Gå til innhold

Roger besøkte Teslas Berlin-fabrikk: Se bildene av nye batterier, karosseri og gigastøpemaskin


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, uname -i said:

Hæ? Det var akkurat det som var argumentet mitt. At Tesla har en ekstra grunn til å lage en stor støp fordi de ser ut til ha masse problemer med å sette deler på plass nøyaktig. Noe de store bilprodusentene er ganske gode på.

Tja, når VW bruker 3 ganger så lang tid på hver bil de produserer så burde det jo være vesentlig bedre. Her prøver jo Tesla å få ned produksjonstiden ytterligere og kvaliteten vil gå opp. Forstår ikke at noen kan se på dette som noe negativt.

En bekjent ble forøvrig påkjørt bakfra i sin par år gamle Toyota. Ikke en eneste synlig skade var kun kroken som ble truffet.

Alikevell ble bilen nesten kondemnerte da det var blitt så mye indre skadet når kroken hadde flytta seg inn noen centimeter. 

Om innerskallet på Tesla blir i en del eller er i 17 deler tror jeg har 0 betydning i denne sammenheng.

Endret av Complexity
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
johvi skrev (2 timer siden):

Hvorfor må en el-bil til hundretusenvis av kroner kondemneres etter en forholdsvis liten skade? Jo, fordi noen produsenter ikke tenker på reparasjon og vetlikehold i forbindelse med produksjonen. 

Kondemnering ved selv små skader gjelder alle biler for tida og er ikke noe spesielt for elbiler. Reparasjoner har blitt ekstremt kostbare og noen skal jo betale for det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Snowleopard said:

Dette har jo Tesla allerede bevisst, som jeg påpeker ved å vise til  dårlig fit'n finish på biler MIU/MIF vs MIC. Mye av dette er og påpekt av Munroe, som er så inside det er mulig å komme, og likevel kan snakke offentlig om det.
 

Hva har de bevist? Fit/finish har da vel ikke noe med rammen å gjøre, eller mener du at dette var/er dårlig kommer av upresist sammensatte rammer, det vil nok i stå fall ha mange fler og værre konsekvenser også? 
Munroe er vel forøvrig bare nok en selger nå. Det er ihvertfall ikke en kilde jeg ville vektlagt lengre, hans integritet er vel nå ikkeeksisterende som nøytral observatør.

39 minutes ago, Snowleopard said:

Pressene er selvsagt dyre, men økonomien i de er tydeligvis massive

Dette virker igjen som en antagelse. Hva er bakgrunnen din for denne antagelsen?

Det som slår meg er at tesla kommer med diverse markedsføringsarrangementer hvor de presenterer ett eller annet med navnet 'giga' foran, og så antar en hel masse mennesker at da må det være noe helt nytt og revolusjonerende. At man snakker om produksjon med store ord betyr på ingen måte at man har noen spesielle produksjonsfordeler. Tvert i mot regner jeg med at de fleste som har produksjonsprosesser som faktisk gir en konkurransefordel så holder man det for seg selv.
Jeg skal ikke uttale meg om store støp er gunstig eller ei på hverken lang eller kort sikt, men jeg kommer ikke til å anta noe heller selv om noen setter ordet 'giga' foran på et sceneshow i california.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Hæ? Det var akkurat det som var argumentet mitt. At Tesla har en ekstra grunn til å lage en stor støp fordi de ser ut til ha masse problemer med å sette deler på plass nøyaktig. Noe de store bilprodusentene er ganske gode på.

Men faktisk så synes jeg det er litt artig at Tesla prøver på dette. Får håpe det er mer gjennomtenkt nå enn da Elon Musk prøvde å få til 100% automasjon siden 100 er mye bedre enn 90 som de andre drev med og ferdig genialt tenkt liksom. Det gikk som kjent ikke så bra. Men det kan jo hende at Tesla denne gangen har sett noe som har gått hus forbi resten av bransjen som har produsert biler i 100 år.

Når det gjelder reparerbarhet så har man heldigvis noen som kan gi et veldig kynisk og objektivt mål på det. Forsikringsselskapene. Følg med på premiene på disse helstøpte doningene.

Kort gjengivelse av det du skriver: RANT

uname -i skrev (56 minutter siden):

Den naturlige reaksjonen på at Tesla bruker 10 timer på å produsere en bil er:

SÅ MYE?

Flott at du viser til en video som viser problemene med Tesla MIU/MIF, som er sterkt med på at Tesla ikke bare ønsker å rette opp og bli like bra på dette som andre produsenter, men ønsker å bli best. Jeg ser egentlig postene dine i sammenheng som to streker under mitt eget poeng.

De har jo bevisst at de kan med MIC, og forventer at MIB/MIG og MIT vil være minst like bra på dette med fit'n finish og lakk, selv med mye raskere bilproduksjon. Antar at det er nettopp bilene fra MIC som skremmer Hermann Diess til å kalle inn til krisemøtre. Det er først nå de innser at de må ta drastiske steg for å ikke falle for langt bak.

Tid er penger, og da må man se på egne prosesser hvor man kan bli bedre og raskere på samme tid. Og her har jo Munroe tidligere sagt at de andre vil bli sterkt overrasket, og vil måtte reagere. Tipper Toyota også er i ferd med å våkne nå snart.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mutant_100 skrev (4 timer siden):

Artikkelen stemmer. Tesla bruker presstøp med alu. Det er ganske revolusjonerende og et svar på all kritikken tesla har fått om kvalitet i karosseri.

Ingenting revolusjonerende med pressstøp. Har vært brukt i masseproduksjon av bilkarosserier i snart 30 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (52 minutter siden):

Hva har de bevist? Fit/finish har da vel ikke noe med rammen å gjøre, eller mener du at dette var/er dårlig kommer av upresist sammensatte rammer, det vil nok i stå fall ha mange fler og værre konsekvenser også? 
Munroe er vel forøvrig bare nok en selger nå. Det er ihvertfall ikke en kilde jeg ville vektlagt lengre, hans integritet er vel nå ikkeeksisterende som nøytral observatør.

Dette virker igjen som en antagelse. Hva er bakgrunnen din for denne antagelsen?

Det som slår meg er at tesla kommer med diverse markedsføringsarrangementer hvor de presenterer ett eller annet med navnet 'giga' foran, og så antar en hel masse mennesker at da må det være noe helt nytt og revolusjonerende. At man snakker om produksjon med store ord betyr på ingen måte at man har noen spesielle produksjonsfordeler. Tvert i mot regner jeg med at de fleste som har produksjonsprosesser som faktisk gir en konkurransefordel så holder man det for seg selv.
Jeg skal ikke uttale meg om store støp er gunstig eller ei på hverken lang eller kort sikt, men jeg kommer ikke til å anta noe heller selv om noen setter ordet 'giga' foran på et sceneshow i california.

Rammer og karosseriplater henger godt sammen. En tiendedels mmm forskjell, kan gi store utslag. Når castingene er "dead on", er det langt mindre flik med å få alt riktig i første forsøk.

Din formening om Munroe kan jeg ikke si jeg deler, men det er vel rimelig å anta at mengden skryt til hvordan Tesla klarer å innovere også prosessene, ikke faller like godt i smak når man så gjerne vil mene det motsatte.

Som sagt, jeg er entusiast som følger med, dog ikke noen Tesla fanboy. Men man må jo likevel klare å se på hva de gjør, og se hvordan de er i ferd med å endre bilproduksjon på endel områder. Hermann Diess kaller inn til krisemøte i VW AG, og det er de som sier noe om tiden Tesla bruker vs dem selv. Ikke tall jeg har fra Tesla eller regnet meg frem til selv. Så da regner jeg det som ganske sikkert at det Tesla nå er i ferd med å innføre, vil påvirke masseproduksjon hos flere.

Toyota revolusjonerte med logistikken sin, der de slapp å sitte med store lager av deler de så de trengte fremover, men fikk de produsert og levert ettersom behovet var der. Det gjorde de mer fleksibel til å endre dersom det var nødvendig. Det vil, tross midlertidige problemer med halvledermangler nå, kanskje være en fordel for de når de innser at de må kaste seg rundt og endre produksjonen sin for å følge med.

Jeg antar at de andre produsentene vil måtte  kaste seg rundt å få til tilsvarende produksjonsprosesser, samtidig som de kan utnytte det de er gode på.

Ja, det er endel observasjoner, endel antagelser og litt spådommer her. Tross alt er jeg ikke en insider. Jeg lar meg ikke blende avb at tesla kaller det giga-press. Navnet har ingen betydning. Derimot så er det forklaringen på hva som skiller produksjon etter denne metoden, vs hva de andre visstnok gjør, som er det interessante. Og det er også resultatene som nå viser seg.

Som sagt, ikke tro på meg, tro på Hermann Diess!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Ingenting revolusjonerende med pressstøp. Har vært brukt i masseproduksjon av bilkarosserier i snart 30 år.

Er ikke press-støp i seg selv som er det revolusjonerende her, det er størrelsen og kompleksiteten som gjør at de kan støpe bilens skjelett mer eller mindre i 2 store enheter. Og at de måtte komme opp med en egen legering for å få det til, for ingen av de kjente legeringene hadde rett blanding av egenskaper.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (4 timer siden):

Avisen skriver at en Tesla Model 3 bygges på ti timer, mer enn tre ganger så fort som en Volkswagen ID.3.

LOL!

