Gå til innhold

The Boring Company: Vi prøver ut Elon Musks biltunnel


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Så vidt man vet har videoene vært helt ekte. Men om det kom ut f.eks at de hadde rigget opp ratt og pedaler i baksetet og bilen ble styrt derifra, så ville Musk være i deep shit.

En videosnutt kirsebærplukket fra timesvis med opptak med kommentaren "Føreren er der kun for juridiske grunner. Bilen kjører helt av seg selv".

Svindel.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, uname -i said:

Det ble forlik for Trevor Millton der også så ifølge din konsekvente logikk så gjorde han vel ikke noe galt.

(SEC går alltid etter forlik, selv ved åpenbar børssvindel som det Elon  Musk bedrev).

Nikola inngikk forlik, saken mot Trevor Milton personlig fortsetter.

Men jeg uttalte meg litt unøyaktig. Forliket til Nikola innrømmer skyld på deres side, mens forliket til Musk innrømmet ikke skyld. Altså det er litt forskjell på forlik. Om man ikke innrømmer skyld eller blir funnet skyldig ved rettssak er man heller ikke straffet, slik jeg ville definere ordet. Hvordan kan man bli straffet om man ikke har gjort noe galt?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Nikola inngikk forlik, saken mot Trevor Milton personlig fortsetter.

Men jeg uttalte meg litt unøyaktig. Forliket til Nikola innrømmer skyld på deres side, mens forliket til Musk innrømmet ikke skyld. Altså det er litt forskjell på forlik. Om man ikke innrømmer skyld eller blir funnet skyldig ved rettssak er man heller ikke straffet, slik jeg ville definere ordet. Hvordan kan man bli straffet om man ikke har gjort noe galt?

Han måtte betale 20 mill dollar, trekke seg som styreformann og få en barnehagetante til å kontrollere kommunikasjonen hans med omverdenen fordi han begikk børssvindel. Om det ikke er en straff så vet ikke jeg.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, uname -i said:

En videosnutt kirsebærplukket fra timesvis med opptak med kommentaren "Føreren er der kun for juridiske grunner. Bilen kjører helt av seg selv".

Svindel.

Denne kjøreturen ville gått helt fint uten personen i førersetet, så da er kommentaren riktig. De påsto aldri at de hadde et ferdig utviklet system, de sa de hadde planer om å ferdigstille det i fremtiden. Og planer både sklir ut i tid, og endrer seg. Så man blir ikke straffet for å snakke om sine planer om fremtiden, uansett hvor feil man tar. (Så fremt det ikke kommer bevis om at planene ikke var reelle. Altså at man *visste* at planene ikke ville bli virkelighet.)

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Denne kjøreturen ville gått helt fint uten personen i førersetet, så da er kommentaren riktig. De påsto aldri at de hadde et ferdig utviklet system, de sa de hadde planer om å ferdigstille det i fremtiden. Og planer både sklir ut i tid, og endrer seg. Så man blir ikke straffet for å snakke om sine planer om fremtiden, uansett hvor feil man tar. (Så fremt det ikke kommer bevis om at planene ikke var reelle. Altså at man *visste* at planene ikke ville bli virkelighet.)

Musks ingeniører visste det, de fortalte ham det og forlot selskapet fordi de ikke kunne være med på umoralen.

Det at Musk er fullstendig inkompetent og tror på alt han fantaserer om i hasjrus er nok ikke en tilstrekkelig unnskyldning i kommende rettsaker. Ref: Elizabeth Holmes, som bare er en brøkdel av det Musk har funnet på.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Det er mer som å betale løsepenger. Myndighetene ville ikke la saken gå uten å få betalt.

Dette er feil fremstilling. SEC tilbød et forlik, dumme Musk avvslo, SEC tiltalte ham og Musk kom krypende til korset og måtte akseptere en mye verre deal. Musk, som mer enn andre er villig til å ta ting gjennom rettsystemet for å bevise at han har rett, visste her at han ikke hadde sjans.

Det finnes neppe klarere tilfeller av børssvindel i historien og det er bare disse 0,01-prosenterne av ivrige Musk-fans som ikke ser det. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (18 minutter siden):

Denne kjøreturen ville gått helt fint uten personen i førersetet, så da er kommentaren riktig. De påsto aldri at de hadde et ferdig utviklet system, de sa de hadde planer om å ferdigstille det i fremtiden. Og planer både sklir ut i tid, og endrer seg. Så man blir ikke straffet for å snakke om sine planer om fremtiden, uansett hvor feil man tar. (Så fremt det ikke kommer bevis om at planene ikke var reelle. Altså at man *visste* at planene ikke ville bli virkelighet.)

Hvis det står i liten skrift bakpå en konfekteeske at den inneholder cyanid og ikke må spises, mener du det fritar produsenten for ansvar?

Jeg tror ikke du helt skjønner hva svindel er for noe. Det som gjelder er det dominerende inntrykket publikum får fra denne videoen(eller fra å kalle et ubrukelig system Full Selvkjøring), ikke hva slags mentale C-momenter du måtte finne for å forsvare det. Men jeg antar du følger den samme oppskriften ellers og at det ikke bare gjelder Musk? (Retorisk spørsmål).

