Gå til innhold

Roger besøkte Teslas Berlin-fabrikk: Se bildene av nye batterier, karosseri og gigastøpemaskin


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (Akkurat nå):

Skjønner faktisk ikke en dritt av hva du mener. Tesla har selvbærende karosseri, og dermed ikke noe skjellet som karosseriet skal skrues fast i. Presstøpdelene er deler av bilens selvbærende karosseri. Du er med andre ord helt på bærtur

Om du ikke forstår dette, noe jeg sterkt tviler på, så er det du som er på bærtur.

Men som sagt, å diskutere på det barnslige nivået du legger opp til her, det orker jeg rett og slett ikke. Så dine poster og svar blir herved oversett og forbigått i all stillhet.

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Orker ikke denne gjetteleken som du prøver på, igjen og igjen. Så enten så kan du enten fortelle om Toyota, som du sikkert hinter om, lager front og rear-castings i hver sin del, og hvilke modeller som dette gjøres på i tilfelle, eller om de fremdeles setter dette sammen av flere deler, eller la være. Og da vil jeg utgå fra at du ikke nevner noen, fordi her er faktisk Tesla først i verden.

Jeg siktet iallefall ikke til Toyota. De mest teknologisterke bilprodusentene ligger i Europa. Tviler vel på om de bruker støpegods i det hele tatt. Mercedes, BMW, Audi, Jaguar, Honda, Ferrari, Lamborghini; Bentley; Rolls Royce, Volvo og Polestar er iallefall fabrikker som bruker store støpegodsdeler i karosseriet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Om du ikke forstår dette, noe jeg sterkt tviler på, så er det du som er på bærtur.

Men som sagt, å diskutere på det barnslige nivået du legger opp til her, det orker jeg rett og slett ikke. Så dine poster og svar blir herved oversett og forbigått i all stillhet.

JEg tror rett og slett ikke du skjenner hverken hva et karosseri er, eller hvordan det er bygget opp. Det er den eneste forklaringen jeg kan komme på. At du slutter å diskutere når du oppdager at du er på bærtur får bli ditt problem.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

JEg tror rett og slett ikke du skjenner hverken hva et karosseri er, eller hvordan det er bygget opp. Det er den eneste forklaringen jeg kan komme på. At du slutter å diskutere når du oppdager at du er på bærtur får bli ditt problem.

Du kan anta hva du vil, men bare forteller deg at du igjen er på bærtur. Men jeg innrømmer glatt at jeg ikke bruker faguttrykkene slik du forventer. 

Men du fortsetter på samme, barnslige måten, så da sier vi herved takk og godnatt til deg.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Du kan anta hva du vil, men bare forteller deg at du igjen er på bærtur. Men jeg innrømmer glatt at jeg ikke bruker faguttrykkene slik du forventer. 

Men du fortsetter på samme, barnslige måten, så da sier vi herved takk og godnatt til deg.

God ide. Anbefaler deg å lese litt mer, og skrive litt mindre. Kan være greit å etablere litt grunnleggende kunnskap før en går inn i diskusjoner. At du mener det er barnslig at noen påpeker det gjør det jo ikke bedre...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
21 minutes ago, scuderia said:

Bare tenk på hvordan Lego bygger millioner av brikker hver dag med en fantastisk presisjon på 0,01 mm. Tesla vil få det samme.

I metallbearbeiding er ikke 0.01mm fantastisk presisjon. Med litt tålmodighet gjør jeg det på hobbydreibenken hjemme, industriellt er det rutinepresisjon. 
Støp er riktignok utfordrende for presisjon siden de fleste metaller, aluminium inklusive, krymper betydelig når de kjøles ned (ca 6% fra flytende til romtemperatur etter hva jeg kan finne, mot ca 0.5-1% for ABS plast som lego bruker), noe som gjør at støpte deler normalt må maskineres for å oppnå akseptabel presisjon.

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helstøpte konstruksjonsbærende karosserielementer hindrer reperasjoner av vedkommende del. Ser ikke for meg at en skade som påvirker bærende deler av bilens fremre eller bakre del blir butt sveiste i en større skadereparasjon.

Tesla har vist seg ille imotekommende med å reparere Tesla biler i form av nekt med delesalg til verksteder og med å støpe av bærende konstruksjoner i sine biler. Det er derfor bra at det produseres i Kina og innse at det er kun til bruk en gang......

