Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Corona og sykehuskapasitet


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, atleape said:

Ja, så det var den ene artikkelen jeg fant. Jeg mener, jeg kan prøve å la tvilen komme til gode og anta at dette er en sann sak.. Men hvorfor skriver ikke flere nyhetskilder om dette? Dette virker som en opprørende sak som de fleste aviser ville hoppet på om det er sant.

Kanskje fordi det er dårlig kilde, og man vet for lite om hva som kan ha skjedd, eller om det skjedde, at det blir for tynt til å kunne publiseres?

Nå er det jo ikke slik at "sannhetsgehalten" i en sak er direkte proporsjonal med mediadekningen den får og det er heller ikke slik at alt som diskuteres på et åpet forum trenger å være verifisert av 3 uavhengige riksmedier :)

Det er mange gode saker som aldri får mediedekning - kan hende "offeret" ikke ønsker medieoppmerksomhet, ikke er spesiellt ressurssterk osv. Det er også masse søppel som publiseres i VG, DB osv.... bare for "likes", "clicks" eller fordi redaktøren ønsker at det publiseres.

Kan det hende innlegget er falskt? det kan hende, og dette vet ikke du eller jeg eller noen andre. Men hvorfor skulle noen forfalske en slik sak? er ikke det bare en konspirasjonsteori fra din side? Siden saken er et potensiellt lovbrudd (og grusomt), tror du ikke sykehuset har et incentiv til å ikke snakke så høyt om saken?

Hemali er jo et artig nettsted :) det er mye fjas der, men igjen: sannhetsgehalten i selve historien som noen selv publiserte på facebook henger vel ikke sammen med at en uavhengig blogg valgte å lage en sak om historien? Jeg har vanskelig for å følge logikken her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Per H skrev (1 minutt siden):

Nå er det jo ikke slik at "sannhetsgehalten" i en sak er direkte proporsjonal med mediadekningen den får og det er heller ikke slik at alt som diskuteres på et åpet forum trenger å være verifisert av 3 uavhengige riksmedier :)

Det er mange gode saker som aldri får mediedekning - kan hende "offeret" ikke ønsker medieoppmerksomhet, ikke er spesiellt ressurssterk osv. Det er også masse søppel som publiseres i VG, DB osv.... bare for "likes", "clicks" eller fordi redaktøren ønsker at det publiseres.

Kan det hende innlegget er falskt? det kan hende, og dette vet ikke du eller jeg eller noen andre. Men hvorfor skulle noen forfalske en slik sak? er ikke det bare en konspirasjonsteori fra din side? Siden saken er et potensiellt lovbrudd (og grusomt), tror du ikke sykehuset har et incentiv til å ikke snakke så høyt om saken?

Hemali er jo et artig nettsted :) det er mye fjas der, men igjen: sannhetsgehalten i selve historien som noen selv publiserte på facebook henger vel ikke sammen med at en uavhengig blogg valgte å lage en sak om historien? Jeg har vanskelig for å følge logikken her.

Når det eneste nettstedet som dekker saken er en side som har gjentatte ganger blir tatt i misinformasjon, så blir jeg nok automatisk skeptisk, ja. Men nei, jeg vet ikke om det er falskt, og det har jeg heller ikke sagt at jeg vet. Jeg mistenker det fordi jeg ser ingen konkrete bevis på at denne damen snakker sant. Jeg vil gjerne se bevis fra hennes side på det, om det var mulig. 

Om hun legger ut på Facebook om dette så vil jeg tro at dette er en person som ønsker litt oppmerksomhet.. Det er tydelig.

Å kalle min mistanke for en konspirasjonsteori er vel drøyt. Det er mulig å være skeptisk uten å tro at dette er en konspirasjon.. mot hva ville jeg ikke engang visst. Er ikke konspirasjonsteorien at sykehuset vil dekke det potensielle lovbruddet?

Men for all del. Det kan være sant. Om det er det så vil jeg gjerne at det kommer frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug skrev (5 minutter siden):

Dette skjedde mandag. Vi snakker om det når det er verifisert av alternative medier, hvorpå du eller jeg får rett i om MSM har unnlatt å ta i saken.

Du virker jo å ha gjort deg en helt klar mening om de onde mediene og den umenneskelige sykepleieren basert på denne saken og så er det nå for tidlig å danne en mening om det? Hjelp meg å forstå.

Endret av atleape
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (1 minutt siden):

Kan det hende innlegget er falskt?

