Gå til innhold

Støre åpner for vannkraft i vernede vassdrag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flaumfare i verna vassdrag kan true både liv og helse.

 

Flåmsvassdragtet, Opo , Vossavassdraget og Bjerkreimsvassdraget er vassdraget der dette bør planlaggast , jamfør flaumen hausten 2014.

Skadene i Flom var på kring 250 millionar.

"Støre svarte at han er stolt av Norges verneplaner, men at ny eller utvidet vannkraft kan vurderes der flomdemping er formålet. Dette kan være aktuelt i en rekke norske elver og vassdrag."

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (3 timer siden):

Atomkraftverk må selge strømmen for ca 30øre kwt for å gå rundt :)  Det er en OK pris :)

Det stemmer ikke med hva jeg har lest. Dersom alle kostnader tas med, var 59 øre pr kwh siste tallet jeg så.

Kostnadene med bla sikkerhet ved nye atomkraftverk har visstnok økt enormt de siste ti-årene.

Men, det er nok en del variabler, spesielt beliggenhet spiller nok en stor rolle.

Lenke til kommentar

Norge og Eu bør tilrettelegge for skattefordel i forbindelse med oppgradering av eldre kraftverk, samt pumpekraftverk, som og skal ha fordel av å utnytte all overskuddskraft i nordeuropa når prisene er lave. Det er det første de bør gjøre før de bygger ut vernede vassdrag.

Deretter bør de vurdere flomrisiko i alle vassdrag, og bygge ut enorme demninger med tilhørende kraftverk, slik at det kan verne mot mulige storflommer i fremtiden. Men kraftverk bør ikke utnytte 100% av vannstrømmen. Men la det være igjen en fornuftig og stabil minimumsvannføring til "enhver" tid.

Hvert år bygges det ut mange hus og bedrifter, samt mange nye elbiler. Så alt bidrar til økt forbruk i hele verden. Derfor trenger vi ny kraft.

Man bør og verne mot overpriser i kraftmarkedet i Norge, da vi har basert det meste av energiforbruket på elektrisitet, og derfor låst. I England fyrer mange med gass både varme og komfyrer.. Da er de ikke like avhengig av å bruke mye strøm.

Har tidligere regnet på dieselgenerator og gassvarme.. Det kan ligge på 1,5-4 kr/kwt.. Så hvis det skal være billigere å bruke det, så bør jo folk snart bruke alternative energikilder...

Solkraft hjelper hovedsaklig om sommeren når forbruket er minst og prisene er lavest.. Så det er ikke fremtiden for de høye prisene om vinteren.

Og Sverige kjører igang oljekraftverk som kan bruke 70 tonn olje i timen!! Så kan de bruke det når prisene er høye.... Vil tro en del generatorer rundt i hele oslo med Euro 6d motorer faktisk ville rense det meste av luften vinterstid!

Lenke til kommentar
PROuser skrev (2 timer siden):

Solkraft hjelper hovedsaklig om sommeren når forbruket er minst og prisene er lavest.. Så det er ikke fremtiden for de høye prisene om vinteren.

I Norge så vil jeg si at solkraft er like bra hele året, så lenge du bor i eller sør for midten.
Solcellene har større effekt når det er kaldt, så mindre sol blir utjevnet med mer effekt.
Med stort batteri så kan man være selvforsynt med sol hele året, da med vedovn som hovedvarme om vinteren.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (18 timer siden):

Du kan hoste opp en link på dette?

Dessuten er det forskjell på atomkraftverk som er bygd for 30-40 år siden og anlegg som bygges i dag med dagens sikkerhetskrav, samt at man også avsetter midler til behandling og lagring av atomavfall. De aller fleste kilder jeg finner for LCOE for el opererer med mye høyere enn 30 øre/kWh. 

Eg å ta vare på linker! Men var den prisen jeg har lest på et par utenlandske nyhetsaviser. Men selvfølgelig så kan jeg ta feil.
Leste samme plass at man måtte ha 2kr kwt for vindkraft, 30øre for atomkraft og 10-15øre for vannkraft (minimum inn for å gå rundt, akurat vannkraft stemmer med de mindre vannkraftverka, jobber med en som har sitt eget å selger strøm ut, han må ha minimum 10øre kwt for at det skal gå rundt, å hadde staten fjernet avgfiftene som gjør at vedkommende kunne ha oppgradert vannkrafta si, så hadde han fortsatt ikkje trengt mer en 10-15øre kwt for å gå "rundt")

Lenke til kommentar
20 hours ago, Dubious said:

Jeg skrev isolasjon rundt dørene, ikke at de skal byttes ut.

Ytterdøren  er såpas dårlig at isolasjon rundt vil ikke hjelpe nevneverdig

Jeg tror nok den blir byttet ut når jeg flytter ut eller hvis jeg bor her i 4-5 år til

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 timer siden):

I Norge så vil jeg si at solkraft er like bra hele året, så lenge du bor i eller sør for midten.
Solcellene har større effekt når det er kaldt, så mindre sol blir utjevnet med mer effekt.
Med stort batteri så kan man være selvforsynt med sol hele året, da med vedovn som hovedvarme om vinteren.

