Gå til innhold

Black Friday, Black week, Cyber Monday og Singles day 2021


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjalottløk skrev (9 timer siden):

Hvis det er rekordbillig fra en ny aktør, så burde man selvsagt ikke kjøpe slikt.

Det er jo nettopp derfor klarna eksisterer. Som en trygghet. 

Har ingen problem med å forstå at folk bestiller. 

Problemet er at klarna står som er garantist for nettsiden også for de som ikke bruker klarna. Og dermed heller ikke har deres garantier. 

DET synes jeg er problemetatisk for klarna sitt rykte. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (10 timer siden):

Hold dere til godt etablerte aktører. Man kan bli lurt der også fordi en bedrift kan fortsette å selge varer selv om det vet at det kun er et spørsmål om tid før de slås konkurs, men det er langt sjeldnere enn å havne i knipe med bestillinger hos ukjente aktører.

Jeg bestilte fra Viomix med bevissthet om at det kunne være svindel, og siden de tilbød betaling med Klarna betal når du får varen anså jeg ikke det som ett problem, det kunne jo være at jeg fikk noe kopi Roborock fra Kina også kunne jeg rapportere svindel til Klarna.

Lenke til kommentar

Slik det virker, etter hva jeg har skjønt så har klarna og Shopify en avtale. Når en butikk er opprettet så godkjenner klarna denne.

Når det er gjort så vil klarna/shopify betale ut til eier av nettbutikk så snart han kan dokumentere at varen er sendt, så krever de igjen inn beløpet fra kundene i ettertid.

Her er det vel snakk om rundt 4000 ordre som er gjennomført. Om 500 har betalt med kort så snakker en om over 2 millioner kroner. Beløpet er sikkert høyere da jeg vil tro at langt flere har betalt med kort/vips.

Om han i tillegg får utbetalt på forskudd fra klarna/shopify så snakker en om store beløp han har klart å svindle til seg på få måneder.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (3 minutter siden):

Slik det virker, etter hva jeg har skjønt så har klarna og Shopify en avtale. Når en butikk er opprettet så godkjenner klarna denne.

Når det er gjort så vil klarna/shopify betale ut til eier av nettbutikk så snart han kan dokumentere at varen er sendt, så krever de igjen inn beløpet fra kundene i ettertid.

Her er det vel snakk om rundt 4000 ordre som er gjennomført. Om 500 har betalt med kort så snakker en om over 2 millioner kroner. Beløpet er sikkert høyere da jeg vil tro at langt flere har betalt med kort/vips.

Om han i tillegg får utbetalt på forskudd fra klarna/shopify så snakker en om store beløp han har klart å svindle til seg på få måneder.

Jepp - det som gjør at jeg er skeptisk til at Klarna vil godkjenne og godskrive dette til alle oss som har blitt svindlet, og dermed ta tapet selv.  

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (Akkurat nå):

Jepp - det som gjør at jeg er skeptisk til at Klarna vil godkjenne og godskrive dette til alle oss som har blitt svindlet, og dermed ta tapet selv.  

Gjør de ikke det så håper jeg alle som er svindlet går sammen og til sak mot Klarna. Står tydelig at en skal motta varen først, så betale når alt er i orden.

Om de skulle prøve seg med at det var åpenbart at det er svindel pga lav pris på produktet så burde ikke klarna ha godkjent butikken i utgangspunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (8 minutter siden):

Gjør de ikke det så håper jeg alle som er svindlet går sammen og til sak mot Klarna. Står tydelig at en skal motta varen først, så betale når alt er i orden.

Om de skulle prøve seg med at det var åpenbart at det er svindel pga lav pris på produktet så burde ikke klarna ha godkjent butikken i utgangspunktet.

Hvilke bevis sitter Klarna med på at kunde har motatt vare? er jo kun ett sporingsnummer også havner "Pakken" i postkasse, her skal det bestrides at jeg i det hele tatt har motatt noen pakke om det dukker opp noe.

Lenke til kommentar

Aner ikke, vet ikke hva som står på sporing når pakken blir levert. Vil tro at om du påstår at den ikke er dukket opp i postkassen så må det anmeldes som tyveri av post. Men burde si seg selv at en støvsuger ikke får plass i postkassen, men en vet jo aldri hva Klarna gjør for å minske sitt eventuelle tap på millioner.