Det er teoretisk mulig, men administratorene som postet det på "Erfaringer med Covid 19 vaksinering - Norge" sjekket med jenta, av frykt for represalier fra FB. De står ved kontrollen, selv om det selvsagt er mulig at hun dikter opp historien. Det har hun alt å tape på. Tvilsomt om hun er en ny Juicy Smollett.

Hvis det er falskt, så får jenta jævlig mye fortjent tyn etterpå og flere som har verifisert det med henne og sykehuset, som omtaler det som en personalsak, tyder så langt på at det ikke er falskt. Vi får nok snart vite. Og det blir spennende om MSM kommer til å omtale det i det hele tatt, evt etter at alternative medier har kjørt saken.

Jeg håper hun anmelder både sykepleier og sykehus, slik at sykehuset MÅ uttale seg offisielt om saken.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, atleape said:

Når det eneste nettstedet som dekker saken er en side som har gjentatte ganger blir tatt i misinformasjon, så blir jeg nok automatisk skeptisk, ja. Men nei, jeg vet ikke om det er falskt, og det har jeg heller ikke sagt at jeg vet. Jeg mistenker det fordi jeg ser ingen konkrete bevis på at denne damen snakker sant. Jeg vil gjerne se bevis fra hennes side på det, om det var mulig. 

Om hun legger ut på Facebook om dette så vil jeg tro at dette er en person som ønsker litt oppmerksomhet.. Det er tydelig.

Å kalle min mistanke for en konspirasjonsteori er vel drøyt. Det er mulig å være skeptisk uten å tro at dette er en konspirasjon.. mot hva ville jeg ikke engang visst. Er ikke konspirasjonsteorien at sykehuset vil dekke det potensielle lovbruddet?

Men for all del. Det kan være sant. Om det er det så vil jeg gjerne at det kommer frem.

Men det er jo facebook-innlegget og jentas utsagn som er primærkilden, ikke artikkelen i Hemali?

For argumentets del: hvis jeg blir feilbehandlet på et norsk sykehus, skriver om det på facebook og så velger Hemali, Document, Rights.no eller et annet mindre "reputabelt" nettsted å skrive om det - så - FALLER altså troverdigheten i min sak? Det er jo en slags ad-hominem logikk i dette som jeg bare ikke er enig i. "guilt by association" tenker jeg også :)

Vi får se hvor denne saken går. Å anta at den er falsk synes jeg blir helt feil og faktisk litt konspiratorisk, men man kan jo ikke utelukke det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
atleape skrev (2 minutter siden):

Du virker jo å ha gjort deg en helt klar mening om de onde mediene og den umenneskelige sykepleieren basert på denne saken og så er det nå for tidlig å danne en mening om det? Hjelp meg å forstå.

Jeg tror på henne, basert på det er etikken som beskrevet. Saken er ikke faktaverifisert ennå, så fundamentet for etikken bør på plass og jeg tror den kommer. Da bekreftes etikken som beskrevet. Alternativt tok jeg dundrende feil og vil beklage.

Sannsynligheten for at saken er sann er stor, pga liknende holdninger beskrevet flere ganger på "Erfaringer med Covid 19 vaksinering - Norge". Denne onde, fascistiske tilnærmingen er ikke enestående i denne eventuelle saken. Vi får antagelig bekrefet om saken er sann eller ikke.

Ondskap må slås hardt ned på, men i motsetning til MSM, så skal jeg bråsnu 100% og beklage dersom jeg tok feil.

MSM kjører fortsatt på med det onde narrativet om at den frikjente KR ikke hadde rett til selvforsvar. Og motsatt at Waukesha-bilen var ansvarlig. Narrativet er viktig for et løgnaktig MSM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (7 minutter siden):

For argumentets del: hvis jeg blir feilbehandlet på et norsk sykehus, skriver om det på facebook og så velger Hemali, Document, Rights.no eller et annet mindre "reputabelt" nettsted å skrive om det - så - FALLER altså troverdigheten i min sak?

Selvsagt faller da troverdigheten - dette er nettsteder som regelmessig sprer falske nyheter, desinformasjon og konspirasjonsteorier. Ingen av disse er i redaktørforeningen (med unntak av Rustad i Document) eller følger Vær Varsom-plakaten, og blir til stadighet felt i PFU.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For å snu dette med lav sykehuskapasitet under en pandemi litt på hodet, så kunne vi kanskje opprette kapasitetssykehus isteden. De kunne være betjent av pleiere uten fagkunnskap, som youtubere, Joe Rogan, prester, bakere og influensere uten influensa, og pratehoder i diverse foretrukne medier etc. Det virker som mange har mer tillit til disse enn til disse forferdelige legene som bare vil sprøyte dem fulle av 5G chipper og polonium eller whatnot, ingen av dem vil jo hjelpe noen, eller? Food for thought! :roll:

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (4 minutter siden):

Men det er jo facebook-innlegget og jentas utsagn som er primærkilden, ikke artikkelen i Hemali?