Korte dager og solen langt nede i i horisonten gjør at det ikke blir mye sol på vinteren Dårlig vinkel og få timer, og ikke så mange solfylte dager.... Derfor må man nærmere Ekvator for å få bedre effekt på vinteren..

Lenke til kommentar

Jo mer strøm vi kan produsere jo bedre for oss, er det ikke det a? det er jo tydeligvis en ganske god deal for oss å produsere så billig for deretter selge til et europeisk marked som etterspørselen bare kommer til å øke i fremover. 

Så er det jo en fin ironi oppi det hele, der vi raserer miljøet for å produsere strøm, slik at vi kan ha noe annet enn den miljøskadelige oljen å leve av i fremtiden. 

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (1 time siden):

Eg å ta vare på linker! Men var den prisen jeg har lest på et par utenlandske nyhetsaviser. Men selvfølgelig så kan jeg ta feil.
Leste samme plass at man måtte ha 2kr kwt for vindkraft, 30øre for atomkraft og 10-15øre for vannkraft (minimum inn for å gå rundt, akurat vannkraft stemmer med de mindre vannkraftverka, jobber med en som har sitt eget å selger strøm ut, han må ha minimum 10øre kwt for at det skal gå rundt, å hadde staten fjernet avgfiftene som gjør at vedkommende kunne ha oppgradert vannkrafta si, så hadde han fortsatt ikkje trengt mer en 10-15øre kwt for å gå "rundt")

2 kr/kWh for vindkraft? Mulig man må godt over 1 kr for offshore vindkraft, men riktig tall for landbasert er nok 30-40 øre/kWh, så her er du nok blitt lurt. Man må for øvrig skille mellom produksjonskostnad for eksisterende kraft som allerede er utbygd, og ofte for lenge siden, og kostnad for helt ny kraft. Det aller meste av vannkraften i Norge ble bygd ut frem til 1990. Denne er nå i stor grad nedbetalt og dermed kan det nok stemme at gjennomsnittlig produksjonskostnad for eksisterende vannkraft i Norge er rundt 10 øre/kWh. Et helt nytt vannkraftverk som bygges i dag er imidlertid betydelig dyrere. Isolert trenger man nok minst 30 øre/kWh for å få nye vannkraftverk til å være lønnsomme. Samme prinsipp gjelder atomkraft. Mange kraftverk bygd for flere tiår siden. Dagens nye er langt dyrere enn 30 øre/kWh.

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (4 timer siden):

Eg å ta vare på linker! Men var den prisen jeg har lest på et par utenlandske nyhetsaviser. Men selvfølgelig så kan jeg ta feil.
Leste samme plass at man måtte ha 2kr kwt for vindkraft, 30øre for atomkraft og 10-15øre for vannkraft (minimum inn for å gå rundt, akurat vannkraft stemmer med de mindre vannkraftverka, jobber med en som har sitt eget å selger strøm ut, han må ha minimum 10øre kwt for at det skal gå rundt, å hadde staten fjernet avgfiftene som gjør at vedkommende kunne ha oppgradert vannkrafta si, så hadde han fortsatt ikkje trengt mer en 10-15øre kwt for å gå "rundt")

https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/kostnader-for-kraftproduksjon/
 

vet ikke helt hvorfor de opererer med så høye tall på vannkraft gitt info i det siste hvor det sies det er endel billigere. Men stoler likevel mer på NVEs beregninger enn noen utenlandske nettsider. 2kr er i alle fall tull for vindkraft. Vindkraft vurderes som den nest billigste kraftkilden med 22øre/kwt i 2030 (nå vet vi vel at økning i råvareprisene siden 2019 vil endre kostnadsbilde om det vedvarer)

Poenget må være å bygget ut så mye kraftproduksjon som mulig av det som koster mindre enn hva man tenker energiprisene i Europa vil koste i snitt fremover, og ta vare på den fordelen for norsk industri og husholdninger.

Si at de vil, med atomkraft og fornybart, ligge på rundt 60 øre/kwt når alt er bygget ut og på plass. Med vannkraften vår har vi stort handlingsrom til å bygge ut mye mer annen type kraftproduksjon og påse at vi ligger på rundt 40 øre/kwt f.eks.

Endret av Emil
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (3 timer siden):

Eg å ta vare på linker! Men var den prisen jeg har lest på et par utenlandske nyhetsaviser. Men selvfølgelig så kan jeg ta feil.
Leste samme plass at man måtte ha 2kr kwt for vindkraft, 30øre for atomkraft og 10-15øre for vannkraft (minimum inn for å gå rundt, akurat vannkraft stemmer med de mindre vannkraftverka, jobber med en som har sitt eget å selger strøm ut, han må ha minimum 10øre kwt for at det skal gå rundt, å hadde staten fjernet avgfiftene som gjør at vedkommende kunne ha oppgradert vannkrafta si, så hadde han fortsatt ikkje trengt mer en 10-15øre kwt for å gå "rundt")

Det er nok ikke skattene, men mangelen på gode prosjekter / oppgraderinger som er hinderet. Jeg mener det er feil å kopiere coronaskattepakken til oljebransjen. Nå prosjektene er så dårlige at de ikke gir overskudd uten subsidier blir det et grovt inngrep i en økonomisk forsvarlige prioritering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...