Gå til innhold

Toska sjakkekspert på TV2


WiiBoy

Anbefalte innlegg

Nå som David Toska er lansert som sjakkekspert på TV2, mener jeg det er på høy tid med full boikott av TV2 og sponsorene.

David Toska har sonet sin straff og har rett til å behandles som "alle andre". "Alle andre" har en plikt til å forsøke å behandle David Toska som en hvilken som helst annen borger. Dette er en viktig del av rettsstaten vår.

I denne sake er det dog annerledes. Hvorfor er David Toska valgt til denne rollen? Han har ikke en ekstraordinær ekspertise innen sjakkmiljøet, og han har ikke en journalistisk eller programleder kompetanse som tilsier en slik rolle. Det er vanskelig å tro at han hadde fått denne rollen, dersom han ikke hadde gjennomført det brutale ranet som også hadde dødelig utfall.

TV2 folkeliggjør og lar David Toska "tjene" på sin kriminelle løpebane. Det er noe helt annet enn å behandle han som en "vanlig" borger etter endt straff.

Hva tenker andre. Er TV2 fullstendig på bærtur her og kun tenker klikk og oppmerksomhet?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som gjester studioene,  gjester enten fordi de har en underholdningsverdi og sjakkinteresse, eller fordi de er meget habile sjakkspillere. I Toskas tilfelle, så er han ingen nevneverdig sjakkspiller, så da gjenstår underholdningsverdien. Jeg synes det er et rart valg av TV2, samtidig så har vel Toska faktisk skjerpet seg og blitt en lovlydig borger, slik at det er en viss verdi i å få se en hardbarka eks-yrkeskriminell i en helt ny setting. 

Det hadde sett litt bedre ut dersom Toska hadde vært i norgeseliten.  

Tv2 og NrK har virkelig fått satt sjakk på kartet, og dette er vel enda ett ledd i å prøve å gjøre det enda mer populært, men jeg synes dette nye stuntet gir en vond bismak. 

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (17 minutter siden):

Selvfølgelig handler det om å lokke til seg seertall. Men det har vært verre ting på TV. Er bare å skifte kanal.

Å skifte kanal er nok ikke nok, best er å ikke se i det hele tatt (og ikke lese, om saken gjelder nettaviser e.l.)

Moderne, tabloid presse og underholdningbransje baserer seg på bla.a. moderne trender, sjokk-faktor, propaganda, politisk vinkling eller bare synsing om hva slags sak(er) eller tema(er) bør ihht meningen til noen få være allmen kjentskap.

Det er neppe noe forskjell mellom en tidligere dømt kriminell som er plutselig blitt "sjakkekspert" og en eller annen tryne med andelepper og en blogg - som frontes av flere medieselkap for sin "ekspertise" i saker vedkommende har absolutt ingen peiling på - og ikke peiling på noe annet sånn sett heller.

Å henge ut TV2 blir urettferdig, for da hopper for eksempel avgifts-finansierte parasitter som NRK på diskusjonen med noe a la "Ser dere! Sånt hadde ikke skjedd hos oss!" mens vedkommende er som sagt en statsstyrt avgiftsparasitt med egne svin på skogen. Ikke samme svin, men da så.

Tror de fleste foretrekker hjemmelaget mat eller mat laget av kokker på stedene de selv ønsker å besøke, frem for Fjordland-middager og Pizza Gransiosa. Det finnes selvfølgelig unntak og/eller kundegrupper som enten ikke vet bedre eller faktisk synes det er bra, eller av en eller annen grunn har ikke mye valg akkurat der og da. Litt samme med massemedier - man bør ha mer raffinert smak, og i dagens verden har man jammen ikke noe mangel på "spisesteder" man kan velge mellom, så dropp Fjordland og Grandis, og i samme slengen dropp TV og NRK.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kajac said:

Vi har nok av artister og andre kjendiser med kriminell og annen suspekt bakgrunn, som likevel får all mulig oppmerksomhet. Toska bør ikke bli behandlet noe annerledes. Så jeg ser ikke helt problemet. 

