Gå til innhold

Felicity Ace: El-bilbatterier holder liv i brannen


Anbefalte innlegg

3 hours ago, mosedotten said:

Vil et bilbatteri som ikke er oppladet brenne? Har i min naivitet gått rundt og trodd at brann i batteri skyldes at den lagrede potensielle energien gikk ukontrollert over i en ny energiform - "flammer". (sterkt forenklet....) Og at et "tomt" (ikke ladet) batteri ikke ville brenne i særlig grad?

Et Litium-ion batteri består av en positiv og en neagativ side som heter anode og katode, og i mellom de er et stoff som kalles elektrolytt, som består av Litium-salt i et løsemiddel. Denne elektrolytten er meget brennbar, og det er som regel også stoffet katoden er laget av, som f.eks Kobolt. I tillegg har man spennende reaksjoner, som at når Litium kommer i kontakt med vann, reagerer det kjemisk, og danner hydrogengass og litiumhydroksid i form av giftig gass.

Mesteparten av denne energien er kjemisk, så et tomt batteri som brenner vil gi fra seg omtrent like mye energi som et oppladet. Sjansen for at batteriet tar fyr av seg selv derimot er mye større om det lader, da det som oftest starter selvantenning er varmgang i en battericelle på grunn av kortslutning.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
likferd skrev (2 timer siden):

Et Litium-ion batteri består av en positiv og en neagativ side som heter anode og katode, og i mellom de er et stoff som kalles elektrolytt, som består av Litium-salt i et løsemiddel. Denne elektrolytten er meget brennbar, og det er som regel også stoffet katoden er laget av, som f.eks Kobolt. I tillegg har man spennende reaksjoner, som at når Litium kommer i kontakt med vann, reagerer det kjemisk, og danner hydrogengass og litiumhydroksid i form av giftig gass.

Mesteparten av denne energien er kjemisk, så et tomt batteri som brenner vil gi fra seg omtrent like mye energi som et oppladet. Sjansen for at batteriet tar fyr av seg selv derimot er mye større om det lader, da det som oftest starter selvantenning er varmgang i en battericelle på grunn av kortslutning.

Kunne du forklart det igjen, som om jeg var 5? 

Hvis et utladet og et fulladet batteri har like mye energi til å skape like voldsomme branner, hvorfor brukes ikke den energien på fremdrift? Sett man har et batteri med 100 kWt kapasitet: hva skjer med den ekstra energien i et fulladet batteri når det brenner, siden den ikke påvirker brannen?

Lenke til kommentar
1 hour ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Kunne du forklart det igjen, som om jeg var 5? 

Hvis et utladet og et fulladet batteri har like mye energi til å skape like voldsomme branner, hvorfor brukes ikke den energien på fremdrift? Sett man har et batteri med 100 kWt kapasitet: hva skjer med den ekstra energien i et fulladet batteri når det brenner, siden den ikke påvirker brannen?

Om vi tenker veldig simplifisert, kan vi se for oss at batteriet er som to vanndammer over hverandre, med en turbin mellom de som genererer strøm. Bare at istedet for vann, er det bensin i dammene. Når du lader batteriet, bruker du energi fra laderen din til å pumpe all bensinen fra den nedre dammen over til den øvre, og når du bruker strøm, renner den ned igjen i den nederste dammen og genererer strøm i en vannturbin. Om dette så tar fyr og brenner, vil du få mye energi fra all bensinen som brenner, men ikke så veldig mye energi fra den energien du har brukt på å pumpe den mellom magasinene.

Dette er selfølgelig et helt banalt eksempel, og jeg er ingen ekspert på feltet.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (22 timer siden):

Bra det ikke var fossilbiler på ferja. Da hadde det blitt en diger ildkule og alt hadde sunket!

Så at alle de mange tilsvarende transportskipene med fossildrevne biler gjennom utallige år har berget så bra må da bli en gåte. At denne båten enda flyter er takket være at den ikke har "fosilbiler" om bord. Du verden, for en flaks...😏

Har ikke noe i mot elbiler jeg, men syns noen av argumentene ødelegger mer enn de hjelper når man vil fremme elbiler.

 

Lenke til kommentar

Her er det mange kommentarer som ikke henger på greip grunnet veldig snever virkelighetsopfatning eller direkte manipulering fra kverulantiske elbilfanatiske innleggere.

