Gå til innhold

Tesla tilbakekaller nesten 500.000 biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de som lurer på hvorfor (og fordi det ikke kom klart frem i artikkelen når den ble publisert)

Quote

Denne tilbakekallingen forklares med at den fremre bagasjeromslåsen kan være feiljustert, noe som forhindrer at den andre låsen får grep. Dermed oppfyller ikke bilene kravene til amerikansk bilstandard.

Ref: https://e24.no/boers-og-finans/i/PoeQ7R/tesla-tilbakekaller-475000-biler-i-usa

Synes forøvrig det er en nokså freidig påstand om at dette med sikkerhet øker sannsynligheten for kollisjon (som er nevnt i overskriften). 

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (41 minutter siden):

Synes forøvrig det er en nokså freidig påstand om at dette øker sannsynligheten for kollisjon (som er nevnt i overskriften). 

Den kan sprette opp. Så sånn sett er det jo med forhøyet risiko om det skjer i fart. 

De rapportene NHTSA får inn kommer jo fra folk som har opplevd problemet som regel. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Mange biler har trøbbel med dobbel låssystem, nevner Audi som eksempel. Var vanlig for en del år siden. Kan være litt vanskelig å justere begge sammen, men det kan gjøres.

Ikke glemme første generasjon Voyager der bakluken åpner seg ved sammenstøt med andre bile og når de ruller over ende osv

Men min gamle dieselbil har ikke trøbbel med låsene på bakluken......

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):
Noen her som kan språket og ser grunnen til disse tilbakekaldelsene som dukket opp idag? 

Ser ut som det er mye av det samme, med låsemekanismer på frunk og bagasjerom som kan svikte. 200k i Kina, 500k i USA. Regner med at det blir Europa neste. 

Heldig timing av Musk som fikk ferdigstilt salget av 150 milliarder i aksjer rett før Tesla slapp disse nyhetene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
uname -i skrev (25 minutter siden):

Heldig timing av Musk som fikk ferdigstilt salget av 150 milliarder i aksjer rett før Tesla slapp disse nyhetene. 

Mye bra "timing" av hele gjengen. Cathy har jo pumpet underveis mens hun kontinuerlig har solgt også. 

Men broren er jo "flinkest". 😅 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (39 minutter siden):

Mye bra "timing" av hele gjengen. Cathy har jo pumpet underveis mens hun kontinuerlig har solgt også. 

Men broren er jo "flinkest". 😅 

Dette får neppe mye å si for aksjeprisen. Kostnadene for å fikse dette er ikke store greiene, et sted mellom 50 og 200 millioner dollar vil jeg tro. De hadde vel 16,1 milliarder dollar i "cash and cash equivalents" på slutten av Q3. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 minutter siden):

Dette får neppe mye å si for aksjeprisen. Kostnadene for å fikse dette er ikke store greiene, et sted mellom 50 og 200 millioner dollar vil jeg tro. De hadde vel 16,1 milliarder dollar i "cash and cash equivalents" på slutten av Q3. 

Ja, det er sånn det pleier å funke. Aksjen stiger hundrevis av milliarder dollar på det reneste BS(Hertz deal som ser ut til å være en ren aksjepumpende bløff), mens reelle problemer ignoreres.

Nå spekuleres det i at NTHSA under ny Biden-administrasjon faktisk har begynt å jobbe seg gjennom den enorme innboksen med Tesla-saker som har fått bygge seg opp under Trump. Så det kan fort være mer i vente.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (23 timer siden):

Ser ut som det er mye av det samme, med låsemekanismer på frunk og bagasjerom som kan svikte. 200k i Kina, 500k i USA. Regner med at det blir Europa neste. 

Heldig timing av Musk som fikk ferdigstilt salget av 150 milliarder i aksjer rett før Tesla slapp disse nyhetene. 

Irrelevant timing. Musks salg var stort sett forhåndsplanlagt, og han har kun forhåndsdefinerte tider han kan selge på uansett. Han kan f.eks. ikke selge noe mer før etter neste kvartalsresultat.

Og selve tilbakekallingen har ingen reell relevans for aksjekursen siden det er snakk om så små kostnader. Den verste feilen påvirker bare potensielt 14% av de tilbakekalte bilene, og den som er for Model 3 er visstnok bare for 1% av dem, mener jeg å ha lest. Uansett, skulle man priset dette inn ville kursen falt med noen få dollar.

Og ang. timing så kom det nettopp ut nyheter om rekordsalg i Kina. Sinnssyke tall. Hva skjer hvis Tesla knuser alle forventninger i Q4 og viser mye større vekst enn forventet? Mener du Musks timing var heldig da?

uname -i skrev (21 timer siden):

Ja, det er sånn det pleier å funke. Aksjen stiger hundrevis av milliarder dollar på det reneste BS(Hertz deal som ser ut til å være en ren aksjepumpende bløff), mens reelle problemer ignoreres.

Hva har Hertz-avtalen med saken å gjøre? For det første var det Hertz som kunngjorde den og ikke Tesla, og for det andre gikk jo Musk ut og sa at det ikke var noen signert avtale likevel el.l. Man skulle jo tro at dersom han ville selge på topp så ville han vel ikke tweetet dette?

Merkelig at du ikke engang klarer å dikte opp troverdige konspirasjonsteorier. Konspirasjonsteoriene dine blir jo direkte selvmotsigende.

Sitat

Nå spekuleres det i at NTHSA under ny Biden-administrasjon faktisk har begynt å jobbe seg gjennom den enorme innboksen med Tesla-saker som har fått bygge seg opp under Trump. Så det kan fort være mer i vente.

Stadig ønsketenkning fra deg ja 😂

Merker meg at du ikke egentlig svarer på det Jens skriver, men legger ut noe tilfeldige greier som ikke henger på greip i stedet.

Endret av hekomo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (22 timer siden):

Dette får neppe mye å si for aksjeprisen. Kostnadene for å fikse dette er ikke store greiene, et sted mellom 50 og 200 millioner dollar vil jeg tro. De hadde vel 16,1 milliarder dollar i "cash and cash equivalents" på slutten av Q3. 

Ikke forvirr ekspertene med fakta nå da.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (38 minutter siden):

Og ang. timing så kom det nettopp ut nyheter om rekordsalg i Kina. Sinnssyke tall. Hva skjer hvis Tesla knuser alle forventninger i Q4 og viser mye større vekst enn forventet? Mener du Musks timing var heldig da?

Googlet det nå og det var drøye tall ja. 70.500 biler levert i Kina i Q4 kan ikke sies å være annet enn svært, svært bra. De har allerede med god margin passert en leveransetakt globalt som tilsier 1 mill. biler levert pr. år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (24 minutter siden):

Sikkert like god som andre fabrikanter som selger kvoter for at andre skal kunne fortsette å selge giftbiler!

Spørsmålet var jo om han fortsatt går godt for VWs moralske høyverdighet. Gjør du det?

Vi vet jo hva dere mener om Tesla, men spørsmålet var VW.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet var jo om han fortsatt går godt for VWs moralske høyverdighet. Gjør du det?

Vi vet jo hva dere mener om Tesla, men spørsmålet var VW.

Må vi gå god for det? Graver man litt finner man noe hos alle. Noen nekter ansatte å forene seg, noen samarbeider om priser, noen øker prisene i stedet for leveringstid, noen selger produkter de ikke har osv osv. Det er faktisk helt umulig for oss forbrukere å vurdere fabrikantens moralske høyverdighet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...