Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

KongRudi skrev (1 time siden):

Med din logikk er norge ett land som tror på Tor og Odin, og soldatene våre er en haug rasistiske svin som bare ønsker å reise til midtøsten for å drepe muslimske håndkle-hoder, fordi du har sett telemarksbataljonen på TV i Afganistan.. Når soldatene i telemarksbataljonen skriker til hverandre om Valhalla og håndklehoder som skal drepes - så er det en planlagt av bataljonen, for å desensitere soldatene og dehumanisere fienden, slik at det skal bli mindre sannsynlig at soldatene nøler når liv står på spill. Det er ikke ett ofisiellt standpunkt hæren vår har. 😕

Ukraina har hatt demokratisk valg, Janukotvitsj sin midlertidige erstatter som ble utpekt av parlamentet, har også blitt erstattet via nye demokratiske valg - om jeg husker rett så begynte Janukotivitsj å forandre grunnloven om retten til å protestere mot regjeringen, når folk protesterte mot stoppingen av handelsavtalen med EU - som var helt OK når han var i komunist-partiet, men ikke OK som leder for Ukraina. Ca 3/4 deler av parlamentet stemte for å avsette Janukovitsj, etter massive protester mot stoppingen hans av handelsavtalen, og så begynte han å forandre grunnloven, og han ble avsatt.

 

At du ikke har fått med deg at fascistiske partier spiller en betydelig rolle i ukrainsk politikk får du ta på din kappe. Rett nok har de mistet endel stemmer de siste fem åra, men aomt har rett i det hen skriver. Kilde

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
35 minutes ago, Aiven said:

At du ikke har fått med deg at fascistiske partier spiller en betydelig rolle i ukrainsk politikk får du ta på din kappe. Rett nok har de mistet endel stemmer de siste fem åra, men aomt har rett i det han skriver. Kilde

Skjønner du sammenligningen jeg gjorde? - de ukrainske styrkene som slåss mot russiske styrker som vil seperere deler av Ukraina - når våre soldater i Afganistan og slåss mot taliban, og roper om vallhalla og å drepe de jævlae håndklehodene, omtaler Taliban som  byttedyr istedenfor mennesker, etc..

Din egen link har ting folk i det ukrainske forsvaret har sagt om de andre folka de kjemper mot, og det stemmer sikkert. Men det er nødvendig for dem å måtte dehuminsere fienden mest mulig før de skal ut å slåss mot dem igen.. Så om alt det på steigen-siden din stemmer, så betyr det ikke det at Ukraina har en Nazi-regjering, som er det aomt sa de hadde - akkuratt som Norge ikke plutselig har gjenninført åsatru, dersom noen i den norske styrkene sier stygge ting om taliban, og roper om valhalla, når de var i den konflikten.

 

Endret av KongRudi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KongRudi skrev (43 minutter siden):

Skjønner du sammenligningen jeg gjorde? - de ukrainske styrkene som slåss mot russiske styrker som vil seperere deler av Ukraina - når våre soldater i Afganistan og slåss mot taliban, og roper om vallhalla og å drepe de jævlae håndklehodene, omtaler Taliban som byttedyr istedenfor mennesker, etc..

Din egen link har ting folk i det ukrainske forsvaret har sagt om de andre folka de kjemper mot, og det stemmer sikkert. Men det er nødvendig for dem å måtte dehuminsere fienden mest mulig før de skal ut å slåss mot dem igen.. Så om alt det på steigen-siden din stemmer, så betyr det ikke det at Ukraina har en Nazi-regjering, som er det aomt sa de hadde - akkuratt som Norge ikke plutselig har gjenninført åsatru, dersom noen i den norske styrkene sier stygge ting om taliban, og roper om valhalla, når de var i den konflikten.

 

Jeg har forstått poenget ditt. Mitt poeng er at en betydelig andel ukrainere stemmer på fascistiske partier. Dette har du nok oversett i skumlesingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (11 timer siden):

Det var i hvert fall noen her fra "St Pertersburg-skolen" som hevdet at våpenindustrien i USA var interessert i å ha truende motstandere. Dette betyr at USA da *ikke* måtte kvitte seg med alle mulige konkurrenter. Logisk?

Du svarte på en innlegg datert 26/1 (nesten et par uker siden). Er dere trege der borte? 🙂

Igjen, du kom med påstander kva eg har sagt. Kan du linke til det? Det viser egentlig kas nivå du ligger på, når du prøver å legge falske ord i munnen på meg. Så snakker DU om "SP-skolen"? Det er vel du som driver med løgner og falske utsagn her, mr Warszawa. 

Våpenindustri i USA er interessert å ha konflikter gående for å lage/selge våpen og tjene $$$ på det. Det er logisk. Hverken USA eller våpenindustri i USA er interessert i sterke motstandere. 

Våpenindustri har tjent "relativt" lite på den kalde krigen. Det var våpenkappløp, men det var ingen aktive handlinger (om vi ser bort i fra nam-krigen). Sovjet var for sterke for åpen konfrontasjon. Russland er for sterke. Derfor ønskjer USA å svekke de.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (9 timer siden):

Prøv å se om du ser forskjellen på et fly som er 30km unna. Eller, som er et lysblink på en skjerm. 

Det er vel ca 50 år siden noen sist prøvde å "se" flyet for å skyte den ned. Og 777 kan vel ikkje fly særlig høyre enn 13km, btw. 
Du vil se ENORMT forskjell. Som sagt, mode c og vær-radar vil skape enormt stort signatur på radaren. Altså, om du trur det er "vanskelig" å se forskjell på militært og 777 på radar, så er det ingen vits i videre diskusjon. Les deg LITT opp på det. Se youtube, om du må, så tar vi det der i fra.

Serpentbane skrev (9 timer siden):

mener du alle disse var med overlegg fordi noen tjente på det? 

Eg mener de fleste var det. Om du leser gjennom de, mange ble skutt ned av jagerfly. Så landet oppdager eit fly nærmer deres luftrom, jagerpilot gjør seg klar, hopper inn i flyet, flyr helt opp i ræve på flyet og skyter den ned fordi han trur det er militært fly? Då er han 50-500m unna. Trur du han fortsatt kan ikkje se forskjell?

Serpentbane skrev (9 timer siden):

Videre er det bilder av missilet i det det skytes opp. Det er tekniske spor etter undersøkelser. Det er faktiske spor etter beltene der missilet ble skutt opp, selve våoensystemet er identifisert og observert, og de mener de vet hvem som opererte det... 

Seriøst? Det var no trist lesing. Så du fant bilder der BUK systemet fyrer av. Ok. Korleis veit du det var fyrt av mot det flyet? Altså, at det er ikkje bilder som var tatt ein dag tidligere? Eller 10 år tidligere? Samme gjelder spor etter beltene? 

At flyet ble skutt ned av BUK systemet var ein teori i fleire månader. Ingen viste KVA som skjedde. Men du går så langt til å påstå de viste nøyaktig posisjon av BUK? Så det skal godt gjøres å ha bilder av buk som skyter ned flyet, med bilder av spor, etc, etc. Både de som kjemper mot statskupp og Ukrainske militæret har BUK. Vet du kven av de som skaut ned flyet? 

Til slutt, la oss prøve ein øvelse, "logisk tenking". Du mener det er separatister som skaut den ned. Kanskje. Eg nekter ikkje for det, eg veit ikkje.
BUK systemet er ikkje noe du plasserer i front-linjen. Så skal vi ta 1+1, så blir det:
Seperatister ved feiltakelse skaut ned 777, istedenfor militært fly. De også tok bilder av BUK systemet i det same øyeblikket den dreiv å skyte ned flyet. Etterpå tok de bilder av belte spor og sendte det til USA/vestlige journalister.. Alt det høres ekstremt logisk ut, eller? 

Om USA viste om BUK, hadde bilder, nøyaktig posisjon, osv, osv - lenge før noen viste kva som skjedde med flyet, er ikkje det litt mistenksomt? 

Lenke til kommentar
KongRudi skrev (9 timer siden):

Med din logikk er norge ett land som tror på Tor og Odin, og soldatene våre er en haug rasistiske svin som bare ønsker å reise til midtøsten for å drepe muslimske håndkle-hoder, fordi du har sett telemarksbataljonen på TV i Afganistan.. Når soldatene i telemarksbataljonen skriker til hverandre om Valhalla og håndklehoder som skal drepes - så er det en planlagt av bataljonen, for å desensitere soldatene og dehumanisere fienden, slik at det skal bli mindre sannsynlig at soldatene nøler når liv står på spill. Det er ikke ett ofisiellt standpunkt hæren vår har. 😕

Ukraina har hatt demokratisk valg, Janukotvitsj sin midlertidige erstatter som ble utpekt av parlamentet, har også blitt erstattet via nye demokratiske valg - om jeg husker rett så begynte Janukotivitsj å forandre grunnloven om retten til å protestere mot regjeringen, når folk protesterte mot stoppingen av handelsavtalen med EU - som var helt OK når han var i komunist-partiet, men ikke OK som leder for Ukraina. Ca 3/4 deler av parlamentet stemte for å avsette Janukovitsj, etter massive protester mot stoppingen hans av handelsavtalen, og så begynte han å forandre grunnloven, og han ble avsatt.

 

Ville du sagt det samme om høyre-ekstreme i Noreg fikk tak i våpen og tok over makta i landet fra folkevalgt regjering? De høyre-ekstreme brukte nazi-swastika? De priser Quisling og Breivik, har våpen og faktisk dreper folk som prøver å si noe imot de. 
Kva trur du skjer om du møter opp på jobben i t-skjorte med Tor og hans hammer på? Kva om du møter opp med bilde hakekors? Vil du fortsatt samanlikne nazister (bokstavelig talt) med soldater som skriker Odin/Tor? Eg forventer LITT høyre nivå på debatten her på forumet. 

Vel, valget av Poroshenko var jo gjennomført kun i deler av landet. Det var ingen valg på Donbas, som vanligvis stemmer for helt andre kandidater. Det er jo også vanskelig å kalle valget for demokratisk, når det var nettopp væpnet statskupp i landet og midlertidig regjering (nazister, styrt av USA) innførte lover b.a. med "forbudt å kritisere maidan og den nye regjeringen". Det er diktatur, bokstavelig talt. For å ikkje snakke om alle begrensinger på tv/radio som ble innført. 

Å kalle det "demokratisk valg" er same som å påstå at Kina er demokratisk. Det er på same nivå. Fiktive kandidater, enormt og ensidig propaganda og lover som forbyr å si noe imot ny regjering. 

KongRudi skrev (10 timer siden):

a 3/4 deler av parlamentet stemte for å avsette Janukovitsj, etter massive protester mot stoppingen hans av handelsavtalen, og så begynte han å forandre grunnloven, og han ble avsatt.

Ta med at det var væpnede nazister (som nettopp tok over makten) overvåket avstemningen. Veldig demokratisk. Trur du mange hadde turt å stemme imot? Som sagt, det er så langt unna demokrati som det går an å få. 
Så fremt USA er tjent med det, så vil norske politikere slikke bakdelen te USA og den "frie" norske media komme med propaganda som USA/regjeringen er tjent med. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, aomt said:

Ville du sagt det samme om høyre-ekstreme i Noreg fikk tak i våpen og tok over makta i landet fra folkevalgt regjering? De høyre-ekstreme brukte nazi-swastika? De priser Quisling og Breivik, har våpen og faktisk dreper folk som prøver å si noe imot de. 
Kva trur du skjer om du møter opp på jobben i t-skjorte med Tor og hans hammer på? Kva om du møter opp med bilde hakekors? Vil du fortsatt samanlikne nazister (bokstavelig talt) med soldater som skriker Odin/Tor? Eg forventer LITT høyre nivå på debatten her på forumet. 

