superrhino Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden torbjornen skrev (1 time siden): Kjelde? (Om dette var sant burde pengane brukast til å støtte Ukraina). Hva slags kilde vil du ha? https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qnid=57910 Kina og India blir klassifisert som utviklingsøkonomier på de årlige klimakonferansene (COP), og blir dermed pengemottakere fra land som er ivrige på å bidra, som oss. Det høres jo helt spinnvilt ut, men slik er det.
Dragavon Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Sitat Høyreekstrem gruppe «tar over» russiske byer: – Står Kreml nærmest Russiske myndigheter lar nasjonalistiske grupper ta over politioppgaver mens krigen i Ukraina tømmer politistyrken. https://www.vg.no/nyheter/i/pPyRJj/hoeyreekstrem-gruppe-tar-over-russiske-byer-staar-kreml-naermest
DukeRichelieu Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Dragavon skrev (12 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/pPyRJj/hoeyreekstrem-gruppe-tar-over-russiske-byer-staar-kreml-naermest Etterlyste kilde på den andre saken du lenket til. Finner ikke info noen steder om dette. Selv ikke inne på avisens hjemmeside. I går kveld i hvert fall.
Dragavon Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Sitat siste: Støre i Ukraina: Diskuterer ideer før mulige Russland-samtaler Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) er i Ukrainas hovedstad Kyiv mandag. Han skal møte president Volodymyr Zelenskyj før mulige forhandlinger med Russland. https://www.vg.no/nyheter/i/OovgbE/stoere-i-ukraina-diskuterer-ideer-foer-mulige-russland-samtaler
aklla Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Dragavon skrev (11 timer siden): Klarte å søke opp posten på Facebook, men posten har blitt slettet. Så jeg antar at det ikke er korrekt info. Det samme gjelder tilsvarende post på twitter. Endret 2 timer siden av aklla 3
Dragavon Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) DukeRichelieu skrev (3 minutter siden): Etterlyste kilde på den andre saken du lenket til. Finner ikke info noen steder om dette. Selv ikke inne på avisens hjemmeside. I går kveld i hvert fall. Du så at det var eit skjermbilde frå fjasebok? Facebook og youtube er det det er. Endret 2 timer siden av Dragavon
DukeRichelieu Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden aklla skrev (15 minutter siden): Klarte å søke opp posten på Facebook, men posten har blitt slettet. Så jeg antar at det ikke er korrekt info. Det samme gjelder tilsvarende post på twitter. Ser ut som fake news. Det bør vi unngå her.
Dragavon Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Facebook, youtube og twitter er det det er, og det trur eg alle her faktisk forstår.
Svein M Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden aklla skrev (22 minutter siden): Klarte å søke opp posten på Facebook, men posten har blitt slettet. Så jeg antar at det ikke er korrekt info. Det samme gjelder tilsvarende post på twitter. Etter det jeg finner så ble noe støtte stoppet ca 1. juli, men startet opp igjen ca 12. juli. Melding om stopp: https://www.theguardian.com/world/2025/jul/02/us-halts-ukraine-weapons-shipments Melding om oppstart igjen: https://www.bbc.com/news/articles/crl04200dp4o 1
Pop Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 59 minutes ago, Dragavon said: https://www.vg.no/nyheter/i/pPyRJj/hoeyreekstrem-gruppe-tar-over-russiske-byer-staar-kreml-naermest Er det noe angrepet på Ukraina har vist er det at historien gjentar seg. Dette lukter jo både SA og SS fra 1930-årene lang vei. Gjerne forbundet med "brunskjortene". Rassland går mer og mer mot et skikkelig klovnesamfunn, u-land deluxe. Slike grupperinger vil kun i enda større grad fjerne normal infrastruktur som skal ivareta innbyggere og offentlige funksjoner. 1
Serpentbane Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Selv om Trump ikke bryr seg om Ukraina og gjerne er kompis med Putin, så er det tydeligvis ikke noen problemer med å kjøpe våpen av USA som nylig godkjente salg av 3350 ERAM (Extended Range Attack Munition) cruise missiler. Dette er missiler med lang rekkevidde (240-450 avhengig av hvilken variant de får) designet for slipp fra fly, for eksempel F-16. Stridshodet er estimert å være omtrent 230kg, og hastigheten 0,6mach. Dette gir $850 millioner i den Amerikanske statskassa betalt av Europa, men det er forhåpentligvis verdt det inntil Europa får på plass egen produksjon av tilsvarende missiler. Hvorvidt dette signaliserer er policy-skifte i Trump-administrasjonen skal jeg ikke spekulere for mye i, men jeg tror ikke det. Missilet ble i praksis bestilt tilbake tidlig i 2024 og er et missil utviklet spesielt for Ukraina med fokus på rimelig masseproduksjon samtidig som det er tilpasset de operative premissene i Ukrainia, dette inkluderer 10 meter treffsikkerhet innenfor GPS-degraderte områder og områder med høy grad av elektromagnetisk interferens i tillegg til de tekniske spesifikasjonene over. Kort fortalt kan man karakterisere dette som en krysning mellom en glidebombe og et cruise missil. Det var i de opprinnelige kravspesifikasjonene skrevet at produsentene kunne velge å benytte seg av eksisterende Mk 82 stridshoder, men dette var ikke et krav. Jeg har ikke funnet mye spesifikk informasjon ut over dette. Dette vil bli en avveining mellom rask volumproduksjon med eksisterende komponenter vs tilpassede komponenter med mer skreddersydd ytelse. Dette vil trolig være et veldig nyttig våpen for Ukraina om de ikke får de samme utfordringene som de hadde med GLSDB. Men vestlige våpenprodusenter har lært mye siden den gang, og GLSDB ble da også forbedret. Det vil også være nyttig siden USA i det stille har gjeninnført forbudet mot angrep på russiske områder med ATACMS. Det sagt, det er indikasjoner på at Ukraina fremdeles må ha godkjennelse for mål, så det kan være USA fremdeles kan sette kjepper i hjulene for Ukrainsk effektivitet. PS edit: Det er uttalt at leveransene vil skje innen seks uker, men det er uklart om dette innebærer første del-leveranse eller komplett leveranse. Illustrativt bilde, men nært det jeg har sett av foreslått design. Endret 34 minutter siden av Serpentbane 1 1
DukeRichelieu Skrevet 48 minutter siden Skrevet 48 minutter siden Dragavon skrev (1 time siden): Facebook, youtube og twitter er det det er, og det trur eg alle her faktisk forstår. Skjønner ikke hva du mener. Jeg synes ikke vi er tjent med fake news i tråden.
aklla Skrevet 22 minutter siden Skrevet 22 minutter siden (endret) DukeRichelieu skrev (30 minutter siden): Skjønner ikke hva du mener. Jeg synes ikke vi er tjent med fake news i tråden. Når Kyiv Post selv la det ut så er det ikke så greit.. Vi er tjent med alle nyheter, det viktigste er at det blir funnet ut av hva som er ekte og ikke, på godt og vondt. Kyiv Post er jo i utgangspunktet en troverdig kilde, men de har antagelig hatt en glipp her. Endret 17 minutter siden av aklla 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå