Gå til innhold

Nybegynner med Linux (Kali) på Raspberry Pi over ethernet - beste måte å få "remote desktop" / GUI?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er en nybegynner som utforsker Linux-verdenen litt med nysgjerringhet. Jeg har kjøpt meg en Raspberry Pi som jeg nå kjører Kali linux via Terminal/shell på en Mac på samme LAN. Raspberry-en er altså kun tilkoblet strøm og TP-kabel til min switch, og ligger i dataskapet. Dette fungerer fint og jeg har begynt å lære meg litt basic i CLI via ssh. 

Dersom jeg ønsker å få opp en slags GUI, hva er beste måte å gjøre dette på? Det blir vel en slags "Remote Desktop"-løsning vil jeg tro. Jeg har installert vncserver på Raspberry og "VNC viewer" på Mac. Jeg får koblet til og får GUI, men brukeropplevelsen er dårlig, det går tregt og oppløsningen er lav (1024 x ....). Er dette allikevel beste måten om jeg vil oppleve Kali GUI over LAN? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste måte å få opp et gui på en Raspberry Pi er å bruke den som en PC, ikke som en server. Koble til en skjerm lokalt (mange Pi'er har HDMI ut), tastatur og mus.
Remote desktop-varianter fungerer også, men som du har opplevd så er de ikke like bra.

Og et spørsmål: hvis man er nybegynner med Linux, hvorfor velger man Kali Linux? Hvorfor ikker RaspiOS / Raspbian eller Ubuntu?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

tingo skrev (20 timer siden):

hvis man er nybegynner med Linux, hvorfor velger man Kali Linux? Hvorfor ikker RaspiOS / Raspbian eller Ubuntu?

Tror det var mest fordi jeg ønsker å bruke det til å lære meg litt om nettverk og «white hat» hacking. Kali har vel en del installerte programmer som gjør det enklere for meg å komme igang (nmap, hashcat mv.).

Også tenkte jeg litt motsatt; dersom jeg hovedsakelig skal lære meg CLI, spiller det egentlig noen rolle hvilken distro jeg velger? Kommandoene og filhiarkiet er vel relativt likt?

Lenke til kommentar

I stedet for å kjøre dette på en RPi, ville jeg anbefalt å kjøre en virtuell maskin på en pc/mac i starten med vanlig Kali. Evt. måtte det da vært helt spesielle formål med Kali på RPi, og noen av verktøyene der, men det vil da gjerne være uten at man trenger GUI-et....

Og ja, mye er likt. For enkelte av verktøyene i Kali, kan det være "litt mer jobb" å kjøre det samme på vanlig Ubuntu, men tror nesten det hører sjeldenhetene til (det er "ingen" som bruker "alt" som finnes i Kali...).

Ut i fra det du ellers oppgir som hensikt her, er det kanskje først en del andre generelle nettverktøy jeg ville gjort meg mer kjent med. Og videre også blitt kjent med å lage bash-skript. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville nok ha anbefalt Raspberry PI med "standard operativsystem" som start.

På den annen side så er jo virtualisering helt gratis, hvis man ønsker å teste det.

VitualBox er lettest å komme i gang med.

VmWare Workstation Player har mye bedre grafikkytelse hvis man har bruk for det. Ellers litt mer komplisert.

Begge er gratis for privat bruk.

Mitt syn på saken: Man får en mer "direkte følelse" når man jobber opp mot hardware i stedet for "bare" mot et virtuelt system.  

Man kan jo saktens starte opp med virtualisering, og så gå over til "hardwarebasert" hvis man synes at det blir "litt mye på en gang".

Virtualisering "roter også til" PC'en litt (nettverkskort osv) og tar ganske mye plass på hd.

Har en 8 år gammel laptop med Ubuntu ved siden meg og den kjører som en klokke. Oppfører seg helt likt med en ny PC og tilsvarende kan nok kjøpes ganske billig.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg ville vel også startet med Raspberry Pi OS, og jeg vil tro det er ganske sannsynlig at de verktøyene du ser etter fort vekk kan installeres der også.

I forhold til GUI, så mener jeg da å ha lest at X11 forwarding fungerer fra Linux til MacOS. Riktignok har jeg ikke en Mac, så jeg kan dessverre ikke bekrefte om det er tilfellet, men jeg vil tro at det yter endel bedre enn VNC hvis det først fungerer.

Lenke til kommentar

Takk! Dette skal jeg lese. 
 

Ernie skrev (11 timer siden):

Jeg ville vel også startet med Raspberry Pi OS, og jeg vil tro det er ganske sannsynlig at de verktøyene du ser etter fort vekk kan installeres der også.

Her er det åpenbart at jeg har mye å lære: hva slags fordeler vil det gi meg å starte med Raspberry Pi OSet over et hvilket som helst annet OS (CLI)? Blir ikke dette omtrent helt likt? Hva slags forskjeller vil jeg merke?

Lenke til kommentar
tingo skrev (På 8.2.2022 den 21.58):

Remote desktop-varianter fungerer også, men som du har opplevd så er de ikke like bra.

X11 forwarding over ssh burde fungere brillefint på et lokalnett. Ellers enig i at det man sitter igjen med av remote desktop når man følger div. tutorials på nett ofte er stusselig. Bruker kde og nomachine selv, det funker brillefint, og ikke minst er det mer eller mindre plug-and-play.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...