Vel, valget av Poroshenko var jo gjennomført kun i deler av landet. Det var ingen valg på Donbas, som vanligvis stemmer for helt andre kandidater. Det er jo også vanskelig å kalle valget for demokratisk, når det var nettopp væpnet statskupp i landet og midlertidig regjering (nazister, styrt av USA) innførte lover b.a. med "forbudt å kritisere maidan og den nye regjeringen". Det er diktatur, bokstavelig talt. For å ikkje snakke om alle begrensinger på tv/radio som ble innført. 

Å kalle det "demokratisk valg" er same som å påstå at Kina er demokratisk. Det er på same nivå. Fiktive kandidater, enormt og ensidig propaganda og lover som forbyr å si noe imot ny regjering. 

Ta med at det var væpnede nazister (som nettopp tok over makten) overvåket avstemningen. Veldig demokratisk. Trur du mange hadde turt å stemme imot? Som sagt, det er så langt unna demokrati som det går an å få. 
Så fremt USA er tjent med det, så vil norske politikere slikke bakdelen te USA og den "frie" norske media komme med propaganda som USA/regjeringen er tjent med. 

Hvis 'nazistene' overtok makten i 2014, med ett kupp som du påstår - så tapte de uansett makten igjen under neste valg i 2019 - da den sittende presidenten tapte valget mot den nye presidenten sitt parti, som sprang ut fra TV-industrien som ble så voldsomt begrenset i.flg. deg - som du også sier nazister. - Virker for meg som at du leser litt for mye venstre-media som sier at alle de er uenig med må være nazister. 😕

 

Lenke til kommentar
KongRudi skrev (1 time siden):

Hvis 'nazistene' overtok makten i 2014, med ett kupp som du påstår - så tapte de uansett makten igjen under neste valg i 2019 - da den sittende presidenten tapte valget mot den nye presidenten sitt parti, som sprang ut fra TV-industrien som ble så voldsomt begrenset i.flg. deg - som du også sier nazister. - Virker for meg som at du leser litt for mye venstre-media som sier at alle de er uenig med må være nazister. 😕

 

Svoboda definerer seg selv som nasjonalsosialister og partileder Tyahnybok vil få slutt på den organiserte aktiviteten til den kriminelle jødedommen. Hvor mener du det plasserer dem på den partipolitiske skalaen, fra et mer balansert og ikke-venstre ståsted?

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Aiven said:

Svoboda definerer seg selv som nasjonalsosialister og partileder Tyahnybok vil få slutt på den organiserte aktiviteten til den kriminelle jødedommen. Hvor mener du det plasserer dem på den partipolitiske skalaen, fra et mer balansert og ikke-venstre ståsted?

De har fått mindre og mindre støtte fra velgerene - det har gått jevnt nedunder de siste årene, fikk under 2% av stemmene eller noe slikt - støtten de får har mere å gjøre med at de er ultranasjonalister, snarere enn nazi-sympati.. 😕

 

Lenke til kommentar
11 hours ago, aomt said:

Våpenindustri har tjent "relativt" lite på den kalde krigen. Det var våpenkappløp, men det var ingen aktive handlinger (om vi ser bort i fra nam-krigen). Sovjet var for sterke for åpen konfrontasjon. Russland er for sterke. Derfor ønskjer USA å svekke de.

Tja, militær-budsjettene var vel ganske så fete under den kalde krigen?  På tynn is nå? 🙂

Den som er mektigst i dagens verden er den som bl.a. bidrar mest til det grønne skiftet og at alle kan ha sosial sikkerhet. Miltær imponator-faktor teller mindre - og forhåpentligvis vil det telle null i fremtidens verden. Hva stiller Russland opp med i denne sammenheng?  OK, vaksinen "Sputnik" var da noe. Og så et par gode skiløpere som vi trenger å ha som konkurrenter - uten dem så risikerer vi å miste skisporten i Norge 🙂

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om noen har interesse av det, men en trenger ikke avensert analyseverktøy for å forstå at enkelte bidrag i denne tråden er som et salg/gjengivelse av russisk komite-arbeid delvis i regi av Putin. 

Er det flere som har den forståelsen? Og kunne de som har fått med seg dette bergrunne/forklare hvordan de kom fram til dette?  En bidragsyter her formulerte at i denne tråden suges Putin's pikk, så flere må ha forstått at her drives "salg". Jeg ser på dette som et interessant tema i seg selv (kanskje for en annen tråd - men denne tråden har gode rådata).  

 Noen ganger bommer dette Putin-salget skikkelig og jeg kommer til å tenke på islendingen som prøvde å servere råttent haikjøtt i Paris og som ikke forstår at folk der ikke oppfatter haikjøttet som en delikatesse 🙂   Det blir jo lite meningsfull/givende diskusjon i denne tråden (poenget for enkelte er "salg av komite-arbeid" som selgerne neppe tror på selv - til det er de vel for smarte men gode selgere er de ikke). Har noen prøvd å argumentere mot en pågående bruktbil-selger med god bonus?

Gi meg en mill dollar i året - og jeg skulle kunne selge Putin sitt komite-arbeid mye bedre en her 🙂

 

Endret av lada1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
lada1 skrev (6 timer siden):

Vet ikke om noen har interesse av det, men en trenger ikke avensert analyseverktøy for å forstå at enkelte bidrag i denne tråden er som et salg/gjengivelse av russisk komite-arbeid delvis i regi av Putin.

Er det flere som har den forståelsen? Og kunne de som har fått med seg dette bergrunne/forklare hvordan de kom fram til dette? En bidragsyter her formulerte at i denne tråden suges Putin's pikk, så flere må ha forstått at her drives "salg". Jeg ser på dette som et interessant tema i seg selv (kanskje for en annen tråd - men denne tråden har gode rådata).

 Noen ganger bommer dette Putin-salget skikkelig og jeg kommer til å tenke på islendingen som prøvde å servere råttent haikjøtt i Paris og som ikke forstår at folk der ikke oppfatter haikjøttet som en delikatesse 🙂 Det blir jo lite meningsfull/givende diskusjon i denne tråden (poenget for enkelte er "salg av komite-arbeid" som selgerne neppe tror på selv - til det er de vel for smarte men gode selgere er de ikke). Har noen prøvd å argumentere mot en pågående bruktbil-selger med god bonus?

Gi meg en mill dollar i året - og jeg skulle kunne selge Putin sitt komite-arbeid mye bedre en her 🙂

 

Jeg antar at jeg er i denne gruppen. Til det er det bare å svare at jeg ikke lever i en Disney-verden, hvor vi er de snille og det finnes onde mennesker som ikke har annet å gjøre enn å forsøke å ødelegge for oss. Alle land har sine interesser og om man ikke klarer å innse dette er man en dårlig analytiker.

Man kan like gjerne si at innlegg som det over framstår som rett fra CIAs oppskriftsbok, noe som kanskje ikke er så rart da norske medier for tiden skrives etter mal av den amerikanske hovedstrømmen. Evner man ikke å tenke selv og får bare denne skiten inn blir det vanskelig, det forstår jeg.

Jeg skulle likt å se deg forsøke å se konflikten fra Russlands sted, eller russerne i Øst-Ukraina, men jeg tviler sterkt på at du er i stand til å bryte ut av det som er indoktrinert i hodet ditt til fordel for et videre perspektiv, hvor man vurderer alle som er involvert.

Til slutt, Russland kommer ikke til å invadere. Jeg mener dette er blåst opp av vestlige medier. Men om de gjør det, vil jeg selvsagt ikke støtte dette.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
aomt skrev (På 6.2.2022 den 19.21):

Det er vel ca 50 år siden noen sist prøvde å "se" flyet for å skyte den ned. Og 777 kan vel ikkje fly særlig høyre enn 13km, btw. 
Du vil se ENORMT forskjell. Som sagt, mode c og vær-radar vil skape enormt stort signatur på radaren. Altså, om du trur det er "vanskelig" å se forskjell på militært og 777 på radar, så er det ingen vits i videre diskusjon. Les deg LITT opp på det. Se youtube, om du må, så tar vi det der i fra.

Eg mener de fleste var det. Om du leser gjennom de, mange ble skutt ned av jagerfly. Så landet oppdager eit fly nærmer deres luftrom, jagerpilot gjør seg klar, hopper inn i flyet, flyr helt opp i ræve på flyet og skyter den ned fordi han trur det er militært fly? Då er han 50-500m unna. Trur du han fortsatt kan ikkje se forskjell?

Seriøst? Det var no trist lesing. Så du fant bilder der BUK systemet fyrer av. Ok. Korleis veit du det var fyrt av mot det flyet? Altså, at det er ikkje bilder som var tatt ein dag tidligere? Eller 10 år tidligere? Samme gjelder spor etter beltene? 

At flyet ble skutt ned av BUK systemet var ein teori i fleire månader. Ingen viste KVA som skjedde. Men du går så langt til å påstå de viste nøyaktig posisjon av BUK? Så det skal godt gjøres å ha bilder av buk som skyter ned flyet, med bilder av spor, etc, etc. Både de som kjemper mot statskupp og Ukrainske militæret har BUK. Vet du kven av de som skaut ned flyet? 

Til slutt, la oss prøve ein øvelse, "logisk tenking". Du mener det er separatister som skaut den ned. Kanskje. Eg nekter ikkje for det, eg veit ikkje.
BUK systemet er ikkje noe du plasserer i front-linjen. Så skal vi ta 1+1, så blir det:
Seperatister ved feiltakelse skaut ned 777, istedenfor militært fly. De også tok bilder av BUK systemet i det same øyeblikket den dreiv å skyte ned flyet. Etterpå tok de bilder av belte spor og sendte det til USA/vestlige journalister.. Alt det høres ekstremt logisk ut, eller? 

Om USA viste om BUK, hadde bilder, nøyaktig posisjon, osv, osv - lenge før noen viste kva som skjedde med flyet, er ikkje det litt mistenksomt? 

Det var du som skrev om hvor enkelt det var å se forskjellen, jeg påpeker at det ikke nødvendigvis er en relevant observasjon fra din side all den tid at det kan være snakk om store avstander.

Nei, en 777 flyr ikke særlig mye høyere enn 13km, fint og flott, men denne "smarte" kommentaren fra din side viser bare hvor lite elementærkunnskap og forståelse du egentlig har.
SAM_Fly.png.40ad6c16efc6854ed19241b1368108de.png

Disse systemene bruker ikke flightradar for å finne og skyte ned fly, og Mode-C og værradar har ikke noe med selve våpensystemet å gjøre. De bruker sin egen radar, og hvor tydelige målene er avhenger av hva radiobølgene reflekteres av. De har ikke noen som helst måte å bedømme om flyet er et militært eller sivilt mål ut fra dette systemet. De kan teoretisk sett kryssjekke transponder data med IFF, men det er ikke nødvendigvis så rett fram i en situasjon der man føler seg presset, og potensielt har mange mål å forholde seg til. Det er veldig sannsynlig at det også var militære fly i samme luftrom samtidig som dette skjedde, spesielt siden separatistene ble drevet tilbake av en Ukrainsk offensiv, som sikkert la ekstra press på besetningen. Selve besetningen skal muligens ha vært russisk, men de var under ledelse av russiskstøttede separatister. Evt. så var maskinen overlatt til paramilitære uten tilstrekkelig trening, som også kan medvirke til feilen. 


Legg til at dette ikke er profesjonelle soldater som ikke opererer under en godt etablert militær kommando all den tid dette var et skjult angrep Russland latet som de ikke hadde noen knytning til, så var det sikkert begrenset hvor god kommandostrunturen fungerte, og mye galt kan skje. Hvis vi skal legge til grunn at dette var et uhell.

BUK-systemet er ikke et offensivt system som sådan, men det betyr ikke at det ikke plasseres på frontlinjen. Hele konstruksjonen her tilsier at dette er et mobilt system som kan forflytte seg med vennlige styrker for å gi beskyttelse under en offensiv, samt bidra med å befeste okkuperte områder. Så jo, den hadde all grunn til å være der. 

