Gå til innhold

Nybegynner med Linux (Kali) på Raspberry Pi over ethernet - beste måte å få "remote desktop" / GUI?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er en nybegynner som utforsker Linux-verdenen litt med nysgjerringhet. Jeg har kjøpt meg en Raspberry Pi som jeg nå kjører Kali linux via Terminal/shell på en Mac på samme LAN. Raspberry-en er altså kun tilkoblet strøm og TP-kabel til min switch, og ligger i dataskapet. Dette fungerer fint og jeg har begynt å lære meg litt basic i CLI via ssh. 

Dersom jeg ønsker å få opp en slags GUI, hva er beste måte å gjøre dette på? Det blir vel en slags "Remote Desktop"-løsning vil jeg tro. Jeg har installert vncserver på Raspberry og "VNC viewer" på Mac. Jeg får koblet til og får GUI, men brukeropplevelsen er dårlig, det går tregt og oppløsningen er lav (1024 x ....). Er dette allikevel beste måten om jeg vil oppleve Kali GUI over LAN? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste måte å få opp et gui på en Raspberry Pi er å bruke den som en PC, ikke som en server. Koble til en skjerm lokalt (mange Pi'er har HDMI ut), tastatur og mus.
Remote desktop-varianter fungerer også, men som du har opplevd så er de ikke like bra.

Og et spørsmål: hvis man er nybegynner med Linux, hvorfor velger man Kali Linux? Hvorfor ikker RaspiOS / Raspbian eller Ubuntu?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

tingo skrev (20 timer siden):

hvis man er nybegynner med Linux, hvorfor velger man Kali Linux? Hvorfor ikker RaspiOS / Raspbian eller Ubuntu?

Tror det var mest fordi jeg ønsker å bruke det til å lære meg litt om nettverk og «white hat» hacking. Kali har vel en del installerte programmer som gjør det enklere for meg å komme igang (nmap, hashcat mv.).

Også tenkte jeg litt motsatt; dersom jeg hovedsakelig skal lære meg CLI, spiller det egentlig noen rolle hvilken distro jeg velger? Kommandoene og filhiarkiet er vel relativt likt?

Lenke til kommentar