Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sitat

Ukraina skal importere gass fra Hellas

Publisert klokken11:20 iKrigen i Ukraina

Ukraina har inngått en avtale med Hellas om gassimport for å dekke behovet denne vinteren, sier president Volodymyr Zelenskyj.

I en video på X skriver han også at han regner med å inngå en historisk avtale med Frankrike – en avtale som blant annet skal styrke landets flyvåpen og luftforsvar. Meldingen ble lagt ut søndag, samme dag som han innleder en rundreise i Europa.

Turen starter i Hellas og fortsetter videre til Frankrike og Spania.

Zelenskyj sier at gasskontrakten med Hellas har et verdianslag på 2 milliarder euro.

Ukraina trenger å importere gass som følge av de omfattende russiske angrepene mot landets kraftanlegg. Ifølge Zelenskyj skal leveransene finansieres med europeisk bistand.

(NTB)

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Situasjonen i Ukraina er blitt veldig kritisk. Sammenbruddet i fronten foran Huljajpole lot seg ikke hindres, de ukrainske styrkene har store problemer fordi russerne angripe jernbaneinfrastruktur og logistiske mål med sine droner og glidebomber samtidig som de lot til å ha brukt sine siste reserver i motangrepet i Pokrovsk hvor de holdt stand. Det er nå voksende erkjenning at man er i ferd med å lide en militær katastrofe, Zelenskyj skulle ALDRI ha latt mennene opptil 21 år ha dratt ut, da dette fulgt til moralfall både hos militære og sivilister. Korrupsjonsskandalen tyder dessuten på at mange i Kyiv og annetsteds er i ferd med å miste troen om Ukraina kan overleve.

Det hadde dessuten vist seg at Zelenskyj hadde sløst bort ett helt år på at USA skulle ombestemme seg, samtidig som man hadde ikke innsett at både USA og EU/NATO var altfor sent med å oppruste for å følge opp den russiske opprustningen. Ukrainerne får fremdeles våpen, ammunisjon og assistanse, men i mindre grad enn før, mye måtte ordnes i selve Ukraina hvor krigsindustrien desimeres, Trump hadde stoppet ALL hjelp og vil ha seg betalt, selv mineralavtalen får ikke ham til å gi noe som helst til ukrainerne! Zelenskyj omsider hadde fått det han trengte for å slå ut Russland med dronene og missilene for å ta ut den russiske oljeindustrien og påførte betydelig skade - og det virker i dag. Men det hendt på bekostning av bakkestyrkene som retirert mer og mer, slik at russerne - spesielt Putin - tror de kan vinne på "litt til, litt til", og dermed ignorere utviklingen i voksende selvbedrag, utsikten etter seier gjort dem immun mot tapene og skadene. Som stadig flere og flere russerne nå innser, uten at de kunne våge tigge Putin om å stanse. Det virker som Zelenskyj og Putin begge ikke realisere at de risikere å smadre hverandre. 

For Trump gjort det Biden skulle ha gjort; han startet en økonomisk og diplomatisk strategi for å tvinge Putin til å stanse, og det virker - oljesjeikene har vendt ryggen mot russeren, nordkoreanerne er tom for ammunisjon og trenger ressurser for nyproduksjon, men der virker de mer opptatt av droner fremfor artilleriammunisjon og militærkjøretøyer. All eksport fra Nord-Korea stoppet opp i september og er nå så lavt, at brobyggingen mellom de to landene er blitt trukket i tvil. Xi holder på Putin, men han er i voksende trøbbel fordi Trumps handelskrig som var smertelig, har blitt mye verre av EUs strategiskifte som også rammet Norge, og som allerede får effekter; hundretusener av kjøretøyer selges ikke, flere hundretusener tonn mat råtner opp, og mange kineserne er sterkt irritert over at Xi hindret normale finansomstruktureringer som ville ha sett "den enes død bli den andres mat". I russisk Sibir er det voksende frustrering - og redsel for kineserne som mer og mer overta, de drukne alt med sine egne varer og kjøpe det som kunne kjøpes.

