Gå til innhold

The Boring Company: Vi prøver ut Elon Musks biltunnel


Anbefalte innlegg

1 hour ago, 60watt said:

Dette er gamle nyheter, men fremdeles like genialt. Dette bør vi få i Bergen istedenfor en somletrikk forran Bryggen. Selvkjørende elektriske biler vil utkonkurrere busser trikker og vanlige drosjer. All honør til vår tids Leonardo da vinci. Elon Musk.

Hvilke selvkjørende elektriske biler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, WiiBoy said:

En ting som er helt sikker, uavhengig av hva man personlig menger om TBC eller EM,  er at en revolusjon innen tunnelbygging ville ha kommet samfunnet og verdene til stor nytte.

Klarer man å bygge tunneler 10* så fort og til 1/10 av prisen, så gir det revolusjonerende muligheter. 

Klarer man å bygge tunneler 100x så fort og til 1/100 av prisen, så gir det enda mer revolusjonerende muligheter.

Derfra er det bare å fylle på nuller.

Hvis man derimot IKKE klarer dette, er det ikke fullt så revolusjonerende.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 minutter siden):

Og til de som enda ikke har skjønt poenget. The Boring Company slik vi ser det i dag er ikke "det endelige produktet". 

Videre er det som med elbilene og rakettene ment å være en blanding av et proof of concept og et industrieventyr. Det handler rett og slett om at Musk og de rundt har sett at tunellbygging ikke har utviklet seg på 50 år, at de mener at person og varetransport må flyttes ned i bakken, ikke opp i lufta. Og de ønsker å tilby slike transporttjenester for å finansiere det hele og tjene penger såklart.

 

Ikke utviklet seg på 50 år? Au au au… Det er _ingenting_nytt_fra_the_boring_company. I n g e n t i n g. Det er jo det som er det ville. De har bygget tregere, dyrere og med lavere kapasitet enn hva andre gjør.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Husk at det er snakk om bittesmå tunneler i bakken som såvidt er store nok for å trykke en bil inn i. Åpenbart vil et gigantisk tognettverk ha høyere kapasitet og jeg tror det er noe alvorlig feil med en person som føler han må påpeke dette, for det er noe alle vet.... Men poenget er heller ikke å slå noe bybane likt mot likt.

Med full autonomi kan forresten bilene ligge med en halvmeter avstand i 60km/t.

Stasjonene vil måtte ta mye plass da.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Serpentbane said:

Jeg elsker på ingen måte Musk, følger ham ikke på Twitter, har ingen av produktene hans, skal hverken til månen eller Mars, og noen tuneller kommer ikke her jeg bor. Men lik ham eller ikke, faktum er at han et mindset som er veldig forskjellig fra mange andre, og han har og fortsetter å gjøre ting som har en direkte og viktig innvirkning på hverdagen vår. 

Han lager biler. Han har like stor innvirkning på hverdagen vår som sjefen for Toyota eller VW. 

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dudeliduu said:

Husk at det er snakk om bittesmå tunneler i bakken som såvidt er store nok for å trykke en bil inn i. Åpenbart vil et gigantisk tognettverk ha høyere kapasitet og jeg tror det er noe alvorlig feil med en person som føler han må påpeke dette, for det er noe alle vet.... Men poenget er heller ikke å slå noe bybane likt mot likt.

Nå er jeg litt usikker på hva du vil frem til her, men til info så er noen av tunellene i London Underground 3.6m i diameter, litt mindre enn de 3.7 metrene tunellene i las vegas er. Små tuneller er ingen hindring for å føre frem effektiv infrastruktur.

London Underground infrastructure - Wikipedia

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 6.1.2022 den 8.31):

"Ryktene" og "sladderen" ser ut til å basere seg på et dokument levert ut til sjåførene. Men jeg skjønner at det kan være litt vanskelig for deg å forsvare.

"Using public records laws, TechCrunch obtained documents that detail daily operations at the Loop, which opened in June to transport attendees around the Las Vegas Convention Center (LVCC) using modified Tesla vehicles. Among the documents is a “Ride Script” that every new recruit must follow when curious passengers ask questions.!"