Noen få dager før ble et ukrainsk transportfly skutt ned av et medium SAM system, og noen få uker etter at dette skjedde ble en Ukrainsk MIG-29 skutt ned av samme type SAM, og hvis du ser på kartet under så skjedde dette øst for stedet der Flight MH17 ble skutt ned. Dette er bekreftet av begge sider, og bekrefter tilstedeværelsen av et slikt system. 

kart.png.53990e6cf0d8e9206df14c6838ab9f62.png

Edit: Men, mye tyder på at det ikke var et komplett system som normalt består av flere enheter, inklusive en 360 graders radar og kommandomodul. BUK er normalt montert på en TELAR (Transporter, Erector, Launcher and Radar) og kan operere individuelt. Radardomen på dette systemet er imidlertid noe begrenset, særlig på FOV, hvilket tilsier at det er vanskeligere for besetningen å ha god oversikt og finne mål. Men, bevarer noe kapasitet om øvrige moduler blir satt ut av spill. 

Jeg vet ikke hvor god IFF fungerer på det aktuelle systemet, om det finnes. Men Iranske SAM skjøt noe senere ned et Ukrainsk passasjerfly, også ved en feil. Så det er åpenbart veldig mulig å feilidentifisere mål. 

Det ble en større etterforsking og hele flyet ble satt sammen, og det var veldig tydelig hva som hadde skjedd, og hvor missilet eksploderte i forhold til flyet. Man fant også rester etter missilet som identifiserte det aktuelle våpensystemet. Det er mange vitneobservasjoner både før og etter. Man har også bilder tatt av vitner, samt satellittbilder som har sporet bevegelsene til dette og andre våpensystemer, og ikke minst opptak av kommunikasjon med de involverte der de aktivt diskuterer behovet for å kunne besvare ukrainske trusler fra luften, bekreftelsen på at de får tilgang til systemet, og rett etter at flyet ble skutt ned samtaler om at de hadde skutt ned en Ukrainsk "Sushka", som er sleng for Shukoi. Ukraina har Su-27.

Edit: Og ja, det glemte jeg, de har også fulgt russiske soldater på sosiale media, for de har vært veldig aktive, så de vet hvor de har vært, hvem som har vært hvor, og ikke minst også hvilke soldater tilknyttet enheten som ikke var involvert. De har altså selv dokumentert mye av forflytningene enheten deres har vært gjennom. 


I det hele tatt en 7 år lang og grundig etterforskning, som du naturligvis velger å se bort i fra fordi det er vestlig propaganda og fordi du er så jækla god på "logisk tenking"...
 

Endret av Serpentbane
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Putin og Macron har nå et 1:1 møte om Ukraina.

Man kan vel si at dette bildet i toppen av artikkelen er absolutt helt fantastisk. :D 

Sier det meste om avstanden mellom partene og hvordan man ser tingene, på alle mulige måter. 

Fra artikkelen: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/PoLgbR/putin-og-macron-i-toppmoete-om-ukraina

 

Putin_Macron.jpg

Endret av Computron
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Tidligere russisk general angriper Putin for å «provosere til krig»

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2022/02/07/195823339/tidligere-russisk-general-angriper-putin-for-a-provosere-til-krig

 

Sitat

USAs etterretningstjeneste avlyttet russisk nøkkelpersonell: Kan tyde på tvil innad i Russlands ledelse om risikoen ved å invadere Ukraina

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/02/07/195823327/usas-etterretningstjeneste-avlyttet-russisk-nokkelpersonell-kan-tyde-pa-tvil-innad-i-russlands-ledelse-om-risikoen-ved-a-invadere-ukraina

 

Hvis dette er riktig, er det ingen tvil om at Putin seriøst vurderer å angripe Ukraina. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, leifeinar said:

Hvilken makt har egentilg usa i Europa når de truer med å stenge Nord steam 2 ? 

Biden vil stenge gassledning dersom Russland invaderer Ukraina

Noe som er lost in translation her tipper jeg. Når han sier vi, så er det nok de vestlige land som han tenker på. De har hatt mange møter sammen, for her er det viktig å være samkjørte i fronten mot russisk aggresjon.

"

Uttalelsen fra den amerikanske presidenten kommer etter at han mandag møtte Tysklands statsminister Olaf Scholz. Sistnevnte var like tydelig som verten i Washington.

– Vi har forberedt en rekke sanksjoner. Det er viktig at vi gjør dette sammen. Vi kommer til å samarbeide, sa den tyske gjesten"

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (3 timer siden):

Hvilken makt har egentilg usa i Europa når de truer med å stenge Nord steam 2 ?

Biden vil stenge gassledning dersom Russland invaderer Ukraina

Det jeg ikke skjønner er hvorfor E24 alltid må prate om hvor kjipe Russland er som leverer så lite gass til Europa av "politiske grunner", mens realiteten er at Nordstream 2 hadde planlagt oppstart for flere uker siden, men er blitt forsinket av tyske juridiske spissfinurligheter, antakelig bare for å sabotere som følge av press fra USA. Kabelen ligger klar, det er tyskerne sin feil at de ikke mottar latterlig mye gass fra Russland akkurat nå.

Virker ikke som VG har fått med seg at Nordstream 2 ikke engang er åpnet, eller så er det ikke ønskelig at det skal ut. Denne artikkelen fra Al-Jazeera gir en grei oppsummering av situasjonen, selv om den er et par uker gammel.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (4 timer siden):

Oppdaget nettop at både Ukrainas president og forsvarsminister mener at den overhengende faren for russisk invasjon er overdrevet fra vestlig side.

Paul Craig Roberts kommenterer: Ukraine: It’s Over, Putin Has Won?

Om du hører interviuer med statsoverhoder i vestlige land så vil du merke at at de fleste ikke tror at Russland vil forsøke å erobre Ukraina. Men, hvor mange ganger har ikke den angrepene part trodd det opp gjennom historien. 

For selv om man ikke tror, eller ønsker at det ikke skal skje, så er det også et faktum at man ser mange beviser på at kapasiteten bygges opp. Man fanger opp kommunikasjoner. I det hele tatt, det er en voksende risiko man ikke kan se bort i fra. 

Da hjelper det fint lite å etterpå sitter å tenker på hva man skulle eller kunne ha gjort. Derfor har man tidlig advart og begynt å legge press på Russland for å avskrekke. 

At USA henvender seg til Kina betyr ikke at NATO og USA ikke har kapasitet. Men, det er et politisk middel gjennom å bruke en støttespiller til Russland som mellommann. 

Samtidig er USA helt sikkert bekymret for Taiwan der Kina har presset mer enn noen gang de siste mnd. En større konfrontasjon i Ukraina kan bety at Kina ser en mulighet til å handle, som betyr at USA vil måtte håndtere to militære kriser. 

Også, at NATO og USA har kapasitet betyr ikke at den nødvendigvis er stasjonært slik at den kan respondere raskt nok. Da vil USA måtte begynne å flytte store styrker til Europa og EU sine styrker østover. Men, de russiske styrkene er allerede klare, og det er ikke nok tid til å mobilisere og stoppe en invasjon med bakkestyrker. Ei heller ønskelig. Det de kan gjøre er å etablere luftherredømme og angripe tungt fra luften for å bedre ukrainske soldaters sjanser på bakken, og håpe at de kan påføre store nok tap til at dette stopper fremmasjen. Og så vurdere hvilke militære tiltak som kan settes inn. Men, en krig kan ikke vinnes fra luften alene.

Selv om NATO ikke skulle klare å stoppe en invasjon kan det bli en dyr seier. Sivilt vil det bli mange sanksjoner, inklusive gass. Men, det betyr at NATO på sin side kan legge hele traktaten som begrenser fartøyer i Svartehavet på hylla. Og resultatet vil kunne bli at vestlig slagkraft nær Russlands grenser vil bli betydelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...