Men samtidig nektet Trump å gi assistanse til Ukraina utover det EU/NATO hadde forlangt, slik at det ukrainske forsvaret sultefores - høyrepopulistenes ekstreme uansvarlighet i Ungarn, Slovakia og nå Tsjekkia er i ferd med å bli katastrofalt samtidig som høyreekstremistene i Polen og Tyskland virker helt blind og døv for betydeligheten av Ukraina som en alliert buffersone. Merz i Tyskland kom ikke langt fordi han og Pistorius har funnet seg ribbet for makt av sine egne underordnede som har altfor mye makt i Bundestag og partiapparatene, nå skaper dette frustrasjon og fremtidsangst. Frankrike er kastet ut i kaos hvor det franske folket nektet å innse de må stramme inn mens Macron er helt inkompetent. Brussel virker opptatt av paragrafrytteri og politiske gester fremfor virkelighetskontakt og strategisk tenkning. Storbritannia er på randen av ruin. Støtten til Ukraina bli mer og mer redusert. 

Syrskyj som i seg selv er en dyktig offiser som fortjener respekt for hans meritter, var dessverre feil mann som øverstkommanderende for de militære styrkene ettersom han er for lydig i møte med Zelenskyj som ikke vil høre på fornuftige røster om å la være å gripe inn, og istedenfor lytte på tvilsomme folk som mente noe annet. Hans lydighet og manglende evne for å tvinge gjennom reformer fordi han trenger andres godkjenning, hadde kostet det ukrainske forsvaret meget, for mange hadde falt i året 2024, for mange orker ikke mer og gjort det samme som franskmennene i 1917; de stemte med sine føttene under det som i eldre tid betegnes å være et nasjonalt mytteri. Motoffensiven nordøst for Pokrovsk og deretter valget om å ikke evakuere Pokrovsk-lommen, samtidig som man ikke hadde stabiliserte forsvaret sør for Pokrovsk, er tydelig tegn på at Syrskyj har nådd grensen. 

Da må Kyiv får Syrskj erstattet med en ny mann. Men dette hadde Zelenskyj nektet å gjøre fordi han vil helst ha en nikkemann fremfor en selvstendig mann som kan handle på egenhånd. Etter så mange år med makten er det tydelig at Zelenskyj selv må enten avslå fra den direkte innflytelsen eller skiftes ut med en ny leder, ettersom han har fått for mange dårlige "venner" som er meget skadelig for ham og Ukraina. 

Det ukrainske droneforsvaret kan ikke lenge holde stand. Hva som trenges er å angripe i dybden bak ryggene på de russiske styrkene med full styrke, og dessverre er det dårlig med HIMARS ammunisjon pga. Trump, samtidig som man ikke lenge kan bruke tyngre artilleri. Da må droneflyene som hittil var brukt dypt inn i Russland, vendes om mot den okkuperte Ukraina. 

In recent weeks, I have published only a few strategic analyses. One reason for this is the dynamic and steadily deteriorating situation of the Ukrainian armed forces in the southeast of the country—but also in the regions of Kharkiv and Donetsk.

However, the situation can no longer be glossed over by PR actions from the Ukrainian General Staff nor by the sugarcoating or ignoring on the part of the government in Kyiv: Ukraine is heading toward a strategic defeat against Russia's invasion forces.

Ukrainian journalists and activists have now recognized the seriousness of the situation (see attachment). Yet neither the Ukrainian army nor its Western partners are drawing the necessary lessons from their previous mistakes in the conduct of the war against Russia. More than 2,000 delivered tanks, armored personnel carriers, and armored vehicles are largely useless in the face of Russia's growing dominance in fiber-optic-guided and other drone systems.

Instead of supporting Ukraine with "weapons of mass destruction" in the modern sense—that is, millions of FPV drones—as well as with thousands of powerful cruise missiles for deep strikes, Western nations continue to limit themselves to spotty aid and investments in strategically overestimated Ukrainian long-range drones.

