Gå til innhold

Republikk i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

President med familie trenger ikke å bli billigere enn kongefamilie, men man kan jo tenke seg det siden vi snakker om på det meste en familie med to voksne og - per normalen - ett til tre barn.

Jeg er fornøyd med kongen vår, men den dagen han er borte er jeg ikke spesielt imot å gå over til republikk og bytte ut kongefamilien med president. Men det er ikke noe jeg bryr meg stort om. Det får bli som det blir.

Lenke til kommentar
1 hour ago, perpyro said:

Billigere?
Il presidente skal vel ha sitt tenker jeg så hvordan vet du at en republikk vil bli billigere å administrere en en monarki?

Skal presidentens datter ha bursdag til 5 millioner? Egen garde med soldater som deler ut is til forbipasserende?

Alle vet at det blir billigere. Tror du 1 statsminister koster mer enn kongefamilien? Hjelpes!

Og igjen med presidenten, hva er dette for en naturlov som gjør at du insisterer på president? Har noen sagt noe som helst som hjelper til at jeg skal fatte poenget med det?

For en absurd diskusjon dette er. Tenker jeg flesker til med samme mynt,  så kanskje det kommer et mer fiberholdg svar:

Monarki åpner opp for maktsyke politikere som skaffer seg vetorett. Uten konge stenges denne muligheten.

Det er umulig å ha president uten konge.

Hvorfor tviholde på et dyrt, gammelt og dårlig system, når alt vi trenger å gjøre er å avskaffe kongen?

Et alternativ (med eller uten president) koster mindre enn bursdager til 5 millioner, slott, kongelige boliger rundtomkring, egen militæravdeling og hoff.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke åpenbart at det er billigere med andre løsninger enn monarki, men det er hva man gjør det til.. man må ikke bruke penger på noen av tingene, vedlikehold av bygninger, e.l.

I Finland var bevilgningene til president i 2019 på ca 190 millioner. Legger man til kostnadene for å avholde valgt hvert 6. år så er man oppe i ca 220-230 millioner pr år - for å ha president.

(Vent til Sverigedemokratene får flertall i riksdagen, da kommer også svenskene til å ønske seg noen med vetorett :cool:)
 

Endret av jallajall
Lenke til kommentar
Abigor skrev (18 minutter siden):

Skal presidentens datter ha bursdag til 5 millioner? Egen garde med soldater som deler ut is til forbipasserende?

Alle vet at det blir billigere. Tror du 1 statsminister koster mer enn kongefamilien? Hjelpes!

Og igjen med presidenten, hva er dette for en naturlov som gjør at du insisterer på president? Har noen sagt noe som helst som hjelper til at jeg skal fatte poenget med det?

For en absurd diskusjon dette er. Tenker jeg flesker til med samme mynt,  så kanskje det kommer et mer fiberholdg svar:

Monarki åpner opp for maktsyke politikere som skaffer seg vetorett. Uten konge stenges denne muligheten.

Det er umulig å ha president uten konge.

Hvorfor tviholde på et dyrt, gammelt og dårlig system, når alt vi trenger å gjøre er å avskaffe kongen?

Et alternativ (med eller uten president) koster mindre enn bursdager til 5 millioner, slott, kongelige boliger rundtomkring, egen militæravdeling og hoff.

Så sitter vi altså med at vi kan ha en republikk uten president som er billigere en et monarki fordi republikken ikke har en garde som deler ut is til forbipasserende.
Og argumentet for at republikk skal være billigere en kongedømmet vi har i dag er at alle vet at det er billigere.
Det var en påstand uten noe god forklaring.
Jeg påpeker rissikoen for hva som kan skje mens du avfeier det hele med at alt blir bedre og billigere fordi det er noe alle vet, det er absurd det.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok! Jeg gir meg. En stakkars statsansatte er like dyrt (eller dyrere) enn slott, boliger, militæravdeling, hoff og bursdager til 5 millioner.

Fatter ikke hva jeg tenkte med. Hadde jo ingen god forklaring...

Jeg påpeker at med konge så åpnes muligheten for maktsyke politikere skal få vetorett. Uten konge stenges denne muligheten. Eller har jeg misforstått? Isåfall, HVORFOR?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (18 minutter siden):

Ok! Jeg gir meg. En stakkars statsansatte er like dyrt (eller dyrere) enn slott, boliger, militæravdeling, hoff og bursdager til 5 millioner.