En kan jo håpe i det lengste at Klarna velger å anmelde eier av butikken, men han påstår igjen at han er utsatt for id-tyveri leste jeg i avisen. Kjenning av politiet er han også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ProphetSe7en said:

Gjør de ikke det så håper jeg alle som er svindlet går sammen og til sak mot Klarna. Står tydelig at en skal motta varen først, så betale når alt er i orden.

Om de skulle prøve seg med at det var åpenbart at det er svindel pga lav pris på produktet så burde ikke klarna ha godkjent butikken i utgangspunktet.

Er det ikke så enkelt som at man bare ikke betaler hvis man kan tåle en betalingsanmerkning? Et slikt krav bli avslått så fort det kommer til namsmannen eller en eller annen instans.

Men jeg synes det blir litt enkelt å skylde på Klarna. 

Jeg skjønner at jeg tråkker noen på tærne her, men jeg synes at man skal ta litt ansvar selv også.  

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (5 minutter siden):

Er det ikke så enkelt som at man bare ikke betaler hvis man kan tåle en betalingsanmerkning? Et slikt krav bli avslått så fort det kommer til namsmannen eller en eller annen instans.

Men jeg synes det blir litt enkelt å skylde på Klarna. 

Jeg skjønner at jeg tråkker noen på tærne her, men jeg synes at man skal ta litt ansvar selv også.  

Tja, om klarna godkjenner hva de selger og til oppgitt pris, hvordan skal en da forvente at enkeltpersoner er mer kvalifisert til å bedømme om prisen er for lav eller ikke? Klarna har blitt informert om dette for flere uker siden, men fortsetter å påstå at alt er i skjønneste orden.

Og jeg skylder ikke noe på Klarna, forventer bare at de ordner opp ovenfor kunder som har benyttet klarna som betaling fremfor å skyve problemer videre til kundene.

Nå er forøvrig nettbutikken tatt ned.

 

Lenke til kommentar
Sjalottløk skrev (31 minutter siden):

Er det ikke så enkelt som at man bare ikke betaler hvis man kan tåle en betalingsanmerkning? Et slikt krav bli avslått så fort det kommer til namsmannen eller en eller annen instans.

Men jeg synes det blir litt enkelt å skylde på Klarna. 

Jeg skjønner at jeg tråkker noen på tærne her, men jeg synes at man skal ta litt ansvar selv også.  

Jeg er tildels enig - dog hadde jeg aldri forsøkt å kjøpe dette produktet, dersom utsettelse via Klarna ikke var et alternativ. Jeg hadde mao ikke kjøpt hos Viomix om Klarna ikke var tilgjengelig. Jeg forstod at dette mest sannsynlig var en scam, men tok sjansen basert på garantien ifra Klarna. Skjønner dog at dette bare blir «fattige» ord. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (3 minutter siden):

Jeg er tildels enig - dog hadde jeg aldri forsøkt å kjøpe dette produktet, dersom utsettelse via Klarna ikke var et alternativ. Jeg hadde mao ikke kjøpt hos Viomix om Klarna ikke var tilgjengelig. Jeg forstod at dette mest sannsynlig var en scam, men tok sjansen basert på garantien ifra Klarna. Skjønner dog at dette bare blir «fattige» ord. 

Den beste garantien du kan få er gjennom å betale med kredittkort utstedt av norsk bank. Da er du ikke bare beskyttet av finansavtaleloven § 54b, men du har også gode muligheter i praksis til å nå frem. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (25 minutter siden):

Den beste garantien du kan få er gjennom å betale med kredittkort utstedt av norsk bank. Da er du ikke bare beskyttet av finansavtaleloven § 54b, men du har også gode muligheter i praksis til å nå frem. 

Lesson learned! Liker Klarna sin app veldig godt, da den er intuitiv og gjør betaling enkelt og mindre tidskrevende, og har bare gode erfaringer med de fram til nå. Avventer fremdeles videre saksgang fra Klarna rundt denne episoden. Så får vi se om jeg heller bruker kredittkort framfor Klarna i fremtiden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...