The Ukrainian government also seems to take the war of annihilation against its country only half-seriously. Where the allegedly 17,000 men mobilized per month are actually being deployed remains a mystery to most observers and soldiers at the front.

Desertions and temporary absences from duty—through which entire brigades often exist only on paper—remain largely unpunished. This leads not only to misjudgments of one's own troop strength and resilience but also to massive gaps in the front lines and, as a result, to ever new Russian breakthroughs.

As a result, the area controlled by Ukraine shrank by another 586 square kilometers in October—and in November, a new annual high in territorial losses is likely to be reached.

This brings a monthly loss on the scale of the German state of Berlin within reach. Russian offensives in the regions of the major cities Dnipro and Zaporizhzhia are thus only a matter of months— at most one to two years.

It remains the case: If neither the government in Kyiv nor its Western partners immediately initiate a strategic turnaround, Russia will win this war piece by piece. A horrifying prospect—with devastating geopolitical consequences for the entire globe.

Julian Röpcke🇺🇦 on X: "#Analyse In den letzten Wochen habe ich nur wenige strategische Analysen veröffentlicht. Ein Grund dafür ist die dynamische und sich stetig verschlechternde Lage der ukrainischen Streitkräfte im Südosten des Landes - aber auch in den Regionen Charkiw und Donezk. Allerdings https://t.co/xDa3FLCmlo" / X

Det som er enda verre er at situasjonen nå definitivt minner om høsten 1916, da hadde Brusilovoffensiven i sommeren fulgt til at to imperier helt raknet for alvor; de russiske fremgangene sammen med opprustningen fulgt til en malplassert optimisme som gjort at man ignorere "hjemfronten" som ikke lenge kunne utholde belastningene, mens de østerrisk-ungarske styrkene var utslått uten å bli påført avgjørende nederlag pga. de lange avstandene og størrelsen på konflikten. Det endt med at de to imperiene gav hverandre banesår. Ukraina er nå i stor risiko for å bli tilintetgjort, mens Russland er i risiko for å falle fra hverandre uansett utfallet av krigen. Hvis Putin skulle prøve å underligge seg mer av Ukraina, vil ikke Russland overleve anstrengelsene mens Ukraina kan bli smadret som et resultat. 

Begge er i ferd med å krige seg i hjel. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 6
Skrevet
Sitat

Trump varsler sanksjoner mot land som handler med Russland

Publisert klokken01:10 iUSA

USAs president Donald Trump sier republikanerne jobber med et lovforslag som vil innføre sanksjoner mot ethvert land som gjør forretninger med Russland. Han sier også at Iran kan bli satt på den listen, skriver Reuters.

– Som dere vet, foreslo jeg det, så ethvert land som driver forretninger med Russland vil bli svært strengt sanksjonert, sier Trump, ifølge nyhetsbyrået.

YlubGLaAwqQvGkLCCZewcAF3KYW-c7zaY4XN8_9N

• Liker 6
Skrevet
Mbappe09 skrev (19 timer siden):

Grunnleggende uenig. Pride symboliserer LGBTQ+ aktivistene, ikke Norge. Det er ingen som vil dø for et pride flagg. Ihvertfall ikke jeg. Kun det norske flagget som skal gjelde i Norge. 

Grunnleggende uenig.

Regnbueflagget symboliserer frihet og toleranse. At folk kan få lov til å være seg selv. 💙

Dette i STERK kontrast til det russiske regimet, som ønsker full kontroll på sine innbyggere. Frihet finnes ikke! Derfor er pride-flagget et symbol på alt russland ikke står for.

Selvfølgelig ville det ikke vært feil med et norsk flagg heller, da. 🇳🇴
Men jeg tror faktisk ikke et norsk flagg, i Norge, ville vært et like tydelig statement ovenfor Russland, som et regnbue-flagg?!

