shoot the messenger, men jeg syns det er på tide at debatten blir mer ærlig. 

Nå er det ikke gitt at et budskap er mer ærlig enn et annet, selv om man prøver å påberope seg det selv...

Feks. strever jeg med å forstå hvordan man kan forholde seg så binært til spørsmålet om seier vs. tap i denne krigen. Du skriver at Russland er den vinnende part. Vel, det kan diskuteres. Russland har så langt ikke oppnådd en eneste av sine målsetninger med krigen. Ja, de erobrer pr. nå landområder, men i et svært langsomt tempo og til enorme tap. Ukraina er unektelig sterkt presset, men langt fra å måtte oppgi sin suverenitet. I mine øyne er krigen et tapsprosjekt for begge parter, og du finner flere eksempler på fredsslutninger basert på en erkjennelse fra begge parter om dette. Jeg mener det er feil å understøtte en fredsslutning basert på sistnevnte, enn så lenge krigen ikke har et tydelig gitt utfall.

Også registrerer jeg jo at du ikke svarer på de direkte spørsmålene jeg stiller til deg. Er ikke det noget uredelig når du samtidig mener at debatten må bli mer ærlig...?

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 6
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke skrevet at du er pro-russisk, og da tenker jeg det er litt urettferdig av deg å straks tillegge meg å ha begått feilslutninger og å leve i et ekko-kammer, særlig når du ikke besvarer spørsmålet jeg stilte.

Enig, min feil. Beklager.

Da vil jeg i en mer respektfull tone oppfordre deg til å tenke på hvor store effekt det har for hvordan man tenker om krig eller fred, avhengig av om man tror at: 

1. Putin er en ny Hitler som skal erobre hele Europa.

2. Øst-Europa er geografisk veldig nær Moskva og NATO-baser der blir ansett som en sikkerhetstrussel av Russland. Videre har de en strategisk viktig militærbase på Krim, en stor russisk-talende befolkning i disse regionene som klagde og det er strategiske naturressurser der. 

I flere år har det ikke vært "lov" å diskutere noe annet enn alternativ 1, og vi har fått veldig lite informasjon om at russerne selv peker på alternativ 2. 

Så sier ikke jeg at man skal tro på det russerne selv sier, men jeg vil påstå at alternativ 2 fremstår som det mest sannsynlige basert på hva vi har sett og hvilken kapasitet russland har. 

Hva man tror om dette vil igjen ha avgjørende betydning for om man tror Russland vil fortsette med å angripe mer, eller om krigen faktisk kan avsluttes.

Hugo_Hardnuts skrev (1 minutt siden):

Dette er nemlig temmelig sentralt når det kommer til hva vi kan forvente fra Russland: Hvis Putin virkelig ønsker en varig fred, hvorfor vil han ikke tillate at Ukraina får reelle sikkerhetsgarantier?

Jeg har hele tiden tenkt at en fredsavtale vil innebære sikkerhetsgarantier fra Europa og noe annet ser jeg som utenkelig. Jeg ser det ikke som avgjørende at garantiene kommer fra NATO, eller at Ukraina har en hær på over 1 million mann, men det må være klart at tyske tanks vil rulle inn i Ukraina ved en hver fremtidig grenseoverskridelse.

Husk også at Europa fortsatt ikke har brukt flyvåpnet. Det er noen tusen jagerfly i Europa som kan gi en helt annen sikkerhetsgaranti enn pengestøtten vi gir nå. Vi må imidlertid få en fred først for å få de "i spill".

Skrevet
sedsberg skrev (31 minutter siden):

MAX er generelt svært upopulært, men det varierer hvor mye folk tør å uttrykke misnøyen offentlig eller i nærheten av sin telefon. Putin skyter seg litt i foten når han øker befolkningsens misnøye med de digitale (over)grepene han gjør mot de. Misnøyen med MAX er størst blant de relativt godt utdannede og digitalt frempå storbyfolkene.

• Liker 2
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (6 minutter siden):

I mine øyne er krigen et tapsprosjekt for begge parter, og du finner flere eksempler på fredsslutninger basert på en erkjennelse fra begge parter om dette.

Enig, men vi snakker i praksis om en avtale som vil innebære erkjennelser fra Russland.

Du trekker selv frem at de ikke har nådd sine mål og de liker heller ikke NATO-medlemsskap til Sverige og Finland. De må også forholde seg til et langt sterkere Europa, nærmere deres grenser, fremover. 

