Gå til innhold

Sony kjøper Destiny 2-studioet Bungie for 32 milliarder kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow. Litt av en bombe! Hadde aldri tippet at Bungie kom til å bli kjøpt opp igjen. I hvert fall ikke av Sony. Men jeg antar at mye av grunnen til at Bungie gikk med på dette er at studioet får veldig mye frihet til å lansere spillene sine der det vil. I hvert fall til å begynne med.

Vvvvvv skrev (1 minutt siden):

Så nå eier Microsoft skaperene av Ratchet and Clank, og Sony skaperene av Halo 🤯

Sony eier skaperne av Ratchet & Clank (Insomniac). Dersom oppkjøpet av Activision-Blizzard går gjennom kommer Microsoft dog til på eie rettighetene til Crash og Spyro.

Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (10 minutter siden):
bubba477 skrev (26 minutter siden):

Litt for seint, Sony roter rundt i restekassa her.

Bungie er da et bra kjøp vel?

Uansett er det fortsatt mange potensielle oppkjøp igjen... Særlig i Japan.

Jeg tror ikke vi kan gå ut i fra at Sony er ferdig med oppkjøpene helt ennå.

Det er de sikkert ikke nei, men MS var førstemann til mølla her. De kjøpte opp alt jeg bryr meg om 😋 Og dette er jo et ganske lite oppkjøp i forhold til det MS har punga ut for...

Endret av bubba477
Lenke til kommentar
kilik skrev:

32 milliarder?! Komplett galskap, men Sony ble vel desperate for at Microsoft skulle ta over "alt".

For det første kommer nok ikke dette som et "svar" på AB-kjøpet. Slike avtaler tar månedsvis å lande, om ikke lenger, og har nok vært i kortene lenge. For det andre virker det som en av hovedgrunnene til kjøpet er at Sony vil ha eierskap over software-teknologien og utviklerverktøyene til Bungie, og da spesielt server-softwaren deres.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bubba477 skrev (2 timer siden):

Det er de sikkert ikke nei, men MS var førstemann til mølla her. De kjøpte opp alt jeg bryr meg om 😋 Og dette er jo et ganske lite oppkjøp i forhold til det MS har punga ut for...

Microsoft har utvilsomt gjort de største og beste kjøpene så langt ja. To be fair, så hadde de et vesentlig svakere utgangspunkt enn Sony. 
 

Lenke til kommentar
Nitrius skrev (2 timer siden):

Er jo ikke fryktelig lenge siden Bungie ønsket å stå på egne bein, men den gang ei. De fleste kan vel lokkes med en stor nok pengepose..

Bungie har vel vært ganske "harde" på at de skal være et "uavhengig" studio og etter splitte med Activision sin egen utgiver, og det virker som premissene for dette kjøpet er noe forskjellig fra andre Sonykjøp. Det er nok ikke bare Sony som er greie og holder spillene multiplat, og det ville uansett ikke ha noen betydning, for jeg tviler sterkt på at Sony har råd til å kjøpe mange studio av dette kaliberet og holde dem eksklusive til PS. De blir nødt til å følge MS på akkurat dette, minst. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
noah.s.pedersen skrev (45 minutter siden):

det sekundet sony kjøper opp from software vinner de

Sony eier allerede deler av FromSoftware (ca 2%). I tillegg er omtrent halvparten av spillene deres kun på Playstation, grunnet et nært samarbeid de har hatt i alle år, som de har med mange utviklere, inkludert Insomniac og Naughty Dog før oppkjøpene av dem. Det er altså ikke usannsynlig at de har FromSoftware i sikte i fremtiden.

Endret av Gringorilla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (9 timer siden):

Bungie har vel vært ganske "harde" på at de skal være et "uavhengig" studio og etter splitte med Activision sin egen utgiver, og det virker som premissene for dette kjøpet er noe forskjellig fra andre Sonykjøp. Det er nok ikke bare Sony som er greie og holder spillene multiplat, og det ville uansett ikke ha noen betydning, for jeg tviler sterkt på at Sony har råd til å kjøpe mange studio av dette kaliberet og holde dem eksklusive til PS. De blir nødt til å følge MS på akkurat dette, minst. 

Teknisk sett kan eierne av et selskap gjøre hva f* de vil. Men hva som er lurt å gjøre er jo et annet spørsmål. Bungie har jo gjort opprør før, så dette virker jo mer som en investering for å tjene penger mer enn for å kapre eksklusive spill.

Lenke til kommentar

Bungie er et veldig bra partnerskap for Sony, tiden fremover kan bli noe usikkert når det kommer til FPS spill på deres platform. Og Sony har utrykket ønske om å satse mer på service baserte spill.

En kan mene mye om Destiny2. Men ingen kan si noe på hvor eksepsjonelt bra våpen følelse og gameplay disse utviklerne klarer å trylle frem er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Teknisk sett kan eierne av et selskap gjøre hva f* de vil. Men hva som er lurt å gjøre er jo et annet spørsmål. Bungie har jo gjort opprør før, så dette virker jo mer som en investering for å tjene penger mer enn for å kapre eksklusive spill.

Ja og nei. Sony ville måtte inngå en kontrakt for overtakelse med daværende eier(e), og denne vil kunne statuere en del forutsetninger som vil være bindende selv om Sony er eier. Bungie er et frittstående selskap, og det ble opprettet et styre representert av begge parter.

Sier ikke at det ikke kan skje, men at det i det aller minst vil kunne være en mer omfattende prosess.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...