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet (endret)
qualbeen skrev (2 timer siden):

Grunnleggende uenig.

Regnbueflagget symboliserer frihet og toleranse. At folk kan få lov til å være seg selv. 💙

Dette i STERK kontrast til det russiske regimet, som ønsker full kontroll på sine innbyggere. Frihet finnes ikke! Derfor er pride-flagget et symbol på alt russland ikke står for.

Selvfølgelig ville det ikke vært feil med et norsk flagg heller, da. 🇳🇴
Men jeg tror faktisk ikke et norsk flagg, i Norge, ville vært et like tydelig statement ovenfor Russland, som et regnbue-flagg?!

De aller fleste etniske norske jeg kjenner avskyr Pride, men sier det bare ikke høyt pga. jobb osv. 

Uansett har jeg lite til overs for det møkkaflagget. Kun for det norske. Regnbueflagg vil kun gjøre at Russland ler av oss, og potensielt få ytre fraksjoner til å sympatisere med Russland. 

https://www.blikk.no/dan-bjorke-oslo-pride-pride/48-prosent-mener-det-blir-litt-for-mye-pride/248758

Endret av Mbappe09
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Hvordan du klarer å legge så mye negativt inn i et flagg, det forstår jeg ikke @Mbappe09. Det er jo bare et tøystykke med noen farger på ... 

At folk klarer å hisse seg så mye opp rundt at folk har andre legninger enn en selv, forstår jeg heller ikke. Det er jo ikke slik at jeg er nødt til å bli homofil, bare fordi jeg synes det er helt flott at folk får lov til å leve ut de legningene de selv måtte ønske.

Jeg klarer rett og slett ikke å bry meg så mye om hvordan andre lever sine liv. Det angår ikke meg. Ikke trenger jeg alle detaljer, men jeg trenger å vite at naboen min har mulighet til å leve slik de vil. Uansett hva slags sære seksuelle preferanser de eventuelt måtte ha; det skal de få lov til å ha – og vi har selvfølgelig gjensidig respekt ovenfor hverandre, slik at jeg ikke prøver å aggresivt påføre min heterofili mot de, eller motsatt. 

PS: I min omgangskrets deltar de aller, aller, færreste i Pride-markeringer. Men samtidig husker og forstår de hvorfor slike markeringer finner sted. Det er ikke lenge siden det ikke var stuereint å være homofil. Fortsatt er det ikke akseptabelt i en del miljøer. Og når man møter holdninger som @Mbappe09 innehar, så blir ihvertfall det en viktig påminner om at arbeidet for inkludering og respekt på ingen måte er over. For @Mbappe09 viser her NULL respekt for at noen få tenker annerledes enn ham. Her brukes ord som «møkkaflagg», og jeg lurer nesten på om jeg ser en frykt eller redsel for noe? 

Hva er det du fryker? Hva er du redd for? 

Jeg er ikke redd for mennesker som har andre seksuelle preferanser enn meg. Hvorfor skulle jeg være det? Det er jo ikke akkurat slik at jeg blir invitert med på soverommene deres uansett (og om så var; da hadde jeg takket pent NEI, er da ikke værre enn det?).

--- 

Men vi kan godt ta praten i andre tråder. Dette blir off topic mtp krigen Russland fører i Ukraina. Men holdningene dine matcher anti-vestlig tankesett, ofte forsøkt spredt rundt fra troll-fabrikker fra nettopp Russland! ;) Våkn opp! Ikke la deg lure av trollene som prøver å få deg til å tro at ikke-heterofile er noe annerledes enn deg og meg. Det er de ikke. De er mennesker. Akkurat som deg og meg. Vi må inkludere de. Ikke støte de fra oss! 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Mbappe09 skrev (10 minutter siden):

De aller fleste etniske norske jeg kjenner avskyr Pride, men sier det bare ikke høyt pga. jobb osv.

De sier nok først og fremst noe om de etnisk norske du kjenner, no offense, men mye av denne avskyen som har bygget seg opp det siste tiåret stammer jo faktisk fra kremlins motbydelige propaganda.