Nja.. Kjendiser som gjør kriminelle handlinger, soner og går tilbake til å være kjendiser er mer innenfor det å behandle de normalt etter endt soning. Toska er/ble kjent fordi han gjorde en svært alvorlig kriminell handling og "normal" statusen hans etter endt soning ville da vært "ukjent". Dessuten så er det vel få, om noen, kjendiser som har gjort en handling som gir 20 år i fengsel.
 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 minutter siden):

Nja.. Kjendiser som gjør kriminelle handlinger, soner og går tilbake til å være kjendiser er mer innenfor det å behandle de normalt etter endt soning. Toska er/ble kjent fordi han gjorde en svært alvorlig kriminell handling og "normal" statusen hans etter endt soning ville da vært "ukjent". Dessuten så er det vel få, om noen, kjendiser som har gjort en handling som gir 20 år i fengsel.

Du legger det frem her som at dersom du var kjendis før du var kriminell så er det greit å fortsette med det etter du har sonet ferdig, men om du ikke var kjent før du ble kriminell så skal du heller aldri få lov å bli kjendis. Det er jo helt bak mål spør du meg.

Om David Toska virkelig har greie på sjakk og kan brukes som sjakk-ekspert, så ser jeg ingen problemer med det. Han har sonet dommen sin og er en fri og (så vidt vi vet) lovlydig mann nå. Da bør han også behandles slik, ellers faller hele retts-systemet til grunne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (28 minutter siden):

Vi har nok av artister og andre kjendiser med kriminell og annen suspekt bakgrunn, som likevel får all mulig oppmerksomhet. Toska bør ikke bli behandlet noe annerledes. Så jeg ser ikke helt problemet. 

Er vel få som kan måle seg med å pepre løs med maskingeværer og granater mot en haug ansatte og politi.

Da er det vel Fjotten (dere forstår forkortelsen av navnet) som skal være TV kommentator på noe når han er ute.

Du ser virkelig døden i øynene, liggende og høre skudd og granater rundt deg, noen døde jo også. Så jeg syntes ikke dette kan sammenlignes med småkriminelle. 

Ranerne var utstyrt med skuddsikre vester, hjelmer, finlandshetter, hansker og kjeledresser, og var bevæpnet med AG3 geværer, MP5 maskinpistoler, Kalashnikov automatgevær, M1 Karabin mm. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (18 minutter siden):

Vi har nok av artister og andre kjendiser med kriminell og annen suspekt bakgrunn, som likevel får all mulig oppmerksomhet. Toska bør ikke bli behandlet noe annerledes. Så jeg ser ikke helt problemet. 

Nei.

Det har sjeldent vært en med grovere historikk på TV i underholdningsøyemed. Husk at NOKAS ranet bare er ett av flere særdeles grove ran han har stått bak. Han er også mesterhjernen bak at det gikk som det gikk. Hadde ikke han bestemt at de skulle være tungt bevæpnet hadde heller ikke en politimann blitt drept. Fatter egentlig folk hva denne mannen har påført andre av langvarige skader? Det sitter tidligere ansatte i NOKAS i dag med tildels ødelagte liv pga Toska. Og så skal han sole seg i glansen på TV. Usmakelig spør du meg. "Toska har skjerpet seg" er et annet argument. La meg minne om at det er 50 millioner kroner som ikke er gjort rede for. Kom ikke her å si at de er forduftet i løse luften.

Hvor går grensen for hva som er greit å drasse inn i et studio? Skal argumentet "sonet ferdig" gjelde for Toska må det nødvendigvis gjelde for alle. La meg minne om at vi har en av historiens verste terrorister som allerede nå skal i retten for prøveløslatelse. Skal det samme gjelde han den dagen han evt har sonet ferdig? For den dagen vil kanskje komme. Og hvis noen mener at dette ikke er sammenliknbart må man begynne å definere hvor grov kriminalitet som skal tilgis, og hva som ikke skal tilgis.