Alle deler av alu i biler som gjenges opp er støpte og i andre biler som bruker alu er disse delene utskiptbare men ikke i Tesla.... !!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

For det tredje ønsker bilprodusenten å tiltrekke seg lokal arbeidskraft, og da er åpenhet om fabrikkens drift viktig. 

Les: Ufaglærte polakker som er villig til å jobbe for godt under minstelønnen i bilindustrien. Det skal bli interessant å se Musk ta kampen mot fagforeningene på deres hjemmebane.

Tesla's gigafactory electrifies California-Germany culture clash

  • Liker 4
Lenke til kommentar
scuderia skrev (40 minutter siden):

Dette er ikke pressestøp men formstøping under enormt trykk. Tradisjonell pressestøp har mange begrensninger på formen som kan lages pluss at metallet svekkes. Dette er noe helt annet. Og presisjonen er langt bedre enn måten vi nå bygger biler. Bare tenk på hvordan Lego bygger millioner av brikker hver dag med en fantastisk presisjon på 0,01 mm. Tesla vil få det samme.

De to delene som Tesla støper vil erstatte ca 2000 deler i et vanlig karosseri. Og ja.. på samme måte som for lego kan formen byttes ut så forskjellige modeller kan bygges i de samme støperne.  

Et tradisjonelt selvbærende karosserii består av 3-500 deler totalt, og Model Ys bakre støp vil sannsynligvis erstatte 40-50 av dem, evt erstatte 3 til 7-8 deler i et konkurerende aluminiumskarosseri. De fleste delene som blir erstattet er imidlertid ekstruderte aluminiumsprofiler, som er både billigere enklere og kjappere å produsere enn støp, samt mer presise. At Model Y med disse delene vil bli overlegent mye kjappere å produsere enn det primitive Model 3 karosseriet er det nok ingen tvil om, men hvor mye kjappere enn konkurentene er ganske umulig å svare på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
En som undrer skrev (7 minutter siden):

Helstøpte konstruksjonsbærende karosserielementer hindrer reperasjoner av vedkommende del. Ser ikke for meg at en skade som påvirker bærende deler av bilens fremre eller bakre del blir butt sveiste i en større skadereparasjon.

Tesla har vist seg ille imotekommende med å reparere Tesla biler i form av nekt med delesalg til verksteder og med å støpe av bærende konstruksjoner i sine biler. Det er derfor bra at det produseres i Kina og innse at det er kun til bruk en gang......

Alle deler av alu i biler som gjenges opp er støpte og i andre biler som bruker alu er disse delene utskiptbare men ikke i Tesla.... !!

Tror nok ikke Tesla er så annerledes enn andre her. Støpegodset ligger innenfor bilens støtaborberende soner, og vil ikke bli skadet i mindre kollisjoner. Det skal ikke så store skaden til før økonomisk kondemnering på noen biler i dag, og skader på bilens sikkerhetsstruktur vil nesten være umulig å reparere uansett. Det høyfaste stålet som brukse feks i A-stolper og torpedovegg kan hverken kappes, sveises eller rettes på en fornuftig måte.

Endret av AL123
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (57 minutter siden):

I metallbearbeiding er ikke 0.01mm fantastisk presisjon. Med litt tålmodighet gjør jeg det på hobbydreibenken hjemme, industriellt er det rutinepresisjon. 
Støp er riktignok utfordrende for presisjon siden de fleste metaller, aluminium inklusive, krymper betydelig når de kjøles ned (ca 6% fra flytende til romtemperatur etter hva jeg kan finne, mot ca 0.5-1% for ABS plast som lego bruker), noe som gjør at støpte deler normalt må maskineres for å oppnå akseptabel presisjon.

Presisjon må sees i sammenheng med størrelse og kompleksitet. Dette er ganske store gods.

Graden av krymping varierer enormt mellom de ulike Al-legeringene, med størkningshastighet og godstykkelse. Det er en krevende balanseøvelse å finne en legering som passer godt til så kompliserte stykker.

En som undrer skrev (43 minutter siden):

Helstøpte konstruksjonsbærende karosserielementer hindrer reperasjoner av vedkommende del. Ser ikke for meg at en skade som påvirker bærende deler av bilens fremre eller bakre del blir butt sveiste i en større skadereparasjon.