Mbappe09 skrev (13 minutter siden):

Uansett har jeg lite til overs for det møkkaflagget. Kun for det norske. Regnbueflagg vil kun gjøre at Russland ler av oss, og potensielt få ytre fraksjoner til å sympatisere med Russland. 

Russland kan le så mye de vil, vi vet den latteren skjuler tårer, og om de ytre fraksjonene ønsker det så kan de bare sympatisere å bli med i krigen mot Ukraina om de ønsker, alle er gangsta til en drone treffer dem i trynet. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
qualbeen skrev (2 minutter siden):

Hvordan du klarer å legge så mye negativt inn i et flagg, det forstår jeg ikke @Mbappe09. Det er jo bare et tøystykke med noen farger på ... 

At folk klarer å hisse seg så mye opp rundt at folk har andre legninger enn en selv, forstår jeg heller ikke. Det er jo ikke slik at jeg er nødt til å bli homofil, bare fordi jeg synes det er helt flott at folk får lov til å leve ut de legningene de selv måtte ønske.

Jeg klarer rett og slett ikke å bry meg så mye om hvordan andre lever sine liv. Det angår ikke meg. Ikke trenger jeg alle detaljer, men jeg trenger å vite at naboen min har mulighet til å leve slik de vil. Uansett hva slags sære seksuelle preferanser de eventuelt måtte ha; det skal de få lov til å ha – og vi har selvfølgelig gjensidig respekt ovenfor hverandre, slik at jeg ikke prøver å aggresivt påføre min heterofili mot de, eller motsatt. 

PS: I min omgangskrets deltar de aller, aller, færreste i Pride-markeringer. Men samtidig husker og forstår de hvorfor slike markeringer finner sted. Det er ikke lenge siden det ikke var stuereint å være homofil. Fortsatt er det ikke akseptabelt i en del miljøer. Og når man møter holdninger som @Mbappe09 innehar, så blir ihvertfall det en viktig påminner om at arbeidet for inkludering og respekt på ingen måte er over. For @Mbappe09 viser her NULL respekt for at noen få tenker annerledes enn ham. Her brukes ord som «møkkaflagg», og jeg lurer nesten på om jeg ser en frykt eller redsel for noe? 

Hva er det du fryker? Hva er du redd for? 

Jeg er ikke redd for mennesker som har andre seksuelle preferanser enn meg. Hvorfor skulle jeg være det? Det er jo ikke akkurat slik at jeg blir invitert med på soverommene deres uansett (og om så var; da hadde jeg takket pent NEI, er da ikke værre enn det?).

--- 

Men vi kan godt ta praten i andre tråder. Dette blir off topic mtp krigen Russland fører i Ukraina. Men holdningene dine matcher anti-vestlig tankesett, ofte forsøkt spredt rundt fra troll-fabrikker fra nettopp Russland! ;) Våkn opp! Ikke la deg lure av trollene som prøver å få deg til å tro at ikke-heterofile er noe annerledes enn deg og meg. Det er de ikke. De er mennesker. Akkurat som deg og meg. Vi må inkludere de. Ikke støte de fra oss! 

Jeg er grunnleggende imot ideologien til Pride- har ingenting imot homofile. Vi trenger ikke å gå vekk fra trådens tema. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Frihet og toleranse hadde vi før Pride/woke kuppet kulturen vår. Jo lengre vi trekker dette, dess mer polariserte blir vi.
At noen sympatiserer med russiske, konservative verdier, og dermed en fraskilt massemorder i et land der kirken er enda mer politisk enn her, tyder på at polariseringen er gått langt.

Oppkall gjerne gaten etter Zelensky, Ukraina, Kyiv (med den stavemåten) og heis et norsk flagg.
Pride, som parader med sexkostymer og endeløse regnbueflagg i alle gater, er ikke noe som alle støtter. Det begynner etter hvert å bli lov å si, nå som woke er på hell.

