torbjornen Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Atib Azzad skrev (19 minutter siden): Ja, da synes det som om du er mer av det synet at landet bør normaliseres før det evt. får slippe tilbake inn i VM, OL, og noe. Jeg tilhører vel en slik linje selv. Jeg var bare nysgjerrig på om denne andre brukeren mener det burde vært tilfellet at Tyskland var utestengt for evig, slik hen foreslår å gjøre mot Russland. Det er vel fyrst og fremst eit uttrykk for kor oppgitt ein blir over eit land som har hatt alle mogelegheiter til å vere både normalt, integrert og suksessrikt, men som i staden brukar ressursane på å øydeleggje naboland og tvinge under seg folket der med rein terror, som ikkje lar seg stanse etter årevis med krig og der eigen befolkning er meir opptekne av å sikre seg sjølv enn til å ta eit oppgjer med regimet og den destruktive åtferda slik at alle kunne ha fått ei betre framtid. 6 3
jallajall Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Ser ut som ukrainerne i større grad ønsker å prioritere å satse på en selvstendig utvikling fremfor å søke EU medlemskap. 1
Neptun1 Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Atib Azzad skrev (13 timer siden): Ikke så relevant, beklager det, men jeg blir nysgjerrig: Mener du Tyskland burde vært utestengt fra VM, OL, og noe? Det er ingen tvil om at Tyskland slapp altfor billig unna etter 2. verdenskrig. Og jeg skjønner godt at mine besteforeldre (den generasjonen) aldri tilga dem. Tyskerne har aldri gjort opp for seg etter å ha brent ned Finnmark og ødelagt byer som Narvik. De burde ikke sluppet til i større internasjonale mesterskap eller kulturbegivenheter før de hadde gjort opp for seg. Men Tyskland er et land som har lært. Det vil aldri Russland gjøre. De har invadert og begått folkemord mot forsvarsløse siden midten av 1400 tallet. Alt tilsier at russerne aldri vil forandre seg. De har storhetstanker om seg selv og mener de har rett til å ta ethvert land de ønsker. Hvordan europeiske land kunne finne på å ruste ned med et slikt naboland er helt ubegripelig og utilgivelig. Fatter ikke at mange folk forsvarer en slik toskeskap - og i stedet retter all sin kritikk mot USA. 4
Atib Azzad Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli 11 minutes ago, Neptun1 said: Men Tyskland er et land som har lært. Det vil aldri Russland gjøre. De har invadert og begått folkemord mot forsvarsløse siden midten av 1400 tallet. Alt tilsier at russerne aldri vil forandre seg. De har storhetstanker om seg selv og mener de har rett til å ta ethvert land de ønsker. Hva er det sånn rent teoretisk som hindrer det Russiske folk å gjøre det samme som det Tyske folket har gjort? På noen få generasjoner gikk jo Tyskerne fra å kjøpe idéer om seg selv som verdens utvalgte folk, til å akseptere at rasevitenskap er bonkers, hva er det som hindrer Russisk folk fra å gjøre en slik endring iløpet av noen generasjoner? 4
torbjornen Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Tyskarane tok eit oppgjer med seg sjølv og si eiga fortid. Spørsmålet er om russarane nokon gong er villige til å gjere det same. 3 1
Neptun1 Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Atib Azzad skrev (16 minutter siden): Hva er det sånn rent teoretisk som hindrer det Russiske folk å gjøre det samme som det Tyske folket har gjort? På noen få generasjoner gikk jo Tyskerne fra å kjøpe idéer om seg selv som verdens utvalgte folk, til å akseptere at rasevitenskap er bonkers, hva er det som hindrer Russisk folk fra å gjøre en slik endring iløpet av noen generasjoner? Det er en viss forskjell på fem -og fem hundre år med ondskap. Russerne har dessuten atomvåpen som de truer verden med på daglig basis, noe tyskerne ikke hadde. Europa trodde (naive som de er) at russerne hadde endret seg etter "glasnost" med Gorbatsjov. De tok like feil som deg. 1
Atib Azzad Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli 6 minutes ago, Neptun1 said: Det er en viss forskjell på fem -og fem hundre år med ondskap. Russerne har dessuten atomvåpen som de truer verden med på daglig basis, noe tyskerne ikke hadde. Europa trodde (naive som de er) at russerne hadde endret seg etter "glasnost" med Gorbatsjov. De tok like feil som deg. Dersom Europa (naive som de er) ikke tror at folk er dømt til et statisk fengsel dersom de gjentar et mønster over lang nok tid, så er vi enige. Er det noe jeg tror på er det menneskelig evne til endring, jeg sier ikke nødvendigvis det vil skje over natten, eller at regimer og systemer er like fleksible, men jeg tror ikke Russere for evig er låst til en gitt handling eller tankemåte. Spørsmålet mitt er hva som tror du gjør at Russere ikke kan endre seg, hva forårsaker denne tilstanden av evig repetisjon? Hva er det som gjør at Tyskere kunne endre seg, men umuliggjør at Russere kan gjøre det samme? 2