Fatter ikke hva jeg tenkte med. Hadde jo ingen god forklaring...

Jeg påpeker at med konge så åpnes muligheten for maktsyke politikere skal få vetorett. Uten konge stenges denne muligheten. Eller har jeg misforstått? Isåfall, HVORFOR?

Jeg var ikke ute etter retorikk og om du hadde anntydet at det kunne være billige uten et kongehus eller at du tror det hadde det vært det, helt greit men å argumentere for at det er noe alle vet så er det plutselig en påstand som du må redegjøre for eller kunne underbygge det ut over at det er noe alle vet.
Og anngående det å ikke ha noe president så har jeg forpreløpig ikke funnet en republikk uten en president men noen av republikkene har presidenten omtrent som vi har kongen uten noe utøvende makt men der parlamentet styrer.
Virker som et hvert land ønsker seg et overhode et hakk over statsministeren, noen med og noen uten regjerende makt så på meg virker det som same ol same ol.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, jallajall said:

Det er ikke åpenbart at det er billigere med andre løsninger enn monarki, men det er hva man gjør det til.. man må ikke bruke penger på noen av tingene, vedlikehold av bygninger, e.l.

I Finland var bevilgningene til president i 2019 på ca 190 millioner. Legger man til kostnadene for å avholde valgt hvert 6. år så er man oppe i ca 220-230 millioner pr år - for å ha president.

(Vent til Sverigedemokratene får flertall i riksdagen, da kommer også svenskene til å ønske seg noen med vetorett :cool:)
 

Hva I helvete, 190 mill på en statsansatt? Hvor mye penger koster stortingspresidenten da, 560 millioner?!? Hvor mye koster en statsminister, en milliard?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, perpyro said:

Jeg var ikke ute etter retorikk og om du hadde anntydet at det kunne være billige uten et kongehus eller at du tror det hadde det vært det, helt greit men å argumentere for at det er noe alle vet så er det plutselig en påstand som du må redegjøre for eller kunne underbygge det ut over at det er noe alle vet.
Og anngående det å ikke ha noe president så har jeg forpreløpig ikke funnet en republikk uten en president men noen av republikkene har presidenten omtrent som vi har kongen uten noe utøvende makt men der parlamentet styrer.
Virker som et hvert land ønsker seg et overhode et hakk over statsministeren, noen med og noen uten regjerende makt så på meg virker det som same ol same ol.

Enda en av universets mysteriske lover 🤣 Det finnes Ingen land uten konge som ikke har president. Det er fysisk umulig å kvitte seg med kongen uten å automatisk få en president på kjøpet. Fordi sånn er det bare.

Flott diskusjon dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (9 minutter siden):

Enda en av universets mysteriske lover 🤣 Det finnes Ingen land uten konge som ikke har president. Det er fysisk umulig å kvitte seg med kongen uten å automatisk få en president på kjøpet. Fordi sånn er det bare.

Flott diskusjon dette.

Hvilket styresett som eventuelt finnes andre steder i universet vet jeg ikke selv om det ser ut som du forsøker å tillegge meg den viten men det virker som land generelt som ikke er monarki har et eller annet overrhode over statsministeren med eller uten utøvende makt.
Det er du som nå mener kan det virke som at vi her på berget skal finne på noe helt nytt som en republikk der stasministeren er overhodet og ingen over statsministeren, ingen sermemoniell leder og ingen statsseremonier som kan koste skattebetalerne ekstra penger ut over alminnerlig hverdagslig drift.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så kan vi ansette en gammel gubbe med vetorett som skal si JA hele tiden og NEI en gang hvert hundrede år når vi blir invadert eller får statskupp. Stat og politikere har da fester støtt og stadig, trengs det mer av det on vi kvitter oss med kongen? Gjør det enkelt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (2 timer siden):

Alle vet at det blir billigere. Tror du 1 statsminister koster mer enn kongefamilien? Hjelpes!

Problemet er at det blir ikke en, det blir en ny en stadig vekk, og de skal ha sitt alle som en inkludert full pensjon, secret service og andre goder. 

Jeg tror ikke du har tenkt på hva vi tjener på kongehuset heller. Det er langt mer å tjene på et kongehus en på en president 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Unge Venstre-leder Ane Breivik sendte dette bursdagskortet til prinsesse Ingrid Alexandra i anledning hennes 18-årsdag.

