Gå til innhold

Formel 1 2022


Anbefalte innlegg

30 minutes ago, thklinge said:

Poenget er at folk er rabiate for marginale overskridelser, helt til det latterlige som å gi Hamilton seieren i 2021. FIA har reaksjoner mot "minor breach", som blir en bot. Case closed. 

"F1's regulations lay out a range of options as punishment for teams that have breached the cost cap. For a minor breach, which is less than 5% overspend, penalties can include a public reprimand, a deduction of constructors' or drivers' championship points, exclusion  from events, limitations on aero testing or a fine.
No details were forthcoming about how the FIA would handle Aston Martin and Red Bull's breaches of the rules."

Ser ut til at FIA - i motsetning til deg - ikke har konkludert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med forbehold om at jeg har skjønt reglene riktig, de tre høyest betalte i teamet er utenfor cost cap. For RB antagelig Horner, Marko og Newey. Men så mener kanskje FIA at Newey skal telle med, fordi han er innleid konsulent og ikke ansatt. La oss si han har 10 mill i lønn, og RB rapporterer 143 mill. Med Newey blir det 153 mill. Minus den fjerder høyest lønnede på lista, som nå rykker ut. La oss si 5 mill på den personen. Så ender RB opp på 148 mill, 3 mill for mye. Tallene er bare eksempler, men jeg tror prinsippet er slik.

Men dette er altså bare rykter. 

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (11 timer siden):

Gjelder ikke disse tallene bare for 2021, da? Eller for 2021 og 2022? Eller?

Jo, men de blir åpenbart ikke å trekke poeng fra fjorårets WDC og endre hvem som vant fjorårets tittel. Med så mye drama som det har vært rundt F1 så tør de ikke det. Så enten trekker de fra årets poeng (som ikke har noe å si), eller kun fjorårets WCC (som heller ikke har noe å si). Jeg vedder penger på at de ikke blir å trekke poeng som utgjør noen faktisk forskjell.

Eneste straffen blir nok enten ren bot og/eller reduksjon av cost-cap for i år.

Lenke til kommentar

Faren med å gi en straff som ikke har noen betydning, er at ingen kommer til å bry seg om grensa neste år. Da er det cost cap + 4,9% som gjelder.

Men hvorfor er det så stille rundt saken nå? Jeg har ikke sett et eneste intervju eller sitat fra verken Toto, Binotto, Horner eller noen. Skulle tro journalistene ville mase høl i huet på dem for å få en uttalelse.

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (19 minutter siden):

Som ett minimum må straffen være å redusere neste års budsjett tilsvarende forrige års overskridelse.

150-200% er nok passende bot for redbull.

 

Lagene bør også få overføre noen prosent fra år til år om de ikke benytter seg av det. Feks om haas bruker 98% av budsjettet i 2022, så får de overføre de 2 prosentene til neste år. 

Endret av Sjørøver
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...