Neptun1 Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Atib Azzad skrev (25 minutter siden): Er det noe jeg tror på er det menneskelig evne til endring, jeg sier ikke nødvendigvis det vil skje over natten, eller at regimer og systemer er like fleksible, men jeg tror ikke Russere for evig er låst til en gitt handling eller tankemåte. Spørsmålet mitt er hva som tror du gjør at Russere ikke kan endre seg, hva forårsaker denne tilstanden av evig repetisjon? Hva er det som gjør at Tyskere kunne endre seg, men umuliggjør at Russere kan gjøre det samme? Vi lærer av erfaring. Med Russland har vi veldig lang erfaring med at de er et grusomt erobrerfolk. Over 550 år med erobring - og uendret kultur gir gode grunner for å fastslå at de med stor sannsynlighet aldri endrer seg. Og det må vi ta hensyn til. Jeg tror tror ikke de er født onde - men at deres kultur gjør dem avstumpet, grusomme og tror de har spesielle rettigheter. Ikke 100% ... det blir det aldri, men de aller fleste og i sær det store flertallet som støtter Putin. Om man ikke lærer av samme resultat fra samme tilnærming (gjentatte ganger) så er det vanskelig overbevise noen. 1 2
Populært innlegg Mbappe09 Skrevet 10. juli Populært innlegg Skrevet 10. juli Kan ikke sammenligne russere og tyskere. Tyskere var et opplyst folk med individualisme og germansk kultur. Russere er et autoritært, fascistisk og kollektivistisk dysfunksjonell apatisk folk uten noen form for europeisk identitet. Man er en Angela Merkel hvis man tror disse vil forandre seg. Det vil ta mange tiår før man kan se forandring og da må Moskva knuses fullstendig. 7 4
Neptun1 Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli (endret) Mbappe09 skrev (På 10.7.2025 den 18.35): Kan ikke sammenligne russere og tyskere. Tyskere var et opplyst folk med individualisme og germansk kultur. Russere er et autoritært, fascistisk og kollektivistisk dysfunksjonell apatisk folk uten noen form for europeisk identitet. Man er en Angela Merkel hvis man tror disse vil forandre seg. Det vil ta mange tiår før man kan se forandring og da må Moskva knuses fullstendig. Ja, dét er russernes kultur dvs. verdier og levesett. Vil også legge til empatiløshet - noe som kjennetegner russere. Dette er kjennetegn for alle autoritære land med lang fartstid. Kina, Nord-Korea, muslimske land etc. Tror ikke folk skjønner hvor forskjellige russere er fra oss. De kan være ok på enmannshånd, men havner du i klammeri/"fornærmer" en russer så har du i prinsipp fornærmet alle russere og selve Russland. Slik tenker ikke individualister. En for alle, alle for én kjennetegner folk i totalitære regimer. Tror jeg på forandring? Nei, på ingen måte. Har det noe å si? Nei, vi må forholde oss til at det er slik de tenker. Tysklands periode som totalitær var historisk sett kortvarig og oppstod etter 1. verdenskrig der tyskerne mente de måtte lide for mye for krigserstatning (Versaillestraktaten) og de faktisk opplevde sult. I kjølvannet av dette dukket Hitler opp med sin nazisme der han lovet folket arbeid og mat. Heldigvis korrigerte de seg selv etter 2. verdenskrig - med påtrykk fra allierte. Endret lørdag kl 11:15 av Neptun1 2 3
torbjornen Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Sitat Hevder Norge skal betale for luftvernsystem Publisert klokken21:56 iKrigen i Ukraina Norge skal betale for ett Patriot-luftvernsystem for Ukraina, uttalte president Volodymyr Zelenskyj under gjenoppbyggingskonferansen for Ukraina i Roma torsdag. Han hevder Norge skal kjøpe luftvernsystemet Patriot fra USA og levere det til Ukraina, mens Tyskland skal bidra med to Patriot-systemer. Statssekretær Andreas Flåm sier til NRK at Norge vil prioritere mer luftvern til Ukraina, men at det ikke er tatt en beslutning om dette eller omfanget av mulig norsk støtte. – Norge er i tett dialog med Ukraina om hvordan vi best mulig kan bistå landet med militær støtte. Luftvern er høyt prioritert fra ukrainske myndigheter. Norge har tidligere bidratt til finansiering av et Patriot luftvernsystem og missiler, sier han. 3 2
Thor. Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli https://www.nrk.no/nyheter/trump-varsler-russland-nyhet-mandag-1.17488593 Trump varsler Russland-nyhet mandag USAs president Donald Trump sier at han kommer med en «stor» Russland-kunngjøring mandag, uten å utdype. – Jeg tror jeg kommer med en stor og viktig uttalelse om Russland på mandag, sier han til NBC. 2 3
Dragavon Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Sitat TOP NEWS TODAY 🔝 10 July 2025 Russia’s heaviest air assault of the summer—415 drones and missiles—tested Ukraine’s defenses overnight, even as Kyiv pressed its own precision strikes and Western partners unlocked billions for recovery and weapons. The day’s events underscored a widening gap between Russia’s escalating drone ambitions and Ukraine’s accelerating air-defense, reconstruction and diplomatic momentum. https://buymeacoffee.com/meaninuak/top-news-today-10-july-2025 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå