Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Trump sine egne påstander om hva han har fått Modi til å gjøre er nå en ting. Jeg tar det med en stor klype salt og reserverer optimismen til jeg hører eller leser det direkte fra Modi selv.

Trump har vel litt større truverde enn Comical Ali. Ikkje så veldig mykje, men litt 🙈

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
sedsberg skrev (2 timer siden):

Betyr vel bare at India nå kan få enda billigere olje fra Russland via sorte markeder og skyggeflåter?

Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Om india får billigere olje betyr det samtidig at russland får dårligere betalt. 

Det er ikke gratis å produsere olje, russland risikerer fort å *tape* på hvert fat det produserer og selger. De kan ikke uten videre stoppe produksjonen heller. Både brønner og rør risikerer uopprettelig skade om produskjonen stopper for lenge.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (5 timer siden):

Jeg har hentet fram litt statistikk over hvordan det går på slagmarka. Nærmere bestemt casualties versus pansrede kjøretøy og jeg ser at den generelle trenden ikke akkurat lover godt for det russiske kjøttet som står i kø for kverning. De kan se langt etter pansret støtte.

Casualties per armoured.png

Årsaka er vel ikkje berre mangel på pansra køyrety, men at dronene skaper dødssoner der pansra køyrety har små sjansar for å komme gjennom.

• Liker 1
Skrevet
Sitat

Trump og Putin skal snakke før møte med Zelenskyj

Publisert klokken16:12 iUSA

Den amerikanske presidenten Donald Trump og Russlands president Vladimir Putin skal snakke sammen før Trump skal møte den ukrainske presidenten Volodymyr Zelenskyj.

Det bekrefter Det hvite hus.

Fredag får Trump besøk av den ukrainske presidenten. På agendaen er Ukrainas luftforsvar og mulige langdistanseraketter av typen Tomahawk.

Korleis skal dette gå då?

Skrevet
Krig og fred skrev (8 timer siden):

Ikke bare er dere uvitende om hva ordtak er, og deres funksjon. Dere er uvitende om sikkerhetspolitikken i Europa etter den kalde krigen. Dere stiller spørsmål ved ting som dere fint kan finne i historiebøkene, og som dere trolig sov dere igjennom historietimene på skolen. 

Det virker som om dere hadde trivdes i USA. Der hvor politiet skyter først og spør siden. USA som fortsatt har dødsstraff. USA som ikke har et problem med organisert kriminalitet, eller? 

Det dere skriver er så hjernedødt at det er ikke til å tro. Jeg tror dere hadde trivdes bedre i Kina enn i Norge. I Norge har vi et liberalt demokrati. Dere nærmest tørster etter en politistat, i en tråd om Russlands invasjon av Ukraina. Det er bedre for alle, om dere begynner å lese bøker i stedet for å henge på nettavisen/document. 

Eneste hjernedød her er dine påstander om at jeg leser på nettavisen og document noe jeg aldri gjør. Kan ikke fordra halv-rasistiske document gjengen. 

Siden du er så glad i et liberalt demokrati, hvorfor kan ikke vi bare tvinge Ukraina å legge ned våpnene sine og ta konflikten gjennom dialog? Er ikke pennen sterkere sverdet som mange i demokratiet sier? Og nei, jeg er glad i Norge og vil ikke gjøre om samfunnet til Kina. Men noen ganger må det til sterkere midler enn gjennom dialog for å bekjempe en hensynsløs fiende. Som Ukraina gjør mot Putin ikke sant? 

• Liker 2
Skrevet

Trump har snakket med putin på telefonen og Trump trur det var ein god konstruktiv samtale.

Vedder på at putin snart sender eit stort angrep med missiler og droner mot Ukriana for å vise at han pisser på Trump akkurat når det passer putin. Trump lar seg rundlure gang på gang og Ukraina betaler prisen 💩

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Dragavon skrev (2 timer siden):

Endå ein gong trur Trump på putin 🤮

Er vel bare spill for galleriet. Det vet sikkert begge innerst inne.

• Liker 2
Skrevet

I dagens urolige verden stilte jeg dette spørsmålet til ChatGpt

Usa ønsker regime endring i Venezuela. Russland ønsker det samme i Ukraina. Er ikke dette dobbeltmoral?

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/forventer-angrep-om-svaert-kort-tid/18195293/

Svar fra ChatGpt;

Ja — mange vil si at det er et klart eksempel på dobbeltmoral i internasjonal politikk.

Forskjellen mellom USAs og Russlands tilnærming handler i stor grad om maktforhold, allianser og hvordan handlingene blir presentert, ikke nødvendigvis om prinsippet i seg selv. La oss se på det mer nyansert:

🇺🇸 USA og Venezuela

• USA har i mange år ønsket regimeskifte i Venezuela, spesielt etter Hugo Chávez og Nicolás Maduro tok landet i en mer autoritær og anti-amerikansk retning.
  • Washington har brukt økonomiske sanksjoner, støtte til opposisjonen og diplomatiske pressmidler for å forsøke å tvinge frem et maktskifte.
  • Argumentet fra amerikansk side er gjerne «demokratibygging» og «menneskerettigheter» — men i praksis handler det også om kontroll over energiressurser og regional innflytelse.

🇷🇺 Russland og Ukraina

• Russland sier på sin side at de vil ha regimeskifte i Kyiv fordi dagens ukrainske myndigheter «er vestlige marionetter» og «truer russisk sikkerhet».
  • De har brukt militær invasjon og okkupasjon som virkemiddel, med påfølgende tap av liv og massive ødeleggelser.
  • Russland hevder det er en «sikkerhetsoperasjon», men det er åpenbart et brudd på folkeretten og territoriell suverenitet.

🌍 Sammenligningen og dobbeltmoralen

Begge stormakter ønsker å styre andres regjeringer for å tjene egne interesser.

Forskjellen ligger mest i:

• Metoden (økonomisk og diplomatisk press vs. militær invasjon)
  • Narrativet (demokrati og frihet vs. sikkerhet og anti-nazisme)
  • Hvem som kontrollerer informasjonen og opinionen

Men prinsipielt: ja, begge tilfeller handler om innblanding i andre lands interne anliggender, og det er derfor mange — særlig i det globale sør — kaller dette vestlig dobbeltmoral.

Vil du jeg skal vise noen konkrete eksempler på hvordan vestlige medier og russiske medier omtaler disse to situasjonene ulikt, for å illustrere forskjellen i fortellingene?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...