Problemet med å hvile på sine laurbærblad er nettopp det. Kjempestore, gigantiske bilkonsern som egentlig lagde samme mølet årtier på rad, fullstendig ufleksible, "våkner nå" og skjønner de er plutselig halvveis bak i køen.

Men takket være slike reality check så går teknologien videre og summa summarum vinner forbrukerne. Og av alle så burde VW hatt en skjerpings for lenge siden.

Kilde? Rart at lille, enkle ID3 skulle være VWs desidert mest tidkrevende bil å bygge. 10-15 timer har vært normen for biler i den størrelsen i en del år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Er ikke press-støp i seg selv som er det revolusjonerende her, det er størrelsen og kompleksiteten som gjør at de kan støpe bilens skjelett mer eller mindre i 2 store enheter. Og at de måtte komme opp med en egen legering for å få det til, for ingen av de kjente legeringene hadde rett blanding av egenskaper.

Hehe, tror du har misforstått litt. Det er ikke umulig at Tesla har planer om å lage de største presstøpdelene i bilindustrien, men mye større enn det konkurentene har er de ikke, og nei, karosseriet består ikke av "mer eller mindre 2 enheter" .

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Er ikke press-støp i seg selv som er det revolusjonerende her, det er størrelsen og kompleksiteten som gjør at de kan støpe bilens skjelett mer eller mindre i 2 store enheter. Og at de måtte komme opp med en egen legering for å få det til, for ingen av de kjente legeringene hadde rett blanding av egenskaper.

Bilindustrien kommer opp med nye legeringer og produskjonsløsninger hele tiden, Teslas "gigapress" kommer fra en stor italiensk leverandør, og er "hyllevare", opprinnelig utviklet i samarbeid med en Asiatisk kunde.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Hehe, tror du har misforstått litt. Det er ikke umulig at Tesla har planer om å lage de største presstøpdelene i bilindustrien, men mye større enn det konkurentene har er de ikke, og nei, karosseriet består ikke av "mer eller mindre 2 enheter" .

Skjelettet, ikke hele karosseriet. Jeg forventer at du som kaller deg selv den mest-vitende på temaet blant TU's lesere, er fullstendig klar over forskjellen.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Bilindustrien kommer opp med nye legeringer og produskjonsløsninger hele tiden, Teslas "gigapress" kommer fra en stor italiensk leverandør, og er "hyllevare", opprinnelig utviklet i samarbeid med en Asiatisk kunde.

Da kan du vel gjerne fortelle hvem som bruker slike presser til tilsvarende oppgaver?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Skjelettet, ikke hele karosseriet. Jeg forventer at du som kaller deg selv den mest-vitende på temaet blant TU's lesere, er fullstendig klar over forskjellen.

Det er ingenting i en bil med selvbærende karosseri som kalles skjellett, ikke i andre biler heller for den del. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Det er ingenting i en bil med selvbærende karosseri som kalles skjellett, ikke i andre biler heller for den del. 

Det er kanskje ikke rett faguttrykk, men du skjønte hva jeg mente. Er fullstendig klar over at man ikke har hele den bærende strukturen før man skrur sammen bilen med karosseriet og endel andre vitale deler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, AL123 said:

Ingenting revolusjonerende med pressstøp. Har vært brukt i masseproduksjon av bilkarosserier i snart 30 år.

Dette er ikke pressestøp men formstøping under enormt trykk. Tradisjonell pressestøp har mange begrensninger på formen som kan lages pluss at metallet svekkes. Dette er noe helt annet. Og presisjonen er langt bedre enn måten vi nå bygger biler. Bare tenk på hvordan Lego bygger millioner av brikker hver dag med en fantastisk presisjon på 0,01 mm. Tesla vil få det samme.

De to delene som Tesla støper vil erstatte ca 2000 deler i et vanlig karosseri. Og ja.. på samme måte som for lego kan formen byttes ut så forskjellige modeller kan bygges i de samme støperne.  

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Det er kanskje ikke rett faguttrykk, men du skjønte hva jeg mente. Er fullstendig klar over at man ikke har hele den bærende strukturen før man skrur sammen bilen med karosseriet og endel andre vitale deler.

Skjønner faktisk ikke en dritt av hva du mener. Tesla har selvbærende karosseri, og dermed ikke noe skjellet som karosseriet skal skrues fast i. Presstøpdelene er deler av bilens selvbærende karosseri. Du er med andre ord helt på bærtur

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Som sagt, så er denne leverandøren den største i verden, og leverer til de fleste bilfabrikkene

Orker ikke denne gjetteleken som du prøver på, igjen og igjen. Så enten så kan du enten fortelle om Toyota, som du sikkert hinter om, lager front og rear-castings i hver sin del, og hvilke modeller som dette gjøres på i tilfelle, eller om de fremdeles setter dette sammen av flere deler, eller la være. Og da vil jeg utgå fra at du ikke nevner noen, fordi her er faktisk Tesla først i verden.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...