Enda verre er trolig de massive tapene. De har ikke fått noe. De har tatt med enorme tap og jeg tviler på at det frister til gjentakelse i Russland. Jeg tror de går mot en lang periode hvor de må slikke sårene. 

Skrevet
Orake1et skrev (32 minutter siden):

Hvis det er riktig at Putin er gal og ønsker å erobre hele Europa  ("ny Hitler") er det riktig at et nytt angrep etter alle solemerker vil komme. Hvis det er feil vil et slikt grunnpremiss gi feilslutninger.

Det stemmer. Derfor er det svært viktig å sette seg inn i Putins personlighet, personlige meritter og holdninger gjennom handlinger og ikke ord. Vi har erfart gang på gang at Putins og alle hans medløperes ord er stort sett ren løgn. Handling sier mer enn tusen ord - i hvert fall i Russland. Nå har jeg fulgt med på Russland ekstremt mye de siste snart 4 årene og hatt en del tidligere erfaringer med både russland og russere. Jeg mener jeg forstår russisk tankemåte, Putins tankemåte og hans folk sine måter å overleve i politikken og regimet. Denne forståelsen bygger på min egen lange erfaring med Russland.

I tillegg ser jeg at mange andre, med et vidt spekter av opprinnelse og erfaring med Russland har samme forståelse av hvordan Putin og Russland handler. Svært mange hendelser, f.eks møter med Trump, Lavrovs uttalelser, hvordan propagandistene opptrer på tv osv. bekrefter og styrker forståelsen for tankesettet.

Når du mener helt andre ting så tar jeg det ikke som et tegn på at jeg selv er i et ekkokammer, men som at du har veldig lite erfaring med Russisk tankesett og har låst deg fast i et tankespor. Jeg vil bare oppfordre deg til å komme ut av SOME-bobla og oppsøke kunnskap gjennom ikke-profilerende kanaler. Finn ut hvordan Putin og Russland egentlig fungerer og tenker.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det går mot en lang periode med opprustning, propaganda og fortsatt hybrid krigføring før de prøver seg på neste land i rekka.

Det kan gå mot det. 

Særlig hvis vi skal isolere Russland til evig tid og parallelt bygge opp militæret. Da går vi mot verdenskrig. Nesten garantert.

Jeg er ikke glad i verdenskriger. Særlig ikke i en tid hvor den vil bli kjempet av autonome AI-droner. Det høres mer ut som verdens ende enn noe vi bør "heie" på

Jeg mener vi må slutte å gå den retningen og tvinge frem fred. Neste steg må være normalisering av relasjoner. Det vil ta lang tid og Putin må bort, men vi må tilbake til det vi egentlig lærte etter WW2.

Skrevet
Simen1 skrev (12 minutter siden):

MAX er generelt svært upopulært, men det varierer hvor mye folk tør å uttrykke misnøyen offentlig eller i nærheten av sin telefon. Putin skyter seg litt i foten når han øker befolkningsens misnøye med de digitale (over)grepene han gjør mot de. Misnøyen med MAX er størst blant de relativt godt utdannede og digitalt frempå storbyfolkene.

Helt riktig.  Den er veldig upopulær blant mange. Samtidig så har den russiske befolkningen færre og færre muligheter til å laste ned andre alternativer. WhatsApp fungerer noen ganger. Har selv merket det nå, samtaler blir brutt, meldinger kommer ikke frem osv.

Når alle som eventuelt også skal kjøpe en ny telefon så er snart max forhåndsinstallert på telefonen. Og når man bare kan laste ned ting fra rustore (Russlands appstore), så har man ikke mange muligheter igjen som sagt. 

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
Orake1et skrev (3 minutter siden):

Særlig hvis vi skal isolere Russland til evig tid og parallelt bygge opp militæret. Da går vi mot verdenskrig. Nesten garantert.

Krig får vi dersom vi ikkje er sterke nok militært til å avskrekke russerene.

image.png.902aa653ec861d0c38f1e1e4f4dfc595.png

Slik er det putin og russiske ledere tenker. Er vi svake vil dei prøve seg. Er vi sterke vil dei la oss være i fred.

• Innsiktsfullt 5
Skrevet
Orake1et skrev (43 minutter siden):

Ikke selg skinnet før bjørnen er skutt.

