Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
sedsberg skrev (4 timer siden):

Tar en gjetning på at russland driter i Trump og Trump må gå tilbake til å hakke på Zelensky igjen.

Ny frist blir vel innen jul eller nyttår kanskje?

Men ønsker nå trump egentlig ar krigen tar slutt, nå som de vel i praksis så vidt jeg har fått med meg har strupet støtten og åpnet for at andre land kjøper mer fra USA og gir til Ukraina?

Om trump kan tjene på det har han jo egentlig ingen grunn til å gi lengre og lengre frister..

Kan jo minne om at russland og Nord-Korea var de eneste landene i verden uten toll. Har jo hørt at de handler så lite med de, men igjen ubebodde land og land med bare en håndfull folk ble tatt med, så det er BS..

Kanskje det er det som er sanksjonene klovnen snakker om?

Avslutt krigen ellers får dere 2% toll på biler..

Evt at vesten får lov til å kjøpe mer våpen til fullpris for å donere til Ukraina?

Endret av aklla
  • Innsiktsfullt 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

Trump ilegger India tilleggstoll på 25 prosent

Publisert klokken16:07 iUSA

USAs president Donald Trump gir en presidentordre om å ilegge varer fra India en tilleggstoll på 25 prosent.

Ileggingen av tilleggstollen skjer som følge av at India direkte eller indirekte importerer olje fra Russland, ifølge Det hvite hus.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
21 minutes ago, Mr.M said:

noen som aner hvorfor/begrunnelse for at sjakk-verdenen ikke har utestengt de? :hmm:

De er utestengt som lag/nasjon, men utøverne kan spille under FIDE flagg dersom de ikke har vist støtte til krigføringen..

Skrevet
Mr.M skrev (23 minutter siden):

synd de ikke er utestengt fra internasjonale sjakkmesterskap også, da sjakk er en ganske symboltung aktivitet i russisk bevissthet/tradisjon.

noen som aner hvorfor/begrunnelse for at sjakk-verdenen ikke har utestengt de? :hmm:

må visst korrigere meg selv ser jeg

https://www.chess.com/news/view/fide-eases-restrictions-on-russian-and-belarusian-teams

det jeg/vi har sett av russere i sjakkmesterskap, har visstnok opptrådt som "nøytrale deltagere" dvs. uten nasjonal flagg etc.

dog, tenker FIDE å slippe inn "barn" under 18 år, og spillere med handicap.

Skrevet
jallajall skrev (6 minutter siden):

De er utestengt som lag/nasjon, men utøverne kan spille under FIDE flagg dersom de ikke har vist støtte til krigføringen..

ja, rettet det.

Skrevet (endret)
Delvis skrev (4 timer siden):
Simen1 skrev (5 timer siden):

Hærlig regnestykke: Russernes TOS-1A er verdt mellom 60 og 100 millioner norske kroner. Her ødelegges våpensystemet av en drone til mellom 2000 og 5000 kroner. Video hos dagbladet.

Var der folk oppi den der?

Neppe, det var nok bare russiske krigsforbrytere. Hvem kan kalle sånt for folk?

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sitat

“I come from the political right in Germany,” he says. “We talk a lot about values – freedom, nation, family. But in Ukraine, people are actually living those values. Even dying for them.”

A former sympathizer of Russian narratives and member of a German party, Alternative für Deutschland, often perceived as pro-Kremlin, Schramm’s decision to fight for Ukraine may seem paradoxical. But for him, it was the only logical conclusion after witnessing what he calls “the embodiment of ideals” – not in speeches, but in trenches.

https://www.kyivpost.com/post/57398

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
aklla skrev (1 time siden):

Ny frist blir vel innen jul eller nyttår kanskje?

Men ønsker nå trump egentlig ar krigen tar slutt, nå som de vel i praksis så vidt jeg har fått med meg har strupet støtten og åpnet for at andre land kjøper mer fra USA og gir til Ukraina?

Om trump kan tjene på det har han jo egentlig ingen grunn til å gi lengre og lengre frister..

Kan jo minne om at russland og Nord-Korea var de eneste landene i verden uten toll. Har jo hørt at de handler så lite med de, men igjen ubebodde land og land med bare en håndfull folk ble tatt med, så det er BS..

Kanskje det er det som er sanksjonene klovnen snakker om?

Avslutt krigen ellers får dere 2% toll på biler..

Evt at vesten får lov til å kjøpe mer våpen til fullpris for å donere til Ukraina?

Trump tjener godt på at krigen holdes i gang, så han kommer til å fortsette med sine 14 dager. Han bryr seg ikke om menneskeliv, så lenge han får dollar rullende inn på sin konto, så han kan fortsette sitt luksuriøse liv er han fornøyd.

Hadde ikke EU åpnet opp for å kjøpe våpen fra USA, sa hadde han gitt faen i hele Ukraina. 

• Liker 1
Skrevet
jallajall skrev (På 21.7.2025 den 20.15):

Svarene dine her er stort sett basert mer på forestillinger og ønsketenkninger om hvordan noe er, i stedet for hvordan det faktisk er, så er egentlig ikke mye poeng å svare.

For eksemple vedr. busing viser du at du stort sett er helt ukjent med fenomenet, hva det innebærer, og hvor utbredt det er.

Og siste eksemplet, "Alex" som jeg siterer tjenestegjør for Ukraina, men du anklager han for "russisk propaganda". Antagligvis for det ikke passer med en pre-programmert forestilling om hvordan man tror noe er.

Nei, svarene mine til deg påpeker at du konsekvent sprer prorussisk propaganda.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ifølge Det hvite hus har Russland uttrykt et ønske om å møte USAs president Donald Trump. Trump er også åpen for å møte Russlands president Vladimir Putin og Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.

Reuters rapporterte dette.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (14 timer siden):

Håper Melania forteller Trump om angrepet,

Peter Zeihan slapp akkurat en yt-video der han gikk nærmere inn på hvorfor Trump sakte har endret mening om Putin. Trump har fjernet absolutt alle som hadde peiling fra både det republikanske parti, og nå også administrasjonen, og erstattet dem med ja-mennesker(mange av disse er effektivt russiske agenter). Dette er personer som aldri vil finne på å korrigere Trump for noe som helst, samme hvor teit det er, og lar dermed Trump føle seg som den smarteste personen i rommet, uansett hva tema måtte være. En 'artig' bieffekt er at Førstedamen nå er Trumpadministrasjonens de facto ledende ekspert på øst-europa og russland, og i motsetning til alle andre, så kan hun ikke sparkes. Hun har over tid påpekt hvordan Putin gjør narr av Trump og det har åpenbart sunket inn..

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...