Jeg tror ikke russere blir krenket av et pride-flagg i Norge, men vil se det som en bekreftelse på vårt moralske forfall. Det støtter deres narrativ.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

De sier nok først og fremst noe om de etnisk norske du kjenner, no offense, men mye av denne avskyen som har bygget seg opp det siste tiåret stammer jo faktisk fra kremlins motbydelige propaganda.

Russland kan le så mye de vil, vi vet den latteren skjuler tårer, og om de ytre fraksjonene ønsker det så kan de bare sympatisere å bli med i krigen mot Ukraina om de ønsker, alle er gangsta til en drone treffer dem i trynet. 

Dette handler ikke om Russland, men om et prinsipp: Jeg mener man bør være varsom med hvordan barn eksponeres for politiske eller identitetsrelaterte budskap. I den forbindelse har USA tidligere hatt eksempler på praksis som mange oppfattet som problematiske. Det er også et poeng at mange sier man ikke skal bry seg om Pride, samtidig som markeringen blir stadig mer synlig i det offentlige rom. De fleste har ingen innvendinger mot selve budskapet om likeverd, men mange reagerer når hele Pride oppleves som alt for seksualiserende, og som ikke hensyntar barn. Dette handler ikke om å begrense noens identitet, men om å ha en balansert tilnærming som ivaretar både ytringsfrihet og hensynet til barn og familier i det offentlige rom. Ideologien til Pride har jeg lite til overs for, hadde det kun vært likeverd så hadde det vært flott, men det er noe langt mørkere enn det. 

Jeg er grunnleggende i mot Pride, så får vi bare la det være med det. 

• Liker 2
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden):

Frihet og toleranse hadde vi før Pride/woke kuppet kulturen vår. Jo lengre vi trekker dette, dess mer polariserte blir vi.
At noen sympatiserer med russiske, konservative verdier, og dermed en fraskilt massemorder i et land der kirken er enda mer politisk enn her, tyder på at polariseringen er gått langt.

Oppkall gjerne gaten etter Zelensky, Ukraina, Kyiv (med den stavemåten) og heis et norsk flagg.
Pride, som parader med sexkostymer og endeløse regnbueflagg i alle gater, er ikke noe som alle støtter. Det begynner etter hvert å bli lov å si, nå som woke er på hell.

Jeg tror ikke russere blir krenket av et pride-flagg i Norge, men vil se det som en bekreftelse på vårt moralske forfall. Det støtter deres narrativ.

100% enig i alt. 

• Hjerte 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (12 minutter siden):

Jeg er grunnleggende imot ideologien til Pride- har ingenting imot homofile. Vi trenger ikke å gå vekk fra trådens tema. 

"Ideologien" din er vel ikkje noko anna enn det vi andre kallar eit liberalt, fritt og demokratisk samfunn. @qualbeen skildrar dette ganske godt, slik som også eg ser det.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

Bare fordi noen ikke kan godta andre frie mennesker, det er paradokset her, enkelte er så styrt av hatet sitt at de gir lgbtq skylda for det veldig personlige hatet de selv bærer på, det er faktisk litt vilt at skylda for polariseringa havner på lgbtq, og ikke de som faktisk hater. Vi hadde nok frihet og toleranse før også, men målet er at enda flere skal ha det, jeg forstår virkelig ikke problemet med det. 

Mannen med ljåen skrev (15 minutter siden):

Ditt også? 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (9 minutter siden):

Dette handler ikke om Russland, men om et prinsipp: Jeg mener man bør være varsom med hvordan barn eksponeres for politiske eller identitetsrelaterte budskap. I den forbindelse har USA tidligere hatt eksempler på praksis som mange oppfattet som problematiske. Det er også et poeng at mange sier man ikke skal bry seg om Pride, samtidig som markeringen blir stadig mer synlig i det offentlige rom. De fleste har ingen innvendinger mot selve budskapet om likeverd, men mange reagerer når hele Pride oppleves som alt for seksualiserende, og som ikke hensyntar barn. Dette handler ikke om å begrense noens identitet, men om å ha en balansert tilnærming som ivaretar både ytringsfrihet og hensynet til barn og familier i det offentlige rom. Ideologien til Pride har jeg lite til overs for, hadde det kun vært likeverd så hadde det vært flott, men det er noe langt mørkere enn det. 