"Den russiske bjørnen" er sterkt presset økonomisk og politisk. Jeg skal ikke undervurdere hvor presset Ukraina er, men de har noe Russland ikke har: En eksistensielle kamp. Putin mener Ukraina ikke eksisterer og ikke skal ha mulighet til å forsvare seg i framtida. Nikkedukke-Trump har bare gjengitt Putins ønskeliste. Den desperate kampen for overlevelse er så mye sterkere i det Ukrainske folket enn Russernes ønske om å erobre nabolandet. Derfor vil det ukrainske folk presse seg selv lengre og tåle mye mer enn invadererne.

Det er derfor det er så riktig av Ukraina at de legger presset over på hele det russiske folket med blant annet angrep på den økonomiske motoren, olje og gass, samt energiinfrastruktur som gir de varme i husene sine. Den jevne russer må presses mer. Det er det som vil velte Putins regime og avslutte krigen uten det syke og totalt uakseptable kapitulasjonsforslaget fra Trump-Putin-alliansen.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Ikke selg skinnet før bjørnen er skutt.

Absolutt, jeg modererte meg litt ovenfor ved å presisere at også Russland må "svelge kameler" i en avtale. 

Poenget mitt er først og fremst at jeg mener det er feil å være kategorisk negativ til fredsavtaler som innebærer at Ukraina mister areal. Jeg tror det er uunngåelig. Det viktige er å sikre at resten av Ukraina blir trygt og fritt og det er realistisk så lenge en avtale inngås før strikken er strukket for langt.

Skrevet
&lt;generisk_navn&gt; skrev (38 minutter siden):

For min del oppfatter jeg "Fredsplanen" fra Trump som et frekt forsøk på å berede grunnen for et ukrainsk kleptokrati der USA favoriseres,

Jeg er nesten overrasket over at vi ennå ikke har sett en AI-generert Trump Odessa Resort greie a la Trump Gaza Resort-videoen. Trump "Great Gatzby"-fest, hans gamle pedo-vennskap og bæsje på amerikanerne-videoen viser jo at fyren har absolutt null empati eller respekt for andre. Fyren er så ytterst vulgær og kvalm som man ikke trodde var mulig.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hugo_Hardnuts skrev (47 minutter siden):

I mine øyne er krigen et tapsprosjekt for begge parter, og du finner flere eksempler på fredsslutninger basert på en erkjennelse fra begge parter om dette.

Så virker det først og fremst som at det er *russerne* som ikke er villige til å erkjenne realitetene. De krever en måloppnåelse de ikke er i nærheten av å oppnå på slagmarken. Uten å gi særlig i retur,

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Orake1et skrev (3 minutter siden):

Absolutt, jeg modererte meg litt ovenfor ved å presisere at også Russland må "svelge kameler" i en avtale. 

Poenget mitt er først og fremst at jeg mener det er feil å være kategorisk negativ til fredsavtaler som innebærer at Ukraina mister areal. Jeg tror det er uunngåelig. Det viktige er å sikre at resten av Ukraina blir trygt og fritt og det er realistisk så lenge en avtale inngås før strikken er strukket for langt.

Vel, for det første er det grovt villedende å kalle Trump-Putin-alliansens 28.punkts liste for en fredsavtale. Det er det ikke. Det er en liste over kapitulasjonsbetingelser. For det andre så det over hodet ingen automatikk i at Russland klarer å holde militært på de områdene de okkuperer. For det tredje er det ikke juridisk mulig da det er et grovt brudd på Ukrainsk grunnlov. Trump tror han er hevet over grunnloven i USA og tror diktatorer bare kan ture fram må den måten verden rundt. Det stemmer ikke. Zelensky er ikke en diktator og kan ikke bryte grunnloven. Ei heller noen etterfølgere. Europa kan heller ikke akseptere at Putin spiser Europa østfra og vestover bit for bit. Det er mye billigere å stoppe okkupasjonen nå enn senere. Derfor kommer Europa til å forsette å øke støtten til Ukraina, fram til okkupasjonen er slått tilbake. Ukraina har nøkkelen. De har forstått hvordan Russland og Putin må bekjempes på deres hjemmebane. Dette går definitivt ikke Russlands vei, spesielt denne vinteren som flamingoene flyr i flokk i koordinerte angrep mot alle ressurser Moskva er avhengig av.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...