For argumentets del: hvis jeg blir feilbehandlet på et norsk sykehus, skriver om det på facebook og så velger Hemali, Document, Rights.no eller et annet mindre "reputabelt" nettsted å skrive om det - så - FALLER altså troverdigheten i min sak? Det er jo en slags ad-hominem logikk i dette som jeg bare ikke er enig i. "guilt by association" tenker jeg også :)

Vi får se hvor denne saken går. Å anta at den er falsk synes jeg blir helt feil og faktisk litt konspiratorisk, men man kan jo ikke utelukke det.

Ja, jeg har også nevnt at jeg tviler på hennes forklaring som ble lagt ut i Facebook også, basert på bevismangel for anklagen. Jeg er åpen for at det kan være sant såklart, men jeg velger å ikke ha en mening om det kan være sant til jeg får bevis for det. 

Poenget er at når en side som hemali er den eneste som dekker det så kan kilden være tvilsom, mangelfull eller for svak, dermed vil ikke andre nyhetssider dekke saken fordi den er for tynn. Selv om noen la ut en mening om noe på sosiale medier så kan det fortsatt være for tynt til å dekkes videre. Hemali mente visst at dette var innafor, hvorfor vet jeg ikke men de har blitt tatt i misinformasjon før, og det tyder på enten bevisste feil i deres artikler eller generelt veldig dårlig kildekritikk. Nei det lover ikke godt for troverdigheten til Cathrine, dessverre.

Om du er enig i logikken eller ikke er lite relevant, vi danner meninger basert på mange faktorer, og denne assosiasjonen styrker ikke hennes sak i mine øyne. 

Igjen, å anta at en sak eller en ytring fra et individ er falsk er ikke likt konspirasjonsteori. Hvor er konspirasjonen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Selvsagt faller da troverdigheten - dette er nettsteder som regelmessig sprer falske nyheter, desinformasjon og konspirasjonsteorier. Ingen av disse er i redaktørforeningen (med unntak av Rustad i Document) eller følger Vær Varsom-plakaten, og blir til stadighet felt i PFU.

Vent litt: jeg skisserte en sak hvor jeg har en legitim sak, skriver om det på facebook og så VELGER da "feil" medie (for egen regning!) å skrive om saken. Synes du virkelig det svekker min sak? Det er jo bekymringsfult da. Hadde jeg tatt kontakt med de mediene spesifikt, kunne jeg kanskje vært enig. Nå aner jeg ikke om det har skjedd i denne saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 minutt siden):

For å snu dette med lav sykehuskapasitet under en pandemi litt på hodet, så kunne vi kanskje opprette kapasitetssykehus isteden. De kunne være betjent av pleiere uten fagkunnskap, som youtubere, Joe Rogan, prester, bakere og influensere uten influensa, og pratehoder i diverse foretrukne medier etc. Det virker som mange har mer tillit til disse enn til disse forferdelige legene som bare vil sprøyte dem fulle av 5G chipper og polonium eller whatnot, ingen av dem vil jo hjelpe noen, eller? Food for thought! :roll:

Endelig morsom sarkasme:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (4 minutter siden):

Vent litt: jeg skisserte en sak hvor jeg har en legitim sak, skriver om det på facebook og så VELGER da "feil" medie (for egen regning!) å skrive om saken. Synes du virkelig det svekker min sak? Det er jo bekymringsfult da. Hadde jeg tatt kontakt med de mediene spesifikt, kunne jeg kanskje vært enig. Nå aner jeg ikke om det har skjedd i denne saken.

Leste ikke nøye nok. Jeg tenkte mest på hvilke type medier som tar i hvilke saker. Denne saken er, hvis den er sann slik kilden beskriver det, ganske oppsiktsvekkende - men det er likevel altså kun konspirasjonsbloggen og alternativ-medisin magasinet Hemali som har tatt i den. Dette svekker da troverdigheten. Jeg skulle gjerne sett seriøse medier med redaktøransvar undersøke saken, men inntil det skjer så er jeg naturligvis skeptisk når det kun er en side som er kjent for å lyve som lager sak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sykepleiere ved akutt og intensivavdelinger begynner å bli utbrente. Det er dermed ingen løgn at det er for dårlig sykehuskapasitet. Jeg har selv folk i min nære krets som jobber der, og det er slettes ikke gode tilstander. Selv før pandemien så var det mangelfullt i avdelingene; utslitte ansatte, og gjerne litt for få. Samtidig så er det sesong for vanlig omgangssyke, og da er det langt færre som kan jobbe. En av mine ble kontaktet av sykehuset noen timer før et eventuelt vaktskifte, og påspandert drosje og hele pakka til jobb. Det var ikke hennes felt en gang. 
 