Jeg tror ikke enkelte til slutt er så prinsippfaste de gir uttrykk for.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 minutter siden):

Er vel få som kan måle seg med å pepre løs med maskingeværer og granater mot en haug ansatte og politi.

Da er det vel Fjotten (dere forstår forkortelsen av navnet) som skal være TV kommentator på noe når han er ute.

Du ser virkelig døden i øynene og noen døde jo også. Så jeg syntes ikke dette kan sammenlignes med småkriminelle. 

Ranerne var utstyrt med skuddsikre vester, hjelmer, finlandshetter, hansker og kjeledresser, og var bevæpnet med AG3 geværer, MP5 maskinpistoler, Kalashnikov automatgevær, M1 Karabin mm. 

Exactly my point!

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Du legger det frem her som at dersom du var kjendis før du var kriminell så er det greit å fortsette med det etter du har sonet ferdig, men om du ikke var kjent før du ble kriminell så skal du heller aldri få lov å bli kjendis. Det er jo helt bak mål spør du meg.

Om David Toska virkelig har greie på sjakk og kan brukes som sjakk-ekspert, så ser jeg ingen problemer med det. Han har sonet dommen sin og er en fri og (så vidt vi vet) lovlydig mann nå. Da bør han også behandles slik, ellers faller hele retts-systemet til grunne.

Dømte kriminelle skal få lov til å bli kjendiser, men ikke pga. sin kriminelle handling. 

En som er idømt en straff, skal ikke straffes videre av samfunnet etter endt soning. Det er viktig, dog vanskelig i mange tilfeller. Det betyr ikke at en person skal tjene på sin straffbare handling. David Toska er, meg bekjent, ikke god nok i sjakk til å være en av ytterst få sjakkeksperter i Norge. Han er hyret inn for sin kjendisstatus, som ene og alene kommer fra en grov kriminell handling. Han "tjener" derfor stort på sin kriminelle handling.

Dersom Kurt Nilsen ble tatt for grove narkotikaforbrytelser og soner 10 år, så vil det å holder julekonserter etter endt soning være å behandle han "som vanlig". Dersom ABB får være med på kjendis farmen, så er det IKKE å behandle han som "vanlig"

Endret av WiiBoy
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kanskje jeg har sett for mye på Money Heist. Kanskje det er tullete å mene at folk skal få nye sjanser. Eller kanskje jeg ikke engasjerer meg nok i saken til å forstå alvoret. Jeg kan gå med på at det er et uortodoks valg av TV2, men synes det er litt merkelig at sponsorer trekker seg pga. dette.

Men igjen, dette er min mening. Det at såpass mange har reagert på dette valget viser nok at det var litt skivebom fra TV2 sin side.

 

Juggel skrev (21 minutter siden):

Hvor går grensen for hva som er greit å drasse inn i et studio? Skal argumentet "sonet ferdig" gjelde for Toska må det nødvendigvis gjelde for alle. La meg minne om at vi har en av historiens verste terrorister som allerede nå skal i retten for prøveløslatelse. Skal det samme gjelde han den dagen han evt har sonet ferdig? For den dagen vil kanskje komme. Og hvis noen mener at dette ikke er sammenliknbart må man begynne å definere hvor grov kriminalitet som skal tilgis, og hva som ikke skal tilgis.

Blir litt søkt å sammenligne Toska med en av verdens største massemordere. Men det er en interessant problemstilling. Dersom Breivik skulle skjerpe seg vil han på et tidspunkt måtte bli sluppet ut. Forvaring blir vel bare fornyet med noen år i slengen, og bak hver fornyelse skal det ligge begrunnelser på at han fremdeles er farlig for samfunnet. Dersom Breivik skulle snu 180 grader og faktisk endre seg og sine meninger, vil han slippe ut fra fengsel på et eller annet tidspunkt. Og da skulle det ikke forundre meg om han blir brukt som ekspert rundt radikalisering f.eks. Men pr. nå er det ingen ting som tyder på at han har endret mening eller utvist noe anger for sine handlinger.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kajac said:

Dersom Breivik skulle snu 180 grader og faktisk endre seg og sine meninger, vil han slippe ut fra fengsel på et eller annet tidspunkt. Og da skulle det ikke forundre meg om han blir brukt som ekspert rundt radikalisering f.eks. Men pr. nå er det ingen ting som tyder på at han har endret mening eller utvist noe anger for sine handlinger.

