Gå til innhold

Oslo vil øke bompengene betydelig


Anbefalte innlegg

  

9 hours ago, KarvaBlad said:

Hvorfor velger du å bo 15 km fra arbeidsplassen din, egentlig? Man har jo gjerne samme jobb i flere år, og det tar bare en eller to dager å flytte. Er ikke meningen å være frekk, men å bo nærme arbeidsplassen må vel betraktes som ekstremt praktisk? Til sammenligning bor jeg 1,5 km fra mitt arbeidssted, altså en tiendedel av din arbeidsvei.

 

9 hours ago, KarvaBlad said:

Jeg syns ikke det er dumt at geografisk avstand til jobben er en avgjørende faktor for hvor du velger å bosette deg. Hvorfor syns du det er dumt? Hvilke andre variabler er viktigere når du velger hvor du skal bo? Hvis man (som jeg) ønsker å bo nærme jobb for å ha kort reisevei, må man ofte finne seg i at boligen blir mindre, fordi kvadratmeterprisen er høyere.

Hvis du tenker deg om i noen sekunder til, vil du innse at det kan være andre i husstanden som også har jobb, og hvis man flytter nærmere det ene arbeidsstedet øker avstanden til det andre arbeidsstedet. Det er kanskje barn som har sine vennekretser og det er mange hensyn å ta. Og så er det den økonomiske siden som flere har påpekt.

 

Endret av Helm
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, Jarmo said:

Helt utrolig at MDG ser ikke realiteter i livet, folk blør allerede med bl.a strømutgifter men ikke et ord om det. Kun bilbruk som skal slaktes, koster hva det koster.(politisk sett)

MDG minner meg bittelitt om Røde Khmer. Pol Pot ville tvinge alle til å bli bønder. Også MDG vil tvinge alle til å bli grønne, bare på en litt annen måte.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis de vil redusere reisingen må det andre virkemidler til.

Et sted å starte er å påby boligutbygging i forbindelse med næringsutbygging og vise versa. Deretter må hele boligpolitikken endres slik at normalen er at man får bolig gjennom arbeidsgiver og derav slipper reise. Barnehagene må legges i tilknytning til stedene folk jobber og ha prioriterte plasser for de som jobber i området.

Dette ville redusert folkets behov for å være mobile, å redusere mobilitetsbehovet er den mest effektive metoden å redusere utslipp gjennom reise på.

 

For min egen del bestemte jeg meg for litt over 4 år siden for å flytte vekk fra byen jeg hadde vært glad i, Oslo var ikke lenger den byen jeg ble glad i. Jeg er i dag svært glad for at jeg flyttet bort og ser på ingen måte for meg å flytte tilbake. 

Mitt beste råd er å komme seg vekk fra Oslo til mindre forhold, lavere lønn og mer lykke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (19 timer siden):

Det er ikke vanskelig, det er meningsløst. Denne tråden handler om bil og bompenger. At du er kranglevoren og såra fordi jeg satte skapet på plass, bør ikke bidra til enda verre avsporing av debatten.

Ha ha, for en fantastisk fantasiverden du lever i. Jeg sier som @Theo343, håper virkelig ikke at du er politiker for, for da har du potensiale til å gjøre utrolig mye skade på livene til folk, for å oppnå hva?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snylter skrev (11 timer siden):

Hvis de vil redusere reisingen må det andre virkemidler til.

Et sted å starte er å påby boligutbygging i forbindelse med næringsutbygging og vise versa. Deretter må hele boligpolitikken endres slik at normalen er at man får bolig gjennom arbeidsgiver og derav slipper reise. Barnehagene må legges i tilknytning til stedene folk jobber og ha prioriterte plasser for de som jobber i området.

Dette ville redusert folkets behov for å være mobile, å redusere mobilitetsbehovet er den mest effektive metoden å redusere utslipp gjennom reise på.

Oldefaren min jobbet i gruvene i Sulitjelma. "Bruket" eide husene de bodde i, og hyttene på fjellet de reiste samlet med buss til i påsken. Ganske effektivt.

Hvis man er villig til å tenke byer og infrastruktur på en helt ny måte så kan man nok redusere transportbehovet vesentlig. Spørsmålet er hva det vil koste, hva vi mister, og hva vi tjener på det.

Hvis vi går tilbake til at bare en av de voksne jobber (sånn som det var på 50-tallet) og familien bor relativt trangt nært jobben til mor (eller far, avhengig av hvem av oss som skal jobbe) og den andre forelderen passer barna på dagtid så kunne man nok komme langt.

En annen mulighet er å bygge "self-sustained pods" på 1000 eller 20.000 mennesker hvor jobber, skole, butikker, kino og sånt er satt i system. Maksimalisere nytten av alt innenfor podden, og minimalisere behov/mulighet for å reise ut av podden. Jeg innbiller meg at tradisjonelle Japanske bilprodusenter (Toyota?) har noen fellestrekk mede dette.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jarmo skrev (På 28.11.2021 den 22.34):

Helt utrolig at MDG ser ikke realiteter i livet

Hegnar er hatet, også når han sier at de rike får det fint når det blir færre biler på veiene pga veiprisingen inkl avgiftene på alt bilrelatert, for de har råd til det - å bruke dem. Jo flottere veier, jo bedre for dem som har råd. Fellesskapet bygger for fiffen. De andre kan bare se på.

MDG sier at det ikke er meningen.

En eplebonde satte ut en trillebår med epler og en plakat: vær så god forsyn deg! Da han kom tilbake litt senere hadde noen tømt ut alle eplene og tatt med seg trillebåra.