Humor er bra, kritikk av kongehuset er nødvendig, men dette synes jeg var godt over grensa til ufint og går altfor mye på person. Egentlig bare dårlig gjort og et kleint forsøk, til feil tid og sted. Man bør vise respekt for alle medmennesker enten de er en del av kongefamilien eller ikke.

FVZY-Z8WQAIkWLU?format=jpg&name=large

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (11 timer siden):

Unge Venstre-leder Ane Breivik sendte dette bursdagskortet til prinsesse Ingrid Alexandra i anledning hennes 18-årsdag.

Humor er bra, kritikk av kongehuset er nødvendig, men dette synes jeg var godt over grensa til ufint og går altfor mye på person. Egentlig bare dårlig gjort og et kleint forsøk, til feil tid og sted. Man bør vise respekt for alle medmennesker enten de er en del av kongefamilien eller ikke.

Jeg er enig, feil sted feil tid og feil person for denne morsomheten.

-k

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 timer siden):

Unge Venstre-leder Ane Breivik sendte dette bursdagskortet til prinsesse Ingrid Alexandra i anledning hennes 18-årsdag.

Humor er bra, kritikk av kongehuset er nødvendig, men dette synes jeg var godt over grensa til ufint og går altfor mye på person. Egentlig bare dårlig gjort og et kleint forsøk, til feil tid og sted. Man bør vise respekt for alle medmennesker enten de er en del av kongefamilien eller ikke.

FVZY-Z8WQAIkWLU?format=jpg&name=large

Så fort man fjerner den loven, har ikke monarkiet noe grunnlag som et rettferdig system.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, skaftetryne32 said:

Problemet er at det blir ikke en, det blir en ny en stadig vekk, og de skal ha sitt alle som en inkludert full pensjon, secret service og andre goder. 

Jeg tror ikke du har tenkt på hva vi tjener på kongehuset heller. Det er langt mer å tjene på et kongehus en på en president 

Hva vi tjener ja. Det har jeg bevisst holdt utenfor. Man kan tjene på mye som er galt, at regnskapet går i pluss betyr ikke at det blir riktig. Og det er en urettferdig sammenligning da en statsminister tjener potensielt 0kr inn til staten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mannen1 skrev (På 23.2.2022 den 18.14):

Hahaha, du lever i en villfarelse når du tror det er mye indivduell frihet og demokrati og ytringsfrihet her. 

Hva mangler egentlig du av individuell frihet her i Norge?

Du kan stille deg foran Stortinget å si nesten hva som helst, men om hvem som helst.

Du kan kan ha seksuell omgang med hvem du vil , så lenge begge samtykker, uansett alder mellom 16 og 100+, også med samme kjønn om du foretrekker det.

Du kan velge å være mann, selv om du er kvinne, og motsatt. Er ikke det bra nok, kan du også være hen.

Du kan studere hva du vil, bli hva du vil og også reise hvor du vil.

Du kan også gi deg selv en uspesifisert diagnose og få innvilget uføre (Veldig forenklet, men mulig med innsats).

Hva er det egentlig DU mangler av frihet utover dette? 

Vi er 7 milliarder mennesker på jorden, alle kan ikke leve som konger og gjøre akkurat det vi vil...

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Abigor skrev (53 minutter siden):

Hva vi tjener ja. Det har jeg bevisst holdt utenfor. Man kan tjene på mye som er galt, at regnskapet går i pluss betyr ikke at det blir riktig. Og det er en urettferdig sammenligning da en statsminister tjener potensielt 0kr inn til staten.

Og potensielt mange milliarder om statsminister gjør de riktige valgene.

Norges befolkning betaler 56,- per år til kongefamilien. Det tilsvarer rundt 300 millioner årlig.

Til sammenligning bruker Norges befolkning 1.3 milliarder på Halloween feiring.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (På 16.6.2022 den 18.36):

Igjen, hvorfor? Er naturloven slik at det er UMULIG at politikere får mer makt så lenge vi har konge? Er det umulig å hindre det uten konge?

Så lenge vi har eit etisk og moralsk kongehus, er det ein ganske stor vekt på vektskåla i tilfelle det skulle kommet ein Trump som statsminister. Nettopp fordi retorikken fra kongehuset ville vært totalt motsatt av ein klovn som sprer hat og splittelse for egen gevinst.

Dagen eg støtter å avvikle kongehuset, er dagen kongehuset sprer hat og splittelse. Ikkje pga nåken usle millioner for å opprettholde tradisjoner og ein konge som samler folket.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...