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -i said:

Dette er feil fremstilling. SEC tilbød et forlik, dumme Musk avvslo, SEC tiltalte ham og Musk kom krypende til korset og måtte akseptere en mye verre deal. Musk, som mer enn andre er villig til å ta ting gjennom rettsystemet for å bevise at han har rett, visste her at han ikke hadde sjans.

Det finnes neppe klarere tilfeller av børssvindel i historien og det er bare disse 0,01-prosenterne av ivrige Musk-fans som ikke ser det. 

Om det var klare beviser ville de ikke godtatt en avtale der Musk ikke innrømmet skyld. Og de ville ikke akseptert at han fortsatte som CEO av Tesla. De visste at det var en god sjanse de kunne tape i en rettsak, men at en rettsak ville henge over Tesla og Musk som en mørk sky og at han mest trolig ville inngå forlik for å forkorte prosessen med en del år. Så de gikk for et forlik som de visste han kunne akseptere. Der han måtte betale det som for han tilsvarte småpenger, han måtte ikke innrømme skyld, han kunne fortsette å lede selskapet stort sett som før og fortsette på Twitter som før. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (37 minutter siden):

Men jeg uttalte meg litt unøyaktig. Forliket til Nikola innrømmer skyld på deres side, mens forliket til Musk innrømmet ikke skyld. Altså det er litt forskjell på forlik. 

Link til at Nikola innrømmet skyld? Det virker som du ikke vet hva forlik er heller.

"Nikola, without admitting or denying the SEC’s findings, agreed to pay the $125 million penalty and to cease and desist from future violations of the charged provisions."

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, hekomo said:

Tesla er Musk. Det var han som måtte redde selskapet fra konkurs, det var han som skapte visjonen og den langsiktige strategien. Det er han som har ledet selskapet dit det er i dag. Ingen Musk, ingen Tesla.

Hver enkelt kunde trenger ikke vite noe om Musk for at dette skal stemme.  

Likevel så var det ingen som gjorde det. Så rart.

Jeg er sikker på at andre kunne slått Usain Bolt. Vet ikke hvem. Vet ikke hvordan. Men jeg er sikker på det.  

De prøvde jo. Men feilet. Ingen klarte det før Musk tok over styringen.

Og det er ikke riktig å si at han kjøpte seg inn. Han var en av de opprinnelige grunnleggerne (som fastslått av rettssystemet), og var den som gjorde det mulig for Tesla å eksistere ved at han investerte alt han hadde av penger.

De to andre grunnleggerne var jo rike de også, men av en eller annen grunn ønsket de ikke å legge sine egne penger i selskapet, så de måtte få hjelp fra Musk.  

Trenger man virkelig å pynte på lederevnene til en mann som har bygget opp flere suksessrike selskaper og snudd opp ned på flere industrier? Ærlig talt.  

SolarCity var det jo ikke han som startet.

Boring Company er bare i startgropen.

Hyperloop var bare en ide han publiserte for noen år siden. Det er ikke noe selskap.

X.com var jo en massiv suksess med tanke på at det ble slått sammen med et annet selskap og dannet PayPal.

Men hvorfor ignorerer du suksesser som Tesla, SpaceX eller Zip2? Hva med at han grunnlag OpenAI?

Det virker som du er veldig opptatt av å nøye plukke ut småting du kan hakke på, samtidig som du bevisst prøver å dekke over alle suksessene hans.  

Så du mener at hvis en person prøver å starte et selskap men ikke får det til, så er vedkommende en svindler? At et hvert feilet forsøk er straffbar svindel?

Wow, du er virkelig i stand til å si hva som helst for å sverte Musk, er du ikke?  

Formuen hans er bundet opp i eierskap i selskapene hans. Det er ikke sånn at han har hundre milliarder på bankkontoen sin. Vet du virkelig ingenting om hvordan slikt fungerer?

Haleluja. Over og ut.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

De inngikk forlik, så Musk ble ikke straffet for noe. Myndighetene la saken død mot at Musk betalte litt penger og innførte noen tiltak som reduserte risikoen for tilsvarende uenigheter i fremtiden.

Han ble jo faktisk straffet, og veldig mildt sådan. Det ville nok blitt verre om han ikke hadde godtatt straffen og prøvd seg i retten. 

Faktum er jo at aksjen steg 5% i etterkant av tweeten, og den har potensielt gjort stor urettmessig skade på investorer som var short askjen.
Som er hvorfor mange short-seller opprettet søksmål mot Musk for å ha ulovlig manipulert aksjekursen. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En youtuber racet til fots kjæresten som tok vegas loop mellom to stopp, han vant. For Musks tunnel er full av kø og forsinkelser, som er det han ville unngå i utgangspunktet. Kort oppsummert har Musk kommet med det revolusjonerende, nytenkende konseptet med biler som kjører gjennom tunneller. Bare at den er verre på alle mulige måter. 