Det er ikke noe å forsvare. Det er fullstendig irrelevant for alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (På 6.1.2022 den 11.07):

Jeg tror menneskene som utvikler denne ideen burde dra til Paris, Berlin, London og kanskje Moskva for å kjøre undergrunnsbane. Så kan de bruke lærdommen derfra til å simulere transportkapasitet og kostnader ved å simulere bruk av nettverket til personbiler. Må bare innrømme at jeg ikke skjønner bæra av hvordan dette skulle bli attraktivt som  transportløsning. Men for Vegas ville det bli en attraksjon, kanskje. Eller et monument over et geni ved navn Musk. 

Det går fint an å sette inn kjøretøy som kan frakte flere personer på en gang, og i tillegg er det såpass billig og raskt å utvide med flere tunneler at kapasiteten kan utvides så mye man bare ønsker.

Men man må jo starte et sted. Musk startet ikke med å sende astronauter opp i verdensrommet med raketter som kan gjenbrukes og lande seg selv. De bygde andre typer raketter først, og har utviklet det over tid.

Samme som iPhone. Den første iPhone fikk mye pepper av slike som deg, som ikke skjønner at første generasjon av noe ikke er det samme som det det vil ende opp som etter flere år og iterasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (På 6.1.2022 den 19.21):

https://www.reddit.com/r/fuckcars/comments/rxd3ns/lol_elon_musks_boring_company_has_traffic_jams_i/

Whops, trafikkjam selv i et lukket system :roll:

Mulig de har laget bra tunell-teknologi. Men bruk den i så fall til tbane/tog, meningsløst å dytte biler inn der.

Eh, hvis du ser på videoen så skyldes dette at den delen av bygningen er stengt. Dette er altså ikke en typisk situasjon, men et unntak på grunn av spesielle omstendigheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (12 timer siden):

Ikke utviklet seg på 50 år? Au au au… Det er _ingenting_nytt_fra_the_boring_company. I n g e n t i n g. Det er jo det som er det ville. De har bygget tregere, dyrere og med lavere kapasitet enn hva andre gjør.

Feil. TBC bygger tunneller som koster brøkdelen av en vanlig tunnel, samt at det går mye raskere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (7 timer siden):

Han lager biler. Han har like stor innvirkning på hverdagen vår som sjefen for Toyota eller VW. 

Musk gjorde så elbiler ble populære og tvang andre bilprodusenter til å ta det alvorlig. Musk har hatt en enorm påvirkningskraft på verden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Eh, hvis du ser på videoen så skyldes dette at den delen av bygningen er stengt. Dette er altså ikke en typisk situasjon, men et unntak på grunn av spesielle omstendigheter.

Spiller egentlig ingen rolle. Tunnelen løser ingen problemer. Se på motorveiene over bakken i USA. 10 felt brede, full trafikkork. Legger til nye felt da man tror det hjelper, enda mer kork. Dette blir bare enda nye felt, eneste forskjellen er de er under bakken. Men all den tid hundre tusen biler skal inn og ut av byen vil det bli problemer.

Så bilene må bort, hjelper ikke med mer vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Gjenbrukbare, selvlandene raketter? Attraktive, høyteknologiske elbiler med rå ytelse?

Gjorde Apple noe som ikke er gjort før?

Er laget mange slike raketter siden lenge før SpaceX

https://en.m.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-X

 

Om Musk sine elbiler er høyteknologiske kan diskuteres og ytelsen er i store trekk rett frem en håndfull akselerasjoner etterhverandre.

 

Hva Apple har med dette aner jeg ikke, men du er flink til å snakke om helt andre ting når Musk/Tesla blir tatt med buksene nede.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Feil. TBC bygger tunneller som koster brøkdelen av en vanlig tunnel, samt at det går mye raskere.

Og jeg, jeg kan fly! 

 

De koster ikke brøkdelen av samme dimensjon tunnel i samme jordsmonn og samme bebyggelse. Ikke går det rakere heller i all den tid de bruker en avdanket TBM. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...