Endret av Slettet+6132
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Partiet demokratene sier : 
Norge har råd til å dempe påkjenningen på husstander og bedrifter når rammebetingelsene endrer seg. Vi kan ikke lastes verken for nedstenging pga smittevern eller ekstreme strømpriser og drivstoffpriser. Å la befolkningen og småbedrifter slite mens det øses ut hundrevis av milliarder i året på hodeløse klimatiltak, velferdsimmigranter, milde gaver til diktaturstater, en overdimensjonert offentlig sektor og annen offentlig sløsing, sier noe om en nærmest ufattelig politisk arroganse. Bedre blir det ikke av at staten gjennom skatter, avgifter og annen inntekt faktisk tjener på mange kriser og kostnadshopp, uten å pløye fortjenesten tilbake til befolkningen som bidrar til den.

Å støtte pløye fortjenesten tilbake til befolkningen syns jeg er en god ide.

Lenke til kommentar

Alle partiene i Oslo bystyre stemte for økning av bompengene sist, med unntak av FNB og Frp. I tillegg har undersøkelser vist at et ganske solid flertall i Oslo og Akershus er for bomringen, så jeg tror partiene kommer ok unna med en økning bare den ikke blir for stor. Kommunen vil også oppleve press også fra den nye regjeringen for å nå klimamålene, så de har ikke så mye valg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har det betydning hva vi stemmer?  Vet vi hva vi stemmer på?

MDG har representanter i alle kommuner, men kommunestyret har generelt sett ikke innflytelse på de store/større miljøsakene av betydning som nesten helt avgjøres av fylkes- og rikspolitikere. Dermed er de bare atter små gjenger sosialister som bare kaller seg "noe grønt" for å få flere sosialister inn i kommunestyret sitt og fortrenge de andre partiene. Og så skjer det som f eks i Oslo. Det er i de store byene de kan få makt. Ute i distriktene fortrenger de bare ikke-sosialistiske representanter, og miljøet har de ingen innflytelse på  der de er - de stemmer dessuten 100% sosialistisk alle sammen i MDG. 

Lenke til kommentar
55 minutes ago, uname -i said:

Arbeiderpartiet gikk kraftig ned i Oslo sist stortingsvalg. Sånn er det når aktivistene i sykkkelpartiet får ture frem og plage livet av Arbeiderpartiets kjernevelgere mens Raymond johansen sitter apatisk med åpen kjeft og ikke skjønner noen ting.

Allikevel, med såpass inngripende tiltak, hadde de fleste til venstre i politikken (utenom Høyre-Light (AP)) god oppslutning. Så, så ille kan det ikke være. Jeg vet at folk går fra konseptet i det lokale kommentarfelt, men tallenes tale er klar: flertallet synes det er ok. En kan synes det er bra eller dårlig, men argumentasjonen og fordummende karakteristikker som en del kommer med her inne og andre steder i denne debatten, viser hvor sterkt ekkokammrene er (alle må jo mene det samme  ... eller?). Sistnevnte gjelder selvfølgelige også for motsatt side, som tenker at "alle" synes disse tiltakene måtte være bra. Et sted i midten finnes nok sannheten. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Må si meg smått overrasket at ingen har påpekt enda at dette har mest sannsynlig blitt påvirket av underskuddet Ruter går med om dagen.

Hvis de må kutte heftig i rutetilbudet pga færre brukere etter/under covid, sånn som forespeilet, så kommer pendelen til å svinge kraftig mot å velge bil istedenfor kollektiv i Stor-Oslo.  Dette har jo som kjent en ratio i forhold til hverandre, noe som vi har visst siden det ble oppdaget i Berkeley på 70 tallet og er med på å påvirke hvordan vi legger opp kollektiv vs bil. Det er ikke overraskende at de går med mottiltak mot at det skal bli flere bilister enn før covid19 (det er nå like mange biler på veien som i 2019 i Oslo).

Endret av shockorshot
  • Liker 5
Lenke til kommentar
40 minutes ago, shockorshot said:

Må si meg smått overrasket at ingen har påpekt enda at dette har mest sannsynlig blitt påvirket av underskuddet Ruter går med om dagen.

Det er vel ikke noe særlig tvil om det. Dersom rutetilbudet ut til viken reduseres slik det ser ut nå, blir presset på innfartsårene massivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
knutinh skrev (På 28.11.2021 den 22.13):

Jeg synes at det er mange fordeler med kollektiv. Det viktigste er at man kan bruke tiden til å sove, lese avisen eller jobbe. Tid bak rattet er bortkastet.

Ja, hvis man får sitteplass da. Eller man ikke fryser eller svetter. Eller må trekke inn duften av svette armhuler.

Tid bak rattet er egentid. Man kan høre på radio, musikk, podcast, skravle i telefonen med handsfree, osv.

Sitat

Førstevalget mitt er t-bane fra «dør til dør» (mer realistisk med sykkel, sparkesykkel el lign i hver ende). Gjerne med bedre avvikling gjennom Oslo sentrum.

Ja, fantastisk for de som har "dør til dør", noe som ikke er tilfelle for mange. Sannsynligvis flertallet. Og da er man i gang med bytter og venting og forsinkelser, osv.

Med egen bil så er transportmidlet klar når du er det, mens når man tar kollektivt så må man tilpasse seg det.

Sitat

Mange bytter av kollektiv, upålitelige avganger og rush-fokusert ekspress-tilbud er blant ulempene.

Jepp.

Sitat

Men det verste er at buss og bane tar fra meg og familien 1t40m med tid hver dag. Det er såpass mye at jeg er villig til å betale ganske mye for å slippe det.

Ja, det er problemet. Det kan nesten være raskere å kjøre selv enn å ta kollektivt på grunn av bytter. Selv om man må stå i bilkø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...