Gå til innhold

The Boring Company: Vi prøver ut Elon Musks biltunnel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (54 minutter siden):

Fint at denne tunnelen ble bygget. Da vil alle med to fungerende hjerneceller skjønne at dette er helt dødfødt slik at man slipper å sløse vekk offentlige midler på Musks ideer.

Ikke vær for sikker. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik Olsen har faktisk i fullt alvor foreslått en slik løsning for Fornebubanen.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2020/06/13/elon-musk-selskap-viser-interesse-for-fornebubanen/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Skulle man ikke tro ut fra alt du skriver rundt omkring... 

Kanskje han mener smittet? Han er smittet av bullshit? Er en vel så stor pandemi som korona om dagen. Uendelige kilder fra youtube til resett til russiske trollmaskiner. Virker som det er kronisk også. Når man er smittet, så spyr man liksom ut bullshit dag inn og dag ut. 
 

mange vanlige vaksiner fungerer ikke lengre. No plattforming osv. Det kan spres gjennom hva som helst. Er jo fire som liker og en som trykket «god ide!» lyspæra på setningen hans:

Innovasjon kommer heller ikke fra sjarlataner.

Flott ide altså. Smart tenkt. Snedig setning.

 

(muligens litt o.t.)

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (3 timer siden):

Ikke vær for sikker. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik Olsen har faktisk i fullt alvor foreslått en slik løsning for Fornebubanen.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2020/06/13/elon-musk-selskap-viser-interesse-for-fornebubanen/

Det var før tunnelen i LA ble bygget. Da var det snakk om autonome biler og pods og alt mulig.  Det ville gjort forslaget mindre dumt.

Men det skjedde visst ikke. Nå er det Mike som manuelt ratter en Model X med én passasjer de 2,5 kilometrene mellom endestasjonene. 

Solvik Olsen har forhåpentligvis kommet på bedre tanker når han så hva som materialiserte seg fra de luftige fantasiene. Dette er neppe et lønnsomt og effektivt transportsystem for Fornebu.  

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (22 minutter siden):

Det var før tunnelen i LA ble bygget. Da var det snakk om autonome biler og pods og alt mulig.  Det ville gjort forslaget mindre dumt.

Men det skjedde visst ikke. Nå er det Mike som manuelt ratter en Model X med én passasjer de 2,5 kilometrene mellom endestasjonene. 

Solvik Olsen har forhåpentligvis kommet på bedre tanker når han så hva som materialiserte seg fra de luftige fantasiene. Dette er neppe et lønnsomt og effektivt transportsystem for Fornebu.  

Like vel har fylket godkjent at systemet utvides med 50km og 51 stopp og 57000 passasjerer i timen. 

Rart med det, hvordan dere kritiserer Tesla for å ta sjanser med brukerne, men her kritiserer dere dem for å ha sjåfører...

Men årsaken er reguleringer. 

"Some of the restrictions on the Loop’s initial operation came from the Clark County Department of Building and Fire Prevention. These reportedly include a 40 mph overall speed limit, dropping to 10 mph within each of the Loop’s three stations, and a restriction to just 11 vehicles.

Deputy Fire Chief Warren Whitney of the Clark County Fire Department said that TBC had told him the company wasn’t allowed to use Tesla’s collision warning systems within the Loop.

A transportation system certificate issued by Clark County this week specified that the Loop must use “non-autonomous” “manually driven” vehicles. It was issued for the planned 62 vehicles. "

Noe av årsaken til forbudet mot det automatiske antikollisjons systemet er trolig at radar ikke fungerer like godt i tuneller, og et et generelt problem, ikke et Teslaproblem. Hva som skjer nå som Tesla har koblet ut radar gjenstår å se. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (5 minutter siden):

Deputy Fire Chief Warren Whitney of the Clark County Fire Department said that TBC had told him the company wasn’t allowed to use Tesla’s collision warning systems within the Loop.

Dette har nok med at tunnelen manglar alle formar for sikkerheitsinnretningar som muligheit til å evakuere til fots, ventilasjon og tilgang for brannvesenet. 

Å tillate autonom køyring med det skadepotensialet det utgjer for passasjerane vil ikkje vere risikoreduserande med dagens teknologi. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 timer siden):

Min tolkning av det sitatet er at grunnen til manuell kjøring er at Tesla ikke klarer å lage en forsvarlig autonom løsning. Las Vegas ville garantert godkjent det om de ble overbevist om at løsningen var trygg.

Og det sier temmelig mye. Musk gir stadig inntrykk av at de er veldig nærme FSD i bymiljø med et komplekst trafikkbilde og et islett av fylliker og syklister. Og så klarer de ikke å få til autonomi i en 2,5 km lang tunnell som de har laga sjæl, med separate tunnelløp for hver kjøreretning og med bare Tesla-biler

Selvfølgelig tolker du det slik, det hadde passet deg ypperlig. Hva som faktisk ligger bak er da av mindre betydning. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (11 timer siden):

Dette har nok med at tunnelen manglar alle formar for sikkerheitsinnretningar som muligheit til å evakuere til fots, ventilasjon og tilgang for brannvesenet. 

Å tillate autonom køyring med det skadepotensialet det utgjer for passasjerane vil ikkje vere risikoreduserande med dagens teknologi. 

Det har nok ikke det. Begrensningene fra brannvesen lå på selve stasjonen, med 800 passasjerer per time. 

Dette er et prøveprosjekt, selvsagt vil de holde i tøylene en stund. 

The Avatar skrev (11 timer siden):

Dette har nok med at tunnelen manglar alle formar for sikkerheitsinnretningar som muligheit til å evakuere til fots, ventilasjon og tilgang for brannvesenet. 

Å tillate autonom køyring med det skadepotensialet det utgjer for passasjerane vil ikkje vere risikoreduserande med dagens teknologi. 

Dette svaret har nok med at du drar påstander ut av løse lufta... 

"Loop has no internal touch hazards (e.g. a 600 volt third rail), enabling safe evacuation, minimizing potential fire sources, and eliminating any dangerous effects of (unlikely) water intrusion (Teslas can safely handle some rain). In the unlikely case that a fire does occur, the tunnel’s redundant, bidirectional ventilation system will remove the smoke to allow passengers to safely evacuate.

Loop tunnels are outfitted with emergency exits, fire detection systems, fire suppression systems, and a fire-rated first responder emergency communication system. The systems are tested frequently with local Police and Fire Departments.

Loop vehicles and passengers have direct communications to an Operational Control Center (manned 24/7) via Blue Light Stations, LTE cell service, and WiFi.

Loop tunnels are fully illuminated - and if an incident does occur, Loop has 100% camera coverage (no blind spots!)"

Endret av Serpentbane
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...