Skal de presses til det fulle, slik at vi ender opp med helt utbrente helsepersonell, eller skal vi gjøre tiltak som bremser dette noe? De som faktisk jobber der begynner å vise tegn til full utmattelse. Det kan gi langvarig sykdom, gjerne flere år utenfor arbeidsmarkedet. Så klart så gjør man tiltak før ting blir ille. 
 

Det finnes mange varslere fra de berørte områdene. 

https://sykepleien.no/2021/12/utbrent-etter-koronabelastning-jeg-vil-melde-fra-pa-vegne-av-alle-intensivsykepleiere

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi får hente inn pensjonistene...

https://sol.no/oppsummert/sus-ber-om-hjelp-fra-pensjonister-og-andre-med-helseutdanning/74875845

I alle fall de vaksinerte.. (om det har vært noe snakk om vaksineskepsis i tråden her..)

https://www.nrk.no/vestland/terje-avviste-vaksinerad-fra-legen-_-vart-sa-lagt-inn-pa-intensiven-1.15762487

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
1 hour ago, anon_83104 said:

Skal de presses til det fulle, slik at vi ender opp med helt utbrente helsepersonell, eller skal vi gjøre tiltak som bremser dette noe? De som faktisk jobber der begynner å vise tegn til full utmattelse. Det kan gi langvarig sykdom, gjerne flere år utenfor arbeidsmarkedet. Så klart så gjør man tiltak før ting blir ille. 

Jeg betviler ingenting av det du skriver og er enig i at situasjonen er alvorlig. Allikevel tror jeg man skal være litt prinsippfaste her: Så tiltakene er for å skåne utbrente mennesker  i helsevesent da, ikke nødvendigvis for å håndtere et utbrudd av allmenfarlig sykdom? Fra et menneskelig perspektiv kan jeg skjønne det, men det er vel relativt oppsiktsvekkende om vi stenger ned Norge (satt litt på spissen) fordi de ansatte på sykehusene er utslitt?

Da tror jeg vi er på ville veier som samfunn og må heller stille spørsmål som: hva har myndighetene gjort for å øke kapasiteten på sykehusene? antar at vi har langt flere ressurser (penger), sykepleiere og intensivplasser nå enn når pandemien startet da? etc. etc. Hvis svaret på disse spørsmålene er "nei" er det åpenbart at problemet er at sykehussystemet råtner på rot. Da må vi gjøre tiltak der - ikke andre steder for å "lette" på at politkerne våre har nedprioritert helse i mange tiår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ting må i tilfelle skje parallelt, både skåne helsevesenet for umenneskelig press akkurat nå samtidig som det jobbes med å ruste opp til senere. 

Dette har vært varslet lenge. Ingen har gjort noe for å bedre situasjonen. Det er ille. Men det blir ikke noe bedre av at vi skal ignorere problemet vi står i akkurat nå og kun fokusere på å ruste opp slik at kapasiteten er bedre i 2023. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Leste ikke nøye nok. Jeg tenkte mest på hvilke type medier som tar i hvilke saker. Denne saken er, hvis den er sann slik kilden beskriver det, ganske oppsiktsvekkende - men det er likevel altså kun konspirasjonsbloggen og alternativ-medisin magasinet Hemali som har tatt i den. Dette svekker da troverdigheten. Jeg skulle gjerne sett seriøse medier med redaktøransvar undersøke saken, men inntil det skjer så er jeg naturligvis skeptisk når det kun er en side som er kjent for å lyve som lager sak.

Hemali ser ut til å være en slags amatørdrevet blogg. Alle saker er signert "Redaksjonen" (hvem er det?), de bruker bare stock photos, og virker å skrive relativt ukritisk om mer eller mindre sensasjonelle helserelaterte saker. Finner ingen info om hvem som står bak dette. Må til Wikipedia for å finne ut at det er Julia Schreiner Benito som er redaktør.

En "ekte" avis ville lagt litt mer arbeid i saken. Tatt en telefon til begge parter, og kanskje til og med fått pasienten til å skrive en erklæring som fritar sykehuset fra taushetsplikten (uten at det er en garanti for at de uttaler seg om enkeltsaker).

Tipper det ligger litt mer bak denne saken enn som blir skrevet i FB-innlegget, og derfor står det ikke i seriøse aviser.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...