Gå til innhold

Automatisk skiltavlesing: Bakverk til 10 kr ble oppfattet som fartsgrense


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvkjøring bør først begrenses til der det er mest bruk for det, altså europavei og større riksveier. Dagens selvkjøring lover OL gull, men presterer kretsmesterskapnivå. Først når man klarer å gjøre motorveikjøringen perfekt, kan man gå videre på neste nivå i kompleksitet. Samspill med andre biler og sensorer på og langs veien bør også være en betingelse. Samt at selvkjøringskontrollene som møter sjåføren, altså HMI'et, bør standardiseres på samme måte som ratt og pedaler. En knapp og et grønt lys = selvkjøring på. Blinkende gult, ta over selv for å unngå deaktivering/stans. Rødt lys, selvkjøring ikke mulig.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

– Kjøretøy som logger og leser infrastrukturen vår, gir oss mulighet til å få en mye bedre oversikt over den infrastrukturen vi har. Og det skjer jo egentlig ganske mye. Det er skilt som tippes, blir tagget på, blir stjålet og nedsnødd. Da kan vi benytte det som en positiv sjanse å få noe tilbake fra kjøretøyene. De kan fortelle oss at de ikke forstår skiltingen vår på et punkt, men at deres digitale kartsystem sier at det skal finnes et skilt der, sa sjefingeniør Thomas Levin til TU i 2017.

Som jeg har skrevet før. Den virkelige verdien i autonome kjøretøy ligger i kart-tjenestene, og ikke i bilene i seg selv. De vil bare konkurrere mot hverandre, mens de som har løst kart-tjenestene på best mulig måte vinner disse avtalene om å dele data til hvem som helst som ønsker å bruke den til noe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har en Audi e-tron, 2020, med siste kartoppdatering.

Bilen leser av skilt med farttsgrenser, og viserer disse i displayet. Men feks på E-6 nord for Oslo går bilen over til å vise 90, et stykke etter 110 skiltene. 

Møller skylder på Statens Vegvesen, som ikke oppdaterer sine databaser med korrekt hastighet, og at kartene dermed inneholder feil.
Bilen feiltolker ikke skiltene, endringen fra 110 til 90, skjer uten at det er skilte i nærheten.

Hvem som har feilen kjenner jeg ikke til, men dette må jo være i orden når ISA trer i kraft.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"positiv misvisning på speedometer fordi dette er påbudt"

Har du dokumentasjon på at det er påbudt? Jeg tviler stæææærkt på at misvisning er påbudt!!!

Tipper det stammer fra USA og søksmål mot bilprodusent der bil kjørte 1Km/t mer enn speedometer viste og derfor ble bilen stoppet av politiet og alle i bilen ble skutt (de var tilfeldigvis mørkhudet).

Lenke til kommentar

"Blir alle skilt digitale?"

Nå er vel skilt det minste problemet. At dette kan løses med "digitale skilt" er en symptomfiks. Hva med bilder av mennesker og dyr på lastebiler? Se for deg at bilen bråbremser i en sving i 110km/t for at den skal unngå å kjøre på en elefant som er avbildet på en lastebil.  Må vi kreve at alle levende vesen skal merkes digitalt?

Digitale bilskilt utsetter bare problemet. Vi får heller mer alvorlige problemer senere. Ville hatt totalforbud mot digitale hjelpemiddler som kan tillate at dum programvare kan slippe unna med å tilsynelatende være smart, helt til det smeller.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
asshole skrev (43 minutter siden):

"positiv misvisning på speedometer fordi dette er påbudt"

Har du dokumentasjon på at det er påbudt? Jeg tviler stæææærkt på at misvisning er påbudt!!!

Tipper det stammer fra USA og søksmål mot bilprodusent der bil kjørte 1Km/t mer enn speedometer viste og derfor ble bilen stoppet av politiet og alle i bilen ble skutt (de var tilfeldigvis mørkhudet).

Du får lete opp ECE-R39 på nettet og lære noe nytt. ECE-R39 gjelder i Europa.

 

 

5.3. The speed indicated shall not be less than the true speed of the vehicle. At the test speeds specified
in paragraph 5.2.5 above, there shall be the following relationship between the speed displayed (V1)
and the true speed (V2).

0 ≤ (V1 – V2) ≤ 0,1 V2 + 4 km/h

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

VW ID.3 og ID.4, og sikkert andre biler, er overbevist om at det er 90 på motorveien mellom Åsane og Eidsvåg selv om det er over 20 år siden det ble satt ned til 80. Det er ingen skilt som viser 90, så det må være kartdata de leser fra. Hvem sin feil det er er ikke så lett å si. Jo mer kjøreautomatikk som blir vedtatt ved lov, jo flere sånne situasjoner vil oppstå der bilen gjør feil men ansvaret er pulverisert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (6 timer siden):

Du får lete opp ECE-R39 på nettet og lære noe nytt. ECE-R39 gjelder i Europa.

 

 

5.3. The speed indicated shall not be less than the true speed of the vehicle. At the test speeds specified
in paragraph 5.2.5 above, there shall be the following relationship between the speed displayed (V1)
and the true speed (V2).

0 ≤ (V1 – V2) ≤ 0,1 V2 + 4 km/h

 

Dette sier noe om maksimal tillat misvisning og at misvisning i tilfellet skal være positiv. Det sier _ikke_ at misvisning er påbudt. Å logisk nok vise helt riktig fart er absolutt innafor.......