-Du kan ikke kjøre f.eks lastebiler eller busser gjennom
-Du kan ikke kjøre ditt eget kjøretøy og må ha en dedikert sjåfør
-Hastigheter på 3-35 mph er omtrent halvparten av hva man får til i konvensjonelle tunneller

😂

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 8.1.2022 den 14.12):

Hehehe, han har jo ingen lederevner. 

Hvorfor klippet du bort resten av det jeg skrev? Du kommer ikke med motargumentere engang.

Trenger man virkelig å pynte på lederevnene til en mann som har bygget opp flere suksessrike selskaper og snudd opp ned på flere industrier?

Sitat

SpaceX er sannsynligvis bankerott i løpet av året om ikke Musk selger mange av sine overprisede askjer og pøser inn $ fra sin formue.

Hvorfor skulle SpaceX være konkurs i løpet av året?

Og mene du at SpaceX ikke er en suksess? At de ikke har vunnet over alle de andre i bransjen og vunnet stadig flere NASA-kontrakter, samt sendt astronauter opp i verdensrommet i gjenbrukbare raketter som kan lande autonomt?

Sitat

Musk kommer med villedende og falske påstander om selskaper han eier/driver. Om han blir tiltalt og dømt får det får vi se senere.

Nei, det gjør han ikke. Han vil ikke bli dømt for noe han ikke har gjort.

Sitat

Det er ingen problem å selge mange aksjer over tid og på den måten sikre kapital til selskapet han har så stor tro på.

Men han har altså ikke solgt aksjer, med unntak av det han måtte selge for å betale skatt. Men det har jo ingenting med diskusjonen å gjøre. Hva er poenget med å klippe ut løsrevne sitater fra det jeg skriver og begynne å endre tema totalt?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 8.1.2022 den 14.18):

Jeg snakker om at selskapet lovet selvkjørende biler i 150mph, som dokumentert i kilden min. De lovet altså et banebrytende og kjemperaskt transportsystem.
Men det de leverte var noe dårlig dritt med menneskekjørte biler som kjører i lav fart, står i kø i en trang tunnel og kræsjer inn i tunnelveggene... 

Nå må du nesten forholde deg til anbudet som faktisk ble levert, og det var med dette anbudet Tesla vant kontrakten, og som de oppfylte 100%. Autonomi og raskere hastigheter vil komme senere, men de var blant annet begrenset av lovverket som ikke tillot autonomi i disse tunnelene i dag.

Vegas Loop er en suksess som ble levert etter det som var i kontrakten. Kø forekommer nok kun unntaksvis. Det er vel bare den ene videoen der bilen kjørte litt saktere i noen sekunder. Men denne situasjonen skyldtes en unntakstilstand der den ene delen av senteret var stengt. Det er altså noe som ikke er vanlig.

Kræsjer i veggene?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 8.1.2022 den 15.32):

Han måtte betale 20 mill dollar, trekke seg som styreformann og få en barnehagetante til å kontrollere kommunikasjonen hans med omverdenen fordi han begikk børssvindel. Om det ikke er en straff så vet ikke jeg.

Det er jo litt spesielt at du som spikket så fliser på Espen sin formulering fordi den ikke var presis nok for deg, nå prøver å gjøre alt så upresist som mulig og se bort ifra detaljene du nettopp har spikket frem..?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (30 minutter siden):

En youtuber racet til fots kjæresten som tok vegas loop mellom to stopp, han vant. For Musks tunnel er full av kø og forsinkelser, som er det han ville unngå i utgangspunktet. Kort oppsummert har Musk kommet med det revolusjonerende, nytenkende konseptet med biler som kjører gjennom tunneller. Bare at den er verre på alle mulige måter. 

-Du kan ikke kjøre f.eks lastebiler eller busser gjennom
-Du kan ikke kjøre ditt eget kjøretøy og må ha en dedikert sjåfør
-Hastigheter på 3-35 mph er omtrent halvparten av hva man får til i konvensjonelle tunneller

😂

Med andre ord var Vegas Loop såpass populær at antallet personer oversteg kapasiteten. Det kan skje med et hvilket som helst transportmiddel. Har du prøvd å komme deg med t-banen til Holmenkollen under Holmenkolldagene? Så i følge deg så er altså t-bane bare tull fordi det kan oppstå kø og forsinkelser.

Akkurat.

Når det gjelder fart så er det jo myndighetene som har satt begrensninger for det. At man ikke kan kjøre eget kjøretøy sier seg selv, fordi systemet ikke er designet for det.

Men man kan godt sette inn kjøretøy med større kapasitet dersom det er ønskelig. Og så kan det godt være at Vegas Loop er så populært at det må utvides. Og det jobber de jo allerede med. Så for Las Vegas har tydeligvis LV vært en stor suksess.

Endret av hekomo
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (56 minutter siden):

Med andre ord var Vegas Loop såpass populær at antallet personer oversteg kapasiteten.

Som en har sagt i det uendelige, Musk sin tunnel skalerer ikke, og den kan ikke skalere. Det er noe en har visst siden før den ble bygget. Og, trafikkork i en tunnel der en har full kontroll på antall kjøretøy? _Det_ er pinlig det!

Endret av Roger Moore
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...