Argumenter som veldig vanskelig å sette fyr på et elbil batteri med åpen flamme høres ut som et forsøk med lighter og ingen tanke for hva som skjer med skallet som holder væsken inne i batteriet i et branninferno skapt av andre brennbare deler som finnes i alle biler. Det skallet er neppe laget for å motstå brann i mer enn la oss si 15-30 minutter. Godt nok for brann i 1 bil men på langt nær nok for en brann i et parkeringshus eller bilskip.

Om de ikke står og lader selvantenner parkerte elbiler kanskje ikke. Men de giftige gassene fra kjemikaliene når det først brenner, intensiteten og evnen til å brenne uten tilførsel av oksygen skaper store problemer når det først brenner.

Lenke til kommentar

Man kan anta og ressonere mye i flere retninger, men hvorfor ikke bare vente på skikkelige verifiserbare fakta?

Mytene florerte i Norge også for bare et tiår siden. Folk visste ikke fordi ingen hadde erfaring. Azorene er et knøttlite øysamfunn. Har de fått sin første elbil ennå? Vet havnedirektøren på Faial noe om elbiler eller har han bare forutinntatte antagelser om elbiler generelt? Har han sett skipet med egne øyne eller har han sittet trygt og godt på havnekontoret 100-170 km unna Felicity Ace? Har bildekkene på skipet i det hele tatt innsyn utenfra?

Det er alt for mange spørsmål og antagelser og alt for få svar og lite fakta.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Martin O. Nygård skrev (6 timer siden):

Her er det mange kommentarer som ikke henger på greip grunnet veldig snever virkelighetsopfatning eller direkte manipulering fra kverulantiske elbilfanatiske innleggere.

Argumenter som veldig vanskelig å sette fyr på et elbil batteri med åpen flamme høres ut som et forsøk med lighter og ingen tanke for hva som skjer med skallet som holder væsken inne i batteriet i et branninferno skapt av andre brennbare deler som finnes i alle biler. Det skallet er neppe laget for å motstå brann i mer enn la oss si 15-30 minutter. Godt nok for brann i 1 bil men på langt nær nok for en brann i et parkeringshus eller bilskip.

Om de ikke står og lader selvantenner parkerte elbiler kanskje ikke. Men de giftige gassene fra kjemikaliene når det først brenner, intensiteten og evnen til å brenne uten tilførsel av oksygen skaper store problemer når det først brenner.

Brannen på Sola hadde nok temmelig mye energi i seg, men likevel ikke nok til å antenne noen av batteripakkene på de elbilene som var der. Spørsmålet blir da om energien som var i denne brannen på det mest intense, har vært høy nok til å antenne noen av batteriene.

Her står muligens bilene langt nærmere hverandre enn på en vanlig parkeringsplass for å få plass til flest mulig, noe som er mulig pga proffe bilflyttere og god logistikk på jobben. Med mindre reglene krever en minimumsavstand pga bevegelsesrom ved normale krengninger. Om dette har ført til mer energi i brannen på lite område, slik at man har fått nok til likevel å antenne batteriene, aner ikke jeg noe om. Men det er en mulig forklaring, om dette har skjedd. 

For å spille litt inn her på antagelsene om elbilbranner, så har det vel vært ett par Taycan som har brent i garasje/carport, der vi ikke har fått noen info i ettertid om brannårsak. Man kan bare anta noe om hvorfor man ikke har hørt noe.

Men ut fra andre elbilbranner i garasje/carport, så har det i nesten alle tilfeller vært brann fra andre gjenstander som har vist seg å være kilden. 12V-batteri til gressklipper, moped etc eller andre ice-motoriserte enheter har i stor overvekt av tilfellene vært brannårsak, ikke elbil til lading eller bare parkert uten å lade.

Som sagt, jeg utelukker ikke at elbilbatterier har antent. Men å anta dette, er en stor feil, da erfaringer viser seg at det som regel ikke stemmer. Jeg synes derfor det er spekulativt at man, bokstavelig talt, fyrer oppunder fordommene mot elbiler helt ukritisk, i forsøk på å fyre opp stemningen. 

PS! Puns var absolutt "intended"... 

Så, da får vi bare vente til de kan gå inn og undersøke, og se om det har vært noen elbilbatterier som har tatt fyr, eller ikke. Men jeg må si jeg blir mer overrasket om noen har tatt fyr, enn om alle er intakte ennå. Gitt at ikke båten synker først.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...