De to store støpene vil neppe gi høyere kondemnerings-rate, fordi dette er ganske langt "inn" i bilen. Er kollisjonen så kraftig at de to store støpene blir varig deformert så ville nok en hvilken som helst annen bil lidd samme skjebne. Småbulker fanges opp av andre deler av karosseriet.

oophus skrev (25 minutter siden):

Så spørs det jo hvor mange av disse som blir til skrap. Det ser fint ut på papiret at man kan produsere 1 bil 3x kjappere, men vinninga går opp i spinninga om 1:3 går ut på parkeringsplassen f.eks samtidig. 

Støpene er nokså enkelt å gjenvinne på stedet. Hiv det oppi smelta så inngår det i påfølgende støp.

uname -i skrev (49 minutter siden):

Les: Ufaglærte polakker som er villig til å jobbe for godt under minstelønnen i bilindustrien. Det skal bli interessant å se Musk ta kampen mot fagforeningene på deres hjemmebane.

Tesla's gigafactory electrifies California-Germany culture clash

Det er jeg også veldig spent på! Jeg tror Tesla har slitt voldsomt med å eksportere sitt arbeidslivssyn - og godt er det!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Bilde av den strukturelle batteripakken om noen ville se det:

 

3lv1072qifs71.thumb.jpg.d3fd8fe4f1c0d0f621f168b8700199ff.jpg

Her snakker vi omsider store fremskritt, dersom løsningen blir lansert, og Tesla klarer å gjøre jobben skikkelig. Noen som vet om det er mulig å bytte batteripakke med denne løsningen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
39 minutes ago, AL123 said:

Her snakker vi omsider store fremskritt, dersom løsningen blir lansert, og Tesla klarer å gjøre jobben skikkelig. Noen som vet om det er mulig å bytte batteripakke med denne løsningen?

Det blir isåfall veldig mye jobb kontra dagens løsning.

Men ser man på statistikken hittil på Model 3 og Y batterier så virker det ikke som de behøver å byttes. Vi må dog enda vente noen år å se om det kan bli behov over tid.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller har de andre en Kodak-stund nå om dagen?

Om vi ser på driverne for storstilt elektrifisering av bilparken er det en ting som skiller seg ut. Konkurranseforspranget eksisterende fabrikanter hadde var formidabelt pga motor- og girkassekunnskap. (Riktignok kjøper f eks Jaguar og BMW fra ZF.) Kineserne med sin etterhvert store erfaring i å produsere elektronikk mm skjønte at de hadde en mulighet til å utøve disruptive innovation i kjølvannet av Tesla. VW var den første av de store som så ut til å skjønne dette. Men de tenker fremdeles tradisjonelt. Tesla er et hightec firma og tenker annerledes.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Complexity said:

Tja, når VW bruker 3 ganger så lang tid på hver bil de produserer så burde det jo være vesentlig bedre. Her prøver jo Tesla å få ned produksjonstiden ytterligere og kvaliteten vil gå opp. Forstår ikke at noen kan se på dette som noe negativt.

Husk at det er uname -i du snakker om her da. Snakke drit om Telsa er tydeligvis det som gir livet mening der i gården 🙄 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (15 timer siden):

At Tesla er de eneste som gjør det på denne måten skyldes neppe at andre ikke får det til, men at de har vurdert det som lite gunstig. 

At Apple var de første som laget en skikkelig smarttelefon skyldtes neppe at andre ikke fikk det til, men at de hadde vurdert det som lite gunstig.

Og det er jo egentlig ganske riktig. De andre hadde sine vante ting de drev med. De tjente fint med penger på status quo. Hvorfor bruke masse penger og ressurser på noe helt nytt når ting fungerte fint som de var?

Å revolusjonere bilproduksjon ville kostet tradisjonelle produsenter veldig mye penger, og det hadde det nok vært vanskelig å selge inn overfor aksjonærene.

"If it ain't broken, don't fix it."

Dette er nettopp et av elementene i "Disruption Innovation", altså hvordan markedsledere kan bli veltet av innovative nykommere på markedet.

Så selv om du som vanlig prøver å stille Tesla i et dårlig lys, så har du faktisk et poeng. Noen andre kunne ha gjort dette (og mye annet Tesla gjør som revolusjonerer markedet), men de gjorde det ikke likevel. Og her har jeg altså tatt for meg en av grunnene til det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...