Det er annerledes. Breivik kan ses på som  en "ekspert kommentator" når det kommer til radikalisering/solo terrorisme++ ettersom det er noe han har en relativt unik kompetanse på. Toska er ikke unik nok i sjakksammenheng til å gi han en så fremtredende rolle. Han får denne rollen pga. hans kjendisstatus, og kjendisstatusen er utelukkende basert på en grov kriminell handling.


 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 minutter siden):

Det er annerledes. Breivik kan ses på som  en "ekspert kommentator" når det kommer til radikalisering/solo terrorisme++ ettersom det er noe han har en relativt unik kompetanse på. Toska er ikke unik nok i sjakksammenheng til å gi han en så fremtredende rolle. Han får denne rollen pga. hans kjendisstatus, og kjendisstatusen er utelukkende basert på en grov kriminell handling.

Jeg ser poenget ditt. Og nå sier Toska selv at han ikke er noe sjakkekspert. Så det er nok PR som ligger bak TV2s avgjørelse. Men klarer ikke helt å forstå hvorfor dette skal være så voldsomt alvorlig for folk. Min følelse er at dette krisemaksimeres mye mer enn nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (32 minutter siden):

Kanskje det er tullete å mene at folk skal få nye sjanser. Eller kanskje jeg ikke engasjerer meg nok i saken til å forstå alvoret. Jeg kan gå med på at det er et uortodoks valg av TV2, men synes det er litt merkelig at sponsorer trekker seg pga. dette.

 

Folk skal få mye sjanser. Utfordringen er om særdeles grov kriminell aktivitet skal gi deg kjendisstatus med betalte jobber i media.

Å få jobb, vanlig privatliv, ro, trygghet, med mere, bør absolutt være noe man kaller ny sjangs etter meget grov forbrytelse.

Saken er jo også at han ikke er særskilt proff i det han skal gjøre. 

Samfunnet blir sykt om veien til kjendisstatus også er å bokstavelig talt sparke og lemleste andre på din vei. Dette blir jo en anerkjennelse og motivator for de voldelige kriminelle, som ikke ser problemet med å utøve groveste vold for egen vinning. At man kan bli helt etter soning av å drepe og skade. 

Har du ingen betenkeligheter ved at man ved terror, vold og brutalitet (etter soning) skal få bli kjendis og profilert med  betaling via media ?

Sponsoren var muligens ikke vitende om at en x kriminell skal profileres i programmet, uten sterk grunn til dette? Poenget er jo at han ikke er hyret inn for noen relevant unik kompetanse til programmet. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt tonedøvt at Toska får plass i TV-ruta i beste sendetid.

Som nevnt av andre, til og med Toska selv, så er han ingen sjakkekspert. Det er ikke første gang at folk blir invitert som ikke har spesielt mye å bidra med utover å være kjendis, men det er forskjell på å ha vært på Paradise Hotel og vært en tidligere hardbarka kriminell med mange år bak murene.
Såvidt meg bekjent så har ikke TV2 gitt noen grunn for at de gikk Toska kontra mange andre mulige kandidater(?). Så det ser ut som det er grunnet hans "kjendisstatus".
Det hadde vært en annen sak om han f.eks var en sjakkekspert, hadde hatt en sjakkkarriere før han begikk en kriminell handling og senere ble sluppet ut av fengselet. Det hadde vært et scenario hvor det hadde gitt mer mening at han var blitt rehabilitert og gjenopptok en tidligere karriere.

Slik denne saken ser ut i dag, så ser det bare smakløst ut, og ganske uforståelig.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...