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, sedsberg said:

Når bilene får full autopilot så blir ikke fartsgrensene relevante lengre siden datamaskiner ikke kan gjøre feil, i motsetning til mennesker som gjør feil hele tiden.

Og hvis en datamaskin i én bil leser et skilt feil så er det garantert 1000 mennesker som ville lest det samme skiltet enda mer feil!

Har opplevd flere ganger at I-Pace leser et skilt om maksimal høyde 4,5 meter som 45 km/t. Det er mange lastebilsjåfører som tar feil av tunnelhøyde, det vet vi i Bergen alt om. Men jeg tror ikke det er så mange som tror at fartsgrenseskiltet plutselig står øverst på tunnelportalen midt mellom feltene.

Lenke til kommentar

Skal dette fungere så må bilprodusentene pålegges å levere kartoppdateringer i hele bilens levetid, eventuelt må kartformatene standardiseres og åpnes så en kan laste ned nye kart fra andre enn bilprodusenten. Kjører selv rundt i en bil det kartet i den innebygde GPS-en er flere år gammelt, på grunn av at Toyota sluttet å komme med oppdateringer, da de skiftet kartleverandør ett par år etter at bilen ble produsert.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, F3NMH3OO said:

Ler høyt!

Hehe, det er ganske festlig. Så heretter er det ikke bare dansker som ler når de passerer "bolleland".

Forbipasserende smiler når en rekke biler står å fyller ut skademelding etter nok ett uhell som følge av "bollebremsing" 😉  Heldigvis er ikke en styrkende kaffetår og litt blodsukker langt unna på Shell.... Tror det er ekstraservice det heter......

Lenke til kommentar
Quote

VW ID.3 og ID.4, og sikkert andre biler, er overbevist om at det er 90 på motorveien mellom Åsane og Eidsvåg selv om det er over 20 år siden det ble satt ned til 80. Det er ingen skilt som viser 90, så det må være kartdata de leser fra. Hvem sin feil det er er ikke så lett å si. Jo mer kjøreautomatikk som blir vedtatt ved lov, jo flere sånne situasjoner vil oppstå der bilen gjør feil men ansvaret er pulverisert.

 

Du kan sjekke hva som ligger inne i NVDB på https://vegkart.atlas.vegvesen.no/. Søk på "Skiltplate" for å få opp hvilke skilt som ligger inne, og søk på "Fartsgrense" for å se hva som ligger inne på forskjellige vegstrekninger.

Endret av 0W33PCAD
Include missing quote
Lenke til kommentar
jag007 skrev (16 timer siden):

Jeg har en Audi e-tron, 2020, med siste kartoppdatering.

Bilen leser av skilt med farttsgrenser, og viserer disse i displayet. Men feks på E-6 nord for Oslo går bilen over til å vise 90, et stykke etter 110 skiltene. 

Møller skylder på Statens Vegvesen, som ikke oppdaterer sine databaser med korrekt hastighet, og at kartene dermed inneholder feil.
Bilen feiltolker ikke skiltene, endringen fra 110 til 90, skjer uten at det er skilte i nærheten.

Hvem som har feilen kjenner jeg ikke til, men dette må jo være i orden når ISA trer i kraft.

Det er dette som er problemet med skiltgjenkjenning, slik er det også på min bil.
Det er fint med ein bil som leser av skilta og oppgir fartsgrensa i displayet, men vitsen er heilt vekke når bilen alltid stoler meir på informasjonen som ligg i kartet enn den gjer på skiltgjenkjenninga.

Poenget med teknologien må vel være at bilen skal hjelpe deg med å huske kva som var siste skiltet du køyrde forbi, fartsgrensa på stedet finner du uansett i GPSen. I framtida bør sjølvsagt bilen hjelpe deg med å huske all relevant skilting ikkje berre fartsgrense, men også varselskilt, osv. 

Det er sjølvsagt ikkje bra at bilen feiltolkar reklameskilt med layout som liknar på eit trafikkskilt som fartsgrense, dersom bilen då svarar med å bremse raskt ned frå 50 til 10 km/t så kan det sjølvsagt føre til farlege situasjonar. Men det er langt farlegare når ein køyrer forbi ein stad der fartsgrensa er midlertidig nedsatt frå 90 til 50 km/t på grunn av arbeid dersom bilen to sekund etter å ha registrert 50 km/t skiltet korrigerer til 80 km/t som er fartsgrensa som ligg i kartet og då akselererer opp igjen.

Det burde vel være openbart at bilen fyrst og fremst skal stole på skiltgjenkjenninga, og berre sekundært bruke fartsgrensa i kartverket?
Einaste forklaringa på at det er omvendt må være at bilprodusentane veit at skiltgjenkjenningsteknologien er svært ustabil og derfor "jukser" med å hente opplysningane frå GPSen i staden for skiltgjenkjenninga.

Eg tenker at ansvaret i ditt tilfelle heilt klart ligg på Audi. Ja Statens vegvesen burde sjølvsagt ha oppdatert kart som til ei kvar tid viser gjeldande fartsgrense på strekninga, men det (i dette tilfellet) Audi som har ansvaret for at bilen påstår å ha sett eit 90 km/t skilt rett etter at bilen passerte skiltet med 110 km/t.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...