Jeg er grunnleggende i mot Pride, så får vi bare la det være med det. 

Skal ikkje born lære om politikk, ytringsfridom og at folk har ulike meiningar om ting? Kor lenge skal ein beskytte borna mot den verkelege verda? Er ikkje også motstand mot Pride i så fall ein politisk ideologi som borna må beskyttast mot?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
torbjornen skrev (12 minutter siden):

Skal ikkje born lære om politikk, ytringsfridom og at folk har ulike meiningar om ting? Kor lenge skal ein beskytte borna mot den verkelege verda? Er ikkje også motstand mot Pride i så fall ein politisk ideologi som borna må beskyttast mot?

Barn skal selvfølgelig lære om politikk, ytringsfrihet og at mennesker har ulike meninger. Det er en viktig del av oppdragelse og samfunnsforståelse. Problemet handler ikke om eksponering for mangfold, men om hvor langt en bevegelse skal gå i å definere sosiale normer, og hvor tidlig barn skal bli en del av disse diskusjonene. Pride dreier seg ikke lenger kun om aksept for homofile og transpersoner – noe de aller fleste støtter.

I dag ser vi at markeringen også inkluderer mer omfattende ideologiske føringer om kjønnsidentitet, språk og selvforståelse. For eksempel: i enkelte miljøer blir det forventet at man unngår tradisjonelle betegnelser som gutt og jente om egne barn, det innføres nye kjønnsbegreper barn ikke nødvendigvis er modne til å forstå, og det skapes et sosialt press om å ta stilling til komplekse identitetsspørsmål i ung alder. Dette er ikke et spørsmål om å skjerme barn fra virkeligheten, men om å vurdere om alle typer normendringer bør introduseres gjennom skolen eller offentlige institusjoner, og hvor brede og omfattende de bør være. Barn må lære om mangfold, men de skal ikke formes inn i én bestemt ideologisk forståelsesramme. På samme måte som det ville vært problematisk om konservative, religiøse eller politiske grupper fikk prege skolens praksis ensidig, bør også Pride-ideologiens mest radikale elementer avvises. 

Motstand mot Pride er 100% legitimt- og dette vokser. Folk er drittlei. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Åpen spørsmål; hvorfor ser vi ikke mer til FP-1 Flamingo? Var det ikke tilbake i august at Ukraina annonserte disse, og at det skulle produseres noe slikt som 3000 stk per måned? Med andre ord burde produksjon være i full gang nå, med flere tusen på lager - eller er det bare jeg som har gått glipp av hvorvidt disse brukes i større mengder nå? Sparer de kanskje til ett eller flere voldsomme angrep mot Moskva og St Petersburg? Eller sliter de simpelthen med produksjon/treffsikkerhet eller annet?

Setter pris på om noen med mer informasjon kan dele litt.

Skrevet
el_cash skrev (7 minutter siden):

Åpen spørsmål; hvorfor ser vi ikke mer til FP-1 Flamingo? Var det ikke tilbake i august at Ukraina annonserte disse, og at det skulle produseres noe slikt som 3000 stk per måned? Med andre ord burde produksjon være i full gang nå, med flere tusen på lager - eller er det bare jeg som har gått glipp av hvorvidt disse brukes i større mengder nå? Sparer de kanskje til ett eller flere voldsomme angrep mot Moskva og St Petersburg? Eller sliter de simpelthen med produksjon/treffsikkerhet eller annet?

Setter pris på om noen med mer informasjon kan dele litt.

Masseproduksjonen av FP-5 Flamingo starter ved årsskiftet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...